Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av DIF_Soldier »

Det verkar alltså som att Mika inte spelar mot Modo. Då har han missat 16 matcher, sedan ska han missa ytterligare 7-9 för JVM. Då innebär det att han missar 25 matcher totalt. Med reservation för skador/sjukdomar (vilket lär hända). För att inte tala om hur många matcher han behöver för att "anpassa sig till spelet"

Sedan spelar han max 21 matcher i slutspelet (vilket absolut inte lär hända - snarare sju, om ens det)

Så min gissning är att han allt som allt spelar ca. 36 matcher totalt (med reservation för skador - glöm inte det!) för att sedan åka iväg och aldrig återvända.

Han lär inte göra en tillräckligt stor poängskörd för att göra någon större skillnad och efter säsongen är han borta.

Istället hade man kunnat fokusera på att få hit en ordentlig förstacenter som man kunde satsat på i mer än en halv säsong - en poängplockare. Men nej.

Så frågan vi måste ställa oss är - var det verkligen värt det?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:Det verkar alltså som att Mika inte spelar mot Modo. Då har han missat 16 matcher, sedan ska han missa ytterligare 7-9 för JVM. Då innebär det att han missar 25 matcher totalt. Med reservation för skador/sjukdomar (vilket lär hända). För att inte tala om hur många matcher han behöver för att "anpassa sig till spelet"

Sedan spelar han max 21 matcher i slutspelet (vilket absolut inte lär hända - snarare sju, om ens det)

Så min gissning är att han allt som allt spelar ca. 36 matcher totalt (med reservation för skador - glöm inte det!) för att sedan åka iväg och aldrig återvända.

Han lär inte göra en tillräckligt stor poängskörd för att göra någon större skillnad och efter säsongen är han borta.

Istället hade man kunnat fokusera på att få hit en ordentlig förstacenter som man kunde satsat på i mer än en halv säsong - en poängplockare. Men nej.

Så frågan vi måste ställa oss är - var det verkligen värt det?
Jag förstår hur det tänker och jag har funderar likadant. Och efter säsongen lär vi aldrig mer se röken av Mika. Känns itne så långsiktigt nej. MEN... det verkar inte finnas speciellt mycket på marknaden. Det är inte direkt bara att ta in en "förstacenter" som gör 50 poäng, några såna finns inte direkt kvar. Och man ser väl Mika som betydligt mer "beprövad" i DIF. Det blir ju lite pengarna i sjön om DIF tar in en center som inte visar sig hålla för att leda en förstakedja. Jag menar, det är inget som säger att den spelaren vi skulle fått in istället skulle varit bättre. Skulle dock garanterat kosta mer... Järlan sa ju dessutom rätt ut att det inte fanns så mycket på marknaden. Det tyder ju inte minst på DIF inte hittade någon de var nöjda med.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Mike Comrie, exempelvis.

Men jag antar att du har rätt. Är bara så besviken på laget.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:Mike Comrie, exempelvis.
Jasså, vad har han för lönekrav? Vad har han för åsikt om Elitserien? Kan han tänka sig spela här?

Han har tjänat 1,750,000 dollar de senaste två NHL-säsongerna. Jag misstänker att han är alldeles för dyr. Vi har ju ingen aning vilka Järlan kollat läget med och vilka han fått nej i från.

Blir rätt fånigt att namedropa random transatlanter som man inte har någon aning om ifall de kan tänka sig spela här till mindre lön överhuvudtaget.
Expert.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Det är ju naivt att anta att man kan värva sig ur en kris och att en enda spelare ska kunna rädda situationen oavsett om det är Linkan eller Mika osv, visst lär dom inte göra bort sig men dif måste på allvar se över sitt sönderlästa spelsystem. Vi har ett jättebra lag på pappret och tränarna måste få ut mer av alla, det är ju deras jobb. Med Waltin vid sin sida hade Hardy iaf nån som utmanade och ifrågasatte honom, nu är det the Hardy way or the highway. Micke och Monten står som två lydiga terriers och ser på.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Något är sjukt när man ser hur istiden i genomsnitt har fördelat sig under de första 14 omgångarna för forwardsen (exkl centrar). Nu tror jag dock att Åberg ligger högre upp om man bara tar de 5 sista men ändå.

Här är topp 7 med lagplacering i första kolumnen.

NAMN POS. TOI / GP
7 Mathias Tjärnqvist RW 17:19
8 Marcus Nilson RW 17:13
11 Mattias Carlsson RW 16:05
12 Patrick Cehlin RW 15:15
14 Jimmie Ölvestad RW 13:41
16 Pontus Åberg LW 12:43
17 Daniel Brodin RW 12:23

Säger inte så mycket om Mackan, han får det förtroendet han ska ha utifrån sin förväntade roll, han har en bra poängskörd men jag skulle nog ändå vilja ha ännu mer av honom. Tjärna lirar mycket PP men något annat borde det som sagt inte vara. Carlsson...ja det finns dom som helt klart har presterat bättre och borde byta plats med honom. Cehlin lirar mycket BP och jag är en av dom som hoppas väldigt mycket på denna unga man men har har som många påpekat inte gjort sig förtjänt av den istid han fått så här långt.

Vill även påpeka att fimpen är längre ner än samtliga dessa trots sin centerroll.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Snabbgenomgång av spelarprestationer efter cirka 1/4 av grundserien. Känns sådär muntert att sätta dessa betygen.

Gustaf Wesslau +++
En helt okej inledning för Wesslan. Även om han ibland är "ute och flaxar" för mycket och släpper en del farliga returer fortfarande. Men dock, ganska stabil.

Josef Boumedienne +
Man märker att han verkligen kan vara riktigt bra. Men dom stunderna är väldigt lätträknade. Producerar inga poäng trots att han ska vara offensivt skicklig och har varit inne på 13 baklängesmål inför HV-matchen. Oerhört nonchalant långa stunder.

Daniel Tjärnqvist +++++
Fruktansvärt lugn och stabil. Överlägset bästa back. Inte riktigt fått till det i offensiven men ändå mycket bra.

David Printz +++
Stabil och trygg i egen zon. Viktig för defensiven. Har gjort det man kan förvänta av honom.

Kyle Klubertanz +
Började hyggligt. Har varit bedrövlig under flertalet matcher. Ser oerhört osäker ut, vågar inte skjuta. Tveksam defensiv och den fina offensiven från 09/10 är som bortblåst.

Fredrik Claesson ++
Kan fortfarande kännas väldigt valkig. Något jag hade hoppats han skulle tvätta bort. Har en tendens att slarva i egen zon. Väldigt svag tvåa.

Philip Holm ++
Liten positiv överraskning iaf. Kan nog bli en riktig duktig tvåvägsback i framtiden. Märks dock att han saknar rutin och blir väldigt lätt uppstressad.

Pontus Åberg +++
Kul överraskning. Mäktig skott och kan bli riktigt bra. Försvinner väldigt från matcherna men 5 mål hittills och en stark inledning av Åberg.

Kristofer Ottosson +++
Jodå, han kan fortfarande den gode Ottosson. En av våra bästa forwards hittills. Klok som få och har sett oförskämt pigg ut i många matcher. Är ju dock självklart ingen förstacenter längre, men det är ju en annan historia.

Marcus Nilson ++
Har visserligen en helt okej poängskörd. Men spelmässigt har han väldigt mycket kvar att bevisa. Bättre än i fjol men ljusår från 09/10-form.

Mathias Tjärnqvist +
Var bra i PP fjol. Men inte i år. Bedrövlig skridskoåkning, tacklas aldrig längre och har noll spelsinne.

Jonas Almtorp ++
Förvånansvärt bra tramp i skridskoåkningen och riktig stark i sargspelet. Jobbar hårt men har absolut inte visat några direkta offensiva kvaliteter.

Mattias Carlsson +
Märks knappt alls i matcherna. Det ser ut att gå fort när han åker men det är för att han tar så sjukt korta skär. En riktig flopp hittills.

Patrick Cehlin ++
Producerar knappt någonting framåt trots bra med istid. Har en fin teknik och skridskoåkning men verkar inte kunna utnyttja något av det till något konstruktivt. Jobbar och sliter dock i varje match till skillnad mot vissa andra.

John Norman ++
Jobbar 110% i varje match. Bra defensivt men framåt händer det inte mycket. Hade hoppats mycket på Norman även framåt i år men har hittills inte bevisat något av den varan.

Tim Eriksson ++
Får egentligen alldeles för lite förtroende av Hardy. Skapar stundtals mycket målchanser för sina motståndare. Har dock ett oerhört vekt skott och försvinner lätt ur matcherna.

Mario Kempe +++
Förtjänar verkligen en större roll i detta fantasilösa DIF. Har gått framåt klart mest av våra lite yngre spelare. Potential att göra mycket mål om han bara ges en ordentlig chans till det.

Daniel Brodin +
Har visserligen varit skadad men på de sju matcher han spelat har han verkligen inte visat ett skit av fjolårets insatser. Känns helt onödig och tror väl att han är bättre än vad han är iom landslagsspel i fjol

Christian Eklund +++
Man vet ALLTID var man får av Fimpen. Gör alltid allt för laget även om det kan bli någon onödig utvisning här och där. Dessutom lagets bästa tekare. Fimpen är viktigare en vad vissa kanske tror.

Jimmie Ölvestad +
Nja, det vill sig inte för våran publikfavorit. Kan göra en och annan rush eller bra tackling var tredje match. I övrigt märks han inte mycket och är klart underkänd under första fjärdedelen.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Många besvikelser såhär långt. Bara Åberg, Holm, Daniel Tjärnqvist, Wesslau och Kempe som varit på plus.

Med Zibanejad in i laget vill jag inte som de flesta andra peta Mathias Tjärnqvist, visst är han seg men betydligt bättre än t ex Brodin och Cehlin som bara åker men inte får ut ett skit. Eller Fimpen som sladdar runt och drar på sig onödiga utvisningar. är:

Vill se laget såhär:
Åberg-Otto-Nilson
Kempe-Zibanejad-Carlsson
Cehlin-Almtorp-Tjärnqvist
Ölvestad-Norman-Eriksson
Extra: Brodin, Fimpen
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Carlsson borde inte ens finnas med i matchtruppen och nelight Hardy ser de Mika som forward och inte center.

Janne J kanske borde satsat på att leta efter spelare utanför 08-området oxå?
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Det skulle vara väldigt intressant att se om vi förlorade, typ, 3 matcher till. Vad skulle hända då? Jag gissar att hela föreningen skulle sticka ner huvudet i sanden och köra på som vanligt.

Det här är en oerhört passiv förening.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Kall-El skrev:Carlsson borde inte ens finnas med i matchtruppen och nelight Hardy ser de Mika som forward och inte center.

Janne J kanske borde satsat på att leta efter spelare utanför 08-området oxå?
Ja, han får sluta att använda SL-kortet när han ska ut och värva spelare.
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

DIF_Soldier skrev:Mike Comrie, exempelvis.

Men jag antar att du har rätt. Är bara så besviken på laget.
Comrie drog ju hem efter ett få tal matcher med Fbk för han ville hem tror inte han åker tillbaka då
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
gurra

Inlägg av gurra »

Börjar fan fundera på om Järlan är gnagare. Alternativt är han Hardys flickvän och att han inte vågar säga emot. Något är fel.

Visst ska jag ändå nämna att jag tyckte DIF spelade okej vissa delar av matchen idag men känslan efter matchen var verkligen inte så deppig som den varit tidigare utan jag var verkligen hundra procent inställd på att det skulle bli torsk. Jag var precis lika säker på att det skulle bli torsk idag som jag vet att det blir torsk mot frölunda. Och med den vetskapen så skulle jag vilja "offra" nästa hemmamatch till att experimentera lite eftersom vi inte har nåt att förlora:

- Låt BomBom sitta på läktaren.
- Ta in Linkan
- Zibbe kommer tillbaka, låt honom lira i samma kedja som Linkan.
- Lyft fram Kempe, Brodin, Åberg, Fimpen och co och låt dessa spela 15-20 minuter var.
- Ändra spelsystem. Försök inte med några konstigheter. Kör bara.

Det skulle vara så intressant att se detta och kanske några fler förändringar testas nästa match. Efter 1 år och 2 månader av misslyckanden så måste man prova något nytt. Om inget nytt görs så kommer jag lägga in en hel månadslön på ett bet på att vi hamnar mellan 7:e-10:e plats efter att serien har spelats.

Satan vad arg jag är.
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

VA Faan gör Josef dumännuigen på isen!!! Blir så jävla förbannad på honom skulle mkt hellre sett lassen. Nae han är så jävla dålig så det inte är sant!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

bastis7 skrev:VA Faan gör Josef dumännuigen på isen!!! Blir så jävla förbannad på honom skulle mkt hellre sett lassen. Nae han är så jävla dålig så det inte är sant!
Smeknamnen på Boumedienne blir bara patetiskare och pinsammare för varje gång.
Expert.
Skriv svar