Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av DIF_Soldier »

Finns pengarna ska de läggas på David Printz eller en högerfattad PP-back.
Säg den glädje som varar
Manijock

Inlägg av Manijock »

Kommer Hannula SKA Hank sättas som extraforward och det basta...

Åberg - Ljungh - Landeskog
Linkan - Johner - Hannula
Tim - Otto - Ölvestad
Honken - Fimpen - Wennberg

ex: Hank

Sörensen utlånad. Känns dumt att sätta Otto som back när han nu äntligen börjat leverera som center igen!

I övrigt håller jag med DIF_Soldier. En back måste vara av högre prioritet!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:Finns pengarna ska de läggas på David Printz eller en högerfattad PP-back.
David verkar vilja stanna utomlands.

Spontant skulle jag också mycket hellre ta en back. Men sen när jag tittar på tabellen ser jag att vi har gjort 10:e flest mål i Allsvenskan. Men bara släppt in mindre mål än ett annat lag. Visserligen kan en PP-back också inbringa mål. Något som jag skulle vilja se. Är besviken på hur Timmy sett ut på point i PP. Känns inte ens farligt när han skjuter. Önskar att vi hade låtit Honken vara kvar.
Expert.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Personligen ställer jag mig tveksam till att plocka in Hannula av flera olika orsaker.

* Har vi verkligen pengarna som krävs?

* Om vi har pengarna borde dessa i sådana fall inte användas för att göra lag så starkt som möjligt efter jul istället för före?

* Om man skall satsa på att stärka laget är verkligen Hannula den spelare som vi behöver?

Min högst personliga uppfattning är att vi behöver en defensivt pålitlig back mycket mer än en spelare som Hannula, som i alla fall enligt mig i hög grad är beroende av sin omgivning. Kort sagt hade vi haft en fungerande offensiv hade en spelare som Mika kunnat vara guld värd, men kan ha gå in och göra en icke fungerande offensiv bättre? Jag tvivlar på detta personligen.

Om vi skall plocka in en forward till undrar jag dessutom om Hannula är rätt spelartyp? har vi inte redan väldigt många hårt jobbande forwards beroende av andra för att målchanser skall skapas? Är inte det som behövs offensivt snarast en "Krügertyp" som kan skapa chanserna och leda en formation?

Dock kan man få Mika på ett kontrakt över hela säsongen till en låg penning säger jag ändå att det är värt att chansa. Rör detta sig snarare om en önskan från Mika att få fram till jul på sig för att visa upp sig för KHL-lag eller liknande säger jag nej tack, vi behöver få igång de spelare vi har som skall spela med oss efter jul då allting avgörs, inte hjälpa en legoknekt till ytterligare ett fett kontrakt utomlands.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Men är verkligen vår defensiv så dålig som vi har målat upp den? Vi har ju släppt in väldigt få mål. Det är ju faktiskt framåt vår problem ligger.

Det är ju svårt att komma ifrån att Hannula är en spelare av yttersta toppklass. 14 poäng på 20 matcher i Modo ifjol och bra överlag. Åtta mål på 19 matcher förra vändan i Djurgården.
Expert.
Robin.H

Inlägg av Robin.H »

SirDIFalot skrev:Men är verkligen vår defensiv så dålig som vi har målat upp den? Vi har ju släppt in väldigt få mål. Det är ju faktiskt framåt vår problem ligger.

Det är ju svårt att komma ifrån att Hannula är en spelare av yttersta toppklass. 14 poäng på 20 matcher i Modo ifjol och bra överlag. Åtta mål på 19 matcher förra vändan i Djurgården.
Hannu5a i Allsvenskan är toppklass! Han kommer göra mycket mål och nytta för oss.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

I mitt tycke ja, en pålitlig defensiv back skulle göra att vi slapp mycket grodor i egen zon samtidigt som våra motståndare inte längre skulle kunna köra den enkla takitken att sätta press på backar som inte klarar av att hantera detta. De skulle tvingas spela sig fram till chanser istället för att som nu "få dem" vilket rimligtvis borde leda till att vi får mer offensivt utrymme för lagen som möter oss helt enkelt inte kan backa hem på samma sätt och bara spela på våra misstag.

Om nu Hannula trots allt skulle signas, vilket jag fortfarande har lite svårt att tro, skulle jag förorda följande uppställning:

Åberg - Ljungh - Landeskog

Ölvestad - Johner - Wennberg

Bremberg - Ottosson - Hannula

Hank - Eklund - Erikson

Lina ett känns enligt mig självklar liksom lina fyra.

Hank har inte varit direkt super, men den trion fungerar tillsammans och ser därför ingen anledning att flytta på dem.

Det övriga två kanske inte känns lika självklara för alla andra, men:

Jag tycker personligen inte det stämt alls för Bremberg och Johner när de spelat tillsammans.

Och inte minst; kombinationen Ottosson tillsammans med Ölvestad är enligt mig fullständigt slöseri med talang. Båda spelarna har mycket att bidra med, men får de ut detta om de spelas tillsammans? Mitt svarpå den frågan är NEJ. Det blir helt enkelt för trubbigt framåt. Dessutom borde Bremberg tillsammans med Hannula fungera alldeles utmärkt, inte minst om de får spela med en smart center som Ottosson. Frågan är kanske snarast om Bremberg blivit för gammal och helt enkelt tappat för mycket?
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:Men är verkligen vår defensiv så dålig som vi har målat upp den? Vi har ju släppt in väldigt få mål. Det är ju faktiskt framåt vår problem ligger.

Mot Tingsryd hade vi släppt in en 3-4 mål om inte Pickard gjort den matchen han gjorde. Erik Gustafsson kastade puckar åt höger och vänster, och är det inte han är det Lidström eller Timmy som gör det. Jag vill ha fler backar än Murray, Granath och konstigt nog Lennhammer som klarar av att lira enkla vägen hela tiden. Sen att våra katastrofer till backar verkat hoppat över knatteperioden inom alla bollsporter där man får lära sig att ALDRIG spela in pucken blint framför eget mål, det ser jag som snudd på skandal. Kanske skulle låta dessa spelare ta ett par träningar med knattelagen för att markera hur jävla icke okej detta är.

Därför skulle jag gråta glädjetårar om man plockat in någon spelare som Printz istället. Med honom vet man att där blir det inga indianare åtminstone.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Åhåja! Printz har levererat sin beskärda del indianare han också. Dessutom brukade han ju snitta ett självmål per säsong ett tag :)
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tror fortfarande det är att spelmodellen inte riktigt satt sig som gör att så många misstag i egen zon skett. Eftersom det verkligen skett från ALLA backar. Timmy, Lidström och Granath har inte gjort färre misstag än Holm och Lennhammer. Jag tror inte att spelarna helt enkelt är för dåliga.

Jag tror dock att detta kommer att slipas bort. Det kan helt enkelt inte fortsätta så hela säsongen. Men trots dessa misstag har vi släppt in väldigt få mål. Bara ett lag har släppt in färre.

Min uppfattning är att vi måste börja göra mål framåt. Vi kan inte göra två mål per match och lita på att Pickard fortsätter storspela. En PP-back hade stått överst på min önskelista så vi kan få igång vårt PP och det ge oss ett mål per match till.
Expert.
Manijock

Inlägg av Manijock »

DIF_Soldier skrev:Åhåja! Printz har levererat sin beskärda del indianare han också. Dessutom brukade han ju snitta ett självmål per säsong ett tag :)
Ser det inte som självmål när man får ett skott på skridskon som styrs in. Sen gjorde David en sanslös förvandling efter hans första säsong när han var en riktig drällputte. Sista åren han gjorde i DIF, var han ständigt vår bästa back match efter match.
Användarvisningsbild
minalman

Sv: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av minalman »

En defensivt skicklig back räcker inte då vi har fyra, fem kvar som gör bort sig med indianare och liknande. Men en sniper typ Hannula som GÖR MÅL kan kompensera när resultatet ska summeras efter sextio minuter. Gärna 2-0, men 7-5 funkar också.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Manijock

Re: Sv: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag

Inlägg av Manijock »

minalman skrev:En defensivt skicklig back räcker inte då vi har fyra, fem kvar som gör bort sig med indianare och liknande. Men en sniper typ Hannula som GÖR MÅL kan kompensera när resultatet ska summeras efter sextio minuter. Gärna 2-0, men 7-5 funkar också.
Lite "If we have to lose, lose big"... Klart som fan att en back gör skillnad! Det är bara sex backar som i regel lirar en match. Vi har Douglas och Granath som spelar rejält. Vi har Lidström som jag tror kan i rätt sällskap bli en stabil back. Att Timmy är känslig för press det vet vi, Holm ska vi inte ens prata om och Lennhammer känns väldigt osäker. Även om den senare imponerat stort på mig de senaste matcherna! Med Printz har vi åtminstone hälften av backuppsättningen att lita på. Med potential för att få klar majoritet.

Hannula å andra sidan kan mycket väl bli en ruggig flopp då han som kall-el säger är oerhört beroende av att få allting serverat. Han har ett bra skott men om Linkan fortsätter gå på knäna så har vi en kedja som kört fast igen.
Senast redigerad av Manijock den 2012-10-14 14:25:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Hannula står utan kontrakt. Min mössa på att han fiskar efter korttidskontrakt med låg ersättning och en out. - För att kunna lämna om han erbjuds ett "riktigt" kontrakt...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Vänte lite här nu, en offensiv back?

Är inte de allra flesta backar vi har just offensiva?

Lenhammer, Holm, Lidström, Andersson, Gustafsson har ju inte direkt sina styrkor i defensiven i alla fall och om det inte räcker med dessa i "offensiven" är nog jag av uppfattningen att minst av dem måste bort innan man plockar in en till.
Låst