Känns som en forumsanning. Likt den att Erik Gustafsson är guds gåva på ett par skridskor.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2026-03-24 10:59:02Egentligen inte konstigt att folk ifrågasätter med tanke på att han knappt spelat i Sverige.
Kan vi slå fast att spindeln hade sett likadan ut på stor rink?
Tycker det är märkligt hur man kan skrika GIVEN FÖRSTECENTER på enbart en spindel.
Varför går vi överhuvudtaget på Gunler då isåfall?
Säger inte att han skulle vara en dålig värvning. Men tycker man sträcker sig långt i snacket om given toppspelare bara.
Silly Season 2026/27
-
Art Vandelay
Silly Season 2026/27
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Jag fattar invändningen, särskilt när han inte spelat så mycket i Sverige. Samtidigt tycker jag ofta att diskussioner fastnar lite väl mycket i mål och assist på EP, och att man ganska snabbt dömer ut eller sätter ett tak på spelare utifrån det.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2026-03-24 10:59:02 Egentligen inte konstigt att folk ifrågasätter med tanke på att han knappt spelat i Sverige.
Tycker det är märkligt hur man kan skrika GIVEN FÖRSTECENTER på enbart en spindel.
Säger inte att han skulle vara en dålig värvning. Men tycker man sträcker sig långt i snacket om given toppspelare bara.
Personligen tycker jag det är mer intressant att titta på underliggande saker – hur spelare driver spel, skapar chanser, transporterar puck och påverkar matchbilden. Den typen av indikatorer tenderar också att översättas bättre mellan ligor än ren poängproduktion, som ofta är ganska situationsberoende.
Ingen modell eller spindel är såklart perfekt, och det finns egentligen inga ”givna” spelare heller. Men om tillräckligt många saker pekar åt samma håll tycker jag ändå man måste våga tro att det finns något där, istället för att bara titta på poängraden och dra slutsatsen att potentialen saknas.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Knickedick
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Han har dock en sämre PPG än Pettersen i AHL.fryppe skrev: ↑2026-03-24 10:52:11Helt klart våran första center i många år framöver en bra center att bygga en första femma runt.Jim Morrison skrev: ↑2026-03-24 10:50:39Jämför honom med Fagemo som Frölunda ser som en drömåtervändare och superspets.
Nä, Skoog hade varit vår förstacenter om han kom och en riktigt bra sådan.
Silly Season 2026/27
Är det bara jag som tror att Pettersen har en bättre säsong kommande?
Killen har ju spelat i USA sedan över tio är tillbaka, klart att det är en omställning med rink, spelsätt, mentalitet osv.
Ge han lite slack?
Killen har ju spelat i USA sedan över tio är tillbaka, klart att det är en omställning med rink, spelsätt, mentalitet osv.
Ge han lite slack?
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
-
Art Vandelay
Silly Season 2026/27
Håller med. Han behöver dock slipa bort sina onödiga utvisningar. Vore trevligt om han kunde bli som Cederqvist. Attributen finns där men dessvärre verkar målskyttet saknas.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Vi får se vilka som ansluter till truppen. Tror det kan bli svårt för honom att ta en plats i top9.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- diftobbe89
Silly Season 2026/27
Lindström är en annan som kommer ha en bättre andra säsong, där har nog pressen lagt sig lite till säsong 2.
Spela fult
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Det finns ju jättemycket som väger in. En spindel kan ju se bra ut. Beroende på vilka/parametrar och statistiker du tar med i den. Men jag tror att det gäller också att titta på mer underliggande saker än så. En sak vi sällan mäter i Sverige är per istid. Utan vi mäter per match.Jim Morrison skrev: ↑2026-03-24 11:52:10Jag fattar invändningen, särskilt när han inte spelat så mycket i Sverige. Samtidigt tycker jag ofta att diskussioner fastnar lite väl mycket i mål och assist på EP, och att man ganska snabbt dömer ut eller sätter ett tak på spelare utifrån det.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2026-03-24 10:59:02 Egentligen inte konstigt att folk ifrågasätter med tanke på att han knappt spelat i Sverige.
Personligen tycker jag det är mer intressant att titta på underliggande saker – hur spelare driver spel, skapar chanser, transporterar puck och påverkar matchbilden. Den typen av indikatorer tenderar också att översättas bättre mellan ligor än ren poängproduktion, som ofta är ganska situationsberoende.
Ingen modell eller spindel är såklart perfekt, och det finns egentligen inga ”givna” spelare heller. Men om tillräckligt många saker pekar åt samma håll tycker jag ändå man måste våga tro att det finns något där, istället för att bara titta på poängraden och dra slutsatsen att potentialen saknas.
Men det jag menar är att man borde titta på orsaker till varför en spelare gjorde 60 en säsong och sen när han byter lag ligger på 30?(samuel fagermo)Finns många faktorer som spelar in där så som hur spelaren trivs i gruppen, känner förtroende från coachen, får istid, passar in i spelsystem och hockeyfilosofi eller den roll coachen ger dig och få kontinuitet i den rollen. Istället för att vara in och ut ur olika lag med olika lag/kedjekamrater och olika roller på helt olika nivåer (Joona Koopanen)
Enligt mig kan man inte ta en statistisk jämförelse och översätta den rakt av till hur det kommer att bli. Man måste titta på HELA bilden.
Helt klart för mig är att Wilmer Skoog har hamnat i ett vinnande lag där han fått kontinuitet, förtroende och istid. Men han har ännu inte producerat över tid i en bättre liga än SHL.
-
Osten östlund
Silly Season 2026/27
Dagens DIF podd var inne på det.Tränarna, samt siffror och statistik. Gör dom det bättre nästa år, eller behövs det någon form av förändring?
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Helt klart är att Frondell, Eklund och Viggo samt Hellberg har ”böjt” statistiken åt oss.Osten östlund skrev: ↑2026-03-24 12:40:18 Dagens DIF podd var inne på det.Tränarna, samt siffror och statistik. Gör dom det bättre nästa år, eller behövs det någon form av förändring?
Frondell är den spelare i hela SHL som gjort flest mål i
5mot5-spel.
Han blir helt klart svår att ersätta.
Silly Season 2026/27
Var fick folk Skoog ifrån? Jag har inte sett något rykte om det, är det mest önsketänkande?
-
Tellqvist32
- Medlem: Ja, ständig medlem
Silly Season 2026/27
Han spelar som om han vore en playmaker av rang, när han i själva verket är en gnuggare.
Känns inte som att verkligheten och hans bild går ihop.
Möjligtvis för att han gjorde en del poäng som ung i juniorligorna och college. Har ju hyfsat poängsnitt några AHL-säsonger, men vissa helt uruselt.
- diftobbe89
Silly Season 2026/27
Han gjorde fortfarande fler poäng än Blomgren, Rensfeldt och Brodin tillsammans. Men det kanske säger mer om övriga.Tellqvist32 skrev: ↑2026-03-24 13:58:10Han spelar som om han vore en playmaker av rang, när han i själva verket är en gnuggare.
Känns inte som att verkligheten och hans bild går ihop.
Möjligtvis för att han gjorde en del poäng som ung i juniorligorna och college. Har ju hyfsat poängsnitt några AHL-säsonger, men vissa helt uruselt.
Jag är spänd på vad både Pettersen och Saltsen kan göra år två, båda gjorde en klart godkänd första säsong i SHL.
Spela fult
Silly Season 2026/27
Lite hockeygodis av Wilmer Skoog från college