Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
ludde-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av ludde- »

http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... -intresset

Hoppas verkligen han blir kvar en säsong till i alla fall, en riktig järnkamin :D
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
Necrodamus
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Necrodamus »

Om DIF är intresserade av Patrick Thoresen inför nästa säsong så verkar det som att dom kan få konkurrens. Enligt Tomas Ros på skvallerblaskan så är LHC intresserade av honom om Weinhandl/Mårtensson fortsätter i Ryssland.
narren

Inlägg av narren »

Tror jag läste någonting igår om att LHC ska ta tillbaka Weinhandl samt dem andra i superkedjan, oavsett vad för pris dem erbjuds.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Sanny vore en väldigt bra värvning till nästa säsong. Släppa Schneider och låt Ronnie och Falken gå i pension, och så in med Sanny.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

jensa öhling skrev:Sanny vore en väldigt bra värvning till nästa säsong. Släppa Schneider och låt Ronnie och Falken gå i pension, och så in med Sanny.
Med Sanny i laget är det även möjligt att släppa David Printz.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Östgöten skrev:
jensa öhling skrev:Sanny vore en väldigt bra värvning till nästa säsong. Släppa Schneider och låt Ronnie och Falken gå i pension, och så in med Sanny.
Printz??? Varför ska vi släppa honom?
Lucas

Inlägg av Lucas »

Caveman skrev:
Östgöten skrev:
Printz??? Varför ska vi släppa honom?
Eller hur, då har vi ju knappt några defensiva bjässar kvar..

Ragge (om han nu blir kvar) - off. + def.
Honken Jr - off.
Timmy - mitt i mellan?

Hoppsan, sen har vi inga backar kvar (om man nu räknar bort de som nämnts tidigare, dvs. Dave, Printz, Falken, Ronnie). Självklart måste vi värva och det kan ju gå hur som helst med våran ekonomi..

Slutsats, vi kan inte släppa alla defensiva på en gång. Helst en i taget, antingen Ronnie eller Falken (hur mycket jag än beundrar dem..).

Dave Schneider skulle jag vilja ha kvar, men jag har en otäck känsla av att han tjänar absurt mycket mer än han presterar så om det är fallet så kan jag gå med på att släppa honom.

Ganska säker på att DIF inte förlänger med Schneider dock. Hoppas inte alla dom pengarna går till forwards dock, stabil defensiv är ett måste. Där framme har vi en hög spelare att välja mellan (självklart får Järlan spetsta till det lite med Mackan etc), men glöm inte våran defensiv.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Med Sanny i laget skulle vi klara oss på backsidan. Även om det förstås inte skulle skada med ytterligare något backförvärv.

Ragge-A Holmqvist
Timmy-Sanny
Printz-Eklund
reserver: Urbom, N Andersson
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Sanny vore faktiskt lite av en drömvrävning. Oerhört stabil back. Tror han ersätter de flesta av våra backar med råge. Sanny har rutin och är väldigt jämn. Han är dessutom uppväxt i en oerhört fin del av vår vackra stad...
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Den delen dit man måste åka sunk-pendeltåg! :D
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

rikkard skrev:Om vi ska sänka lönekostnaderna måste Falk, Ölvestad och M. Holmqvist. Ingen av dem förtjänar de höga löner de tar ut. Topplönerna ska gå till toppspelare, inga andra.
DIF planerar att inte sänka lönebudgeten för nästa säsong.

http://www.hockeykanalen.se/1.845464/20 ... alla_honom

Om DIF trots allt sänker lönekostnaderna från en uppskattad nivå på 33 000 Mkr till 31 800 Mkr nästa säsong finns följande alternativ:

Sänkta konstnader (spelarförluster): -650 000 kr per månad och -7 800 000 kr per år
Höjda kostnader (nya spelare+höjda löner): +550 000 kr per månad och 6 600 000 kr per år

Förluster från 08/09 (lön inklusive sociala kostnader per månad):
David Schneider, b - annan klubb - beräknad lön 08/09 200 K
Ronnie Pettersson, b - slutar - beräknad lön 08/09 100 K
Jimmie Ölvestad, f - annan klubb - beräknad lön 08/09 150 K
Nichlas Falk, f - slutar - beräknad lön 08/09 150 K
Robin Figren, f - NY Islanders - beräknad lön 08/09 50 K

Förläng 09/10 (lön inklusive sociala kostnader per månad):
David Printz, b - förläng 1 år - oförändrad lön 09/10 150 K
Marcus Ragnarsson, b - förläng 1 år - oförändrad lön 09/10 200 K
Oscar Eklund, b - förläng 2 år - oförändrad lön 09/10 50 K
Fredrik Bremberg, f - förläng 1 år - oförändrad lön 09/10 250 K
Kristofer Ottosson, f - förläng 1 år - oförändrad lön 09/10 200 K
Niklas Anger, f - förläng 2 år - höjd lön från 100 K 08/09 till 150 K

Nyförvärv 09/10 (lön inklusive sociala kostnader per månad):
Alexander Urbom, b - J20 - 3 år - lön 50 K
Sanny Lindström, b - Rapperswil - 2 år - lön 250 K
Gabriel Landeskog, f - J20 - 3 år - lön 50 K
Marcus Krüger, f - J20 - 3 år - lön 50 K
Mikael Ahlén, f - J20 - 3 år - lön 50 K
Patrik Cehlin, f - J20 - 3 år - lön 50 K

Truppen 09/10:

Fredrik Bremberg V - Kristofer Ottosson V - Niklas Anger V
Christian Eklund V - Andreas Engqvist H - Nicklas Danielsson H
Carl Gustafsson V - Michael Holmqvist V - Mikael Ahlén H
Marcus Krüger V - Jacob Josefson V - Tim Eriksson V

Marcus Ragnarsson V - Andreas Holmqvist H
Sanny Lindström V - Niklas Andersson H
Timmy Pettersson V - David Printz V

Extraspelare:
Alexander Deilert H, b - lånas ut till Huddinge hösten 09 och kan återkallas vid behov
Alexander Urbom V, b
Oscar Eklund V, b
Henrik Eriksson V, f - lånas ut till Huddinge hösten 09 och kan återkallas vid behov
Gabriel Landeskog V, f
Patrik Cehlin H, f

Låna in vid behov 09/10:
Carl Ackered, b - J20
John Norman, f - J20

Kommentar:
Säsongen 09/10 kommer DIF att liksom de senaste åren att få kriga för att nå slutspel och att undvika kvalserien. Generationsväxlingen fortsätter på både back- och forwardssidan.

Många "trotjänare" har fått stryka på foten 09/10, där Falken och Ronnie knappast är kontroversiella. Många tycker nog att det är fel att inte erbjuda Jimmie ett nytt kontrakt. Min uppfattning är att Jimmie kämpar, men tyvärr tar för många utvisningar samtidigt som det händer för lite framåt. Det känns märkligt att betala en spelare 150 K kr i månaden för att denne ska vara bra i ett eventuellt slutspel.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Bra genomgång. Skulle vilja lägga till förvärv av bröderna Ahlström från Huddinge. De skulle säkerligen inte vara så himla dyra, men skulle med en bra center mellan dem (Engqvist?) vara en toppkedja i elitserien.

Marcus Nilsson är bra, men är tveksam till om han är värd pengarna. Viktigare då att behålla Linkan.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Östgöten skrev:
Jag är ingen beundrare av Printz, men om Ragge och Falken lägger grillorna på hyllan samtidigt som Schenider försvinner tror jag att Printz kan behövas som en rent defensiv back, sedan är det aldrig bra att ha för stor omsättning på spelare heller för den delen. Haken är väl den att jag misstänker att spelaren ifråga vill ha lönepåslag och det vete tusan om han är värd.

Idealet är ju att du har 3 defensiva backar samt 3 lite mer puckskickliga diton.

För övrigt tror inte jag ett dugg på at Sanny skulle lira med oss om han kommer hem det lär finnas lag med mycket fetare plånböcker som vill ha hans tjänster. Att han skulle gör enorm nytta råder det dock inget tvivel om.

Håller för övrigt med till 100% om att Ölvestad känns tveksam. Han lever precis som Schneider inte upp till sin lön i min mening och skulle det istället gå att få Thoresen som ersättare är detta en mycket bättre deal för vår del.

Mackan Nilsson ställer jag mig också lite småtveksam till. KIllen skulle säkert göra nytta som ledare, men inte tusan gör han direkt mycket poäng, eller? Har vi verkligen råd att betala den lönen han skulle begära?

Bröderna Ahlström tror jag är sunda värvningar dock. Precis den typen som vi bör satsa på.

Har vi inte redan väldigt många lirare i laget? Läs är verkligen Klasén den spelartyp som vi behöver? Eller är han tänkt att ersätta Figren? Har för övrigt ofantligt svårt att se Figren ta en tröja i NHL; men det är en annan historia.

Mycket rykten och antagligen få sanningar som man får höra just nu.

Känns dock som att det överlägset viktigaste är att få Ragge att krita på för minsta ett år till. Känns som att han bär upop 50% av vår defensiv just nu.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

jensa öhling skrev:Bra genomgång. Skulle vilja lägga till förvärv av bröderna Ahlström från Huddinge. De skulle säkerligen inte vara så himla dyra, men skulle med en bra center mellan dem (Engqvist?) vara en toppkedja i elitserien.

Marcus Nilsson är bra, men är tveksam till om han är värd pengarna. Viktigare då att behålla Linkan.
Spontant tycker väl jag att allt fokus vad gäller nya spelare ska vara på backar. Målvakterna kommer att vara ok nästa år liksom forwards. DIF:s problem är att backtruppen fortsatt är tunn.
Låst