Vad har hänt med Djurgården?!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Richard

Vad har hänt med Djurgården?!

Inlägg av Richard »

Hej alla Djurgårdare!

Jag måste bara få säga mina åsikter och är antagligen lika frustrerad som er likväl tränare och spelare.
Jag var i Globen i tisdags och fick njuta av när DIF slog Frölunda efter en härligt effektiv 3:e period.

Vad har hänt med spelet och laget i de 2 senaste matcherna??
0-10 i baken mot lag som Brynäs och Södertälje är inte godkänt. Ska DIF komma till slutspel så måste man våga att ta för sig mera.
Jag såg redan en tendens i tisdags till vad som kanske kan vara orsakerna. Jag förutsätter också att Challe och Hans har sett dessa ;-)

I de 2 första perioderna så gav backarna nästan blanka f-n i att försöka hjälpa stackars Lassila (all heder till en blivande världsmålvakt!). Dessutom så var tacklingarna av motståndarna i egen zon nästan obefintliga när de var intill sargen.

Vad gäller spelet i powerplay så var det också rent bedrövligt mot vad det kan vara. Man fick knappt till ett powerplayspel när man väl fick chansen. Dessutom så skickades pucken mellan spelarna i knapp styrfart så det var inte så konstigt att man inte fick några bra lägen att göra mål på.
En sista grej som också missas väldigt ofta i powerplay är att man inte har någon spelare som står framför motståndarmålet och tar grovjobbet med att störa ev. tom göra mål kanske.

Om laget kan skärpa till sig på dessa tre punkter så kommer spelet garanterat att vända. Jag har sett hur bra laget kan spela men börjar faktiskt bli lite orolig när det händer 2 sådana här bottennapp.

Många säger att vi stockholmare/DIF är bortskämda med bra resultat. Men efter att ha sett hur bra DIF kan spela så är det inte konstigt om ens krav på laget ökar vartefter!

Jag anser att allt annat än en vinst mot Mora på måndag är fiasko!
Det kommer att bli en enorm viljekamp och den måste Djurgårn bara vinna!
Vi har hemmaplan och ska ge dom vad dom tål!
Kavla upp armarna och visa var skåpet ska stå!
Heja Challe och Säkijäärvi!

Med vänlig hälsning

från en något chockad
men trogen Djurgårdssupporter

Heja Djurgården!!!
DIF 4 EVER

Inlägg av DIF 4 EVER »

Att de här bottennappen kommer denna säsong är knappast förvånande med tanke på den backbesättning vi har. Jag tycker att säsongen hittills varit över förväntan med tanke på det. Skulle DIF missa slutspel är det unjefär enligt papperet om man ser till laguppställning jämfört med övriga lag.
Användarvisningsbild
chribba

Inlägg av chribba »

Håller verkligen med föregående skribent!

Vi har ett extremt ojämnt lag i år som i sina bästa stunder kan skaka om andra lag om ALLT (och då menar jag verkligen allt) fungerar.Om inte alla spelare samtidigt presterar sitt bästa så blir det som mot SSK och Brynäs..
ALLA måste dra sitt strå till stacken annars blir det torsk..

Kan dock ej förstå att de svaga spelet på sistone kommer som en jätteöverraskning för många..Spelarmaterialet räcker ju helt enkelt inte till för att prestera toppmatcher på löpande band, så e det bara..
Som så många redan konstaterat är vår backuppsättning för svag. 3-4 av våra backar håller ju knappt allsvensk klass tyvärr och då är det onekligen svårt att vinna..

113 WHB
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det är intebara det att backarna är svaga. De flesta av dem verkar dessutom vara usla på att åka skridskor.

Lamberg, Mattsson, Björck, Ryman, pettersson får alla stora problem när motståndarna får trampa med fart i vårt försvar. De hänger helt enkelt inte med och drar på sig utvisningar.

Kan ha missat någon back, men det känns som att de enda backarna med lite fart under rören är Ribbenstrand och Andersson.

Bara att inse att det inte funkar att ha så svag backbesättning. Dessutom tycker jag backarna i flera fall spelar klumpigt. Om man inte är snabb på grillorna och inte heller är säker med pucken kan det kanske vara idé att bara slå bort den till icing. Det sämsta man kan göra är att slå en halvtaskig passning till en annan osäker back som har ännu mindre tid på sig innan han måste göra av sig med pucken.

Avslutningsvis; Vi har inte råd att dra på oss klumpia utvisningar. Dessutom måste vårt PP bli bra mycket bättre. Vet inte om man skall dra några slutsatser av detta eller inte, men vår första kedja har inte varit bra under de matcher Rudslätt missat. Hoppas innerligt att han kan lira imorgon!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Visst, Adam Andersson har fart under rören, men karl spelar back & kan inte tacklas.
Han står & petar med klubban framför egen kasse när det ska brottas om returpuckar.

Näee, i mina ögon är Adam en fullfjädrad Leksandsspelare.
Kvick, lite finurlig, men väldigt rädd för kroppskontakt, & det är rätt så dumt om man spelar back.
Motståndaranfallarna behöver bara hålla ut en arm så är Adam bortmanövrerad.

Mattsson får mycket skit, det kanske han ska ha ibland.
Men André förtjänar även beröm för sitt fysiska spel, finns ingen annan back i DIF som utövar sånt.
Säg inte Ronnie.P nu, då blir jag ledsen.....
Grrreat

Inlägg av Grrreat »

Jag håller med faktiskt... I mitt tycke så är Adam Andersson inte vår bästa back. Jag har sett en kanske 10-15 matcher den här säsongen och tycker mig kunna se Adam Andersson slarva i försvarsspelet i varje match. Är det inte tafatt fysiskt spel, så är det en felpass. Jag tycker nämligen inte att han är särskilt passningsskicklig heller.

Det han har är ett skott, ett riktigt bra sådant.

Och just Mattsson kan inte passa, skjuta eller så. Men han är stentuff och använder mer än gärna fysiken.

Ronnie Pettersson tycker jag har varit dålig i år, inte ens hans försvarsspel har funkat riktigt ordentligt. Då blir det inte mycket kvar.

Ribbenstrand känns nästan som (hör och häpna) vår bästa back för tillfället. Tar lite för många utvisningar bara och skottet skulle kunna bli lite bättre. Lite lik Niklas Kronwall faktiskt, och det är inget dåligt betyg.

Gällande varför det gått så pass dåligt de senaste två matcherna så är det inte så konstigt. Jag tror nog att Säcken analyserade det ganska bra inför matchen mot Södertälje. Känns som laget har fått lite soppatorsk, man har gått på tre femmor och överpresterat (kanske) i en del matcher. Reaktionen har varit tvungen att komma, och förhoppningsvis kan det ha varit det som hänt de senaste två matcherna. Och glöm inte att vi varit rent ut sagt bedrövliga på bortaplan hela säsongen. Och nu är det dags för hemmamatch igen!

Heja DIF!
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

alla snackar om backarna....och med rätta...men skulle vilja säga att forwards inte har rosat marknaden heller...okey bremis och thore är jäkligt bra,...NÄR DOM ÄR BRA..men i dom sista två matcherna så har ingen av dem varit bra och då har vi ingen som kliver upp och kan axla manteln...vi står och faller med dessa två herrar....junisarna är bra men har lite för lite kött på benen och för lite rutin för att vara nått att hålla sig i när åskan går...ölvestad jobbar men det händer inget...rudslätt är ingen som kan bära ett lag...ottoson och falk har rutin men ingen sisu..jag är bekymrad:/..
Rådgivaren

Inlägg av Rådgivaren »

Att Ribbenstrand är vår bästa back kan jag hålla med om. Strömberg är väl den som närmast kan konkurrera med sin pondus.

Däremot håller jag med om Anderssons brister. Offensivt är han en tillgång med sitt fina skott men i egen zon agerar han inte alls som en back borde. :?

Vad har då hänt på slutet? Jag tror helt enkelt att framgångarna stigit laget åt huvet. Djurgårdens signum den här säsongen har varit att kriga till sig poäng. Men efter mirakelvändningen mot Frölunda började tidningarna skriva om SM-final osv.... Efter det är det precis som att man tror att det ska gå av sig själv... :(

Hur viktig matchen mot Mora är behöver jag nog inte skriva. Dessvärre känns Mora som vårt bogey team denna säsong...
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Ribben är helt klart vår bästa back, fast jag tycker han lätt blir utvisad för saker som andra klarar sig undan... fast det beror nog på brit på rutin.

Bakom honom finns Strömberg, Mattsson och Ronnie.

Adam är vår offensivt bästa back men defensivt är han bitvis urusel, tyvärr.

Lamberg gör inget förutom att slå icing och bli utvisad, Ryman gör bara det förstnämnda, fast han kan trycka till motståndarna ordentligt ibland.

Björck och Liwing tycker jag inte borde platsa, de har inte gjort någonting förutom att vara inne på baklängesmål. Liwing har kanske potentialen, men Björck börjar ju bli till åren.
DIF 4 EVER

Inlägg av DIF 4 EVER »

Backbesättningen är DIF:s absolut största dilemma. Kan bara beklaga att Ragnarsson inte förstärkte. Vi hade behövt en back av hans kaliber för att överhuvudtaget ha nånting i ett slutspel att göra. Skulle vi lyckas ta oss dit kommer vi aldrig förbi kvarten med nuvarande backar.

Adam Andersson är som någon sa förvånansvärt dålig defensivt. Han har ett riktigt bra skott och är skridskoskicklig men framför eget mål e han alldeles för snäll och ser nästan ointresserad ut. Där ligger hans absoluta svaghet som back, han e alldeles för dålig i närkamperna. Han skulle behöva bygga på sig några kilo muskler och smälla på mer.

Andre Mattsson e ingen stjärna på att åka skridskor eller i tekniken men han e i alla fall tuff och beslutsam runt egen kasse och agerar rejält i defensiven.

Ronnie P har jag tjatat om i 3 års tid att DIF borde göra sig av med men ingen verkar lyssna så jag orkar inte tjata längre.

Lamberg vet jag inte varför DIF köpte överhuvudtaget. Han e inte bra på nånting. Inte ens tuff. Ingen annan elitserieklubb hade någonsin gett honom en plats. Hur hittade DIF honom?

Erik Ryman orkar jag inte ens kommentera utan ställer bara en fråga: Vad tillför han överhuvudtaget?

0-10 talar sitt tydliga språk och visar att DIF inte e speciellt bra denna säsong.
Användarvisningsbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Det är intressant att de flesta här på forumet målar fan på väggen så fort vi förlorar ett par matcher. När vi sedan vinner en match så pratar alla helt plötsligt om SM-guld. ALLA lag har sina upp och nedgångar. Frölunda förlorade ju tex mot Luleå med 8-2 nyligt, och inte har väl de så himla dålig backbesättning?

Vad jag menar är att svackor drabbar alla nån gång under säsongen, oavsett om man har ett budgetlag eller om man spelar med tusenlappar innanför benskydden.

Sluta skyll på att vi har dåliga backar, om motståndaren slår oss med 4-0 betyder det bara en sak, att vi gjorde minst 5 mål för lite. Skämt åsido, min mening är att man kan inte skylla allt på backarna, det börjar nästan bli en klyscha nu. Om backarna nu är såååå dåliga, hur kommer det sig då att vi efter 42 omgångar fortfaranade ligger på slutspelsplats? Hur kunde vi slå lag som Frölunda med våra "värdelösa" försvarare?

Som sagt. Det är intressant.
Ingen seger utan offer
Lädersliparen

Inlägg av Lädersliparen »

Ofta när det strular är när Adam Andersson skall styra uppspelet.
Han skjuter bra, men borde inte får ta hand om styrspelet!

Säcken ss efter 2 raka torsk med målsiffrorna 0-10
Jag är inte orolig

:shock:
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Vill bara göra ett litet förtydligande. Jag betygsatte inte backarna i mitt senastge inlägg utan konstaterade bara att vi har många alldeles för långsamma backar som helt enkelt blir rundningsmärken. Skall en spelare som Mattsson liora måsate han göra det med en kille som har fart under rören annars blir det pannkaka svårare än så är det inte.

Tyvärr har vi för många rundningsmärkewn i vår backlinje och jag tänker då främst på: Mattsson, Lamberg, Björck, Ryman och Pettersson. Tyvärr är dessutom de flesta av dessa spelare ganska ordinarie dessutom.

Håller dessutom helt med i kommentarerna om Andersson. Han borde kanske enbart spela PP eventuellt och absolut inte ta hand om uppspel. Han borde helt seriöst spela ihop med MAttsson som får ta spelare och sedan får Andersson försöka åka skridskor och hålla sig spelbar.

Skillnaden på Andersson och övriga backar jag gnäller på är åldern. De andra är gamla gubbar medan Andersson fortfarande kan utvecklas.

Kan väl passa på att säga att jag inte är överdrivet imponerad av Strömberg heller för den delen...
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Kall-El skrev:
Skillnaden på Andersson och övriga backar jag gnäller på är åldern. De andra är gamla gubbar medan Andersson fortfarande kan utvecklas.
Det samma gäller Liwing, född 83 och Mattsson född 80. 22 och 25 är (trots vad en del påstod om då 22-åriga Kronwall som nu spelar i NHL, hör och häpna) ingen ålder för en modern hockeyback och det finns alla möjligheter att utveckla dessa spelare.

Jag hoppas att man behåller så många som möjligt som har minsta lilla potential och att man istället byter ut de absolut svagaste pjäserna. Det sista som behövs inför nästa år är att rasera det lilla man åstadkommit i år med att byta ut 12-15 killar i laget igen.
DIF 4 EVER

Inlägg av DIF 4 EVER »

>>>>>> Ritterwand

Viss skillnad på att va född 80 och 83. 83:orna e talanger fortfarande och 80:orna e faktiskt 25 och fyller 26 iår.

Skulle inte vilja påstå att Mattsson e lika lovande som Adam Andersson.

Någon annan skrev att "man ska inte måla fan på väggen efter ett par förluster". Men det man måste komma ihåg och som jag tycker e oroväckande är det sätt som DIF förlorat på.

0-10 på två matcher är fruktansvärt dåligt och väldigt oroväckande att inte göra mål på TVÅ HELA matcher. Laget borde varit revanschsuget efter knocken mot Brynäs men istället förlorar man med klara 4-0 matchen efter DÅLIGT!!!

Jag är precis som nån annan här skrev förvånad över att säcken inte är mer orolig/kritisk efter två raka dåliga matcher. "Jag e inte orolig och ja vi kanske skulle gjort något mål" är konstiga kommentarer enligt mig. Vadå gjort något mål? DIF måste ju göra flera mål per match för att vinna och man lyckas inte hålla tätt heller. Riktigt oroväckande faktiskt.

En målvakt som släpper in 5-6 mål per match för att han inte får understöd av backarna får dåligt självförtroende och det kan straffa sig längre fram.

Jag tycker Säcken borde vara mer orolig och jag hoppas verkligen att DIF tar poäng imorn mot Mora. Annars tror jag vi tappar slutspelsplatsen ganska snart.
Skriv svar