Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
aljb10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av aljb10 »

DIF_Soldier skrev: 2026-07-08 13:03:24
Nypovich skrev: 2026-07-08 12:51:31
DIF_Soldier skrev: 2026-07-08 12:02:20
Nypovich skrev: 2026-07-08 11:33:07
DIF_Soldier skrev: 2026-07-08 10:55:15

Bara det att övriga lag i botten blivit mycket bättre på papperet och slagpåsen Leksand är borta. Att vara lika bra, eller dåliga, som i fjol hjälper föga. Det är kommande säsong som gäller.

LC har en oroande skadebild. Han lirar kanske runt 25 matcher, drar in sjukpenning i sin nypåskrivna "trygghet", slevar i sig hinkvis med glass och följer Brynäs från tv-soffan medan Liam gör sitt bästa 15 minuter per match. Sedan signar LC för Brynäs lagom till första kvalmatchen, ger oss fingret och garvar. Vi har dansat den här dansen förut.

Det är bara hoppas att vi har lika tur med marknaden under pågående säsong.

Nya killen är dessutom vänsterskytt? En rightare hade varit att föredra.

Uselt av DIF att skönmåla läget i texten: "tillhört organisationerna kring Toronto Maple Leafs, Anaheim Ducks, New York Rangers och Seattle Kraken."
Kring? Nämn inte föreningar han inte spelat i. Säg som det är istället: 31 år och har aldrig fått prova på NHL-spel.
Fast dom ljuger ju inte? Han har tillhört deras organisationer. Om du la lite mer energi på att se saker positivt så hade du inte behövt gå i taket över minsta lilla detalj.

Hela vårt lag kan drabbas av benbrott eller långtidssjukdomar också. Men det kan även resterande del av toppskiktet. Som någon precis nämnde, dom som värvat bra att förlorat lika bra eller bättre spelare. Tar man vår trupp och slår ut så har vi faktiskt tagit kliv på hela lagbygget.
Och jag fattar inte varför du lägger energi på vad jag skriver om det sticker så jävligt i ögonen. Finns en ignore-knapp så slipper du se det.

Negativiteten som du kallar det bottnar i en djup oro för kommande säsong. Att man skönmålar en AHL-spelare till en NHL-spelare bara för att han har fått hälsa på i fikarummet bekräftar bara sjukdomsbilden; DIF är medvetna om att detta är en panikvärvning. Det är vad jag tror. Facit får vi om några månader.

Min känsla är att MDB med sin orutin förlorat varenda väsentlig förhandling och tvingats dra till med en chansning så att han kan få gå på semester.
Han landade en skadebenägen LC helt enkelt för att han kastade halva budgeten över honom, vilket LC bekräftar själv dessutom.

Tycker att MDB i uttalanden utstrålar en djup osäkerhet. Och det är inte hans fel, han gör ju sitt bästa. Här får man istället ifrågasätta Wikegårds (brist på?) omdöme. Det var ju Josefson som var påtänkt egentligen, MDB blev nödlösningen.

Har väldigt svårt att se var vi har blivit bättre.

Gunler nedköp från Eklund
Vejdemo bra, men nedköp från Frondell
Hartmann fel sida 30. Likvärdig Brodin, klart sämre när Brodin är som bäst.
Hank sämre än samtliga vi brutit med.
Brouillard nedköp från Laleggia (ska mycket till om han gör 40 pinnar)
LC likvärdig Kylington. Lika skadebenägen. Dessutom brynäsare.
Viggo osäker.
Holm nu 35 år.
Hellberg äldre.
Viggo YTTERST osäker.
Josefson, spelar han ens?
Krügers rutin borta. Om inte så är kroppen det.

Vi måste ha in en RIKTIG STJÄRNA för att ens kunna drömma om topp 10. Vi snackar nån i nivå med Bemström, och jag är rädd att inte ens det hjälper tillräckligt
Fortfarande en plats att argumentera på, ett av mina är din negativitet, även om jag skrivit något annat. Samma gäller ju dig, kan du inte ta kritik så kan du se dig om också.

Du menar alltså att Klasen, Brodin, Rensfeldt och Costmar skulle vara kvar istället för dom vi värvat? Lite så jag ser på det, vad har vi förlorat i det stora hela kontra att jämföra enskilda individer. Kan man ju likväl säga Vejdemo är bättre än Renen och Costmar.

Dina argument är mycket ”tänk om”, ja tänk om att hela Skellefteås förstalina får en knäskada?

Du har inte ens sett Brouillard i shl och tycker redan han är en dålig värvning. Gå in på EP och fortsätt samla dina åsikter istället.
Har inget emot kritik, undrar bara varför du trätar om saken om du stör dig bara. Frondell, Eklund och förmodligen också Björck är tunga tapp. Vem ska ersätta Frondells 20 mål? Hartmann? Vi har just nu en enda center av god SHL-klass som vi vet kommer att spela, och Salsten.

Hade gärna sett Broillard istället för Sissons, spelaren i sig behöver inte vara dålig. Men jag ställer det i relation till att det var sista backen in. Jag hade förväntat mig ett mer beprövat namn. När nu EG bett oss dra åt helvete hade vi kunnat satsa på en topp två-back på rätt sida 30 över flera år. Istället tar vi in en paceholder för EG och kommer stå med mössan i hand nästa år igen och tigga om hans signatur, det gillar jag inte heller. Jag hade gärna sett att vi sagt fuck you till Erik, valt en annan väg och haft lite heder kvar. Men vi fortsätter agera spermahink.

SAIK får inte sådana skador helt enkelt för att de har lagt sina stålar på bärande spelare utan skadehistorik i rätt ålder. Vi satsar på 30+ och/ eller skadebenägna spelare. Det är skillnaden.
Jadu, kanske Vejdemo som gjorde 18 kassar? Vejdemo är en bättre center än Frondell, erfarenhet och rutin.

Kanske presterar Snively och Hudon ännu bättre iår?

Mer folk ska in, jag tror Viggo stannar och jag hoppas Josef kan spela mycket.

Du gnäller bara för gnällandets skull. Du hade gnällt om vi hade tagit in McDavid, Crosby och Mackinnon. Ha lite förtroende och sluta vara så negativ. Sök jobb som sportchef själv kanske, du som är så jäkla allvetande
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

Bara det att övriga lag i botten blivit mycket bättre på papperet och slagpåsen Leksand är borta. Att vara lika bra, eller dåliga, som i fjol hjälper föga. Det är kommande säsong som gäller.

LC har en oroande skadebild. Han lirar kanske runt 25 matcher, drar in sjukpenning i sin nypåskrivna "trygghet", slevar i sig hinkvis med glass och följer Brynäs från tv-soffan medan Liam gör sitt bästa 15 minuter per match. Sedan signar LC för Brynäs lagom till första kvalmatchen, ger oss fingret och garvar. Vi har dansat den här dansen förut.

Uselt av DIF att skönmåla läget i texten: "tillhört organisationerna kring Toronto Maple Leafs, Anaheim Ducks, New York Rangers och Seattle Kraken."
Kring? Nämn inte föreningar han inte spelat i. Säg som det är istället: 31 år och har aldrig fått prova på NHL-spel.
Fast dom ljuger ju inte? Han har tillhört deras organisationer. Om du la lite mer energi på att se saker positivt så hade du inte behövt gå i taket över minsta lilla detalj.

Hela vårt lag kan drabbas av benbrott eller långtidssjukdomar också. Men det kan även resterande del av toppskiktet. Som någon precis nämnde, dom som värvat bra att förlorat lika bra eller bättre spelare. Tar man vår trupp och slår ut så har vi faktiskt tagit kliv på hela lagbygget.
Och jag fattar inte varför du lägger energi på vad jag skriver om det sticker så jävligt i ögonen. Finns en ignore-knapp så slipper du se det.

Negativiteten som du kallar det bottnar i en djup oro för kommande säsong. Att man skönmålar en AHL-spelare till en NHL-spelare bara för att han har fått hälsa på i fikarummet bekräftar bara sjukdomsbilden; DIF är medvetna om att detta är en panikvärvning. Det är vad jag tror. Facit får vi om några månader.

Min känsla är att MDB med sin orutin förlorat varenda väsentlig förhandling och tvingats dra till med en chansning så att han kan få gå på semester.
Han landade en skadebenägen LC helt enkelt för att han kastade halva budgeten över honom, vilket LC bekräftar själv dessutom.

Tycker att MDB i uttalanden utstrålar en djup osäkerhet. Och det är inte hans fel, han gör ju sitt bästa. Här får man istället ifrågasätta Wikegårds (brist på?) omdöme. Det var ju Josefson som var påtänkt egentligen, MDB blev nödlösningen.

Viggo osäker.
Holm nu 35 år.
Hellberg äldre.
Viggo YTTERST osäker.

Vi måste ha in en RIKTIG STJÄRNA för att ens kunna drömma om topp 10. Vi snackar nån i nivå med Bemström, och jag är rädd att inte ens det hjälper tillräckligt
Fortfarande en plats att argumentera på, ett av mina är din negativitet, även om jag skrivit något annat. Samma gäller ju dig, kan du inte ta kritik så kan du se dig om också.

Du menar alltså att Klasen, Brodin, Rensfeldt och Costmar skulle vara kvar istället för dom vi värvat? Lite så jag ser på det, vad har vi förlorat i det stora hela kontra att jämföra enskilda individer. Kan man ju likväl säga Vejdemo är bättre än Renen och Costmar.

Dina argument är mycket ”tänk om”, ja tänk om att hela Skellefteås förstalina får en knäskada?

Du har inte ens sett Brouillard i shl och tycker redan han är en dålig värvning. Gå in på EP och fortsätt samla dina åsikter istället.
Har inget emot kritik, undrar bara varför du trätar om saken om du stör dig bara. Frondell, Eklund och förmodligen också Björck är tunga tapp. Vem ska ersätta Frondells 20 mål? Hartmann? Vi har just nu en enda center av god SHL-klass som vi vet kommer att spela, och Salsten.

Hade gärna sett Broillard istället för Sissons, spelaren i sig behöver inte vara dålig. Men jag ställer det i relation till att det var sista backen in. Jag hade förväntat mig ett mer beprövat namn. När nu EG bett oss dra åt helvete hade vi kunnat satsa på en topp två-back på rätt sida 30 över flera år. Istället tar vi in en paceholder för EG och kommer stå med mössan i hand nästa år igen och tigga om hans signatur, det gillar jag inte heller. Jag hade gärna sett att vi sagt fuck you till Erik, valt en annan väg och haft lite heder kvar. Men vi fortsätter agera spermahink.

SAIK får inte sådana skador helt enkelt för att de har lagt sina stålar på bärande spelare utan skadehistorik i rätt ålder. Vi satsar på 30+ och/ eller skadebenägna spelare. Det är skillnaden.
På vilket sett är det konstaterad framgång med EG i Shl?
Har du en aning om hur diskussionerna kring hans vara eller inte vara varit?
”Agera spermahink och säga fuck you” Det syns att dina argument bara är känsloyttringar och att du tror dig veta hur en roll som sportchef fungerar.

Vejdemo gjorde 18 baljor förra säsongen i ett skadeskjutet Leksand, men det blundar du för?

Vi har två backar på 4 år kvar nu, man kan inte ha en hel uppställning med långa kontrakt.
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

aljb10 skrev: 2026-07-08 13:29:11

Viggo osäker.
Holm nu 35 år.
Hellberg äldre.
Viggo YTTERST osäker.

Jadu, kanske Vejdemo som gjorde 18 kassar? Vejdemo är en bättre center än Frondell, erfarenhet och rutin.

Kanske presterar Snively och Hudon ännu bättre iår?

Mer folk ska in, jag tror Viggo stannar och jag hoppas Josef kan spela mycket.

Du gnäller bara för gnällandets skull. Du hade gnällt om vi hade tagit in McDavid, Crosby och Mackinnon. Ha lite förtroende och sluta vara så negativ. Sök jobb som sportchef själv kanske, du som är så jäkla allvetande
En fluga gör ingen sommar. Har väldigt svårt att tro att Vejdemo gör en liknande säsong igen. Mer rimligt att tro att han gör 7-10 mål ungefär, som han brukar.

Jag gnäller för att jag är orolig att vi inte klarar strecket och att vi aldrig klarat en negativ kvalserie. Jag är orolig för att vi har en orutinerad sportchef som har värvat trubbiga brunkare, skadeskjutna brynäsare och oprövade kort. När Hellberg presenterades fick sportchefen beröm, med fog. Jag skriver bara vad jag känner. Det är det enda. Tiden får utvisa facit.

Men jag ska ge dig vad du vill höra: jag hoppas att Josefson spelar 52 matcher och gör 40 poäng. Jag hoppas att Salsten får en utveckling och blir en bärande spelare som vi hoppades att Strandberg skulle bli. Jag hoppas att kanadicken gör en Klubertanz. Jag hoppas Lucas Carlsson gör 20 minuter x 52 matcher, jag hoppas att Viggo åker hem imorgon. Jag hoppas att Gustav Lindström gör skäl för lönen. Jag hoppas att Krüger får lyfta Le Mat det sista han gör.
Säg den glädje som varar
tadaa123

Silly Season 2026/27

Inlägg av tadaa123 »

Ska tydligen vara skicklig på att trampa pucken ur zon och är inte rädd för att hålla i den, det gillar jag. Det är det som vi behövde Kylington för

Folk som skriker kval överdriver tycker jag. HV är kaos som vanligt, Björklöven nykomlingar (dock inte så bra koll på hur stark truppen är), Linköping är kaos, Örebro har också gjort om mycket och helt ny tränare. Timrå är väl heller inget riktigt hot på papper?

Vi har i alla fall stark stomme med våra tränare och trupp. Vi har rensat bort många spelare som inte hörde hemma i SHL och bara tuggade pengar från oss. Befintliga spelare kommer höja sig.

Heja heja
mb81

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

mb81 skrev: 2026-07-08 10:45:28
DIF_Soldier skrev: 2026-07-08 10:34:52

Jag undrar fortfarande på vilka meriter han fick jobbet. Sports manager Hanviken räcker gott? Medelmåttig 33-årig bajen-målvakt KAN inte ha hälften av det kontaktnät som krävs.

Men men, kommande kniven mot strupen-säsong kommer avgöra allt. Geniet MDB eller nepo-grabben på djupt vatten? Vi får se.

Jag försöker verkligen ta på mig optimistbrillorna här, men på förhand har jag oerhört svårt att se att det inte som minst blir ett hejdundrande kvalspel mot Blötröven. Förmodligen där psykena sviker och respass med 0-4 eller 1-4 i matcher.
Vi kommer ändå ha ett lag i paritet med ifjol. Antagligen lite bättre. Sen kan man alltid hoppas på mer. Men det laget kom nia. Vi är väl runt play-in i år också.

Viggo osäker.
Holm nu 35 år.
Hellberg äldre.
Viggo YTTERST osäker.

Du är ju otrolig! Stjärna för att drömma om topp-10?

Vilka har det verkligen varit nedköp på?

Fimpen-Gunler. Fimpen gjorde 24 poäng ifjol. Tror Gunler ligger på samma nivå ungefär

Kryckan-Vejdemo. Känns som ett rätt stort uppköp. Kryckan gjorde 15 oäng ifjol. Tror Vejdemo en dålig säsong hamnar runt 10 åinnar mer. Med speltid i PP och i en andrakedja runt 30 poäng.

Palve/Ylönen- Hartmann. Får in en annan spelartyp än finnarna men tror Hartmann kommer ligga på ungefär samma som de två tillsammans. Alltså 17 poäng. Förhoppningsvis lite mer. Ifjol var han nästan 0.5ppg och andra uppsidor i spelet också.

Frondell- Där väntar vi på ersättaren men där förväntar jag att vi tar in någon som minst kan tangera Frondells 28 poäng ifjol.

Costmar- Nordmark. Rätt säker att Nordmark är mycket bättre än vad Costmar var ifjol. Men är väl från start en trettonde forward. Även om han bara håller Costma-nivå så påverkar det inte negativt iaf.

Brodin- Hank. Blir otroligt när du jämför Brodin som bäst(det var väl typ 5 år sen han var i närheten av). Han får väl sägas vara ungefär på samma nivå som Hank. Båda breddspelare som nog inte kommer förändra nivån på laget i stort.

Klasen- Stockselius. Svårt se att Stockselius inte gör det bättre än vad Klasen gjorde ifjol. Klasen gjorde hela 1 poäng!

LaLeggia-Nikolas. Tror inte Nikolas kommer vara i närheten av LaLeggias poängproduktion men förhoppningsvis en mer komplett spelare.

Kylington- Lucas. Lucas tror jag kommer vara klart bättre än Kylington. Och här kommer väl poängen som blev över från LaLeggia kompletteras.

Det var väl typ spelare in och ut. Ser inte hur det försvagas även fast jag kanske valt andra spelare än Hartmann och Hank. Men det är bara egna preferenser och rollspelarna behövs också.

Ser man på det som är kvar är det bara Hellberg, Holm och Josef som är i en sådan ålder de verkligen man kan vara orolig för en dipp. Hellberg var grym ifjol och vår enskilt viktigaste spelare men tror han överträffar sina 90,4% i räddningsprocent kommande säsong. Holm började svagt men spelade upp sig. Hopps han håller nivån. Josef gjorde det bra när han spelade och låg på över en halv poäng per match. 17 poäng totalt. Det tror jag nog han ska hålla i år också.

Så egentligen tre spelare man ska ha en liten oro för de ska dippa.

Spelare som Blomgren, Viggo, Salsten, Grewe och Emilio tror jag tar steg till denna säsong. Lindström, Jeppe, Sissons, Blixt, Snively och Hudon lär väl hålla ungefär samma nivå.

Jag har väldigt svårt att se varför årets trupp är sämre än fjolårets?
Användarvisningsbild
diftobbe89

Silly Season 2026/27

Inlägg av diftobbe89 »

Förstår inte varför du antingen ska vara överdrivet negativ eller tro att man måste låta överdrivet positiv soldaten :lol:

Trupplägget just nu är varken heaven or hell enligt mig, något uppgraderad. Definitivt inte så dåligt som du vill få det att låta, kan ju vara så att du kanske inte har så bra koll på det som har kommit in? Fullt rimligt.

Förövrigt så kan väl Viggo ersätta Frondells 20 mål? Hade ju varit nice och ingen omöjlighet.
Spela fult
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

Kan inte svara alla, men jag avslutar med att säga att jag hoppas att ni får rätt och jag får fel. Som sagt, inget annat än oro och det bottnar nog i att jag personligen skulle få det väldigt svårt att klara av en nedflyttning till. För sinnesrons skull hade jag därför hellre sett beprövade kort.

Heja DIF osv.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

DIF_Soldier skrev: 2026-07-08 14:17:45 Kan inte svara alla, men jag avslutar med att säga att jag hoppas att ni får rätt och jag får fel. Som sagt, inget annat än oro och det bottnar nog i att jag personligen skulle få det väldigt svårt att klara av en nedflyttning till. För sinnesrons skull hade jag därför hellre sett beprövade kort.

Heja DIF osv.
Du är inte ensam om att inte klara av ännu en nedflyttning, men man måste försöka slappna av och lita på att Wiken och MDB och resten av teamet fixar in det vi behöver för att lyckas.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Silly Season 2026/27

Inlägg av diftobbe89 »

DIF_Soldier skrev: 2026-07-08 14:17:45 Kan inte svara alla, men jag avslutar med att säga att jag hoppas att ni får rätt och jag får fel. Som sagt, inget annat än oro och det bottnar nog i att jag personligen skulle få det väldigt svårt att klara av en nedflyttning till. För sinnesrons skull hade jag därför hellre sett beprövade kort.

Heja DIF osv.
Brodin är förövrigt INTE bättre än Hartmann. Den där var riktigt märklig. Hank och Brodin går snarare jämnt ut och blir en mer rättvis jämförelse.
Spela fult
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Henkos »

Jäkla skumt att artikeln fortfarande är borta från siten. Man körde heller inte ut nåt via x som man brukar göra.
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

MDB berätta för HN kring värvningen av Brouillard och vad man såg i Spengler cup.
”Där fick Djurgården se Brouillard mot europeiskt motstånd på stor rink – och det gjorde intryck. Han utsågs dessutom till turneringens All Star-lag efter att ha varit en av Kanadas bästa backar.”

Låter ändå någorlunda lovande.
In Wikegård we trust!

Silly Season 2026/27

Inlägg av #10 »

Tagit sommarlov härifrån ett tag (många säkert glada🤣) men nu kommer en liten synpunkt, mkt hur det går nästa säsong beror på om Viggo Björk är kvar eller inte.
WallinDIF

Silly Season 2026/27

Inlägg av WallinDIF »

Jag tror inte ens han är klar. Inte ens bekräftat på EP.
Tror MDB gjort bort sig i detta. Återstår att se.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Silly Season 2026/27

Inlägg av Mattias_87 »

Spännande, vi får se. Nyheten ligger kvar på Facebook.
Avskaffa tre mot tre
Boven

Silly Season 2026/27

Inlägg av Boven »

WallinDIF skrev: 2026-07-08 15:42:23 Jag tror inte ens han är klar. Inte ens bekräftat på EP.
Tror MDB gjort bort sig i detta. Återstår att se.
Haha man kan tycka att drevet mot MDB har gått lite väl långt när till och med teknikstrul på hemsidan är ett bevis på hans oduglighet.
Skriv svar