Säsongen 2025/26: Återkomsten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
thelinho
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av thelinho »

Osten östlund skrev: 2026-01-09 22:16:24 Förmodliga linor mot Färjestad, enligt HN.

Victor Eklund–Marcus Krüger–Anton Frondell
Charles Hudon–Jacob Josefson–Viggo Björck
Mathias Emilio Pettersen–Oula Palve–Joe Snively
David Blomgren–Arvid Costmar–Albin Grewe
Det var på tiden. Sista livlinan!
Sväva i det blå
Torpeden

Inlägg av Torpeden »

Osten östlund skrev: 2026-01-09 22:16:24 Förmodliga linor mot Färjestad, enligt HN.

Victor Eklund–Marcus Krüger–Anton Frondell
Charles Hudon–Jacob Josefson–Viggo Björck
Mathias Emilio Pettersen–Oula Palve–Joe Snively
David Blomgren–Arvid Costmar–Albin Grewe
Costmar verkar ha blivit en av våra viktigaste spelare, omöjlig att peta!
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Nä, mer istid åt Brodin som har -7 på 3,53 min istid/match, är ändå en jävla bedrift ha den plus/minus på den istiden, men 1 mål har han gjort, snyggt var det oxå👏

Arvid Costmar har -8 på 9,31 min istid, men uppsidan finns, han har ändå gjort 1 assist… och hela 12 utvm (varav 2st är för 6 man på isen), tror dock några kostat oss matcher

Vi lämnar det så.
Nypovich

Inlägg av Nypovich »

#10 skrev: 2026-01-09 22:30:33 Nä, mer istid åt Brodin som har -7 på 3,53 min istid/match, är ändå en jävla bedrift ha den plus/minus på den istiden, men 1 mål har han gjort, snyggt var det oxå👏

Arvid Costmar har -8 på 9,31 min istid, men uppsidan finns, han har ändå gjort 1 assist… och hela 12 utvm (varav 2st är för 6 man på isen), tror dock några kostat oss matcher

Vi lämnar det så.
Det enda jag minns från Costmars minuter på isen är ett par fatala misstag och en forcheck som innebar att backen åkte ifrån honom. Brodin är det gamla vanliga, en snabb åkning in i anfallszon och sen är det dött lopp och sega ben.
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
dlopajo

Inlägg av dlopajo »

Costmar åker skridskor i det offensiva, det verkar vara något vi värdesätter extraordinärt högt, oavsett nedsidor.

Det fascinerar mig att han ibland kan stå helt stilla i egen zon och verkligen bara titta på pucken. Det är inte jättekonstigt att man tappar gubben som smyger bakom ryggen på en när man agerar så.
BigJ

Inlägg av BigJ »

dlopajo skrev: 2026-01-09 22:40:24 Costmar åker skridskor i det offensiva, det verkar vara något vi värdesätter extraordinärt högt, oavsett nedsidor.

Det fascinerar mig att han ibland kan stå helt stilla i egen zon och verkligen bara titta på pucken. Det är inte jättekonstigt att man tappar gubben som smyger bakom ryggen på en när man agerar så.
Ja, inget tvivel, åker du fort på skridskorna så har du halva inne. Att kunna hantera pucken i hög fart verkar inte vara lika viktigt....
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

BigJ skrev: 2026-01-09 22:47:46
dlopajo skrev: 2026-01-09 22:40:24 Costmar åker skridskor i det offensiva, det verkar vara något vi värdesätter extraordinärt högt, oavsett nedsidor.

Ja, inget tvivel, åker du fort på skridskorna så har du halva inne. Att kunna hantera pucken i hög fart verkar inte vara lika viktigt....
Det var därför Ylönen rök som var den som var närmast att kunna både och.
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Räknar man bort Nordmark(för få matcher)så har vi alltså 4 spelare som har plus i +-, Frondell, Sissions, Eklund och Björk. Där Frondell är överlägsen alla +12, snacka om att juniorerna är STORT välkomna tillbaka.
thelinho

Inlägg av thelinho »

Det är faktiskt smått på sjukt att Färjestad kickar Jönsson i det här skedet. Drygt ett halvår in på långtidskontrakt. Vi snackar klubbikon med meriterat cv inkl SM guld från Växjö.

Vem på läktaren hade inte gett honom säsonget ut?

Edit: fått till mig från källa i Karlstad att det var omöjligt att gå vidare efter internt tjafs mellan spelare och JöJ. Ett finare ord är väl ”tappat omklädningsrummet”.
Senast redigerad av thelinho den 2026-01-10 01:57:46, redigerad totalt 1 gånger.
Sväva i det blå
Janzoo

Inlägg av Janzoo »

Mindre perfekt för vår svacka att Jönsson kickas inför deras match mot oss, med tanke på att lag som får tränare sparkade allt som oftast vinner matcherna efter det. Var inte torsken garanterad innan så... :lol:
thelinho

Inlägg av thelinho »

Wiken har informerat. Uppskattat att han inte gömmer sig, men det här dravlet om att vi är nykomlingar..? Vad hände med ”Vi är Djurgården” som han själv ville cementera när han tog jobbet.

Var nog inte så det lät i Gävle förra säsongen när Brynäs piskade hela ligan med i princip samma trupp som tog sig upp med.

Nä, nu får man nog sväva i det blå och hoppas på ett mirakel. Lägger mitt hopp till juniorerna. Kommer dom in med rätt energi kan det spilla över på andra.
Sväva i det blå
Manijock

Inlägg av Manijock »

#10 skrev: 2026-01-09 21:51:53
Manijock skrev: 2026-01-09 21:46:29
#10 skrev: 2026-01-09 21:33:44 Wallin tog bladet ur munnen, sparkade en ikon med 3.5 år kvar på kontraktet, och 5 SM-Guld för klubben, trots att Wallin själv värvat ihop laget, hoppas det öppnar ögonen på Wikegård närmsta tiden om resultaten inte går vår väg.

Det handlar om att vinna, inte att premiera spelare/tränare som satte in en tackling för fem år sen, eller gjorde en bra prestation i 7e avgörande semi förra våren, det handlar om vad som är bäst för Djurgården i nutid, om att överleva denna säsong.
Brodin är långt ifrån största problemet vi har. Släpp din gamla hang up på stackaren. Killen mäste sårat dig på något sätt :lol: Har han varit fräck mot norrlänningar?

Ingen har snackat om gammal trogen tjänst. Ingen har sagt att han bidrar på det sättet han gjorde förr. Fan han va ju landslagslirare då. Det enda som sagts är att han bidrar långt mer än typ tre andra spelare som till skillnad från honom inte har en roll de följer.
Brodin, Grewe, Blomgren och Rensfeldt är forwards som inte håller i shl i en nykomling, tråkigt men sant, och absolut inte alla fyra tillsammans, en eller två av dom skulle fungera i en trupp, men inte alla.

Intressant när du skrev varit fräck mot lappar, men ändrade det till norrlänningar😀, jag hatar lappar så för mig hade det gärna fått stå kvar🤣
Helvete vad snabb du är jämt :lol: Vill inte ha en avstängning för rasism bara för att jag uttrycker mig lite hastigt ibland. Kom på att ordet "lapp" är gränsfall numera :wink:

Gällande plus minus så ringde stenåldern och ville ha tillbaka sin statistik.... Ingen tar den formen på allvar längre! Hur gammal är du? Haha 8)
Användarvisningsbild
dlopajo

Inlägg av dlopajo »

thelinho skrev: 2026-01-10 09:38:03 Wiken har informerat. Uppskattat att han inte gömmer sig, men det här dravlet om att vi är nykomlingar..? Vad hände med ”Vi är Djurgården” som han själv ville cementera när han tog jobbet.

Var nog inte så det lät i Gävle förra säsongen när Brynäs piskade hela ligan med i princip samma trupp som tog sig upp med.

Nä, nu får man nog sväva i det blå och hoppas på ett mirakel. Lägger mitt hopp till juniorerna. Kommer dom in med rätt energi kan det spilla över på andra.
Brynäs tre toppkedjor var de tre kedjor som hade spelat mest tillsammans by far i hela SHL när en bra bit av serien var avklarad. Fyran låg mil bakom i tid. Dvs det kan ha ett värde att vara samspelta.......

Jämför det med vilket värde tombolan verkar leverera. Sen finns det såklart andra faktorer men...att vara svaga på att hitta varandra och få passnings- och positionsspelet att sitta kan ju vara ett tecken på att man inte är samspelta i grunden. Att hela tiden behöva tänka på vem man har i sin kedja för dagen gynnar sannolikt inte alla de (många) beslut som ska fattas på en tiondels sekund. Dessa måste sitta i ryggmärgen.
Fragglepot

Inlägg av Fragglepot »

dlopajo skrev: 2026-01-10 10:11:32
thelinho skrev: 2026-01-10 09:38:03 Wiken har informerat. Uppskattat att han inte gömmer sig, men det här dravlet om att vi är nykomlingar..? Vad hände med ”Vi är Djurgården” som han själv ville cementera när han tog jobbet.

Brynäs tre toppkedjor var de tre kedjor som hade spelat mest tillsammans by far i hela SHL när en bra bit av serien var avklarad. Fyran låg mil bakom i tid. Dvs det kan ha ett värde att vara samspelta.......

Jämför det med vilket värde tombolan verkar leverera. Sen finns det såklart andra faktorer men...att vara svaga på att hitta varandra och få passnings- och positionsspelet att sitta kan ju vara ett tecken på att man inte är samspelta i grunden. Att hela tiden behöva tänka på vem man har i sin kedja för dagen gynnar sannolikt inte alla de (många) beslut som ska fattas på en tiondels sekund. Dessa måste sitta i ryggmärgen.
Brynäs fick ju sjuk träff på flera av sina värvningar med. Plus att de var knappt drabbade av skador.
Deras återkomst är riktigt imponerande, men kommer aldrig att ske igen.

Man ser ju i år när de tappat sina två toppbackar, och den bättre målvakten lämnade.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Från Hockeynews, mycket snack. Sammanfattning.

- Våra 3 bästa spelare är tillbaka
-Upp/ner, delar upp säsongen. Tycker att OT segrar, är lika viktiga som 3p segrar.
- Vägen ur detta är att vinna!
- Ifall vi är skadefria? Så kommer förmodligen nån/ngr lämna.
- Lita på processen!

https://hockeynews.se/nyheter/wikegards ... varvningar
Skriv svar