Låter som vi måste ta över politiken i regionen med andra ordSirDIFalot skrev: ↑2025-03-29 03:45:22Lösa finansiering är det absolust minsta problemet med ett sånt här projekt. När vi ville bygga en egen arena på Östermalms IP för 15 år sedan så lovade vi ju att finansiera hela kalaset själva men fick ändå nej. Det finns mer än ett par miljardärer som är djurgårdare. Pengar är inte problemet.Mash skrev: ↑2025-03-29 03:37:48 Hela Djurgårdsfamiljen går samman och gör en insamling i mångmiljonklassen över flera säsonger så vi kan;
1) Köpa Östermalms IP
2) Bygga vår egen arena på Östermalms IP med flera olika våningsplan där samtliga Djurgårdsföreningar kan husera. En riktig Djurgårdsborg. Högst upp fotbollsplan, längst ner ishockey, däremellan sporthall(ar). Angränsande till arenan är det träningsarenor/uppvärmning. Påkostade omklädningsrum a lá La Liga. Serveringstillstånd där en del av inkomsten direkt går till föreningen, och även öppet vid bortamatcher så alla Djurgårdare alltid har en samlingspunkt.
Se nu till att någon av oss vinner Eurojackpot så är saken biff.
Ny arena?
Ny arena?
- Mattemadskill
- Säsongskort: Ja
Ny arena?
Någon som vet status i frågan kring träningsanläggningen?
Hittade nån artikel på hemsidan från september och att man hoppades ha en plan klar med staden lagom till hockey-vm.
Men sen dess är det knäpptyst? El har jag missat något?
https://www.difhockey.se/article/6t9asj8-1lead/view
Hittade nån artikel på hemsidan från september och att man hoppades ha en plan klar med staden lagom till hockey-vm.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Ny arena?
Man tog upp det på senaste medlemsmötet. Förmodligen får vi reda på innan sommaren om den blir av eller inte. Det går inte fort i Stockholm...Mattemadskill skrev: ↑2025-04-12 10:33:43 Någon som vet status i frågan kring träningsanläggningen?
Avskaffa tre mot tre.
Ny arena?
Vad är det här för anläggning?
Ny arena eller träningsanläggning eller både och?
Och var…?
Nån med Aftonbladet + som kan meddela vad det handlar om?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... asongen
Och var…?
Ny arena?
Nu har jag inte plus, men jag antar att det är träningsanläggningen vid Tallkrogen utan att ha läst artikeln för det är ju det som varit på tapeten under flera års tid.true-blue skrev: ↑2025-04-27 11:08:16 Vad är det här för anläggning?
Och var…?
-
Ny arena?
Campus Järnkaminen
Djurgården drömmer om ett nytt hem. Det har man gjort i flera år och nu är man inne i en situation där Hovet ska rivas och i framtiden har Djurgården inget hem längre. Tallkrogen, eller Campus Järnkaminen, är en vision i dag. Men om allt slår väl ut så får man bygglov innan sommaren och Djurgårdens hockeycampus kan vara en verklighet om några år. Det handlar om två isytor vid Tallkrogens bollplan och en av isytorna ska ha en läktare som kan inrymma 2000 personer. Där ska dam, junior, kansli och ungdom ha sitt hem. Tanken är att Hemsö blir byggherre och ägare av hallen och byggkostnaden är flera hundra miljoner kronor. Djurgården blir hyresgäst.
Djurgården drömmer om ett nytt hem. Det har man gjort i flera år och nu är man inne i en situation där Hovet ska rivas och i framtiden har Djurgården inget hem längre. Tallkrogen, eller Campus Järnkaminen, är en vision i dag. Men om allt slår väl ut så får man bygglov innan sommaren och Djurgårdens hockeycampus kan vara en verklighet om några år. Det handlar om två isytor vid Tallkrogens bollplan och en av isytorna ska ha en läktare som kan inrymma 2000 personer. Där ska dam, junior, kansli och ungdom ha sitt hem. Tanken är att Hemsö blir byggherre och ägare av hallen och byggkostnaden är flera hundra miljoner kronor. Djurgården blir hyresgäst.
Ny arena?
Varför är det ett stort + att köra gnagarfärg på stolarna? Ser det bara som ett stort minus. Tycker de borde fortsatt med rött i Globen.crike skrev: ↑2025-02-07 08:49:39 Svarta stolar får ett stort +. Sen kan jag för mitt liv inte förstå hur interiören i en byggnad som är 35 år gammal kan bli k-märkt, befängt.
Visst, byggnadens sfäriska utseende kanske har blivit "ikoniskt" och inte ska röras men tänk om allt hade varit svart, även stolparna.
Att spelarna inte kan se pucken om det inte är slutsålt är ett jävla minus det med.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... nte-pucken
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Ny arena?
Får klump i magen av nya Globen. Alla verkar hylla den men jag ser verkligen inte storheten.
Är det sånt här skit vi står inför?
Drygt 4000 på matchen här vilket inte alls är orimligt Örebro hemma en novemberkväll. Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal eller var det bara snack?
Drygt 4000 på matchen här vilket inte alls är orimligt Örebro hemma en novemberkväll. Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal eller var det bara snack?
Säg den glädje som varar
- Jim Morrison
Ny arena?
Tror nog Globenmatcherna blir slutsålda kommande säsong då matcherna är så få.DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54 Får klump i magen av nya Globen. Alla verkar hylla den men jag ser verkligen inte storheten.
Om vi flyttar in permanent däremot…
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- Philly Flu
Ny arena?
Det finns ett svart inre tak som ser ut att vara byggt av ljuddämpande material. Oklart om det går att sänka. På den matchen jag har varit på med typ 5000 pers så var taket precis ovanför gamla etage 7.DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54 Får klump i magen av nya Globen. Alla verkar hylla den men jag ser verkligen inte storheten.
Sedan skulle ju platserna fram till plexit men inte när jag var där. Rad 3 var första raden så det kanske går att dra fram två rader till mot plexit.
Etage 4 skulle ju flyttas fram så att de kom närmare isen och att det blev mer tak ovanför etage 3. Om det är fallet så var det inte med många decimeter enligt min minnesbild.
Många som gillar NHL hockey kommer nog tycka att Globen är bra. Som Djurgårdssupporter med lång tradition så, njae. Känns inte så intimt som det gör på Hovet.
Vad är då bra? Ljudet i soundsystemet är mycket bättre, jumbotronen större, klarare och skarpare. (Men det blir väl mest reklam och inga repriser som vanligt när Djurgården spelar, så det kan kvitta).
Svårt att bestämma mig innan jag sett en riktig hockeymatch, med Djurgården. Men min bild nu är att det känns anonymare och plastigare.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Ny arena?
Den idén skrotades ju väldigt tidigt. Jag har varit i Globen under VM nu och det är inte så stor skillnad faktiskt förutom de svarta stolarna. Blir inte roligt att spela där mot Örebro en tisdag i Oktober om några år.DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54 Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal
Ena långsidan har dessutom en löparbana till plexiglas från första raden. Den andra långsidan lite bättre.
Senast redigerad av Mattias_87 den 2025-05-16 15:52:30, redigerad totalt 1 gånger.
Avskaffa tre mot tre.
-
Ny arena?
Har sagt det alla år och jag tror det fortfarande; Hovet kommer inte rivas.Mattias_87 skrev: ↑2025-05-16 15:46:36Den idén skrotades ju väldigt tidigt. Jag har varit i Globen under VM nu och det är inte så stor skillnad faktiskt förutom de svarta stolarna. Blir inte roligt att spela där mot Örebro en tisdag i Oktober om några år.DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54 Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal
Man kommer komma fram till att den är bäst att spela på och därmed renovera.
Sen kanske vi kan skaffa en egen träningsanläggning (Tallkrogen?) och spela ett antal stormatcher/slutspel i Avicii.
Ny arena?
Lite det jag är inne på också. För hur fan ska DIF, gnaget, konserter, landslaget, innebandy och alla annan skit få plats i Globen? Känns orealistiskt.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-05-16 15:52:05Har sagt det alla år och jag tror det fortfarande; Hovet kommer inte rivas.Mattias_87 skrev: ↑2025-05-16 15:46:36Den idén skrotades ju väldigt tidigt. Jag har varit i Globen under VM nu och det är inte så stor skillnad faktiskt förutom de svarta stolarna. Blir inte roligt att spela där mot Örebro en tisdag i Oktober om några år.DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54 Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal
Sen kanske vi kan skaffa en egen träningsanläggning (Tallkrogen?) och spela ett antal stormatcher/slutspel i Avicii.
Ny arena?
Annexet är ju gjort för att man ska kunna lägga is där. Varför har det aldrig hänt? Där har ju vi vår träningsanläggning.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-05-16 15:52:05Har sagt det alla år och jag tror det fortfarande; Hovet kommer inte rivas.Mattias_87 skrev: ↑2025-05-16 15:46:36Den idén skrotades ju väldigt tidigt. Jag har varit i Globen under VM nu och det är inte så stor skillnad faktiskt förutom de svarta stolarna. Blir inte roligt att spela där mot Örebro en tisdag i Oktober om några år.DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54 Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
- DIF_Soldier
Ny arena?
Tycker inte heller det verkar vara någon skillnad för sporten ishockey.Mattias_87 skrev: ↑2025-05-16 15:46:36Den idén skrotades ju väldigt tidigt. Jag har varit i Globen under VM nu och det är inte så stor skillnad faktiskt förutom de svarta stolarna. Blir inte roligt att spela där mot Örebro en tisdag i Oktober om några år.DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54 Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal
Ena långsidan har dessutom en löparbana till plexiglas från första raden. Den andra långsidan lite bättre.
Om vi inte kan sänka taket måste Hovet bli kvar. Ska vi vara i Globen permanent är det ju den riktiga dolken i hjärtat för Stockholmshockeyn.
Globen är bara fullsatt i slutspel och i mellandagarna. Var ju just därför vi flyttade från Globen när det ekade tomt 2005; en mindre arena är det enda som flyger i serielunk.
Atmosfären som är vår supporterförenings USP kommer ju att försvinna helt om vi ska spela i ett öde Globen. Att tvinga in oss i Globen vore ju döden för en hel marknad.
Atmosfären då? Blir det någon ljudkuliss? De pratade ju om ett bygge som skulle mäta sig med Hovets akustik. Är det också BS?
Känns snarare som att man har byggt arenan för Mello, E-type och Johan Glans live.
Säg den glädje som varar