Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Nypovich
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av Nypovich »

Vikas skrev: 2025-04-30 20:58:25 https://hockeynews.se/nyheter/bryter-ty ... f-bort-aik

Samma gamla "vi hade tid att studera SSK"-jargong eller är det något nytt här?
Resonerade kring att en semifinal mot gnaget hade kunnat ta en jäkla massa energi med anledning av att det var just ajx. Att man sen kanske varit dränerade till en eventuell final. Därför var det en del i att man valde Ssk.
tadaa123

Säsongen 2024/25

Inlägg av tadaa123 »

difmicke skrev: 2025-04-30 23:37:45 Har vevat repriser, jisses vad stor Gidlöf är jmf med Hugo, men visst fan var inte Carl Lindbom en jätte heller? Eller är han 1.90 utan att jag fattat det:)
185 enligt Eliteprospects, Hugo är 179. Dom där extra cm spelar nog en ganska stor roll ändå när puckarna fladdrar precis över axeln på Hugo.
Hellberg som tydligen ska vara klar för oss enligt någon Twitternisse är 197, fan vad skönt att få in en bjässe i målet. Hoppas han levererar på reflexer etc också
Användarvisningsbild
captcash

Säsongen 2024/25

Inlägg av captcash »

Tror det var en helt avgörande del i sista två matcherna, Gidlöf räddar ju alla höga skott by default av att bara vara där. ajk hade ju vant sig att skjuta högt de första matcherna, sen vips behövde de totalt ändra anfallstänk och så står Gidlöf där med 98% när dammet lagt sig. Genidrag att plocka in honom i läget när ajk vant sig vid en målis och hans svagheter.

Hur som, jag vill också ha en 185cm+ målis nu, det räcker med småkillar som duckar när höga puckar kommer. Ge oss något stort och intimidating i målet!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIF_Soldier »

När säsongen har landat lite kan jag nu sätta mina topp 5 bästa spelare sett över hela säsongen. Utan inbördes ordning blir det

Marcus Krüger - ord är överflödiga. Som bäst när det gällde som mest. Mål, poäng, ledare, hjärta, sportmanship, klubbkänsla. Allt, precis allt.

Colby Sissons - Dalade lite på slutet. Som podden är inne på kanske hämmad av någon skada. Men var precis den där generalen som loggar 20-25/match. Pusselbiten vi saknat under alla år i HA, och delar poängligan med Thore. Kommer inte göra bort sig i SHL. Oerhört stabil och pålitlig säsong överlag. Man märkte att offensiva stjärnorna Klasen och Dick verkligen litade på Colby i PP, och det säger mycket.

August Berg - en offervilja och "gränsfall psykfall" som står upp för sina lagkamrater och retar gallfeber. Återigen något vi har saknat under åren i HA. Hade också en överraskande offensiv uppsida med ett riktigt bra skott. Utan Bergs intåg hade backsidan fått större problem, han kom in och avlastade Sissons med bravur. Hans boxplay i OT Final 2 är ett direkt avgörande skede för hela serien, där han täckte skott fler gånger än jag kunde räkna.

Patrick Thoresen - Allt som går att säga är sagt. DIF ska fan hylla Thoresen å det grövsta, annars jävlar. Ingen Thore, inget SHL. Så enkelt är det.

Linus Klasen - Jag trodde han skulle tjura ihop när han blev petad. Hört att han var svår osv. Men jävlar vad han knöt näven i fickan, tränade som en häst och kom tillbaka starkare än någonsin. Och kliver fram i flertalet avgörande lägen under slutspelet, inte minst straffen. Herregud, vilken gubbe.

Honorable mention: Edvin Hammarlund - Petad och hackkyckling. Men resan han har gjort från Hanviken och hit ska man vara jävligt imponerad över. Inget gnäll, ingenting, trots att han var petad. Och sen kommer han in och återigen bevisar vilken slutspelskaraktär han är. Han har konsekvent höjt sig varje gång det varit slutspel, täcker skott och spelar på sin absoluta topp. Så även i detta slutspel. Jag vill påstå att han tillsammans med Berg är vår bästa defensiva back i finalen. Om resan slutar här så ska du vara jävligt stolt över vad du åstadkommit, Edvin.
Säg den glädje som varar
Osten östlund

Säsongen 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Otroligt pojke. Viggo Björck, 1 mål o 2 ass.

Tabarnak

Säsongen 2024/25

Inlägg av Tabarnak »

Osten östlund skrev: 2025-05-03 08:38:18 Otroligt pojke. Viggo Björck, 1 mål o 2 ass.

Best player of the game dessutom!
dr111DIF

Säsongen 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Osten östlund skrev: 2025-05-03 08:38:18 Otroligt pojke. Viggo Björck, 1 mål o 2 ass.

Inte vilka poäng som helst heller, verkligen elittalang offensivt. Hade nog kunnat gå etta nästa år om det inte vore för McKenna.
Simpan
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av Simpan »

dr111DIF skrev: 2025-05-03 11:58:38

Inte vilka poäng som helst heller, verkligen elittalang offensivt. Hade nog kunnat gå etta nästa år om det inte vore för McKenna.
I tuff konkurrens med Ivar Stenberg, sanslöst bra spelare han också! Det är inte omöjligt att vi har två svenskar topp tre i draften nästa år! Tror Viggo kommer ta plats i A-laget nästa säsong, han har bara blivit bättre och bättre för varje match som gått i U18 vm nu!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Man är ju lite småsugen på att försöka få hit Filip Ekberg nästa säsong också. Han verkar ha bra kemi med Viggo och Kimby är väl hans förra coach i Almtuna.

Men inte så många platser kvar direkt :D
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Knickedick

Säsongen 2024/25

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2025-05-03 14:24:31

Man är ju lite småsugen på att försöka få hit Filip Ekberg nästa säsong också. Han verkar ha bra kemi med Viggo och Kimby är väl hans förra coach i Almtuna.

Ekberg lär stanna i OHL. Han har definitivt stärkt sina draftaktier och lär gå tidigt i andra rundan.
Skulle han mot förmodan komma till Sverige så lär Linköping ligga bäst till
Babek

Säsongen 2024/25

Inlägg av Babek »

captcash skrev: 2025-05-01 08:55:44 Tror det var en helt avgörande del i sista två matcherna, Gidlöf räddar ju alla höga skott by default av att bara vara där. ajk hade ju vant sig att skjuta högt de första matcherna, sen vips behövde de totalt ändra anfallstänk och så står Gidlöf där med 98% när dammet lagt sig. Genidrag att plocka in honom i läget när ajk vant sig vid en målis och hans svagheter.

Hur som, jag vill också ha en 185cm+ målis nu, det räcker med småkillar som duckar när höga puckar kommer. Ge oss något stort och intimidating i målet!
Hade varit kul o se hur bra vi hade varit med ordentlig målvakt hela säsongen. Inte bara att flera skott hade räddats utan försvarsspelet hade ju generellt blivit bättre när backarna kan lita på sin målvakt.

Hoppas Kimby kan sätta samma fina grundspel även i SHL. Då med förhoppningsvis bättre spets framåt och bra målvakt så kan det nog bli en rolig debutsäsong.
B.I.B.A

Säsongen 2024/25

Inlägg av B.I.B.A »

Detta kanske redan har varit uppe, men kommer spelarna belönas med ständigt medlemskap i DIF hockey? Minns att spelarna som tog oss upp förra gången fick detta.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Knickedick skrev: 2025-05-03 18:06:04

Ekberg lär stanna i OHL. Han har definitivt stärkt sina draftaktier och lär gå tidigt i andra rundan.
Varför just Linköping?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Knickedick

Säsongen 2024/25

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2025-05-05 05:55:34
Knickedick skrev: 2025-05-03 18:06:04

Varför just Linköping?
Fanns andra än Kimby i Almtuna som Ekberg hade mer att göra med där.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av -daniel- »

Inte för att en jävel bryr sig men jag tänkte skriva några ord kring ögonblick eller tillfällen som för mig personligen var jävligt speciella den här säsongen. Tog ett tag att landa.

1) Redan hyfsat tidigt kände man att det här är ett lag som vill gå upp. Även om det var en ganska lång period initialt där man inte riktigt la ner det hårda jobb som alltid krävdes. Jag tror och VET att vår kung Thore spelade en otroligt viktig roll här som kravställare. Han var tydlig med i intervjuer att det här laget lägger inte ner det hårda stenhårda jobb som behövs för att stå där som slutgiltig segrare. Det kommer att kosta om vi ska steget upp. För det och mycket annat är jag evigt tacksam Patrick Thoresen. En av de största DIF-hjältarna i modern tid. Hatten av och ett stort jävla HYLL.

2) En annan faktor var vår förmåga att även om vi kunde göra en plattmatch var vi alltid på tårna nästa match. Det visar om inte annat det faktum att vi gick igenom 52 matcher utan att torska 2 matcher i rad en enda gång. Det är fan en bedrift i sig.

3) Dick Axelssons höst. Jag var snudd på chockad över att han kom in och flög fram och spottade in mål i var och vartannat byte. Otroligt vad han flög fram där ett tag.

4) Klasens oerhörda kyla i avgörande lägen. Kan inte riktigt släppa hans straff i match 5 i finalen. Hur fan kan man ens plocka fram något sådant i ett liknande läge? Visar någonstans förstås på hans kyla, vilja att vara i centrum, men också på att det här laget hade en benhård tro på att vi skulle stänga den här serien i match 5.

5) Krüger. Våran kapten. Vilken jävla hjälte och härförare som aldrig gör en dålig match. Kommer alltid till jobbet. Alltid fullt fokus. Alltid på tårna. Älskade hans intervjuer under slutspelet, mest fokuserade spelaren som någonsin spelat i en Djurgårdsdress.

6) Derbyspöket som många tjatade om inför slutspelet. Jag tror inte på spöken. Eller jinxar. Och hur var det nu, tror vi vann de matcher SOM GÄLLDE MER ÄN NÅGOT ANNAT med 4-1? Borde blivit en svepning om vi hade haft en hyfsat kompetent domarkår. :P

7) Vår kära publik och tifo-grupp hos JK. Jösses vad det levereras när det betyder som mest. MAGISKT.

Systrar och bröder, vilken jävla säsong vi tagit oss igenom. Nu tar vi nya tag i höst med ett förhoppningsvis dugligt och kapabelt SHL-lag att ställa på banan.
Skriv svar