Praetori skrev: ↑2025-03-18 22:20:11
Fick ärligt talat knappt puls. Bara sitt lugnt i båten. Krampen som ger 80 skottförsök eller vad det var och bara hälften på kassen kommer ge annat resultat när huvudena är där de skall.
Har det inte låtit såhär hela säsongen dock?
Och ska inte säga att jag tänkt annorlunda heller.
”Kelleher kommer igång i slutspelet, det är lugnt”, ”Gubbarna vaknar i slutspelet, serielunk är inget för dem” osv.
Nu när det väl är slutspel så händer ingenting? Vi var en ribbträff från förlängning igen, mot sämst placerade lag, och våran tilltänkta spets syns knappt till.
Jag är ganska orolig. Tycker inte alls att det osar kvalitet.
Ja, vi är spelförande och har mkt puck men det är utsida utsida och lite mer utsida. Dåliga skott mitt på målvakten eller helt utanför ramen.
Å andra sidan borde vi avgjort matchen långt innan dess, vi hade tillräckligt med lägen
Jag tror vi tar steget upp.
Men inte för att vi har mest speed ,trycker allt på mål, gör alerta 60min i alla matcher och glöder av motivation.
Snarare tror jag att högstanivån (som glimtar till ibland) och att vi typ aldrig förlorar mer än en match kommer ta oss tillbaka.
Inget av de andra lagen är bättre
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Fick ärligt talat knappt puls. Bara sitt lugnt i båten. Krampen som ger 80 skottförsök eller vad det var och bara hälften på kassen kommer ge annat resultat när huvudena är där de skall.
”Kelleher kommer igång i slutspelet, det är lugnt”, ”Gubbarna vaknar i slutspelet, serielunk är inget för dem” osv.
Nu när det väl är slutspel så händer ingenting? Vi var en ribbträff från förlängning igen, mot sämst placerade lag, och våran tilltänkta spets syns knappt till.
Ja, vi är spelförande och har mkt puck men det är utsida utsida och lite mer utsida. Dåliga skott mitt på målvakten eller helt utanför ramen.
Å andra sidan borde vi avgjort matchen långt innan dess, vi hade tillräckligt med lägen
Men inte för att vi har mest speed ,trycker allt på mål, gör alerta 60min i alla matcher och glöder av motivation.
Snarare tror jag att högstanivån (som glimtar till ibland) och att vi typ aldrig förlorar mer än en match kommer ta oss tillbaka.
Tycker nog att SSK är ganska farliga ändå. En av seriens bästa målvakter, fått in Marcus Ericsson och nu är väl Carter Souch tillbaka snart också. Stabil seger i första matchen mot Kalmar. Återstår att se hur den serien utvecklar sig.
Den här matchen blev inte alls som jag hade föreställt mig, men samtidigt är det en slutspelmatch så borde inte varit förvånad.
Vi är ju helt klart bättre än Mora över 60 min och förtjänar vinsten. Blir intressant att se hur bortamatcherna blir, kan tänka mig att Mora vill äga mer puck och det kan passa oss bättre.
Tycker ändå det är skillnad och fortsatt utveckling framåt. Vi släpper till typ 3-4 högriskchanser på hela matchen och bara 2 som vi inte är "på" (lustigt nog är det inte nån av dem blir mål på eftersom Hugo steppade upp just då). Framåt har vi momentum större delen av matchen, vinner de flesta närkamper och man-man-situstioner och det är detaljer och lite osynk som gör att den inte av avgjord långt tidigare.
Det ÄR slutspel men det är även en väldigt tydlig kvalitetsskillnad. Med mindre än att vi börjar spela som dasslock är det bara gneta på så kommer det lösa sig i denna matchserie (inklusive PP).
Alla spelare vet garanterat vad de gjorde bra och vad som kan förbättras. Att tex kasta om något eller rotera i startuppställning eller special-teams skall bara göras om någon känner sig sliten och inte kan prestera, i min mening.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Tycker ändå det är skillnad och fortsatt utveckling framåt. Vi släpper till typ 3-4 högriskchanser på hela matchen och bara 2 som vi inte är "på" (lustigt nog är det inte nån av dem blir mål på eftersom Hugo steppade upp just då). Framåt har vi momentum större delen av matchen, vinner de flesta närkamper och man-man-situstioner och det är detaljer och lite osynk som gör att den inte av avgjord långt tidigare.
Det ÄR slutspel men det är även en väldigt tydlig kvalitetsskillnad. Med mindre än att vi börjar spela som dasslock är det bara gneta på så kommer det lösa sig i denna matchserie (inklusive PP).
Alla spelare vet garanterat vad de gjorde bra och vad som kan förbättras. Att tex kasta om något eller rotera i startuppställning eller special-teams skall bara göras om någon känner sig sliten och inte kan prestera, i min mening.
Är inte detta dock mer på grund av att Mora helt saknar spets bortsett från Johnsen och Persson?
Otroligt uddlösa frramåt. Kan inte se om det är vi som är bra defensivt eller om det är dem som bara är usla framåt.
Tror det kommer straffa sig betydligt mer i semi, oavsett vilket lag det blir.
Men jag håller med. Det är en tydlig skillnad mellan lagen.
DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-03-18 21:25:24
Otroligt besviken på Axelsson, Klasen och Thoresen. Dags för alla att steppa upp.
Vi valde det absolut sämsta motståndet och vi har det tufft redan.
2-0 i matcher, men känslan är inte bra alls.
Äsch, är standard DIF att ha problem mot sämre lag. Vi kan bara bli bättre IMO och vi brukar spela bättre mot tuffare lag.
Vi är väl även bättre på bortaplan än hemmaplan denna säsong? Luktar 4-0
DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-03-19 09:43:31
Är inte detta dock mer på grund av att Mora helt saknar spets bortsett från Johnsen och Persson?
Otroligt uddlösa frramåt. Kan inte se om det är vi som är bra defensivt eller om det är dem som bara är usla framåt.
Tror det kommer straffa sig betydligt mer i semi, oavsett vilket lag det blir.
Men jag håller med. Det är en tydlig skillnad mellan lagen.
Det bidrar såklart men jag tänkte mer på det systematiska. Dvs det vi "bjuder på".
En av de stora skillnaderna mellan tidigare och årets upplaga av DIF (egentligen från Kimbys intåg men säg senhösten och framåt) är ändå hur vi hanterat försvarsspelet på ett betydligt mer samlat sätt.
Där vi tidigare säsonger hade förstapass som någon form av målsättning med försvarsspelet (hej naivitet och att gå händelserna i förväg) så agerar vi nu betydligt mer samlat. Man värderar annorlunda med fokus på att lösa situationen i egen zon istället för att backarna skulle stöta i tid och otid och återerövra medan forwards skulle göra sig spelbara (något som lämnade både obevakade motståndare och luckor av oansvar framför egen kasse). Centrarna agerar avlastande på ett annat sätt och man jobbar klart situationer i större utsträckning istället för att gå in med förstatanke att sno pucken och leverera en pass på bladet till forward. Det är mer metodiskt och mer sarg ut när läget kräver det.
Så för att återkoppla tycker jag vi fortsatt tagit kliv åt rätt håll i det ovan nämnda och matcherna mot Mora är inget undantag (med en fotnot att vi slarvade/stressade sista minutrarna av Game1 vilket gav Mora kvittering).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Känner mig ganska lugn om dom inte haft en målvakt som är grymt bra och står på öronen så hade vi vunnit bägge dessa matcher med 6-1, 5-1 kan inte se att mora skulle kunna vinna mer än max en match, Sen att vissa saker hackar som PP, vissa spelare som inte kommit upp riktigt av det dom kan, gör mer att vi har ett jättestort sparkapital när vi redan är ganska överlägsna.
ken1968 skrev: ↑2025-03-19 10:12:37
Känner mig ganska lugn om dom inte haft en målvakt som är grymt bra och står på öronen så hade vi vunnit bägge dessa matcher med 6-1, 5-1 kan inte se att mora skulle kunna vinna mer än max en match, Sen att vissa saker hackar som PP, vissa spelare som inte kommit upp riktigt av det dom kan, gör mer att vi har ett jättestort sparkapital när vi redan är ganska överlägsna.
Är verkligen deras målvakter så bra? Det sa vi när vi torskade hemma mot Nybro också. Enligt mig så gör vi det enkelt för målvakterna då vi aldrig har någon som skymmer... därför vore det fint att testa Brodin för han gillar att stå framför målvakten.
2 vinster som har gett gubbarna en del puls och ändå tvingat dem till att jobba för det (övertiden och pushen i slutet igår) samtidigt som att matcherna i sig kostat oss noll och ingenting i form av ork och skavanker. Det tar jag alla dar i veckan.
Vi ser absolut vad vi måste göra bättre och att vi måste vara där till 100%. Det tror jag kommer ge oss rätt inställning till semin.
Kom ihåg att Mora inte checkar överhuvudtaget, ställer upp och väntar på oss, vi kommer få betydligt större problem när/om vi får ett lag som tokcheckar, inget vi är bra på direkt.
ken1968 skrev: ↑2025-03-19 10:12:37
Är verkligen deras målvakter så bra? Det sa vi när vi torskade hemma mot Nybro också. Enligt mig så gör vi det enkelt för målvakterna då vi aldrig har någon som skymmer... därför vore det fint att testa Brodin för han gillar att stå framför målvakten.
Skulle nog vilja påstå att Tex Williamsson är en väldigt bra hockeyallsvensk målvakt, men tror ändå att du har rätt i det du säger.
#10 skrev: ↑2025-03-19 11:20:09
Kom ihåg att Mora inte checkar överhuvudtaget, ställer upp och väntar på oss, vi kommer få betydligt större problem när/om vi får ett lag som tokcheckar, inget vi är bra på direkt.
Alternativt större chanser för omställning.
It's easier to be an asshole to words than to people
Och framförallt; inget av de andra lagen har Patrick Thoresen.
Återigen såg jag hur han stod och instruerade M Hävelid i båset med energi som en 20-åring. I videon som följer material-Max är det Thore som driver på för fullt... Mot Tingsryd.
Tifogruppen har redan fått mig tårögd. Och jag hoppas verkligen att man planerar ett tifo för #41, det hade varit kronan