Försäsongsmatch Mora - Djurgården 10/9

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Vet inte hur det är i omklädningsrummet hos hockeylag men om någon kollega på kontoret hade 3 gånger så hög lön som alla andra utan att göra någonting (och alla visste om det) så skulle det nog skapa en del bitterhet hos vissa människor.

Visst, det är KGs fel som skrev det kontraktet. Men det gör inte situationen så mycket bättre.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Osten östlund skrev: 2024-09-10 20:32:10
Förstår din poäng.

Om han inte nu börjar prestera?

Ska man bara låta det vara i 2 år till? Han får "åka runt som han vill". Samt att han exempelvis "tar" Hampus plats denna säsong?
Alltså, om vi ska se helt nyktert på det så presterar Brodin helt i linje med hur han har presterat under hela sin karriär var han än har spelat - åtminstone poängmässigt.

Sin bästa säsong hos oss gjorde han 35 poäng på 52 matcher och säsongen efter det 32 poäng i Schweiz. Dom två åren var väl hans peak. Under alla andra säsonger har han dock legat mellan 20-25 poäng - precis som han gör nu hos oss.

För mig har Brodin varit samma typ av spelare var han än spelar. Han är ingen stjärna bara för att ha gått ned en nivå utan hans styrka har snarare legat i kontinuiteten där han varit bidragande oavsett nivå. Nu kanske åldern börjar ta ut sin rätt men första säsongen i HA gjorde han nästan 20 mål och 30 poäng.

KG borde ha identifierat det och betalat honom därefter men då hade han nog inte kommit hit.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2024-09-10 20:45:20, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
DIFLuWi
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIFLuWi »

Vikas skrev: 2024-09-10 20:37:44 Vet inte hur det är i omklädningsrummet hos hockeylag men om någon kollega på kontoret hade 3 gånger så hög lön som alla andra utan att göra någonting (och alla visste om det) så skulle det nog skapa en del bitterhet hos vissa människor.

Visst, det är KGs fel som skrev det kontraktet. Men det gör inte situationen så mycket bättre.
Men vad ska Brodin göra åt det? Knappast så att han sitter av kontraktet och dricker kaffe istället för att jobba.
Bitterheten ska isåfall naturligtvis riktas dit den ska, mot den som satt lönen.

Tror knappast kollegan på ”kontoret” själv utvärderar sin arbetsinsats och ber att få sin lön nedjusterad. Det är upp till chefen att göra.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Dagens förlust känns lite som en coachförlust. Vi bör kunna hitta vägar att straffa Mora. De drar upp tempot så pass högt att de inte klarar av farten. Vi spelar med och klarar inte heller av farten..

Vi bör ju kunna passa runt pressen och dra nytta av att de tokar?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Difsky

Inlägg av Difsky »

Jag vet inte, Mora är inte värdiga vinnare idag. Vi tar detta laget oftare än inte. Idag utnyttjar de sina väldigt få chanser medans vi ej gör det med våra många chanser. De ska alla köpa varsin lott att våra lägen inte satt. Vi tar nog med mer positivt än dem trots att de vann
Användarvisningsbild
Rojk

Inlägg av Rojk »

Effektivare Mora, sönderryckt andra period och passivt tre mot tre. Typ så.
It's easier to be an asshole to words than to people
Manijock

Inlägg av Manijock »

Ingen hade synpunkter på att KG tog in Brodin när han gjorde det. Å andra sidan hör det inte till vanligheterna att spelare helt sonika slutar mitt under karriären med allting som gör honom till en bra nyttig talangfull spelare.... Nej det är inte poäng Morrison! Det har det aldrig varit, precis som du säger. Kan knappast lasta KG heller för att inte förutspå detta.

Kan bara jämföra det med att om Tomas Holmström skulle kommit hem till Luleå under hans tid. Signar ett monsterkontrakt, och sen när säsongen börjar säger: "Nefan Bulan, jag tror inte jag pallar stå framför mål längre. Check this out, jag tänker såhär, rörlig PP-back? Tror nog att det skulle passa mig bättre i det här skedet... Jag kör på det!"

Allt är på Brodin och på hans tränare som fortsätter att ge honom istid när han så uppenbart i stort sett arbetsvägrar..
Användarvisningsbild
Harmageddon

Inlägg av Harmageddon »

Jim Morrison skrev: 2024-09-10 20:42:55
Osten östlund skrev: 2024-09-10 20:32:10
Förstår din poäng.

Om han inte nu börjar prestera?

Ska man bara låta det vara i 2 år till? Han får "åka runt som han vill". Samt att han exempelvis "tar" Hampus plats denna säsong?
Alltså, om vi ska se helt nyktert på det så presterar Brodin helt i linje med hur han har presterat under hela sin karriär var han än har spelat - åtminstone poängmässigt.

Sin bästa säsong hos oss gjorde han 35 poäng på 52 matcher och säsongen efter det 32 poäng i Schweiz. Dom två åren var väl hans peak. Under alla andra säsonger har han dock legat mellan 20-25 poäng - precis som han gör nu hos oss.

För mig har Brodin varit samma typ av spelare var han än spelar. Han är ingen stjärna bara för att ha gått ned en nivå utan hans styrka har snarare legat i kontinuiteten där han varit bidragande oavsett nivå. Nu kanske åldern börjar ta ut sin rätt men första säsongen i HA gjorde han nästan 20 mål och 30 poäng.

KG borde ha identifierat det och betalat honom därefter men då hade han nog inte kommit hit.
Att Brodda spottar in 10-40 poäng är något som jag sett som en bonus och sekundärt. Det som varit en av hans främsta styrkor är hans orädda, fysiska intensitet där han vinner närkamper(speciellt längs sargerna i båda ändarna) och sätter skräck hos motståndarna. Det på sikt vinner laget på mer än alla hans poäng för att vi ska ta oss upp till SHL.

Självklart ska man ta hänsyn till hans ålder och ”slitage” tagit ut hans rätt när man tänker på fysiken. Men men, jag hoppas att Brodda kan göra en bra säsong. Kämpa!
"All the gods, all the heavens and all the hells are within you."
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Harmageddon skrev: 2024-09-11 06:49:34 Att Brodda spottar in 10-40 poäng är något som jag sett som en bonus och sekundärt. Det som varit en av hans främsta styrkor är hans orädda, fysiska intensitet där han vinner närkamper(speciellt längs sargerna i båda ändarna) och sätter skräck hos motståndarna. Det på sikt vinner laget på mer än alla hans poäng för att vi ska ta oss upp till SHL.

Självklart ska man ta hänsyn till hans ålder och ”slitage” tagit ut hans rätt när man tänker på fysiken. Men men, jag hoppas att Brodda kan göra en bra säsong. Kämpa!
Då handlar det väl om vilka förväntningar man har på Brodin. Nej, han kommer inte vara samma fysiska monster som när han var 26-27 och det borde man väl ha insett när man signade honom som 30+ på ett fyraårskontrakt.

Det är ett ganska naturlig stagnerande för en spelare vid 34-årsålder som levt på sin rivighet att förlora rätt mycket sådant i slutskedet av karriären. Speciellt efter skador.

Har man dessa förväntningar så förstår jag väl mer att man är besviken men då skulle jag nog snarare reglera mina egna förväntningar än att ta ut det på Brodin. Han gör nog precis så gott han kan sett till det fysiska spelet med tanke på ålder och karriärsskede.

I det offensiva presterar han däremot rätt snarlikt i hur han presterat hela karriären.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

Jim Morrison skrev: 2024-09-11 07:48:26
Harmageddon skrev: 2024-09-11 06:49:34 Att Brodda spottar in 10-40 poäng är något som jag sett som en bonus och sekundärt. Det som varit en av hans främsta styrkor är hans orädda, fysiska intensitet där han vinner närkamper(speciellt längs sargerna i båda ändarna) och sätter skräck hos motståndarna. Det på sikt vinner laget på mer än alla hans poäng för att vi ska ta oss upp till SHL.

Då handlar det väl om vilka förväntningar man har på Brodin. Nej, han kommer inte vara samma fysiska monster som när han var 26-27 och det borde man väl ha insett när man signade honom som 30+ på ett fyraårskontrakt.

Det är ett ganska naturlig stagnerande för en spelare vid 34-årsålder som levt på sin rivighet att förlora rätt mycket sådant i slutskedet av karriären. Speciellt efter skador.

Har man dessa förväntningar så förstår jag väl mer att man är besviken men då skulle jag nog snarare reglera mina egna förväntningar än att ta ut det på Brodin. Han gör nog precis så gott han kan sett till det fysiska spelet med tanke på ålder och karriärsskede.

I det offensiva presterar han däremot rätt snarlikt i hur han presterat hela karriären.
Jag får lov att hålla med Brodin är fortfarande nyttig i att kämpa och slita så mycket han kan jag tror inte för en sekund att han glider omkring och inte bryr sig. han försöker och kämpar bäst han kan, sen kanske det inte är så lyckat alla gånger när han går bort sig eller inte vinner lika mycket kamper som förut. Han tar sin roll i 4e linan han begär inte att få spela högre upp heller.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Ölvestad slutade inte spela sitt spel med åren.Tackla har ingenting med ålder att göra. Undantaget att man blir smartare och tacklar mer vid rätt tillfällen...

Brodda har blivit bekväm eller rädd. Vet inte vad som vore värst! Det mest irriterande är att man fortfarande kan se fragment av talangen där något byte lite då och då. Då är han fortfarande dominant ute på isen. Frustrerande!
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

En regnig icke matchdagseftermiddag i September nyss hemkommen från medelhavet sitter jag och drömmer mig bort till den där enda matchen som Brodda och Tim Söderlund fick lira tillsammans. Jag tror det var mot Västerås men minns inte riktigt.
Brodda behöver spelare som också har fart men som också kan hitta hans blad när han har farten uppe.
Önskar han får testa med Costmar och Blomgren, eventuellt ge honom Chansen med Kelleher.
Att våra backar är så katastrofalt dåliga på att hitta blad i uppspelsfasen och blir fastlåsta hemmar Brodda allra mest då han är en spelare som alltid ska ligga på rulle och ha pucken i Fart. Hans största tillgång är hans skridskoåkning och han passar helt enkelt inte in i vårt slöa långsamma lag.

Vilket jag inte anser vara hans fel. Grewe har också fart, han passar inte heller in. Wiktor Nilsson med fart hittade inte heller rätt förra säsongen.

Det har varit problem i uppspelsfasen de tre senaste säsongerna, vi har haft fler tränare än vad jag ens kommer ihåg och ingen har lyckats lösa problemet.
Känns inte som jag har sett en forward få pucken på bladet med fart sen Fjällby var med.
Skriv svar