HA 22/23: Djurgårdens IF - Västervik 4/11

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Magnutz »

Gött. 3p. Mer lugn och ro. Fortsätt så. DIF!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Praetori

Inlägg av Praetori »

GoseeDIF skrev: 2022-11-04 23:48:04 Jag instämmer i alla kommentarer ovan men måste fråga varför man inte tar timeout när det blir så rörigt i 2:a perioden? Är det skämmigt att ta to eller vad är grejen? Spelarna själva gör ju själva världens temposänkning vid ett tillfälle, ungefär som om dom kände att här behövs ett break. Bara undrar
Det var ett BP, halvbyte och ett klubbtapp en stund senare som gjorde att det såg virrigt värre ut.
Det finns egentligen ingen anledning att ta en TO där och med facit i hand så var det nog rätt beslut. Spelarna VET redan vad som måste göras och gjorde det 2-3byten senare och dominerade i stort sett perioden ut efter det.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Dagen-efter-analys.

Tydligheten är mycket mycket bättre senaste matcherna och särskilt mot VVIK.
Det kanske inte givit stora utslag i statistiken än men det kommer förmodligen börja märkas i underliggande stats om grabbarna fortsätter och ut och ingångar sätter sig tajming/positionsmässigt (här är kontinuiteten i kedjorna snorviktig).

Uppbyggnadsfasen utnyttjar våra kvalitativa styrkor med tålamod som ledstjärna. Borta är de stressade långa förstapassen som satt oss i skiten de senaste säsongerna. VVIK kanske inte är bästa värdemätaren och det skall bli oerhört intressant att se hur det hela fungerar mot motstånd som har en mer framåtlutad forecheck.

Offensivt gjordes många fina aktioner med långa sekvenser i anfallszon och jag tror vi måste se det som en process och ha lite tålamod med att vi inte går NHL-style för avslut på direkten. Formationerna måste få träna-under-match och bygga momentum utan att riskera dumma turnovers. Detta tror jag är särskilt viktigt i Allsvenskan där vi inte kan låta matcherna hamna i Hawaiihockey-mode för då spelar vi plötsligt i en matchbild som motståndarna har betydligt mer erfarenhet av och som passar dem bättre.

De dåliga grejerna från matchen då?

Den mentala biten tycker jag Fagervall hade identifierat ruggigt bra. Att "coacha" det här laget i det här läget handlar väldigt mycket om att få till den. Att "koppla på" i Derby mot AIK är enkelt. Att sätta den egna elden och insatsen mot VVIK fredagen efter är svårt och jag tycker nog att man lyckades med drygt halva laget. Konkurrensen ger lite bränsle och ett par spelare höjde sig rejält i ren insats och kroppsspråk medan andra inte gjorde det och här handlar det nog om en avvägning mellan lagsammanhållning kontra disciplin och mer ett jobb för Krüger än lagledningen.

Då kommer vi in på förstaperioden. Det är inställningen kombinerat med en viss fortsatt osynk som gör att vi inte får samma "bett" som i tredje. Går inte att göra så mycket åt det när det väl är match utan grabbarna märker själva och det syntes tydligt i ansiktsuttrycken på flera som kom tillbaka till båset vid bytena att de visste om att de inte kört 100%. Och följdriktigt är nivån i slutet av matchen bättre hos huvuddelen.

Andraperioden tappar vi många viktiga minuter i kaos som föranleds av ett BP. Halvrackigt byte och en tappad klubba senare så har ett gäng minuter som ser riktigt dåliga ut men det där kommer vi kunna gnugga bort med tiden (det är inte strukturella eller taktiska hål som ligger bakom). Frågan är bara hur många mål i baken det kommer kosta i längden (man kan förlora matcher i såna sekvenser).

Skott i skottsektorn. Fortsatt ett rent taktiskt problem.
Spelsystemet leder förmodligen till det. Zonindelningen och prioordningen gör att motståndare kan hamna mellan stolarna rent ansvarsmässigt och det ställer enormt höga krav på enskilda djurgårdsspelare att fatta "rätt" beslut och så sker inte alltid. Det kommer fortsätta hända men förhoppningsvis sätter sig förmågan till korrekta avvägningar med tiden.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Läser jag rätt eller stämmer det att det är match imorgon igen mot.....Västervik???

Herregud

Räknar med en fruktansvärt sömnig och tråkig match.. Kanske ännu tråkigare än bortamötet mot Almtuna.. Ska nog kunna gå.
Spela fult
Praetori

Inlägg av Praetori »

diftobbe89 skrev: 2022-11-05 21:12:07 Läser jag rätt eller stämmer det att det är match imorgon igen mot.....Västervik???

Herregud

Räknar med en fruktansvärt sömnig och tråkig match.. Kanske ännu tråkigare än bortamötet mot Almtuna.. Ska nog kunna gå.
Värdemätare deluxe! Och jag skojar inte. Angående den mentala biten iaf.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Praetori skrev: 2022-11-05 23:07:05
diftobbe89 skrev: 2022-11-05 21:12:07 Läser jag rätt eller stämmer det att det är match imorgon igen mot.....Västervik???

Herregud

Värdemätare deluxe! Och jag skojar inte. Angående den mentala biten iaf.
Jag ska låta bli att tippa segrare då vi vunnit många matcher utan att vara bra. Men jag tro mig ha hyfsad koll på hur den här matchen kommer se ut och det får mig redan att överväga att skita i att kolla. Jag är inte det minsta nyfiken. Ge mig 3 poäng bara och få den här matchen ur världen.
Spela fult
Skriv svar