Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Att folk forsätter envisas med Krüger-Brodin?? Har vi inte sett att det inte fungerar? Norman gör sig bättre som Center.
Vad krävs för att det ska bli en split på Krüger- Brodin?
Vad krävs för att det ska bli en split på Krüger- Brodin?
Senast redigerad av Knickedick den 2022-10-24 15:06:43, redigerad totalt 1 gånger.
- Jim Morrison
Enligt all underliggande statistik är dom den klart bäst fungerade duon. Det betyder att vi förväntas göra mest mål när dom är inne på isen tillsammans och vi äger pucken som mest när dom är inne tillsammans. Det är bara en tidsfråga innan det släpper för dom produktionsmässigt.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 14:49:54 Att folk forsätter envisas med Krüger-Brodin?? Har vi inte sett att det inte fungerar? Norman gör sig bättre som Center.
Vad krävs för att det ska bli en split på Krüger-?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
VIlken statistik? Är den en statistik som kan vara påverkad av underliggande faktorer så som istid?Jim Morrison skrev: ↑2022-10-24 14:52:20Enligt all underliggande statistik är dom den klart bäst fungerade duon. Det betyder att vi förväntas göra mest mål när dom är inne på isen tillsammans och vi äger pucken som mest när dom är inne tillsammans. Det är bara en tidsfråga innan det släpper för dom produktionsmässigt.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 14:49:54 Att folk forsätter envisas med Krüger-Brodin?? Har vi inte sett att det inte fungerar? Norman gör sig bättre som Center.
Lite konstigt då att Brodin går sin bästa match mot Björklöven, när Krüger inte är med?
Vilka andra duos finns det applicerbar statistik på i detta avseendet?
Vad jag förstår så finns det väl ingen applicerbar statistik på en duo man aldrig testat??
- Jim Morrison
Rent konkret xG och corsi. Är väl det lättaste sättet att mäta ”kemi” i en kedja och huruvida den är bra eller inte vilket kan vara svårt när man bara tittar.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 15:04:59VIlken statistik? Är den en statistik som kan vara påverkad av underliggande faktorer så som istid?Jim Morrison skrev: ↑2022-10-24 14:52:20Enligt all underliggande statistik är dom den klart bäst fungerade duon. Det betyder att vi förväntas göra mest mål när dom är inne på isen tillsammans och vi äger pucken som mest när dom är inne tillsammans. Det är bara en tidsfråga innan det släpper för dom produktionsmässigt.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 14:49:54 Att folk forsätter envisas med Krüger-Brodin?? Har vi inte sett att det inte fungerar? Norman gör sig bättre som Center.
Lite konstigt då att Brodin går sin bästa match mot Björklöven, när Krüger inte är med?
Vad jag förstår så finns det väl ingen applicerbar statistik på en duo man aldrig testat??
Ju högre xGF (expected goals for) som möjligt desto större sannolikhet är det att du gör mål framåt och ju lägre xGA (expected goals against) som möjligt desto större sannolikhet är det att du håller tätt. Dessa brukar slås ihop till en allmän xG%. Ju högre desto bättre. Corsi mäter hur många skottförsök som tas framåt kontra bakåt när din kedja är inne på isen, detta mäter om din kedja mest har puck inne i anfallszon eller om din kedja mest får försvara sig när den är inne.
Dessa stats är applicerbara på både enskilda spelare, kedjor tillsammans och hela lag. Vi har haft som lag en xGA på cirka 2.06 inledningsvis men topplag brukar ha under 2 för att ha framgång. HV hade ruskiga 1.56 förra säsongen vilket betyder att dom förväntades släppa in riktigt få mål = bra försvar. Så om en kedja till exempel har 57%xG (eller 2.64 xGF och 1.94 xGA) samt snarlik corsi betyder det att den gör ett bra jobb. Blir jävligt flummigt och svårt att förklara i exakt detalj men här finns en liten guide. https://www.nhl.com/kraken/news/analyti ... -327728890
Men sant det du säger att exempelvis Norman - Brodin ej testats ordentligt än men jag ser ingen anledning att bryta upp vår bästa kedja menar jag

Senast redigerad av Jim Morrison den 2022-10-24 15:48:06, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Tack för förklaringen. Jag har alltid tyckt den varit lite missvisande iaf i avseendet Kemi då det bara är en skottstatistik. Har du någon statistik som mäter TID i anfallszon kontra försvarszon för en kedja? Eller antalet korrekta passningar inom en kedja i anfallzon eller ja egentligen över hela banan?Jim Morrison skrev: ↑2022-10-24 15:22:23Rent konkret xG och corsi. Är väl det lättaste sättet att mäta ”kemi” i en kedja och huruvida den är bra eller inte vilket kan vara svårt när man bara tittar.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 15:04:59VIlken statistik? Är den en statistik som kan vara påverkad av underliggande faktorer så som istid?Jim Morrison skrev: ↑2022-10-24 14:52:20Enligt all underliggande statistik är dom den klart bäst fungerade duon. Det betyder att vi förväntas göra mest mål när dom är inne på isen tillsammans och vi äger pucken som mest när dom är inne tillsammans. Det är bara en tidsfråga innan det släpper för dom produktionsmässigt.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 14:49:54 Att folk forsätter envisas med Krüger-Brodin?? Har vi inte sett att det inte fungerar? Norman gör sig bättre som Center.
Ju högre xGF (expected goals for) som möjligt desto större sannolikhet är det att du gör mål framåt och ju lägre xGA (expected goals against) som möjligt desto större sannolikhet är det att du håller tätt. Dessa brukar slås ihop till en allmän xG%. Ju högre desto bättre. Corsi mäter hur många skottförsök som tas framåt kontra bakåt när din kedja är inne på isen, detta mäter om din kedja mest har puck inne i anfallszon eller om din kedja mest får försvara sig när den är inne.
Dessa stats är appplicerbara på både enskilda spelare, kedjor tillsammans och hela lag. Vi har haft som lag en xGA på cirka 2.06 inledningsvis men topplag brukar ha under 2 för att ha framgång. HV hade ruskiga 1.56 förra säsongen vilket betyder att dom förväntades släppa in riktigt få mål = bra försvar.
Men sant det du säger att exempelvis Norman - Brodin ej testats ordentligt än men jag ser ingen anledning att bryta upp vår bästa kedja menar jag![]()
Det skulle vara kul att höra spelarnas egen uppfattning om va de tycker att Corsi mäter.
Men att Krüger är bra på att inte släppa till skott bakåt skulle alltså kunna vara en stor faktor i denna statistik? För det är ju allmänt känt i hela världen att han är en av de bästa defensiva forwards.
Men då skulle Corsi egentligen kunna innebära att.: Brodin gör två uppåkningar i ett byte och kastar pucken på nät så målvakt får göra räddning. Motståndarn vänder spelet på målvaktens utsläpp och åker upp och Arnesson(eller vem fan som helst stänger ned båda anfallsförsöken och motståndarn kommer aldrig till skott....
och det skulle allså ge Krüger-Brodin en väldigt positiv XG? XGf:2 och XGa:0 i bara det bytet alltså.
??
- Jim Morrison
Tror inte det finns en exakt klocka på hur mycket tid man är i anfallszon men eftersom corsi mäter antal skottförsök när du är inne på isen så berättar den statistiken över en längre period att du spenderar MER tid i anfallszon än försvarszon om den är över 50%. Så det är väl det närmaste puckinnehav i anfallszon man kan komma.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 15:47:52 Tack för förklaringen. Jag har alltid tyckt den varit lite missvisande iaf i avseendet Kemi då det bara är en skottstatistik. Har du någon statistik som mäter TID i anfallszon kontra försvarszon för en kedja? Eller antalet korrekta passningar inom en kedja i anfallzon eller ja egentligen över hela banan?
Det skulle vara kul att höra spelarnas egen uppfattning om va de tycker att Corsi mäter.
Men att Krüger är bra på att inte släppa till skott bakåt skulle alltså kunna vara en stor faktor i denna statistik? För det är ju allmänt känt i hela världen att han är en av de bästa defensiva forwards.
Men då skulle Corsi egentligen kunna innebära att.: Brodin gör två uppåkningar i ett byte och kastar pucken på nät så målvakt får göra räddning. Motståndarn vänder spelet på målvaktens utsläpp och åker upp och Arnesson(eller vem fan som helst stänger ned båda anfallsförsöken och motståndarn kommer aldrig till skott....
och det skulle allså ge Krüger-Brodin en väldigt positiv XG? XGf:2 och XGa:0
??
xG är väl ett litet ”motgift” till den gamla sägnen att man kan boosta upp sin corsi genom att ta avslut från varsomhelst eftersom att xG nämligen är avslut från platser på isen där det är större sannolikhet att du gör mål. Till exempel är det ju mycket större sannolikhet att du gör mål från skottsektorn än uppe vid blålinjen och ju mer avslut du då tar ifrån skottsektorn desto högre xG får du. Samma princip gäller bakåt - om du tvingar motståndarna till att ta sina avslut från dåliga lägen så får dom mindre xG och du får lägre xGA vilket betyder att du tvingar motståndarna till sämre avslut och således minskar risken att dom gör mål.
Nu är vi otroligt off-topic så någon mod kan gärna flytta dom här inläggen till en bättre tråd om möjligt.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2022-10-24 16:06:29, redigerad totalt 2 gång.
Ser redan fram emot Dickens tredje comeback i mellandagarna. Klasen klar. Det måste ske!
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
-
Tack, då är jag med på hur det ligger till.Jim Morrison skrev: ↑2022-10-24 15:55:15Tror inte det finns en exakt klocka på hur mycket tid man är i anfallszon men eftersom corsi mäter antal skottförsök när du är inne på isen så berättar den statistiken över en längre period att du spenderar MER tid i anfallszon än försvarszon om den är över 50%. Så det är väl det närmaste puckinnehav i anfallszon man kan komma.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 15:47:52 Tack för förklaringen. Jag har alltid tyckt den varit lite missvisande iaf i avseendet Kemi då det bara är en skottstatistik. Har du någon statistik som mäter TID i anfallszon kontra försvarszon för en kedja? Eller antalet korrekta passningar inom en kedja i anfallzon eller ja egentligen över hela banan?
och det skulle allså ge Krüger-Brodin en väldigt positiv XG? XGf:2 och XGa:0
??
xG är väl ett litet ”motgift” till den gamla sägnen att man kan boosta upp sin corsi genom att ta avslut från varsomhelst eftersom att xG nämligen är avslut från platser på isen där det är större sannolikhet att du gör mål. Till exempel är det ju mycket större sannolikhet att du gör mål från skottsektorn än uppe vid blålinjen och ju mer avslut du då tar ifrån skottsektorn desto högre xG får du. Samma princip gäller bakåt - om du tvingar motståndarna till att ta sina avslut från dåliga lägen så får dom mindre xG och du får lägre xGA vilket betyder att du tvingar motståndarna till sämre avslut och således minskar risken att dom gör mål.
Men då skulle du alltså kunna ha en spelare som drog massor med skott på, av försvar blockerad skottsektor och
En spelare som la smörpassningar till en kedjekamrat som aldrig träffade pucken
och den första spelaren skulle ha en Grym XGf och den andra helt kass?? Rent principielt?
- Lee Harvey Oswald
Usch, ett riktigt ”plastförvärv”.
Det vi garanterat får med Klasen är ansträngd ekonomi
Nej, tacka vet jag Kulturbärare, helst såna som varken kan hantera klubba eller puck.
Känner mig vilsen nu, detta är inte mitt DIF
Nej, tacka vet jag Kulturbärare, helst såna som varken kan hantera klubba eller puck.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- Jim Morrison
Det finns miljoner olika scenarios men över tid så är det aldrig så där enkelt. Rent principiellt, visst, men eftersom de flesta xG-modeller tar in så otroligt mycket data i algoritmen så är det nästan omöjligt att ”lura” den. En modell tar in vilket sorts avslutstyp(backhand, handledsskott eller slagskott), skottvinkel, om det är en retur, avslutsavstånd från nätet etc etc och ger dig en xG-siffra mellan 0-1. Detta är baserat på alla mål över kanske 20 år och vilka typ av mål som gjorts mest.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 16:07:12
Tack, då är jag med på hur det ligger till.
Men då skulle du alltså kunna ha en spelare som drog massor med skott på, av försvar blockerad skottsektor och
och den första spelaren skulle ha en Grym XGf och den andra helt kass?? Rent principielt?
-
Låter som man kan bli snurrig för mindre. Stort tack Morrison för att du förklarade principen.Jim Morrison skrev: ↑2022-10-24 16:23:29Det finns miljoner olika scenarios men över tid så är det aldrig så där enkelt. Rent principiellt, visst, men eftersom de flesta xG-modeller tar in så otroligt mycket data i algoritmen så är det nästan omöjligt att ”lura” den. En modell tar in vilket sorts avslutstyp(backhand, handledsskott eller slagskott), skottvinkel, om det är en retur, avslutsavstånd från nätet etc etc och ger dig en xG-siffra mellan 0-1. Detta är baserat på alla mål över kanske 20 år och vilka typ av mål som gjorts mest.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 16:07:12
Innan vi släpper det här.
Finns det någon sida där man kan se det mer nedbrutet i detaljnivå...alltså match/match, Kedje/kedja??
- Jim Morrison
Jag tror knappt jag fattar allt själv heller såKnickedick skrev: ↑2022-10-24 16:27:31Låter som man kan bli snurrig för mindre. Stort tack Morrison för att du förklarade principen.Jim Morrison skrev: ↑2022-10-24 16:23:29Det finns miljoner olika scenarios men över tid så är det aldrig så där enkelt. Rent principiellt, visst, men eftersom de flesta xG-modeller tar in så otroligt mycket data i algoritmen så är det nästan omöjligt att ”lura” den. En modell tar in vilket sorts avslutstyp(backhand, handledsskott eller slagskott), skottvinkel, om det är en retur, avslutsavstånd från nätet etc etc och ger dig en xG-siffra mellan 0-1. Detta är baserat på alla mål över kanske 20 år och vilka typ av mål som gjorts mest.Knickedick skrev: ↑2022-10-24 16:07:12
Innan vi släpper det här.
Finns det någon sida där man kan se det mer nedbrutet i detaljnivå...alltså match/match, Kedje/kedja??

Corsi kan man se på hockeyallsvenskans egen hemsida på både lag och individuella spelare. Där kan du också begränsa dig till exempelvis senaste matchen eller senaste två osv. Svårt att se på olika kedjor dock men om man vet att en kedja spelat ihop den senaste matchen så kan du se den tills nästa match spelas då statistiken slås ihop. https://www.hockeyallsvenskan.se/statis ... D&count=25
xG finns däremot inte att se offentligt i svensk hockey utan bara NHL där allt finns att hitta. De flesta klubbar använder sig av betaltjänster för att tillgå den informationen.
Hoppas du inte menar allvar och att du skämtar. Han skulle inte ens ha kommit förra gången.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
Linus Klasen bästa nyförvärvet på länge om han är i humör. Han kommer vara perfekt i förstakedjan tillsammans med Kruger, Brodin. En målskytt av rang tillsammans med ligans största stjärna genom tiderna och bästa passare Krüger. Och den spelare som krigar mest av alla urjärnkaminen Brodin. Denna kedja skulle t.o.m. vara en av de absolut största i SHL.Lee Harvey Oswald skrev: ↑2022-10-24 16:18:21 Usch, ett riktigt ”plastförvärv”.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
Hängt med lite sporadiskt här i säsongsupptakten men minns jag fel om det var lite stökigt med Klasens familj, därför han flyttar hem såhär mitt i säsongen?