Nytt sammarbete med Globenarenorna

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
mforce
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mforce »

Är det inte så att bolaget som sköter försäljningen idag också måste betala en koncessionspeng för att få sälja inne på arenan? Avlönad personal är dock förmodligen den största kostnadsposten. Det är väl där som en förening som exempelvis DIF skulle kunna spara in stora slantar.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Mforce,

Helt rätt!

Djurgården gjorde klart igår att de är otroligt glada att DE slipper sköta ruljansen kring försäljningen just för att det skulle kosta dom mer pengar. Det här blir en "win-win-stiatuation" när föreningen slipper ansvara för personal och sådant. Där sparar man pengar.

Nu hjälper de alla bolag genom att jobba hårt på att få människor till Hovet som handlar väldigt mycket, det tjänar alla parter på!

Var det där oklart eller förstod ni? Hojta till annars :)
Användarvisningsbild
_Skogis
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av _Skogis »

Vet inte hur det fungerar tex LLA... Men tvivlar på att det är (typ) "FBK Catering" som driver kiosker och dyl där. Utan snarare så att bolaget som driver LLA säljer rätten till högstbjudande och kanske även tar in en viss procent av ev vinst..

Vore faktiskt rätt intressant att få reda på hur det fungerar..

Den lösningen vi nu fått till med ArenaBolaget är ett steg i rätt riktning, dock tror jag inte att en 100% drift av Hovet kommer att bli aktuellt...

Någon "Robin Hood lösning" ala Luleå lär vi aldrig få se i 08-land.. Möjligen om Bajen konkar och Stockholm dumpar AIK-problemet på Solna stad, kan vi få köpa Hovet till marknadspris.

Nä, säger som jag sagt tidigare...
DIF och AIK skulle ha bildat ett eget arena bolag och köpt loss Hovet innan dom renoverade det för några år sedan.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
Clark Kent

Inlägg av Clark Kent »

_Skogis skrev:Någon "Robin Hood lösning" ala Luleå lär vi aldrig få se i 08-land.. Möjligen om Bajen konkar och Stockholm dumpar AIK-problemet på Solna stad, kan vi få köpa Hovet till marknadspris.
Här är det ju inflyttade bönder som fattar besluten, så visst, du har helt rätt.
rikkard

Inlägg av rikkard »

Samarbetet med arenabolaget ar ett bra första steg, men det räcker inte riktigt.

Marginalerna på försäljningen måste förbättras.
Det kan ske på flera sätt bl.a.:
1. Arenabolaget gar in och subventionerar verksamheten (exempelsvis genom att sänka avgiften),
2. Försäljningen effektiviseras (fler varor saljs under kortare tid)
3. Sortimentet ses over för att fokusera på det som ar lönsamt.
4. Den totala försäljningen ökar, vilket får till följd att den fasta kostnaden (löner,hyra etc) per såld vara minskar.

Det känns som att hela kommersen behöver ses över.
Madferit

Inlägg av Madferit »

Känns som en jävla massa gnäll också. Fan är ni aldrig nöjda? Inse att DIF aldrig får en egen aren, kommer aldrig någonsin hända. Möjligtvis får vi ta över driften av hovet, men hejohå då blir det dyrt att heta DIF.

jag ska iaf äta en extra korv varje match och njuta av dom , må hånda små kronor som hamnar i DIF´s gigantiska hål till plånbok.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Madferit,

Som Djurgårdare är jag aldrig nöjd. Pratar vi exempelvis Fotboll är jag kanske nöjd när vi är det bästa laget i världen.

I Ishockeyns värld blir jag tillfälligt nöjd om vi tar guldet. Det kan jag leva på under sommaren, men sen är man tillbaka på noll och ska kämpa om ett nytt guld.

MEN, du har dock rätt att det är tråkigt att folk inte kan vara glada åt det här nya samarbetet. Det är ett viktigt steg för DIF. Ett litet, men dock jävligt viktigt.

God Natt (Eller God Morgon om ni läser det här i morgon bitti)
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Micke Nylander skrev:Madferit,

Som Djurgårdare är jag aldrig nöjd. Pratar vi exempelvis Fotboll är jag kanske nöjd när vi är det bästa laget i världen.

I Ishockeyns värld blir jag tillfälligt nöjd om vi tar guldet. Det kan jag leva på under sommaren, men sen är man tillbaka på noll och ska kämpa om ett nytt guld.

MEN, du har dock rätt att det är tråkigt att folk inte kan vara glada åt det här nya samarbetet. Det är ett viktigt steg för DIF. Ett litet, men dock jävligt viktigt.

God Natt (Eller God Morgon om ni läser det här i morgon bitti)
Jämfört med dealen vi hade förut är givetvis det nya avtalet bättre, men denna jämförelse är inte direkt bra att använda sig av. Istället bör man jämföra med vad andra lag i elitserien har för deals eftersom det är mot dessa som vi konkurrerar. I en sådan jämföresle är denna deal fullständigt usel svårare än så är det inte. Lagen som förut låg inom vårt räckhåll, tänker här på Brynäs, TIK, MoDo och Luleå har eller kommer att segla ifrån oss och snart står vi där ensamma utan att ha kontrollen över vår egen arena. Det finns t ex två lag i Allsvenskan som har kontrollen över sina arenor eller kommer få detta tämligen snart. Det kommer inte ta många säsonger innan även dessa sprungit ifrån oss.

Den nya dealen är som att sätta ett plåster på en skottskada. Det kanske stoppar blodflödet tillfälligt, men görs inget mer drastiskt åt problemet kommer den skjutne att stryka med svårare än så är det inte....
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

lär väl vara rätt vanligt att föreningar som har kontroll över kringförsäljning inne på sin arena har personal (mammor, pappor, släkt, barn, vänner osv till spelare i ungdomslagen) som idellt jobbar under matchen med detta för att stöjda sin klubb....dvs personalkostnad = noll
Bobson

Inlägg av Bobson »

Kall-El skrev:Jämfört med dealen vi hade förut är givetvis det nya avtalet bättre, men denna jämförelse är inte direkt bra att använda sig av. Istället bör man jämföra med vad andra lag i elitserien har för deals eftersom det är mot dessa som vi konkurrerar. I en sådan jämföresle är denna deal fullständigt usel svårare än så är det inte. Lagen som förut låg inom vårt räckhåll, tänker här på Brynäs, TIK, MoDo och Luleå har eller kommer att segla ifrån oss och snart står vi där ensamma utan att ha kontrollen över vår egen arena. Det finns t ex två lag i Allsvenskan som har kontrollen över sina arenor eller kommer få detta tämligen snart. Det kommer inte ta många säsonger innan även dessa sprungit ifrån oss.

Den nya dealen är som att sätta ett plåster på en skottskada. Det kanske stoppar blodflödet tillfälligt, men görs inget mer drastiskt åt problemet kommer den skjutne att stryka med svårare än så är det inte....
Så sant som det är skrivet, håller helt med.
degen

Inlägg av degen »

Bobson skrev:
Kall-El skrev:Jämfört med dealen vi hade förut är givetvis det nya avtalet bättre, men denna jämförelse är inte direkt bra att använda sig av. Istället bör man jämföra med vad andra lag i elitserien har för deals eftersom det är mot dessa som vi konkurrerar. I en sådan jämföresle är denna deal fullständigt usel svårare än så är det inte. Lagen som förut låg inom vårt räckhåll, tänker här på Brynäs, TIK, MoDo och Luleå har eller kommer att segla ifrån oss och snart står vi där ensamma utan att ha kontrollen över vår egen arena. Det finns t ex två lag i Allsvenskan som har kontrollen över sina arenor eller kommer få detta tämligen snart. Det kommer inte ta många säsonger innan även dessa sprungit ifrån oss.

Så sant som det är skrivet, håller helt med.
Nu ändrat till 50 procent! Riktigt bra.
Djurgården
Skriv svar