Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Mattias_87 »

Ja topp 4 kan ge upp. Däremot har vi sådan usel målskillnad att det inte skulle förvåna mig om vi missar sjätteplatsen med sämre målskillnad.
Avskaffa tre mot tre.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mb81 »

Mattias_87 skrev:Ja topp 4 kan ge upp. Däremot har vi sådan usel målskillnad att det inte skulle förvåna mig om vi missar sjätteplatsen med sämre målskillnad.
Jag tror inte heller det. Men slår vi Rögle så är det bara en poäng att ta in på 5 matcher.
Men det viktiga är att klara topp-6.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Sainte skrev:Tycker ändå vi kan känna oss rätt så hoppfulla. Det är uppenbart att alla kan slå alla och jag är inte säker på att vare sig SAIK eller Rögle slår oss i bäst av 7.

Upp med hoppet nu!!
Jag tror definitivt att laget har både en och två växlar till i sig. Det finns en rad spelare som säkerligen kan höja sig i ett slutspel men jag gillar inte att vi misslyckas kapitalt med att bygga goda vanor. Om något så är det tvärtom att vi skaffar oss dåliga vanor och bryter lagbygget med nochalans och alibispel.

Tyvärr håller BP och PP inte måttet för att komma någon vart i sluspel och det finns absolut ingenting som tyder på att det plötsligt skall ordna sig.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Praetori skrev:
Sainte skrev:Tycker ändå vi kan känna oss rätt så hoppfulla. Det är uppenbart att alla kan slå alla och jag är inte säker på att vare sig SAIK eller Rögle slår oss i bäst av 7.

Upp med hoppet nu!!
Jag tror definitivt att laget har både en och två växlar till i sig. Det finns en rad spelare som säkerligen kan höja sig i ett slutspel men jag gillar inte att vi misslyckas kapitalt med att bygga goda vanor. Om något så är det tvärtom att vi skaffar oss dåliga vanor och bryter lagbygget med nochalans och alibispel.

Tyvärr håller BP och PP inte måttet för att komma någon vart i sluspel och det finns absolut ingenting som tyder på att det plötsligt skall ordna sig.
Kunde inte skrivit det bättre själv. Exakt så. alla punkter.
-Potential finns
-Goda vanor och lägstanivå oroar
-Special teams bedrövligt och det behövs i slutspel. Minst 100 i ”kvot”. Inte mycket som talar för en vändning. Märkligt egentligen. Vi kan ju lätt ställa upp 5 med SHL mått mätt högkvalitativa PP spelare och 5 relativt goda i en andrauppställning
Grabben från Söder

Inlägg av Grabben från Söder »

Kunde inte skrivit det bättre själv. Exakt så. alla punkter.
-Potential finns
-Goda vanor och lägstanivå oroar
-Special teams bedrövligt och det behövs i slutspel. Minst 100 i ”kvot”. Inte mycket som talar för en vändning. Märkligt egentligen. Vi kan ju lätt ställa upp 5 med SHL mått mätt högkvalitativa PP spelare och 5 relativt goda i en andrauppställning[/quote]

Känns helt sjukt att PP1: med Berglund, Josefsson, Axelsson, Hultström och Ågren inte levererar bättre än vad det gör. Vilket lag har ens ett på pappret bättre powerplay enhet?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Så som ni skriver så borde verkligen ett PP med Berglund, Josefson och Dick leka upp varenda lag i powerplay. Det är omöjligt fel på dom spelarna utan hur dom är tillsagda att spela uppenbarligen.
Avskaffa tre mot tre.
Puckey

Inlägg av Puckey »

Mattias_87 skrev:Så som ni skriver så borde verkligen ett PP med Berglund, Josefson och Dick leka upp varenda lag i powerplay. Det är omöjligt fel på dom spelarna utan hur dom är tillsagda att spela uppenbarligen.
Tycker att det borde gå att få in en "konsult" i ett par veckor till rimlig peng. Någon framgångsrik tränare som av en eller annan anledning står utan jobb för stunden och med ett sunt öga kan dissikera vårat PP.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Jag tycker ärligt talat bara att vi ska få slut på, och därefter gräva ner den här säsongen. Placeras som lämpligast i ett fiaskofack, med ljuspunkt i Januari och hur många raka hemmasegrar det än blir. Överlever vi en kvartsfinal är det en bragd med tanke på icke-spelet, det obefintliga drivet, och den totala bristen på såväl inställning som ödmjukhet som visas upp. Det är en sak att säga att det är skit i paus- eller eftermatchsintervjuer här och var. När det är regel snarare än undantag är det bara hissa vit flagg. När det dessutom är, till fullo, baserat på resultatet som produceras och inte de faktiska tendenserna eller den rent spelmässiga prestationen (vilken jag tror väldigt få åskådare med handen på hjärtat kan mena varit bra ens hemma de senaste omgångarna) - då är det inte ens frågan om en vit flagg längre, ALLA varningsklockor ringer...
25/4-2025
förevigtdjurgården

Jag tycker ärligt talat bara att vi ska få slut på, och därefter gräva ner den här säsongen. Placeras som lämpligast i ett fiaskofack, med ljuspunkt i Januari och hur många raka hemmasegrar det än blir. Överlever vi en kvartsfinal är det en bragd med tanke på icke-spelet, det obefintliga drivet, och den totala bristen på såväl inställning som ödmjukhet som visas upp. Det är en sak att säga att det är skit i paus- eller eftermatchsintervjuer här och var. När det är regel snarare än undantag är det bara hissa vit flagg. När det dessutom är, till fullo, baserat på resultatet som produceras och inte de faktiska tendenserna eller den rent spelmässiga prestationen (vilken jag tror väldigt få åskådare med handen på hjärtat kan mena varit bra ens hemma de senaste omgångarna) - då är det inte ens frågan om en vit flagg längre, ALLA varningsklockor ringer...
25/4-2025
mb81

Inlägg av mb81 »

förevigtdjurgården skrev:Jag tycker ärligt talat bara att vi ska få slut på, och därefter gräva ner den här säsongen. Placeras som lämpligast i ett fiaskofack, med ljuspunkt i Januari och hur många raka hemmasegrar det än blir. Överlever vi en kvartsfinal är det en bragd med tanke på icke-spelet, det obefintliga drivet, och den totala bristen på såväl inställning som ödmjukhet som visas upp. Det är en sak att säga att det är skit i paus- eller eftermatchsintervjuer här och var. När det är regel snarare än undantag är det bara hissa vit flagg. När det dessutom är, till fullo, baserat på resultatet som produceras och inte de faktiska tendenserna eller den rent spelmässiga prestationen (vilken jag tror väldigt få åskådare med handen på hjärtat kan mena varit bra ens hemma de senaste omgångarna) - då är det inte ens frågan om en vit flagg längre, ALLA varningsklockor ringer...
Vi gör ändå hittills en bättre säsong ifjol poängmässigt. Även bättre corsi(2:a i serien just nu). Då vet vi hur den säsongen slutade. Det är väl PP som till skillnad från ifjol inte varit så bra. Sen alla skador i mitten av säsongen kostade nog en del poäng också.

Känns som många klagar för man verkar smartare eller coolare då. Givetvis är inte allt bra men det är såklart inte "lägga ned säsongen" dåligt heller.
förevigtdjurgården

Jag klagar inte av anledning att söka någon form av ”internetcred” på forum. Jag klagar för att jag tycker det ser piss ut, och för att min känsla är att de flesta spelarna mentalt har checkat ut.

Absolut gör vi en poängmässigt hitintills bättre säsong - men man bör också hålla i åtanke att tabellen är mer skiktad i år om man vill använda det som en analys. Bottenlagen är sämre poängmässigt än förra året, vilket speglas i exakt alla avseenden rörande toppen av tabellen där precis varenda lag topp 6 kommer nå högre poäng än motsvarande poängskörd för samma placering föregående säsong, frånsett möjligen det laget som placerar sig tvåa.

47 omgångar in har vi inte ett fungerande försvars-, anfalls-, PP- eller BP-spel och förlitar oss på individuella stunder av briljans för att skörda poäng. Vi släpper in betydligt fler mål, och gör färre än förra säsongen. Vi har åkt på tre-fyra duktiga stjärnsmällar och det finns absolut ingenting som säger att det plötsligt skulle vända för att det blir slutspel. Mot bakgrund av hur trenden ser ut är jag nöjd om vi passerar åttondelsfinal. Om vi inte plötsligt spottar upp oss, ur egentligen ingenting, finns absolut noll och ingenting som tyder på att vi skulle ta oss förbi en kvartsfinal utan hemmaplansfördel. Det finns heller inget som talar för att vi plötsligt skulle plocka 5 raka segrar för att sätta oss i hemmaplansfördel.
25/4-2025
Erik af Sibirien

Inlägg av Erik af Sibirien »

mb81 skrev:......................... Det är väl PP som till skillnad från ifjol inte varit så bra..............................
Fast det var väl bara under hösten det var bättre - Bemström stod i fri i slottet och klappade in pucken. Har för mig att vi hade 40% en bra bit in på säsongen (november?), men när motståndarna lärt sig hantera vårt upplägg rasade det ner till usel nivå.

Jag tror m.a.o. på final i år också.
mb81

Inlägg av mb81 »

förevigtdjurgården skrev:Jag klagar inte av anledning att söka någon form av ”internetcred” på forum. Jag klagar för att jag tycker det ser piss ut, och för att min känsla är att de flesta spelarna mentalt har checkat ut.

Absolut gör vi en poängmässigt hitintills bättre säsong - men man bör också hålla i åtanke att tabellen är mer skiktad i år om man vill använda det som en analys. Bottenlagen är sämre poängmässigt än förra året, vilket speglas i exakt alla avseenden rörande toppen av tabellen där precis varenda lag topp 6 kommer nå högre poäng än motsvarande poängskörd för samma placering föregående säsong, frånsett möjligen det laget som placerar sig tvåa.

47 omgångar in har vi inte ett fungerande försvars-, anfalls-, PP- eller BP-spel och förlitar oss på individuella stunder av briljans för att skörda poäng. Vi släpper in betydligt fler mål, och gör färre än förra säsongen. Vi har åkt på tre-fyra duktiga stjärnsmällar och det finns absolut ingenting som säger att det plötsligt skulle vända för att det blir slutspel. Mot bakgrund av hur trenden ser ut är jag nöjd om vi passerar åttondelsfinal. Om vi inte plötsligt spottar upp oss, ur egentligen ingenting, finns absolut noll och ingenting som tyder på att vi skulle ta oss förbi en kvartsfinal utan hemmaplansfördel. Det finns heller inget som talar för att vi plötsligt skulle plocka 5 raka segrar för att sätta oss i hemmaplansfördel.
Jag tycker såklart inte heller allt varit bra. Men om man jämför med ifjol så är väl säsongerna rätt likvärdiga. Det är väl målvaktsspelet och PP som höll högre klass ifjol. Reideborn och Jensen gjorde det bättre än Svedberg och Rämö(dock gör de det ok eller framförallt Svedberg mer än ok) gör i år. Med deras räddningsprocent skulle vi släppt in 12 färre mål denna säsong. Borde väl rendera i några till poäng vilket bara där skulle gjort att vi utmanat om andraplatsen. Sen kanske fjolårssäsongen var extra bra just på målvaktsplatsen.
Sen om vi även la på ett PP som ifjol så skulle det säkert bli några poäng till och vi hade förmodligen varit på en rätt stabil topp-4 eller till och med en andraplats. Sen har även BP-spelet en hel del att önska(vi är endast tia där)

Så den stora anledningen i min mening är de dåliga prestationen i special-teams. 97,93 i PP+BP. 5vs5 gör vi det ändå klart godkänt i. Målvaktsspelet kan man ändå inte räkna med att den var så bra som ifjol varje år.
Senast redigerad av mb81 den 2020-02-29 11:52:35, redigerad totalt 1 gånger.
mb81

Inlägg av mb81 »

Erik af Sibirien skrev:
mb81 skrev:......................... Det är väl PP som till skillnad från ifjol inte varit så bra..............................
Fast det var väl bara under hösten det var bättre - Bemström stod i fri i slottet och klappade in pucken. Har för mig att vi hade 40% en bra bit in på säsongen (november?), men när motståndarna lärt sig hantera vårt upplägg rasade det ner till usel nivå.

Jag tror m.a.o. på final i år också.
Men ser man över en hel säsong var vi ändå tvåa där. Det är flera extra poäng jämfört med i år när de poängen än kom.
Sen så borde vi givetvis kunna ha ett bättre PP men även BP. Vi har spelare för det.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Robban så det jävligt bra i intervjun senast.
Ungefär, vill man vara ett gäng som lirar hockey i kostym så måste man vara väldigt mycket bättre än motståndarna. Vill man vinna matcher måste man dra på sig blåstället.

Detta lag har för många som tror att de är bra nog att dyka upp i kostym och med vår spelidé går det åt helvete när inte samtliga har på sig blåstället. Det är ingen som åker runt och såsar och förstör direkt men det känns som att den individuella mentala bilden skiljer sig från vad spelidén kräver av varje gubbe.

Tryhards som Hank, Hedman, Josefson och ett par till överkompenserar nästan för att statuera exempel men blir trubbiga turboaggregat i motorer som inte tänder på alla cylindrar.

Typexemplet på när det inte klaffar är när en forward pliktskyldigt trampar mot blå (för att han är på plats fysiskt och följer spelidén) men inte anpassar sin åkning eller position till motståndarna (för att han inte har på sig blåstället mentalt) och en back som lider av samma åkomma spelar en puck på forwarden som motståndarna bryter i mittzon.

En annan klassiker är vi kommer djupt i anfallet och alla ställer sig där de skall vara och sedan händer INGENTING mer än sargvändningar och slit från ett par gubbar som är starka över pucken men inte har någon att passa.
Offensivt är det i princip bara Dick som bryter mönstret och antingen flyttar pucken eller sig själv för att hitta en passning eller bli spelbar.
I defensiven blir resultatet av överkompenserande backar som Högga och Tom soprena lägen för motståndarna istället. Garrison bryter mönster här med att alltid vara på plats och lägga sarg ut när det behövs men det märks att han är lite till åren och inte är fostrad på stor is.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar