SHL 19/20: Djurgårdens IF - Rögle 29/10 - 2019
-
Re: SHL 19/20: Djurgårdens IF - Rögle 29/10 - 2019
Extremt tveksam till att en sportchef går in och skriker i omklädningsrummet, tycker det underminerar tränar rollen och skulle inte förvåna mig om Robban och Jocke har ett samtal efter det här. Inte bra alls!
- Lee Harvey Oswald
Vi har ett långsammare lag denna säsong, om vi ser vilka som lämnat och vilka som kommit in.Praetori skrev:
Spelarna vet ju vad och hur det skall göras. Problemet är att när vi inte får upp tempot och motståndarna inte gör som vi vill, utan precis tvärtom sätter press på individerna redan innan uppspelsfasen så isoleras grabbarna både fysiskt och mentalt.
Det första problemet är att folk inte åker skridskor och gör sig spelbara. Det andra problemet är att vi inte har några verktyg att falla tillbaka på när plan A fallerar (och då menar jag i de individuella spelsekvenserna, inte systemet i stort).
Spelsystemet är så otroligt ambitiöst och professionellt att det kräver spelare som på SHL-nivå måste lira på 80-90% av sin förmåga eller bättre i varje sekvens. Det räcker med att EN forward i en sekvens inte tar de där extra skären och vi tappar en passningsväg för att tempot som vi behöver påverkas negativt. Det blir back-back och motståndarna börjar checka. Våra forwards blir stillastående innanför egen blå och motståndarna kan mala oss trötta både fysiskt och mentalt (hockey är inte roligt när det inte fungerar).
Samma sak i försvarsspelet från offensiv zon. Det såg man bitvis ikväll också fastän vi spelade dåligt. När forwards är PÅ och gör vad de skall i backcheck så stör vi antingen sönder uppspelen eller så tar vi tillbaka pucken redan i mittzon. När det inte händer och det blir långt mellan lagdelarna så blir backarnas gap-control kass och avståndet växer till flera meter eftersom de måste ha utrymme/tid att täcka alla tänkbara ytor som motståndarna kan tänkas utnyttja och då blir det direkt farligheter eller åtminstone långa sekvenser i vår zon.
Det är egentligen småsaker som det behöver skruvas på i det taktiska och tekniska. Den stora biten ligger någon annanstans.
För mig är det tydligt att vi inte behärskar spelidén, trots att vi vet teoretiskt hur den ska utföras.
De enda gångerna spelet "fungerat" denna säsong är när motståndarna haft en blek dag.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Bara att bryta ihop och komma igen. Finns inte mycket att ta med från igår, det var bedrövligt på många håll.
Men alla lag är usla emellanåt. Det som blir avgörande är om vi kan studsa tillbaka imorgon.
Visa att det finns karaktär i laget.
En skillnad mot förra hösten är att vi då bars fram av en stekhet förstakedja. De räddade oss många matcher och gav laget mod och energi. Ingen av kedjorna vi ställde på isen igår har varit producerande eller spelförande. Just nu har vi ingen enhet att luta oss mot.
Kör Saik över oss imorgon blir jag orolig, på riktigt.
En sportchef som är och skäller i omklädningsrummet får mina varningsklockor att ringa rejält.
Men alla lag är usla emellanåt. Det som blir avgörande är om vi kan studsa tillbaka imorgon.
Visa att det finns karaktär i laget.
En skillnad mot förra hösten är att vi då bars fram av en stekhet förstakedja. De räddade oss många matcher och gav laget mod och energi. Ingen av kedjorna vi ställde på isen igår har varit producerande eller spelförande. Just nu har vi ingen enhet att luta oss mot.
Kör Saik över oss imorgon blir jag orolig, på riktigt.
En sportchef som är och skäller i omklädningsrummet får mina varningsklockor att ringa rejält.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- minalman
- Säsongskort: Ja
Som flera är inne på måste det vara roligt att spela ishockey.
Det tuffa matchschemat har säkert en inverkan att det blir ”jobbigt” när minsta lilla går fel. Men vi ska inte glömma upphämtningarna i bägge matcherna före denna. Laget har moral.
Det som avgjorde var 0-1 efter Holtz slöa utvisning och sedan Zorromålet. Bägge tillfällena fyllde rövles glädjebägare och tömde vår. Hade Berglund satt 1-1 med öppet mål i slutet av första hade vi kanske vunnit det här.
0-3 är väl det som mest symboliserar vår svaghet i höst att ta sig ur zon. Det blev spiken i kistan. 0-4 och 0-5 tror jag bara är symptom på att det är svårt att spela hockey när det inte känns kul.
Nu vill jag se ett grovjobbande DIF i två bortamatcher. Tillbaka till stabilt grundspel. Minimera misstagen.
Sedan ett välbehövligt uppehåll för att hitta glädjen igen. Bra att några får följa med landslaget och ta in litet ny atmosfär. Framtiden är ljus!
Det tuffa matchschemat har säkert en inverkan att det blir ”jobbigt” när minsta lilla går fel. Men vi ska inte glömma upphämtningarna i bägge matcherna före denna. Laget har moral.
Det som avgjorde var 0-1 efter Holtz slöa utvisning och sedan Zorromålet. Bägge tillfällena fyllde rövles glädjebägare och tömde vår. Hade Berglund satt 1-1 med öppet mål i slutet av första hade vi kanske vunnit det här.
0-3 är väl det som mest symboliserar vår svaghet i höst att ta sig ur zon. Det blev spiken i kistan. 0-4 och 0-5 tror jag bara är symptom på att det är svårt att spela hockey när det inte känns kul.
Nu vill jag se ett grovjobbande DIF i två bortamatcher. Tillbaka till stabilt grundspel. Minimera misstagen.
Sedan ett välbehövligt uppehåll för att hitta glädjen igen. Bra att några får följa med landslaget och ta in litet ny atmosfär. Framtiden är ljus!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- -daniel-
- Säsongskort: Ja
Tycker det är ganska enkelt att se vad som är fel här. Vi försöker men har en tämligen skev självbild där spelarna tycker de är bättre än vad fallet är. Så fort det grinar emot så raserar hela skiten och vi tappar precis allt, därav de stora dalarna i matcher. Tuffa spelschemat i oktober spelar naturligtvis också in. Vi har heller ingen som kan stå upp och se till så blödningen slutar, eller åtminstone ger ett seriöst försök att ändra matchbilden. Hur kan INGEN spelare ens försöka göra något vettigt när vi släpper in 4 jävla mål i en period på hemmais? Det är oacceptabelt, det är inte Djurgården och är så ovärdigt att man har god lust att skita i att följa det här laget för resten av säsongen.
Denna inpräntade spelidé där vi, oavsett hur ettrigt aggressiva motståndarna är, alltid skall spela oss ur alla lägen fungerar liksom inte när vi uppträder som det gäng vilsna höns. Efterlyser en plan B - men vet naturligtvis att det inte kommer ske.
Nä, dags att tuffa till sig och faktiskt stå upp för skölden - annars kommer de här skruttsiffrorna publikmässigt att fortsätta resten av säsongen, och då ligger vi jävligt risigt till även ur andra aspekter.
Tror fortfarande att det här kan lyfta, men då gäller det att vi kuggar i och spelar för varandra istället för att försöka självmant lösa svåra situationer (lex Haga eller Berglund). Skärpning nu för fan.
Denna inpräntade spelidé där vi, oavsett hur ettrigt aggressiva motståndarna är, alltid skall spela oss ur alla lägen fungerar liksom inte när vi uppträder som det gäng vilsna höns. Efterlyser en plan B - men vet naturligtvis att det inte kommer ske.
Nä, dags att tuffa till sig och faktiskt stå upp för skölden - annars kommer de här skruttsiffrorna publikmässigt att fortsätta resten av säsongen, och då ligger vi jävligt risigt till även ur andra aspekter.
Tror fortfarande att det här kan lyfta, men då gäller det att vi kuggar i och spelar för varandra istället för att försöka självmant lösa svåra situationer (lex Haga eller Berglund). Skärpning nu för fan.
Som många är inne på så fungerar inte spelidén. Uppspelen blir allt som oftast en pass bakåt för mycket. Vi möter då alltid fem motståndare. Om inte en spelare får för sig att driva upp pucken själv in i offensiv zon som händer då och då. Jag ser ingen idé över huvudtaget just nu.
Rögle grinar i media. Fan ni vann ju!! Förutom skallningen så tycker jag inte det var grisigt från vår sida. Vi vann ju nästan inga närkamper på hela matchen..
Rögle grinar i media. Fan ni vann ju!! Förutom skallningen så tycker jag inte det var grisigt från vår sida. Vi vann ju nästan inga närkamper på hela matchen..
Visserligen tyckte ja abbott gnällde mest på domarinsatsen snarare än på oss. Helt legitimt kan jag tycka då det är märkligt att fyra domare missar en sån situation som den med JP. Den här tråden hade varit fem sidor längre om det varit en röglespelare som gjort det och domaren missat. Så det är för dåligt av zebrafinkarna. Att dem dessutom inte kan ta dialogen med tränaren (även om denne är asförbannad) tycker jag också är för dåligt.williams skrev:Som många är inne på så fungerar inte spelidén. Uppspelen blir allt som oftast en pass bakåt för mycket. Vi möter då alltid fem motståndare. Om inte en spelare får för sig att driva upp pucken själv in i offensiv zon som händer då och då. Jag ser ingen idé över huvudtaget just nu.
JP anmäld såg jag och mest sannolikt avstängd...
Visst är det lite mindre drag under grillorna (testa större skål kanske?) men tempo handlar inte främst om att åka fort utan hur mycket hela laget rör sig och hur snabbt du kan förflytta pucken. Inget lag orkar trampa sig igenom en hel match på ren speed (utom i doping-KHL då möjligtvis) utan man måste låta pucken göra jobbet.Lee Harvey Oswald skrev: Vi har ett långsammare lag denna säsong, om vi ser vilka som lämnat och vilka som kommit in.
För mig är det tydligt att vi inte behärskar spelidén, trots att vi vet teoretiskt hur den ska utföras.
De enda gångerna spelet "fungerat" denna säsong är när motståndarna haft en blek dag.
Det var rätt jäkla tydligt igår, IGEN, när spelare som Walli och Hank kunde komma ner med pucken och stöka i motståndarnas zon medan betydligt mer framträdande pjäser inte kunde det. Vi roterar ändå runt på backarna så det var inte där skon klämmer heller utan just i samspelet.
Om man har tjurnacke och inställning så trampar man på max och utnyttjar de ytor som erbjuds i relativt raka linjer som backarna kan förutsäga, får till lite längre uppspel och vips slipper man sicksacka sig fram genom mittzon med puck och i låg fart. Om man däremot inte trampar på innan man (eventuellt) kan få pucken så blir det istället förändringar i åkriktning och en massa hattande och plötsligt är man inte spelbar (eller så blir det farliga pass och/eller av dålig kvalitet).
Trampa och visa att du VILL ha pucken hellre än att glida runt och hoppas på att Quarterback-Högga eller Alsing skall hitta dig med en räkmacka. Det är steg ett. Sen är steg två att alla andra forwards genom skridskoarbete (även om de inte fick pucken i förstaläget) måste fortsätta trampa så att vem det nu var som fick pucken redan INNAN det händer har ett alternativ eller två. Grabbarna kan det här och vi har gjort ett gäng fina klapp-klapp mål där det burit hela vägen in i kaklet men det kräver som sagt att varenda gubbe är påkopplad och gör det han skall. Annars blir det tungt och plötsligt börjar spelarna försöka ta "ansvar" genom att bära pucken och göra dumheter som när Berglund och Haga naivt nog trodde att lite framfötter plötsligt skulle rendera i alternativ och istället blev de inlåsta och fick pucken stulen med mål i baken som konsekvens.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.