God kväll,
Har precis bevittnat DIF-SSK, inte mycket att tala om. DIF såg lite sega ut, 1-1 får väl betecknas som rättvist.
Nåväl, PP är min fundering. Om vi ser till Säckens hittillsvarande säsonger, så har det generellt varit problem för DIF att ETABLERA PP. PP i sig har fungerat ok, och just nu har vi särskilt en fin stat där, tror den ligger på närmare bestämt 25%.
Vad jag noterat är att man äntligen börjat förändra sättet man tar in pucken på i anfallszon, etableringsfasen har som sagt tidigare varit ett problem.
Man lägger nu gärna en långpuck på mötande center i höjd med mittcirkeln, som sedan skarvar vidare på vingen vid endera kant vid offensiv blå. På så sätt kan man komma in med bra fart, samtidigt som motståndarlagets backar kanske lurats in lite mot mitten då förstapassen slås centralt
Detta ser ut att vara en ny variant som kan fungera. Hur som helst, skönt att se att man jobbar med denna bit.
Någon som också noterat detta?
DIF:s PP
-
- Säsongskort: Ja
Lyckas vi väl få till ett ordnat PP-spel tycker jag det allt som oftast ser ganska bra ut, även om man önskade att passningarna kunde gå lite snabbare. Dock tycker nog jag att de stora problemen för vår del är att få in pucken offensivt och kanske framför allt att få den under kontroll. Här har vi i mitt tycke haft stora problem rätt länge och det visade sig även i dagens match. Det borde finnas tydligare spelidéer på hur man för in pucken och styr upp PP-spelets första fas. Här tycker t ex jag att SSk var klasser bättre än oss då de med enkelhet kom in i vår zoon och kunde börja spela runt, att de sedan var rätt ofarliga i detta spelet är en annan historia. )nutarvidom skrev:Jag behöver knappast tillägga att de ggr jag bevittnade detta var Otto regissör, att han är inblandad är ju inte förvånande snubben är ju så bra nu alltså. Vilken klasspelare det är.
För att återgå till vårt PP så känns det också som att vi verkligen saknar en högerskytt på blå. Idag står Ossi där bak oftast och han får pucken, men han kan aldrig nypa till direkt pga att han har fel böj på klubban. Vet inte hur många lägen det var idag som han valde att passa för han inte kunde komma åt att skjuta direkt. Finge vi in en skytt som kunde dra till direkt skulle vårat PP-spel bli mer svårläst och jag tror inte heller motståndarna skulle våga stressa oss så hårt om denna dimension återfanns i laget.
Det kanske också skall tilläggas att jag är barnsligt förtjust i enkla PP. Vunnen tekning några snabba passar och sedan bak till en back som nyper till direkt. Även om inte skottet går i mål direkt kan det bli returer mm som i sin tur slutar med mål. Det värsta jag vet är när man spelar runt pucken utan att det egentligen händer något alls. Ett PP skall vara fyllt av smarta avslut annars är det inget bra.
På tal om tekningar var vi rent usla på detta i dagens match. SSKs kvittering kommer som en ren följd av två raka torskade tekningar i egen zoon. Detta får bara inte förekomma. I egen zoon måste man minst fixa en oavgjord tekning. Vi tappade en majoritet av dessa rakt av....
-
- Säsongskort: Ja
Även utan Fimpen får man inte torska 2/3 tekningar det funkar bara inte i jämna matcher.Pepp91 skrev:Kall-El; Eklund saknades väl i dagens match, och det är väl han som vunnit de flesta tekningarna för oss i defensiv-zon (har väl en statistik på runt 65%) så det var nog några extra förlorade tek idag men det är ju smällar man får ta.
Re: DIF:s PP
Ja, det är Linkan och Otto som går ned i mittcirkeln och fördelar ut på kanten. Även Wikegård körde med den här uppspelsvarianten på Linkan tror det var 03-04, fast i en lite annan tappning där Linkan bågade på offensiv blå och åkte hemåt i hög hastighet och direktskarvade vänster i farten. Nu åker Linkan/Otto ned till mittpunkten och gör ett stopp där.nutarvidom skrev:God kväll,
Man lägger nu gärna en långpuck på mötande center i höjd med mittcirkeln, som sedan skarvar vidare på vingen vid endera kant vid offensiv blå. På så sätt kan man komma in med bra fart, samtidigt som motståndarlagets backar kanske lurats in lite mot mitten då förstapassen slås centralt
Detta ser ut att vara en ny variant som kan fungera. Hur som helst, skönt att se att man jobbar med denna bit.
Någon som också noterat detta?
Ett par lag har uppmärksammat den här varianten, bl a Timrå som störde den uppspelsvarianten från start. Ett lag uppmärksammade det under matchens gång och korrigerade det, minns inte om det var Färjestad eller HV71. SSK:s coach hade tydligen scoutat DIF i de senaste två matcherna utan att notera den...