Säsongen 18/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Örebroarn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Örebroarn »

mb81 skrev:
Detblir3poäng skrev:Engqvist borta resten av säsongen...... kommer mer info kl 14:30 på hemsidan....... helvetes fan :(
Resten av året var det bara!
Men lär vara resten av karriären.
Bara glad att det var en liten träff på hakan i Röglematchen och inte en armbåge av poeten. Nu kanske Ante kan få en normal vardag, hade han fått en armbåge som Ferna hade han nog suttit i rullstol med Antes historik.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Sorry Bergfors men,

Lilja - Josef - Brodin
Dick - Wirtanen - Bemström
Hank - Strandberg - Bergfors
Possler - MacDavid - JonDavid
Grewe
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Garpen ser det uppenbara.

https://hockeynews.se/articles/4967

Det är så givet att det ska vara en rightare på point i uppställningen med högerstyrt PP av två vänsterskyttar. Anledningen att Alsing spelar där öht är att Hulta matchades i första med Dick och Ante.

Nu är det läge att byta detta om vi ska ja ett långsiktigt hållbart PP.

Alternativen med Dick, Jonte, Berfors gör att Alsing passar bättre in i en sån formation.
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

South_Exil skrev:Garpen ser det uppenbara.

Det är så givet att det ska vara en rightare på point i uppställningen med högerstyrt PP av två vänsterskyttar. Anledningen att Alsing spelar där öht är att Hulta matchades i första med Dick och Ante.

Alternativen med Dick, Jonte, Berfors gör att Alsing passar bättre in i en sån formation.
Grejen är ju att Hultström är den som håller andra PP flytande. Varken Tom eller Jeppe kan ju styra PP och vi måste ju ha 2 bra PP formationer istället för 1 outstanding och den andra usel.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

AlltidoavsettDIF skrev:
South_Exil skrev:Garpen ser det uppenbara.

Grejen är ju att Hultström är den som håller andra PP flytande. Varken Tom eller Jeppe kan ju styra PP och vi måste ju ha 2 bra PP formationer istället för 1 outstanding och den andra usel.
Nu efter uppehållet tänker jag mig någon av dessa varianter (utan att ha sett Wirtanen)

Ex. Tydligt Paraply
Dick, Alsing, Jonte.
Bergfors och Wirtanen starka puckvinnare och runt kasse, returer, avlastning.

Ex 2 - Spel likt första formationen
Dick (Josef) Bergfors (Brodin) MacD/Strandberg/Wirtanen (Lilja)
Alsing, Jonte (Bemström)
Skillnaden här är att Dick är mer irrationell än Josef varför det inte blir lika ”lättläst” som med Alsing i Josefs line.

Ex 3 - 5 fw. (Funkar dock bara när man startar, sätter inte gärna in 5 fw efter 1,20 :D)
Dick spelar på blå (gjorde så med framgång i FBK)

Förslag ett känns mest lockande.

Med Hulta i första kommer det ALLTID vara en ledig rättvänd spelare.
Omöjligt att stoppa.
Ett omvänt Frölunda PP rakt av
Puckey

Inlägg av Puckey »

Fortsätter diskussionen från silly-tråden här istället.

Jag hade mer eller mindre förväntat mig att få se Wirtanen med Dick och Bemström. Tänk vilka pass Dick skulle kunna servera Bemström, medan Wirtanen ger stabilitet hemåt. Vi skulle dessutom kunna ha en perfekt balans mellan L/R skyttar i alla linor och backpar.

Jakob Lilja (L) - Jacob Josefson (L) - Daniel Brodin (R)
Olle Alsing (L) - Tom Nilsson (R)

Dick Axelsson (L) - Petteri Wirtanen (L) - Emil Bemström (R)
Alexander Urbom (L) - Linus Hultström (R)

Gustav Possler (L) - Marcus Davidsson (L) - Jonathan Davidsson (R)
Robin Norell (L) - Jesper Pettersson (R)

Henrik Eriksson (L) - Sebastian Strandberg (L) - Niclas Bergfors (R)

Det är klart att Bergfors skulle kunna producera mer i en topplina, men jag tycker ändå att den linan har fungerat över förväntan hittills.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

DRC skrev:Sorry Bergfors men,

Lilja - Josef - Brodin
Grewe
Puckey kan hockey.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Håller fullständigt med Puckey.
Avskaffa tre mot tre.
Puckey

Inlägg av Puckey »

DRC skrev:

Lilja - Josef - Brodin
Grewe
Puckey kan hockey.
Den där DRC hade visst bättre koll än man trodde! :wink:
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Puckey skrev:
DRC skrev:

Lilja - Josef - Brodin
Grewe
Puckey kan hockey.
Den där DRC hade visst bättre koll än man trodde! :wink:
:lol:
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Inte skrivit på forumet den här säsongen men får säga att säsongsinledningen var så fin att jag blev nostalgisk. Jag tyckte mig se ytterligare en nivå på det som gjordes förra året, dvs vi var snabba och pressade motståndarna långt ner i deras zon. Det jag upplevde som nästa steg var att vi såg ”tunga” ut, i possitiv bemärkelse. Killarna såg fysiskt starka ut och körde över motståndarna vid flertalet tillfällen.

Jag upplever dock att vi tappat ovanstående lite och börjat gå över till ett mer tekniskt spel (med fler individuella misstag). Vad det beror på vet jag inte men om vi är fysiskt överlägsna vill iaf jag att det är detta vi bygger vårt spel utifrån.
Frankie

Inlägg av Frankie »

crike skrev:Inte skrivit på forumet den här säsongen men får säga att säsongsinledningen var så fin att jag blev nostalgisk. Jag tyckte mig se ytterligare en nivå på det som gjordes förra året, dvs vi var snabba och pressade motståndarna långt ner i deras zon. Det jag upplevde som nästa steg var att vi såg ”tunga” ut, i possitiv bemärkelse. Killarna såg fysiskt starka ut och körde över motståndarna vid flertalet tillfällen.

Jag upplever dock att vi tappat ovanstående lite och börjat gå över till ett mer tekniskt spel (med fler individuella misstag). Vad det beror på vet jag inte men om vi är fysiskt överlägsna vill iaf jag att det är detta vi bygger vårt spel utifrån.
Alldeles i början av säsongen hade vi typ en till "1:a lina" Nu är det JJ med Lilja och Brodin som drar det tyngsta lasset och det funkar ju men Ante ersätter man inte raktav med en allsvenskan-värvning utan att det märks.
Praetori

Inlägg av Praetori »

crike skrev:Inte skrivit på forumet den här säsongen men får säga att säsongsinledningen var så fin att jag blev nostalgisk. Jag tyckte mig se ytterligare en nivå på det som gjordes förra året, dvs vi var snabba och pressade motståndarna långt ner i deras zon. Det jag upplevde som nästa steg var att vi såg ”tunga” ut, i possitiv bemärkelse. Killarna såg fysiskt starka ut och körde över motståndarna vid flertalet tillfällen.

Vi skall nog inte underskatta motståndarna heller. Vevar man video och går igenom hur motståndet spelar (vi) så kommer det att bli bromsklossar på de mest effektiva varianterna.
Tänker på en gudabenådad spelare som Connor McDavid när de lirade mot Penguins för ett par veckor sedan. Crosby matchades friskt och tog i princip bort honom från matchen när de båda var på isen. Därtill behövs det kanske inte någon superstar ala Crosby för att ta hand om en spelare som Brodin eller Lilja (även om Josefson har få övermän i SHL).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Praetori skrev:Vi skall nog inte underskatta motståndarna heller. Vevar man video och går igenom hur motståndet spelar (vi) så kommer det att bli bromsklossar på de mest effektiva varianterna.
Tänker på en gudabenådad spelare som Connor McDavid när de lirade mot Penguins för ett par veckor sedan. Crosby matchades friskt och tog i princip bort honom från matchen när de båda var på isen. Därtill behövs det kanske inte någon superstar ala Crosby för att ta hand om en spelare som Brodin eller Lilja (även om Josefson har få övermän i SHL).
Förstår vad du menar men det jag var otydlig med var att jag tyckte vi använde fart och tyngd mer i spelet utan puck än vad vi gjort på slutet. Visst, även här kanske motståndarna blivit bättre på att lösa situationerna som uppstår när vi checkar men jag är övertygad om att när vi går med 100% har vi kvaliteten för att dominera 90% av matcherna i serien. Jag upplever dock inte att det är 100% som det var i början, kan vara naturligt en bit in i serien, vilket är synd.
Praetori

Inlägg av Praetori »

crike skrev: Förstår vad du menar men det jag var otydlig med var att jag tyckte vi använde fart och tyngd mer i spelet utan puck än vad vi gjort på slutet. Visst, även här kanske motståndarna blivit bättre på att lösa situationerna som uppstår när vi checkar men jag är övertygad om att när vi går med 100% har vi kvaliteten för att dominera 90% av matcherna i serien. Jag upplever dock inte att det är 100% som det var i början, kan vara naturligt en bit in i serien, vilket är synd.
Ja det känns lite som att motståndarna får lite mer tid på sig när vår check inte är lika omedelbar och ihållande. Men det påminner om Robbans första säsong med A-laget där vi började nästan naivt offensivt och de var tvungna att skruva lite på tajming och avstånd för att bli av med de uppenbara sårbarheterna bakåt. Utan minst två riktiga power-formationer som kan hålla trycket upp blir det lite för riskabelt att lira som vi gjorde precis i början.
Får vi igång Bergfors och Bemström/Possler med Wirtanen och får fart på Davidssons kedja (AJF kom hem) kan vi nog studsa tillbaka. Det märks att två bra pjäser med Ante och Dick saknas i själva lagbygget.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar