Bryta med Järnkaminerna?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Rash
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Dexter, jag förstår tanken med att splittra upp och effektivisera organisationen kring hockeyn. Men du har fortfarande inte svarat på min fråga: Vad är det som kan göras annorlunda inom organisationen som JK inte redan gör idag?

Anledningen till varför jag inte vill att man ska starta en egen hockey supporterförening är för att det bara skulle vara en kortsiktig lösning. Det JK och DIF Hockey har gjort de senaste säsongerna är långsiktiga lösningar som kommer bära frukt först om några år.

Hoppas det blir många som åker från råttsunda vidare till Globen efter cupfinalerna på lördag! Bollen ska studsa!
Lycka är att vara djurgårdare
Dexter

Inlägg av Dexter »

Rash skrev:Det JK och DIF Hockey har gjort de senaste säsongerna är långsiktiga lösningar som kommer bära frukt först om några år.
Kom igen, du vet lika väl som jag att det där är skitsnack. Det har gullats med Järnkaminerna i massor av år nu och absolut ingenting har hänt. Det har tvärtom blivit sämre och nu är klacken så liten och värdelös att det inte finns något att förlora på att prova andra lösningar. Vad är det som säger att det är just nu det ska lyfta?

Jag tror att en hockeysupporterklubb bara genom att fokusera 100 procent på hockeyn kan se till så att det händer mer jämfört med en supporterklubb som är 95% fotboll och 5% hockey.

Hemska tanke, men om Järnkaminerna gjort allt som står i deras makt (och det tror jag) så kan man ju bara komma till en slutsats: Järnkaminernas medlemmar är helt fel målgrupp.

Det låter kanske märkligt, men tänk till lite. Tänk att du som tv-försäljare år efter år försöker sälja tv-apparater till uteliggare (tex. Bajen-klacken). Du försöker år efter år rea ut tv-apparaterna, men de köper ändå inte. Till slut försöker du skräddarsy tv-apparaterna så att de passar bajarna (bygger ståplats) och vädjar till bajarna att köpa för annars går företaget i konkurs, men ändå säljer du bara 24 av 1000 tv-apparater. Vad ska man göra i det läget?
a) Hoppas att bajarna (som knappt köpt några tv-apparater i sex års tid) ska börja köpa nästa år?
b) Försöka sälja tv-apparaterna till en annan målgrupp som kanske är mer intresserade?
c) Lägga ner hela skiten. Ingen vill köpa tv-apparaterna så det är lika bra att ge upp och gå i konkurs.

Nej, exemplet innebär inte att jag ser hockeybesäkare som "kunder" eller nåt sånt där skit.
Cantona
Kontakt:

Inlägg av Cantona »

Dexter skrev:
Rash skrev:Det JK och DIF Hockey har gjort de senaste säsongerna är långsiktiga lösningar som kommer bära frukt först om några år.
Kom igen, du vet lika väl som jag att det där är skitsnack. Det har gullats med Järnkaminerna i massor av år nu och absolut ingenting har hänt. Det har tvärtom blivit sämre och nu är klacken så liten och värdelös att det inte finns något att förlora på att prova andra lösningar. Vad är det som säger att det är just nu det ska lyfta?

Jag tror att en hockeysupporterklubb bara genom att fokusera 100 procent på hockeyn kan se till så att det händer mer jämfört med en supporterklubb som är 95% fotboll och 5% hockey.

Hemska tanke, men om Järnkaminerna gjort allt som står i deras makt (och det tror jag) så kan man ju bara komma till en slutsats: Järnkaminernas medlemmar är helt fel målgrupp.

Det låter kanske märkligt, men tänk till lite. Tänk att du som tv-försäljare år efter år försöker sälja tv-apparater till uteliggare (tex. Bajen-klacken). Du försöker år efter år rea ut tv-apparaterna, men de köper ändå inte. Till slut försöker du skräddarsy tv-apparaterna så att de passar bajarna (bygger ståplats) och vädjar till bajarna att köpa för annars går företaget i konkurs, men ändå säljer du bara 24 av 1000 tv-apparater. Vad ska man göra i det läget?
a) Hoppas att bajarna (som knappt köpt några tv-apparater i sex års tid) ska börja köpa nästa år?
b) Försöka sälja tv-apparaterna till en annan målgrupp som kanske är mer intresserade?
c) Lägga ner hela skiten. Ingen vill köpa tv-apparaterna så det är lika bra att ge upp och gå i konkurs.

Nej, exemplet innebär inte att jag ser hockeybesäkare som "kunder" eller nåt sånt där skit.
Märkligt resonemang med TV-apparaterna. Det bygger på att det finns en massa djurgårdssupportrar som inte är medlemmar i JK men ändå vill gå på hockey, right? Och vidare att folk skulle gå om någon annan än JK bad dem gå. Eller hur?
Dexter

Inlägg av Dexter »

Cantona skrev:Märkligt resonemang med TV-apparaterna. Det bygger på att det finns en massa djurgårdssupportrar som inte är medlemmar i JK men ändå vill gå på hockey, right? Och vidare att folk skulle gå om någon annan än JK bad dem gå. Eller hur?
Du har rätt. Det bygger på att det antingen finns människor utanför Järnkaminerna som vill bidra till stemningen på hockeymatcherna eller att vissa hockeyintresserade medlemmar i Järnkaminerna skulle trivas bättre om det fanns en hockeysupporterklubb.

Sen finns det ett tredje alternativ också (c). Det betyder att DIF hockey snart inte finns längre eller spelar längre ned i seriesystemet.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Dexter, om jag förstår dig rätt så tror du att folk kommer vallfärda till Globen/Hovet genom att man i första hand haussar mer inför matcherna. Kanske att man får in ett 10-tal personer till i klacken som bara går när det är "drag".
Men om du tänker till lite så kommer det i längden inte funka då folk klagar över att det spelas för många matcher (bara scrolla upp i den här tråden så ser du att det stämmer). Och det är något som varken JK eller en ny supporterförening skulle kunna påverka.

Sen att du på fullt allvar tror att det finns folk som idag inte står i klacken eller rentav stannar hemma bara för att JK håller i spakarna är sorgligt.

När vi ändå är inne på roliga jämförelser. Att klaga på JK för att klacken inte funkar är som att klaga på ingenjören för att hans tändsticksbro rasade när ett gäng elefanter vandrade över...

Och att ge upp är inte ett alternativ, vi är Djurgården och vi ger ALDRIG upp!
Användarvisningsbild
Blå Helgonet
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Det tjänar föga att välta heliga kon JK i diket.

Inlägg av Blå Helgonet »

:evil: Klart som f*n att JK inte orkar engagera sig i undermålig underhållning, vem f*n gör det?
Sanningen är att Stockholmares intresse för hockey är väldigt begränsad. Jag vågar påstå det endast finns några tusental inbitna som orkar säsong efter säsong.
Serielunken med sina ”betydelselösa” matcher, halvtom arena och tomma kassa resulterar uppenbarligen diviga spelare, loja spelare, gamla påsar och avdankade tränare.
Elitserien är en inhemsk serie där vårt lag har blivit förnedringsobjekt som ingen bryr sig om utanför detta avlånga land. Dags att piffa till Serien.

:lol: Därför kan jag förstå att JK likt majoriteten av Stockholmare hellre intresserar sig för Djurgårdens fotbollslag.
DIF-fotboll som kan göra sig hörda över Europa, därmed sprida intresse på helt annan nivå. Locka till sig så småningom internationellt erkända spelare. Gör sig hörda inom Europacuper och dylikt. En nära relation mellan spelarna och supportrarna den 12: e spelaren helt enkelt.
Man har en långsiktig plan och framför allt har man lyckats få Adidas att sula in stålar i bygget för att nå Champions League. Fatta vilket härligt mål, vilken framåtanda.

:shock: Hockeyn måste rensa ut hela sin inkompetenta j*vla ledningen och börja tänka mer professionellt, framför allt våga bryta sig loss från Arenabolaget.
Man måste se över intressegrupper som är villiga att sponsra en egen Arena där man håvar in intäkterna i egen kassa och inte i det ekonomiskt svarta hålet Globen.

:roll: Märkligt att samtliga hockeylag i Sverige – förutom inbördesbeundrarföreningen DIF – insett att man måste ha en egen Arena för att skapa genuin symbios mellan sina supportrar och förening.
Kom inte och snacka sk*t och att markhyran är högre Stockholm än ute på vischan eller att det inte finns möjligheter.
Money talks and bullshit walks.
Med pengar kan du köpa intill vad som helst.
In med privata intressegrupper som höjer lönerna till taket, det lockar etablerade spelare att lira för Stockholms Stolthet. Chelsea-modellen är väl att ta i, men något åt det hållet.

FAKTA; Med pengar köper man framgång.
Ja du läste rätt, våga sätta ner foten och gapa;

– Det här duger inte.

Framgång lockar tills sig publik, ingen vill ju se sitt lag bli förnedrad match efter match.
Med segerns sötma på läpparna och med huvudet högt, jag garanterar att JK slänger ihop en klack som får varenda j*vla trummande gummistövelbonde och lappj*velklack att blekna.
JK är onekligen Sveriges mäktigaste klack och det har vi sett gång på gång. Kommer ni ihåg härom året då Hovet kokade i kvarten mot Hiv71?
Eller om det var semin, kommer inte ihåg exakt. Hur som helst h*lv*tesvrålet som JK stod för fick blåmesarna från Småland att blekna och falla med 3-0.

:twisted: Who dare wins!
Blue Saints...
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Framgång lockar tills sig publik,
Nix, inte ens när dubbla gulden togs var det någon större tillströmning till Globen eller Hovet.

Kommer ni ihåg härom året då Hovet kokade i kvarten mot Hiv71?

I den avgörande matchen ja, det var härligt! I övriga matcher var det ingen större skillnad mot vanlig seriematch. För många matcher att engagera sig i säger en del. Varför gäller inte det för sillstryparna eller kaffebönorna?

Sanningen är att Stockholmares intresse för hockey är väldigt begränsad. Jag vågar påstå det endast finns några tusental inbitna som orkar säsong efter säsong.
Word! Det är här huvudproblemet ligger.
Användarvisningsbild
Killer Kennholt

Inlägg av Killer Kennholt »

Hålller med föregående talare.. Det ä där allt ligger.. De här me framgång, att de skulle hjälpa, de ser vi ju tydligt i guldåren 2000 och 2001, kom inge mer folk för de.. DIF- Fotboll härja i Superettan samtidigt.. Konstigt.. Och Blå helgonets inlägg, vart ska denna arena byggas? De har vart på tapeten förrut här i forumet men vi kom fram till att de inte finns nånstanns man kan bygga den..
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Det spelar ingen roll vad hockeyn har för spelare eller hur det går.
Förra säsongen med Ekman,boyle Theo mm mm mm Så kom ändå bara ca 7000 i snitt, sammtidigt som fotbollen drog över 10000 med spelare som ingen annan i hela europa vet vilka dom är utom vi i Allsvenskan!

Problemet är ju att DIF hockey inte har mer fans en tex HV, skillnaden är att vi har en dubbelt så stor arena, skulle vi ha en mer anpassad arena så skulle vi få lapp på luckan varje match och ett jävla drag...
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

"DIF-fotboll som kan göra sig hörda över Europa, därmed sprida intresse på helt annan nivå"

Är det cork du tänker på? hobby gänget som vi åkte ut mot :lol:
Dexter

Inlägg av Dexter »

Rash skrev:Dexter, om jag förstår dig rätt så tror du att folk kommer vallfärda till Globen/Hovet genom att man i första hand haussar mer inför matcherna. Kanske att man får in ett 10-tal personer till i klacken som bara går när det är "drag".
Men om du tänker till lite så kommer det i längden inte funka då folk klagar över att det spelas för många matcher (bara scrolla upp i den här tråden så ser du att det stämmer). Och det är något som varken JK eller en ny supporterförening skulle kunna påverka.

Sen att du på fullt allvar tror att det finns folk som idag inte står i klacken eller rentav stannar hemma bara för att JK håller i spakarna är sorgligt.

När vi ändå är inne på roliga jämförelser. Att klaga på JK för att klacken inte funkar är som att klaga på ingenjören för att hans tändsticksbro rasade när ett gäng elefanter vandrade över...

Och att ge upp är inte ett alternativ, vi är Djurgården och vi ger ALDRIG upp!
Du lägger ord i min mun!!!!!! Jag har aldrig sagt att haussning på Järkaminernas hemsida leder till en större klack eller att folk stannar hemma för att Järnkaminerna håller i spakarna.

Tycker du att organisationen Järnkaminerna gör vad de kan för att få deras medlemmar att gå på hockeyn? Om du svarar JA på den frågan innebär det ju att det med den nuvarande lösningen inte går att få mer än 24 personer i klacken. Järnkaminerna gör sitt bästa och har gjort det i många år, det kan inte bli mer än 24 personer i klacken.

Jag tror också att Järnkaminerna gör vad den kan. Det är just därför jag tycker att nya vägar måste prövas. Vi har Sveriges sämsta klack, vi har inget att förlora på att prova något nytt! (Jo vi har 24 personer att förlora, men det är NÄSTAN inget.)

Sedan säger du att det spelas för många omgångar och att det får Järnkaminerna att stanna hemma. Jaha?!?! Men antalet omgångar kommer ju aldrig att minska så länge vi har en majoritet bönder i elitserien. Det kommer alltså ALDRIG bli färre omgångar.

Det är detta jag menar med fel målgrupp. Om vi har en grupp som helt enkelt inte vill se hockey för att det är för många omgångar ska man då lägga ned tid på att försöka få dom att gå på hockey? Eller finns det andra som kanske hellre vill se hockey om de får rätt erbjudande? Kanske, kanske inte. Jag vet inte. Men allt är ju värt att prova för VI HAR INGENTING ATT FÖRLORA!!!
Returner
Kontakt:

Inlägg av Returner »

Dexter:

För det första så är Järnkaminerna Djurgårdens officiella supporterförening, vilket innebär stödjande av alla Djurgårdsföreningar. Att JK skulle bryta med alla sporter utom fotbollen och satsa på bara den för att den drar mest folk för tillfället kan du ju helt glömma. Klart som fan att JK ska lägga ner tid på att försöka få folk att gå på hockeyn.

Du säger att det inte finns något att förlora på att DIF Hockey skulle bryta med Järnkaminerna, där verkar du inte ha tänkt till ordentligt. Följande saker är några av de som skulle förloras:

* En hemsida som når ut till och läses av en stor mängd Djurgårdare, oavsett vilken deras favoritsport är.

* Resurser att ta fram ett souvenirutbud av hög klass.

* En oerhört bra dialog och samarbete med DIF Hockey.

* En butik i centrala stockholm där man bl.a. kan köpa säsongsbiljetter och matchbiljetter till samtliga matcher.

* Väldigt bra priser på att hyra bussar/tåg till resor.

* Ett oerhört stort kontaktnät.

* Personer som är väldigt duktiga och brinner för att jobba ideellt för föreningen.

* En TIFO-grupp med stora kunskaper och resurser.

Sen har jag väldigt svårt att tro att det är pga "bamsingarna" som bajen har en större klack i hockeyn än vad vi har. Dom har ingen egen supporterorganisation för handbollen men likförbannat så har dom bra mycket större klack än oss. På lång sikt så är jag övertygad om att det är Järnkaminerna som kan få mer folk till matcherna och knappast någon ny supporterförening som skulle splittra DIF-familjen. Jag är oerhört glad att vi inte är som bajen med deras 100 olika grupperingar och föreningar och de ständiga internbråk och tjafs som dessa skapar. Som dom flesta andra skriver så är det dags för oss Djurgårdare att ta ansvar nu. Snacka med polare och få dom att köpa säsongsbiljett, hjälpa till haussa på gästböcker och forum, göra egna flaggor och banderoller, hjälpa till att skapa drag på matcherna osv.

Lägg ner tankarna om att skapa en ny supporterförening och hjälp JK istället. Börjar bli så oerhört trött på allt gnäll som JK får trots att det läggs ner så otroligt mycket arbete.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Dexter, vi kommer ingenvart i den här diskussionen. Jag förstår din tanke, att starta om på ny kula, erbjuda någonting nytt. MEN du har fortfarande inte lyckats förklara vad det är en ny supporterförening skulle kunna erbjuda som JK inte kan i dagsläget. Om du vet något som skulle kunna få folk att gå på hockey, varför inte lägga fram det till JK och bygga vidare på den fina bas som JK skapat?

Jag kan inte se något som JK har missat för att få folk att gå. Ståplats, billiga biljetter, vad mer krävs för att få folk att ställa sig i klacken?

It takes two to tango, JK och DIF Hockey har gjort vad man kan, nu är det dags för fansen att ställa upp!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tror knappast att det hjälper att bryta sig loss och bilda något nytt. Problemet löses inte på detta sätt. Det som nu har hänt beror i på flera saker, men de viktigaste orsakerna torde vara att hockeyn inte är så het i STHLM samt kanske viktigast av allt många äldre DIF-fans kommer ihåg hur hockeyns styrlese behandlade oss när föreningen gick fram som en ångvält i serien. Då vill styrelsen få bort oss och in med slipsarna, nu när det går sämre igen vill man hastigt och lustigt att vi skall komma tillbaka som om inget hade hänt. Det är ganska självklart att det tar tid att återbygga förtroendet och man skall INTE räkna med att detta händer över bara någon säsong.

Dessutom finns det strukturproblem:

* För många matcher som inte gäller något, som flera andra varit inne på, minska ner antalet omgångar så man bara har 1 match hemma i veckan max.

* Bort med derbygrupperna.

* Minska ner matcherna i slutspelet till bäst av 5.

* Byt arena från Globen till Hovet. Skiter i om hyra är densamma. Stämningen blir bättre på Hovet och dessutom lär vi aldirg fylla globen i alla fall. Dessutom borde det gå att förhandla ner hyran så att Hovets sänks en del.

Görs detta kanske man på snitt kan höja publikssiffrorna en del, men som vissa härinne verkar tro är detta INTE något som kommer att inträffa över en natt....
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hr1 »

Dexter>

Varför är det fel målgrupp att vända sig till supportrar till Djurgårdens IF, men som är intresserade av andra idrotter än ishockey?

Vilken är den nya målgruppen som en ny supporterförening skulle vända sig till?

Tror du inte att folk som har intresse av DIF Hockey, och vill stå i klacken, inte redan gör det?
Om ja, vad blir då syftet med en ny supporterförening?
Om nej, varför tror du inte att dom gör det?

Vilket sorts ”erbjudande” tror du skulle få locka folk? Vad är ”rätt erbjudande” för något?
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Skriv svar