Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Túrin Turambar
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Túrin Turambar »

Jag tycker nästan att Fredrik Forsberg och Albin Lundin har visat mer än Davidsson och Bernhardt. Forsberg vågar tackla och gå på mål, medan Lundin uppvisar en hel del spelintelligens.
mb81

Inlägg av mb81 »

Jim Morrison skrev:Vi lär tappa Sallinen. Sörensen likaså. Alvarez lär dra till Malmö. Låt Hank och Ahlén gå. Förläng med Hage. Säg att vi förlänger med Anderson. Tar in Norman som ersättare för Sörensen. In med Lundh för Alvarez. Plocka in Henrion och Cruseman från KHK om dom åker ur, annars bara den förstnämnda. Värva Borgman från Västerås och Alsing från Almtuna för att täcka upp förlusten av Högström.

Thoresen - Anderson - Brodin
Norman - Ljungh - Davidsson/Bernhardt
Lundh - Vejdemo - Henrion
Lundin(?) - Hage - Cruseman

Hultström
Press
Holm
Borgman
Alsing
Bernhardt
Palm

Skit i formationerna, men typ det manskapet.

Potentiella A-lagskontrakt, förutom dom jag nämnde ovan;

Johannes Sandberg (F, 97)
Marcus Davidsson (C, 98)
Axel Jonsson-Fjällby (F, 98)
Andreas Röykås Marthinsen (D, 97)

Det här skulle kunna vara en 'rimlig' silly där vi ändå förbättras. Sen är det klart att man kanske skulle vilja smacka in en fet förstacenter, men där vågar jag inte spekulera.
Du har många bra poänger. Men känner att Högström måste ersättas om han lämnar. Inte med två spännande backar från allsvenskan utan med en riktig toppback. Han är trots allt en av de bästa backarna i serien! Den där backlinjen ser sjukt tunn ut. Tror nog AOM blir kvar en säsong till Englund och Norell drar över. Bara en känsla jag har. Falk blir nog kvar även fast han inte rosat marknaden på sistone. Borgman, Alsing med flera är intressanta men kanske på utlån nästa säsong för att ta plats året efter.
Kan tänka mig nåt sånt nästa säsong:
Högström/Ny
Hultström
Holm
Press
AOM
Falk
Westlund
Bernhardt

Bland forwardsen så tycker jag Thoresen-kedjan funkar jävligt bra. De fortsätter. Räknar vi med att vi förlorar de du nämner så är såklart Norman perfekt som ersättare för Sören och jag kan köpa att Lundh ersätter Alvarez. Skulle också vilja ha in Henrion och tror han kan vara ett riktigt fynd. Fått lite speltid på slutet och gör inte så mycket poäng. Tar sjukt mycket skott och borde gjort dubbelt så mycket mål med normal utdelning.
Sen skulle det vara grymt att få in Åberg men förstår att det inte är realistisk och väljer Lehtonen där. Tycker han har visat hög klass på de få matcherna han gjort.
Vill faktiskt chansa med ett prestationsbaserat kontrakt till Fällis. Han lär ju inte ha många erbjudande iaf. Low risk-High reward. Om det inte funkar finns det många juniorer som kan ta hans plats.
Fan vad det blev mycket svammel. Men en någorlunda realistisk drömuppställning ser ut såhär:

Thoresen-Anderson-Brodin
Norman-Ljungh-Lehtonen
Lundh-Vejdemo-Henrion
Bernhardt-Hage-Fällström

Davidsson och Lundin som extra forwards
Senast redigerad av mb81 den 2016-02-03 23:06:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Túrin Turambar skrev:Jag tycker nästan att Fredrik Forsberg och Albin Lundin har visat mer än Davidsson och Bernhardt. Forsberg vågar tackla och gå på mål, medan Lundin uppvisar en hel del spelintelligens.
Potentialen i Davidsson och Bernhardt är mycket högre. Sen gäller det ju att få ut det. Kanske dröjer ett år längre för dom, sen är dom nya Vejdemo nästa år? Får se.
Expert.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jag har funderat lite på om man inte borde dumpa Hank kanske.

En väldigt naturlig spelare att dumpa med den säsongen han haft.
Främst för att han inte går att placera in någonstans, han har ju flyttats runt hela säsongen utan framgång, bakslag för alla andra spelare dessutom, det är aldrig ett bra tecken.

Och hans naturliga plats i fjärdekedjan grejade Lundberg minst lika bra med Hage och Ahlén, det blev till och med en lyckad mix, dom var ett hot framåt i många matcher.

Nu råkar ju dock Hank vara Hank, en av världens snällaste personer och en sann Djurgårdare, jag tror helt enkelt inte Jocke och Tjomme törs dumpa honom. Man har redan bestämt sig långt innan att Hank är framtiden, oavsett hur han spelar.
Spela fult
Praetori

Inlägg av Praetori »

Rix skrev:
Jim Morrison skrev:
Rix skrev:Ahlen har väl bara kastat handskarna två gånger den här säsongen? Båda gångerna har han fått med sig 2 bra backar i motståndarlaget och dessutom fått igång fansen. Förespråkar inte att man ska ha rena fighters, men att en spelare som får max 10 min på en match ibland slänger handskarna för att tända fansen/laget är helt okej.

I övrigt hoppas jag Sallinen, Sörenssen och Andersson stannar, men känns väldigt osäkert att vi får behålla alla 3.
Men både han och Hank spelar ju för fan power-play. Det är fullkomligt vansinne. Hoppas vi släpper båda.
Har aldrig gillat att det är dem två som spelar i PP, även om de ska vara framför mål. Finns spelare i laget som också är stora och som dessutom är bättre med klubban. Hank & Ahlén kan gå in och döda BP, in och ge energi till laget och sen är det bra.
Det skulle vara kul att se Englund framför kassen i PP. Han är inte jättelätt att flytta på utan att det blir övertydligt.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Tror man kommer ge Hank en säsong till på att skärpa sig men ge kaptensbindeln till någon annan. Det kan han vara värd tänker jag, men det beror så klart på vad han kostar.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Jim Morrison skrev:Folk verkar ha en rätt skev bild av vad en fjärdekedja ska vara. Ju sämre desto bättre, liksom. En kropp som man kan fylla ut laguppställningen med som "bara behöver spela några minuter per match" utan att ens inse vilken belastning det lägger på övriga top9 vad gäller både speltid och att få starta sina byten i defensiv zon.

En fjärdekedja ska enligt mig alltid ligga på mer skottförsök framåt än motståndarlagets fjärdekedja. En fjärdekedja ska kunna råka matchas mot deras top9 utan att det blir katastrofalt. En fjärdekedja ska kunna börja sitt byte i egen zon för att sedan avsluta det i offensiv zon vare sig det är med en ordnad tekning eller byte. Sedan verkar inte många tänka på att en fjärdekedja ska ha spelare som kan gå in i vår top9 vid skador och avstängningar utan att hela kedjan dödas. Tycker ni det passar in på Ahlén eller Hank?

För att kunna avancera och utvecklas som förening måste man våga släppa sådana här spelare trots att det gör jävligt ont. När man höjer kvalitén på bredden så höjer man laget.
"Folk verkar ha..." Tur då att en sån hockeyauktoritet som du kan komma in och förklara läget. Och med analyser som att " fjärdekedjan ska skjuta mer än motståndarnas fjärdekedja" så är du säkert högaktuell att ersätt Mårts här vad det lider.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

DRC skrev:
Jim Morrison skrev:Folk verkar ha en rätt skev bild av vad en fjärdekedja ska vara. Ju sämre desto bättre, liksom. En kropp som man kan fylla ut laguppställningen med som "bara behöver spela några minuter per match" utan att ens inse vilken belastning det lägger på övriga top9 vad gäller både speltid och att få starta sina byten i defensiv zon.

En fjärdekedja ska enligt mig alltid ligga på mer skottförsök framåt än motståndarlagets fjärdekedja. En fjärdekedja ska kunna råka matchas mot deras top9 utan att det blir katastrofalt. En fjärdekedja ska kunna börja sitt byte i egen zon för att sedan avsluta det i offensiv zon vare sig det är med en ordnad tekning eller byte. Sedan verkar inte många tänka på att en fjärdekedja ska ha spelare som kan gå in i vår top9 vid skador och avstängningar utan att hela kedjan dödas. Tycker ni det passar in på Ahlén eller Hank?

För att kunna avancera och utvecklas som förening måste man våga släppa sådana här spelare trots att det gör jävligt ont. När man höjer kvalitén på bredden så höjer man laget.
"Folk verkar ha..." Tur då att en sån hockeyauktoritet som du kan komma in och förklara läget. Och med analyser som att " fjärdekedjan ska skjuta mer än motståndarnas fjärdekedja" så är du säkert högaktuell att ersätt Mårts här vad det lider.
Tror du? Det vore skitkul ju. Om du läser noggrant så ser du att jag skriver "enligt mig", dvs mina personliga åsikter. Någon gång vore det ju kul att läsa dina också.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jim Morrison

Hur tänker du kring Fällström? Han finns inte med i din trupp.

Undrar hur DIF tänker där. Hans kontrakt går ju ut.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

ciirree skrev:Jim Morrison

Ingen aning hur man tänker där faktiskt. Han är ju så extremt skadeförföljd att jag tvekar på att man vill förlänga. Kanske något billigt ettårskontrakt om han verkligen är frisk?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jim Morrison skrev:

Ingen aning hur man tänker där faktiskt. Han är ju så extremt skadedrabbad att jag tvekar på att man vill förlänga. Kanske något billigt ettårskontrakt om han verkligen är frisk?
Tänker lite i samma banor.
Samtidigt har man fått in Lehtonen som faktiskt gör jobbet än sålänge. Han kan inte vara dyr heller(?)
Synd om man tvingas släppa Fällström. Men jag hade nog gjort det.
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

ciirree skrev:
Jim Morrison skrev:

Ingen aning hur man tänker där faktiskt. Han är ju så extremt skadedrabbad att jag tvekar på att man vill förlänga. Kanske något billigt ettårskontrakt om han verkligen är frisk?
Tänker lite i samma banor.
Samtidigt har man fått in Lehtonen som faktiskt gör jobbet än sålänge. Han kan inte vara dyr heller(?)
Synd om man tvingas släppa Fällström. Men jag hade nog gjort det.
Håller med där, tycker att Lehtonen funkar väldigt bra som ersättare till Fällström som jag tyvärr tvivlar kommer att komma tillbaka i gammalt gott slag.

När det gäller 4:e kedjan så håller jag med Jim Morrison i en hel del. en fjärdekedja måste kunna avlasta topp9 mer än vad våran kunnat göra iår.
När man kört med Hank, Ahlen och Hage/Lundberg så känns det som att det är en för långsam kedja som dessutom varit en offensiv katastrof. Att dessutom spela med Hank/Ahlen i PP är väldigt undligt då det känns som det borde kunna gå att stoppa in andra stora/tuffa spelare framför mål. Personligen skulle jag vilja se Brodin framför mål i den ena uppställningen och Emil Lundberg i den andra.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Jim Morrison skrev:
DRC skrev:

Tror du? Det vore skitkul ju. Om du läser noggrant så ser du att jag skriver "enligt mig", dvs mina personliga åsikter. Någon gång vore det ju kul att läsa dina också.
Du gav en von oben-analys om vad vanligt folk tycker.

Von unten så: Ge mig två fysiska yttrar, med attityd, tillsammans med en klok center som kan teka och ta hem. Ett par som kan bidra i boxplay men som även elaka nog för att kunna ta ett snack med Johan Forsberg när det behövs. Offensivt bidrag inte centralt men 0+0 och -13 på säsongen är inte heller målbilden.

Även om fjärde bidragit för lite offensivt i år så ser jag hellre spelartyper som vänder matchbilder och drar med sig laget med hårt arbete och attityd än mer offensivt skickliga spelare. Jag tycker fortfarande hockey är en kampsport och att attityd är ryggraden i Järnkaminsandan.

Att årets fjärdekedja är en offensiv besvikelse beror med all säkerhet på att Hanks bedrövliga säsong - han har faktiskt sänkt varje kedja han gått med. Men att Hage/Ahlén saknats på sistone syns tydligt i boxplaystatistiken senaste 5.

Hank är i teorin så klart perfekt för fjärde. Fysisk, ger sig aldrig, lagspelare, bäst tränad i laget, kapten, bidrar i båset, har gått som center, spelar boxplay, kan teka, kommer från juniorleden etc. och jag förstår om han får nytt kontrakt - men han har verkligen inte gjort sig förtjänt av i snitt 14 minuter per match.

Jag tycker inte fjärde behöver ha reservdelar för topp 9 jag tycker det är där juniorverksamheten fyller sitt syfte.

Jag håller med om att även fjärdelinan måste bli bättre om laget ska bli bättre men det finns potential till en gedigen fjärde i Ahlén, Hage, Hank och såvida det inte går att hitta en bättre trio rent ekonomiskt så får de gärna köra på.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DRC skrev: Att årets fjärdekedja är en offensiv besvikelse beror med all säkerhet på att Hanks bedrövliga säsong - han har faktiskt sänkt varje kedja han gått med. Men att Hage/Ahlén saknats på sistone syns tydligt i boxplaystatistiken senaste 5.
Tror kanske den viktigaste faktorn till det är Sallinens avstängning.

Att Hank gjort en usel säsong är nog alla överens om, men det skulle förvåna mig oerhört om han inte får förnyat kontrakt. Det vore att gå emot all form av Djurgårdslogik.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

DRC skrev:
Jim Morrison skrev:
DRC skrev:

Du gav en von oben-analys om vad vanligt folk tycker.

Von unten så: Ge mig två fysiska yttrar, med attityd, tillsammans med en klok center som kan teka och ta hem. Ett par som kan bidra i boxplay men som även elaka nog för att kunna ta ett snack med Johan Forsberg när det behövs. Offensivt bidrag inte centralt men 0+0 och -13 på säsongen är inte heller målbilden.

Även om fjärde bidragit för lite offensivt i år så ser jag hellre spelartyper som vänder matchbilder och drar med sig laget med hårt arbete och attityd än mer offensivt skickliga spelare. Jag tycker fortfarande hockey är en kampsport och att attityd är ryggraden i Järnkaminsandan.

Att årets fjärdekedja är en offensiv besvikelse beror med all säkerhet på att Hanks bedrövliga säsong - han har faktiskt sänkt varje kedja han gått med. Men att Hage/Ahlén saknats på sistone syns tydligt i boxplaystatistiken senaste 5.

Hank är i teorin så klart perfekt för fjärde. Fysisk, ger sig aldrig, lagspelare, bäst tränad i laget, kapten, bidrar i båset, har gått som center, spelar boxplay, kan teka, kommer från juniorleden etc. och jag förstår om han får nytt kontrakt - men han har verkligen inte gjort sig förtjänt av i snitt 14 minuter per match.

Jag tycker inte fjärde behöver ha reservdelar för topp 9 jag tycker det är där juniorverksamheten fyller sitt syfte.

Jag håller med om att även fjärdelinan måste bli bättre om laget ska bli bättre men det finns potential till en gedigen fjärde i Ahlén, Hage, Hank och såvida det inte går att hitta en bättre trio rent ekonomiskt så får de gärna köra på.
Ahlen spelar väl knappt boxplay?

Min syn på en fjärdekedja är att dessa bör vara, med hockeymått mätt, lågavlönade, kunna spela med hög intensitet och gärna kunna förflytta pucken från egen zon till anfallszon oftare än tvärtom. Inga direkt krav på att dessa ska kunna slåss, göra poäng eller tacklas hårt. Ett plus om spelarna kan spela i BP.

Utan att veta något om lön så skulle väl Saviano vara en spelare som passar bra in här. Hage tycker jag gör det och ev någon av Hank och Ahlen. Jag tycker att våran fjärde senaste matcherna med Lundin, Forsberg och Lundberg har gjort detta väldigt bra. Man har fått starta en hel del byten i försvarszon och avslutat i anfallszon vilket har gett våra skickligare kedjor ett bra utgångsläge. Jag tycker att Hank, Hage och Ahlen blandar och ger lite där. De gånger dom får träff i sin checking så är dom väldigt väldigt tunga. Jag tycker dock att dom hamnar lite snett ganska ofta i år.

Jag gillar både Ahlen och Hank men tycker också att någon av dessa bör offras till nästa säsong.

En fjärdekedja bestående av Hank - Hage - Lundin tror jag skulle vara ganska framgångsrik nästa säsong. Även Lundin - Hage - Ahlén eller att byta ut Lundin mot Lundberg skulle nog fungerat.
Senast redigerad av android den 2016-02-04 09:58:48, redigerad totalt 1 gånger.
Född till sportchef.
Låst