Plus målliga bland hela seriens backar.Staten skrev:Högström leder alltså både interna poängligan samt målligan. Han känns riktigt het just nu.
SHL Omgång 6: Djurgårdens IF - Malmö 3/10
Re: SHL Omgång 6: Djurgårdens IF - Malmö 3/10
Bra analys av Praetori. Jag är relativt nöjd över hur försvarsspelet har sett ut. Den märkliga fyra-mot-ettan uppstår pga misslyckat byte och en Thoresen som tappar puck på offensiv blå. Inte för att vi är dåliga i egen zon.
Offensivt måste vi däremot vara mer fokuserade och laget behöver diskutera hur vi kan komma till vassare lägen.
Offensivt måste vi däremot vara mer fokuserade och laget behöver diskutera hur vi kan komma till vassare lägen.
It's easier to be an asshole to words than to people
Nej för fan, det finns mycket att förbättra. Men snittåldern på backarna är ändå vaddå 21 år? Och trots det så är det ytterst sällan som motståndarna lyckas ha någon helt obevakad framför Mantas eller Tellan eller slå passningar som lurar brallorna av laget utan de toklägen som kommer är överbelastningar där forwards inte hänger med tillbaka, dräll på blålinjen eller dåliga rensningar. Det är oftast inte lägen som uppstått på grund av att backarna blir fastcheckade nere i egen zon utan man jobbar väldigt disciplinerat vilket är ett måste med den unga och oerfarna uppsättning spelare vi har vilket jag tycker är kanon i sammanhanget. Sen som sagt finns det alltid saker att förbättra men vi kan kanske inte förvänta oss att våra unga backar skall lura skjortan av SHL forwards (det är ändå en stor andel forwards från SHL som varje år tas upp till NHL så det är inga sopor) som sätter hög press heller.SirDIFalot skrev:Jag tycker inte riktigt att våra utespelare skött sig superbra i egen zon hittills. 4 mot 1 situationen igår är ju bara ett exempel.Praetori skrev:Räddningsprocenten är ju dock avhängigt svårigheten på skott och lägen.SirDIFalot skrev: Vi har högst räddningsprocent i serien. Det är nog den enkla förklaringen. 93.57%. Jämför med Växjö som fått 84.89% av sina målvakter.
En målvakt vars backar bara släpper till skott med gott om tid för burväktaren, fri sikt och minimalt med sidledsförflyttningar kommer att ha betydligt bättre räddningsprocent än en målvakt vars backar släpper fria spelare invid stolpar eller som kommer diagonalt genom slotten, skymda och/eller får pucken på bladet.
Utan att förringa Mantas eller Tellan som inledd superstarkt så måste man ändå hålla i minnet att det är just för att utgå ifrån stödet till våra målvakter som backarna blivit tillsagda att uppträda som de gör.
Sen är det orutin och unga backar och hungriga gåpåiga forwards som ibland får det att bli idiotlägen och att man får hönsgårds-intryck MEN om man observerar hur målvakt och backar uppträder så är det ytterst sällan som laget är är bortspelade eftersom man markerar stenhårt inom sina zoner så att burväktaren kan koncentrera sig på puckföraren (vilket är det enda rätta när man har hamnat i ett svårt läge). Man kan ju tycka att nån back skall tjurrusa på en puckförare som kommer glidande rakt in men släpper du då din zon eller gubbe så kan du hoppa upp och sätta dig på att det kommer en passning där du borde ha varit istället och då är Mantas eller Tellan chanslösa.
Jag vidhåller att väldigt bra målvaktsspel i alla matcher utom en, den mot KHK, är huvudanledningen bakom få insläppta hittills.
De få insläppta målen i snitt är ett kvitto på att grundtanken kring försvarsspelet fungerar hyfsat med tanke på förutsättningarna (alltså med zonarbetande backar som är beordrade att jobba klart sin egen situation varenda gång och att låta bli att i onödan släppa sin zon för att gå ut och plocka någon som susar runt därute med pucken när vi är under press utan låta målvakterna få fokusera på puckförare).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Vilken burn från Säcken på presskonferensen: "Nej, vi jobbar inte på det sättet, genom att sätta upp klubborna i ansiktet." 

Det känns som alla våra tränare alltid är så dryga på presskonferenserna. Må så vara att man tröttnat på medias frågor om man varit med länge, men känns nästan på gränsen till osympatiskt ibland.
Media-folket är ofta lata och läser inte på. De måste börja förstå att tränarna är människor som är på ett visst sätt. Hasse har gång efter annan visat vad han tycker om frågor som handlar om skador på spelare, domarinsatser och allt som han inte rår över. Att svara på frågor om varför PP inte funkar etc är ju inte görbart under en PK. Inte heller är frågor om spelares status efter skada något som funkar att dra på en PK.mutation skrev:Det känns som alla våra tränare alltid är så dryga på presskonferenserna. Må så vara att man tröttnat på medias frågor om man varit med länge, men känns nästan på gränsen till osympatiskt ibland.
Om de som representerar tv/radio/tidningar kan sitta ner och se vad som är intressant med matcherna och ta fram bra saker och promota sporten genom att lyfta spel-sekvenser och få tränarnas syn på olika skeden i matchen.. då kommer tränare att börja leverera bra svar. Som det är nu rodnar jag lite varje gång någon från media ställer en "hur känns det"-fråga eller "varför funkar inte PP?" eller "Varför spelade inte X?"
Jag tror det finns en djupt rotad lathet i botten. Man bemödar sig inte att göra research och istället för att plocka fram godbitar och ge sporten cred så jagas rubriker och troliga viral click monster-rubriker.
Personligen älskar jag att Säcken biter ifrån. De måste lära sig att vissa grejer kommer aldrig någonsin att diskuteras under en PK.

Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
-
Haha! Det var en ganska underhållande PK måste jag säga! Säcken är skön ju. 

Det Hetta gör är jävligt fult.
Men Högström har ju helt klarat sig undan det han gjorde. Ser man reprisbilderna så slår han ju klubban upp mellan benen på Hetta precis innan han hinner dela ut crosscheckingen. Den är inte snygg den heller.
Men Högström har ju helt klarat sig undan det han gjorde. Ser man reprisbilderna så slår han ju klubban upp mellan benen på Hetta precis innan han hinner dela ut crosscheckingen. Den är inte snygg den heller.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
I'm a bit late to the party.... men. För att sammanfatta:
* Mantas är så sjukt bra den här matchen, en av de bättre matcherna en Djurgårdskeeper gjort i modern tid. Så bombsäker på samtliga lägen. Var aldrig orolig, på allvar alltså.
* Englund är en gigant. Hans bästa match någonsin?
* Matt Anderson börjar komma igång.
* Alvarez! Släktjäveln är återigen värst.
Thoresen tog dessvärre ett steg tillbaka, Sören gjorde inte en av sina bästa matcher, men framförallt: Hultström. Riktigt praktusel match från honom. Överlag så vet jag inte om resultatet var helt rättvist.
EDIT: Powerplay?
* Mantas är så sjukt bra den här matchen, en av de bättre matcherna en Djurgårdskeeper gjort i modern tid. Så bombsäker på samtliga lägen. Var aldrig orolig, på allvar alltså.
Thoresen tog dessvärre ett steg tillbaka, Sören gjorde inte en av sina bästa matcher, men framförallt: Hultström. Riktigt praktusel match från honom. Överlag så vet jag inte om resultatet var helt rättvist.

Det stämmer inte. Det är din tolkning av reprisen. Hetta får själv frågan här:ciirree skrev:Det Hetta gör är jävligt fult.
-
Spot on. Tycker nästan Anderson får för lite cred atm-daniel- skrev:I'm a bit late to the party.... men. För att sammanfatta:
Englund har varit larvigt bra hittills. Vad den snubben har hittat på i sommar för att ta ett så stort steg som han har gjort vet jag inte men jävlar vad jag gillar att se killen spela. Grymt stark i närkamperna och spelar rejält i alla situationer.
Matt Anderson börjar verkligen kliva fram nu. Väldigt klok spelare.
Högström har äntligen tagit ett steg till. Framförallt hans defensiv har blivit bättre. Han och Englund är våra bästa backar så här långt.
Alvarez. Killen har verkligen börjat hitta rätt nu. Jag gillar det jag ser och han var en av få som faktiskt var bra i hela matchen mot Malmö. Tar för sig på ett bra sätt och använder sin fysik, jag som i vanliga fall har gnällt på att han inte har uttnyttjat det tillräckligt.
Mantas insats mot Malmö var.....ja du, helt overkligt bra. Fortsätter han så här så lär Tellan få se resten av matcherna från bänken i år.
En spelare som jag tycker har varit väldigt stabil är Sallinen. Han var inte jättebra mot Malmö men annars så tycker jag verkligen att han är den förstacenter som vi har saknat i många år. Väldigt stark tvåvägscenter.
Sedan finns det ju en hel drös med spelare som jag tycker har en hel del att bevisa men jag orkar inte vara gnällig idag.
Matt Anderson börjar verkligen kliva fram nu. Väldigt klok spelare.
Högström har äntligen tagit ett steg till. Framförallt hans defensiv har blivit bättre. Han och Englund är våra bästa backar så här långt.
Alvarez. Killen har verkligen börjat hitta rätt nu. Jag gillar det jag ser och han var en av få som faktiskt var bra i hela matchen mot Malmö. Tar för sig på ett bra sätt och använder sin fysik, jag som i vanliga fall har gnällt på att han inte har uttnyttjat det tillräckligt.
Mantas insats mot Malmö var.....ja du, helt overkligt bra. Fortsätter han så här så lär Tellan få se resten av matcherna från bänken i år.
En spelare som jag tycker har varit väldigt stabil är Sallinen. Han var inte jättebra mot Malmö men annars så tycker jag verkligen att han är den förstacenter som vi har saknat i många år. Väldigt stark tvåvägscenter.
Sedan finns det ju en hel drös med spelare som jag tycker har en hel del att bevisa men jag orkar inte vara gnällig idag.
Han kände den kanske inte. Men den var där. Kolla själv ska du se. Det syns tydligt.DRC skrev:Det stämmer inte. Det är din tolkning av reprisen. Hetta får själv frågan här:ciirree skrev:Det Hetta gör är jävligt fult.
Förmodligen var det då inte hårt alls men den ska inte vara där heller.
Edit. Jag kollade igen och den kanske inte träffar iof. Men det är ganska tydligt vad Högström vill göra iaf. Jaja

Måste stämma in i hyllningskören av Englund och Alvarez, båda spelarna har börjat säsongen väldigt bra. Kul för jag var rätt tveksam till båda inför säsongen.
Mantas var grym och bör få stå i CHL mot Växjö också.
Mantas var grym och bör få stå i CHL mot Växjö också.
*Detta*Djurgårn skrev: En spelare som jag tycker har varit väldigt stabil är Sallinen. Han var inte jättebra mot Malmö men annars så tycker jag verkligen att han är den förstacenter som vi har saknat i många år. Väldigt stark tvåvägscenter.
Har nördat ner mig lite extra och titta på repriser och följt just Sallinen och han är fantastiskt bra på att göra "rätt" saker, välja rätt vägar och vårda pucken i taktiskt känsliga lägen. En riktigt stabil center som jag dock tror gör bäst nytta i någon annan formation än första just på grund av att han är så stabil i sitt spel (och Sören behöver en lite mer kaosaktig lekkamrat).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.