Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg
Vi kan väl också enas om att vad som är "förstapar" och "tredjepar" inte spelar någon roll? Med högsta sannolikhet kommer vi väl ha en backsida där alla sex (förhoppningsvis inte fler) spelar ungefär lika mycket i 5 mot 5. Sen kommer väl förmodligen Hultström och Press istid pumpas upp av att dom förhoppningsvis matchas stenhårt i PP.
Expert.
Gällande Urbom så var det väl inte så glada miner senast det begav sig. Han blev väl avstängd från spel i både A-lag och J20. Även om DIF vill signa, är han så sugen på att återvända månntro?
"Min princip är att ge igen. Om nån ger mej falska sedlar ska han ha tillbaka dem. Enda sättet att klara sig i ishockey är att ge igen så att den som klippt till aldrig gör om det." - Lasse Björn
Möjligt ja. Det centrala med mitt inlägg var dock att vår nuvarande backbesättning känns katastrofalt svag samt att man spelar ett ruskigt farligt spel där man kallt räknar med att flertalet av våra yngre backar kommer ta ordentliga kliv framåt i utveckling. Vår nuvarande åldersstrutkur på backbesättningen är för övrigt inte heller direkt lyckad kanske skall tilläggas. Än värre är det faktum att skulle någon av våra yngre backar ta de kliv framåt som krävs torde han sticka över till AHL/NHL tämligen per omgående vilket gör att vi återigen är fast i samma "kvalitetsproblem" igen.SirDIFalot skrev:Vi kan väl också enas om att vad som är "förstapar" och "tredjepar" inte spelar någon roll? Med högsta sannolikhet kommer vi väl ha en backsida där alla sex (förhoppningsvis inte fler) spelar ungefär lika mycket i 5 mot 5. Sen kommer väl förmodligen Hultström och Press istid pumpas upp av att dom förhoppningsvis matchas stenhårt i PP.
rent åldersmässigt skulle vår besättning behöva få in 2 spelare i åldern 24-30 som varit ut och vänt en vända utanför rikets gränser redan.
- SirDIFalot
Vi kan diskutera det här i all oändlighet men det är ingen mening eftersom vi har totalt motsatta uppfattningar om vilka spelare som är bra eller dåliga. Samt totalt olika uppfattningar om vilken egenskaper som är viktiga eller bra att ha.Kall-El skrev:Möjligt ja. Det centrala med mitt inlägg var dock att vår nuvarande backbesättning känns katastrofalt svag samt att man spelar ett ruskigt farligt spel där man kallt räknar med att flertalet av våra yngre backar kommer ta ordentliga kliv framåt i utveckling. Vår nuvarande åldersstrutkur på backbesättningen är för övrigt inte heller direkt lyckad kanske skall tilläggas. Än värre är det faktum att skulle någon av våra yngre backar ta de kliv framåt som krävs torde han sticka över till AHL/NHL tämligen per omgående vilket gör att vi återigen är fast i samma "kvalitetsproblem" igen.SirDIFalot skrev:Vi kan väl också enas om att vad som är "förstapar" och "tredjepar" inte spelar någon roll? Med högsta sannolikhet kommer vi väl ha en backsida där alla sex (förhoppningsvis inte fler) spelar ungefär lika mycket i 5 mot 5. Sen kommer väl förmodligen Hultström och Press istid pumpas upp av att dom förhoppningsvis matchas stenhårt i PP.
rent åldersmässigt skulle vår besättning behöva få in 2 spelare i åldern 24-30 som varit ut och vänt en vända utanför rikets gränser redan.
Expert.
Svaga? Menar du kvalitetsmässigt eller styrkemässigt? Tror inte Englund, Högström, AOM, Press tex är så fysiskt svaga.
Backarna bevisade förra säsongen att de höll. Det stora problemet förra året med backarna var väl att vi hade för få som kunde transportera puck eller om Säcken inte tillät det. Därför är det väldigt bra att vi värvat Hultström.
Den enda förlusten bland backarna är väl egentligen Arnesson. Fernholm kan man ju knappast räkna. Han var dessutom inte så speciellt bra innan skadan heller.
Varför är det så viktigt vilken ålder spelarna har? Är det inte vad de gör på isen det viktigaste?
Backarna bevisade förra säsongen att de höll. Det stora problemet förra året med backarna var väl att vi hade för få som kunde transportera puck eller om Säcken inte tillät det. Därför är det väldigt bra att vi värvat Hultström.
Den enda förlusten bland backarna är väl egentligen Arnesson. Fernholm kan man ju knappast räkna. Han var dessutom inte så speciellt bra innan skadan heller.
Varför är det så viktigt vilken ålder spelarna har? Är det inte vad de gör på isen det viktigaste?
Jag menar kvalitetsmässigt defensiv är den bedrövlig.mb81 skrev:Svaga? Menar du kvalitetsmässigt eller styrkemässigt? Tror inte Englund, Högström, AOM, Press tex är så fysiskt svaga.
Att sedan vissa härinne helt stirrat sig blund på en backs offensiva egenskaper och rankar dessa som viktigare än grundläggande defensiva baskunskaper är bara att beklaga.
Med tanke på att vi till kommande säsong kommer ha tre väldigt bra centrar vore det väl inte helt otänkbart om dessa kunde sköta mycket av pucktransporterandet samt igångsättandet av spelet från egen zon.
- SirDIFalot
Skridskoåkningen och förmågan att slå en bra första pass är dom två mest grundläggande egenskaperna i defensiven för mig. Där har vi förbättrat oss en del tycker jag.Kall-El skrev:Jag menar kvalitetsmässigt defensiv är den bedrövlig.mb81 skrev:Svaga? Menar du kvalitetsmässigt eller styrkemässigt? Tror inte Englund, Högström, AOM, Press tex är så fysiskt svaga.
Att sedan vissa härinne helt stirrat sig blund på en backs offensiva egenskaper och rankar dessa som viktigare än grundläggande defensiva baskunskaper är bara att beklaga.
Sen håller jag med mb81 om att vi led oerhört ifjol att vi hade så få som kunde hantera pucken och få ut den ur zon på ett sätt som gjorde att den inte hamnade direkt hos motståndaren igen. Alldeles för mycket sarg ut. Det är inget du automatiskt löser med två bättre centrar som ersatt Jocke och Honken.
Åldern ser jag inget problem med. Viktigt att ha ledare i ett lag? Absolut. Har det något med åldern att göra? Ibland men oftast inte. Jag tycker sällan man kan se någon korrelation mellan erfarenhet/rutin på backsidan och kvalitet/resultat.
Sen förstår jag ju att det alltid kommer klagas på backsidan. Är det någonting som det oavsett resultat och prestation alltid kommer klagas på i hockey så är det väl power play, backsidan och att en av dom två målvakterna inte är tillräckligt bra i sin roll.
Expert.
Det är ju i princip samma backar som ifjol minus Arnesson. Tyckte de gjorde det riktigt bra i egen zon. Varför skulle de inte det denna säsong också?Kall-El skrev:Jag menar kvalitetsmässigt defensiv är den bedrövlig.mb81 skrev:Svaga? Menar du kvalitetsmässigt eller styrkemässigt? Tror inte Englund, Högström, AOM, Press tex är så fysiskt svaga.
Jag tyckte då rakt inte de skötte sig speciellt bra i egen zon personligen.mb81 skrev:Det är ju i princip samma backar som ifjol minus Arnesson. Tyckte de gjorde det riktigt bra i egen zon. Varför skulle de inte det denna säsong också?Kall-El skrev:Jag menar kvalitetsmässigt defensiv är den bedrövlig.mb81 skrev:Svaga? Menar du kvalitetsmässigt eller styrkemässigt? Tror inte Englund, Högström, AOM, Press tex är så fysiskt svaga.
Nu har man dessutom signat på sig två virrputtar i egen zon i form av Hultström och Press vilket knappast lär förbättra det defensiva arbetet.
Det är främst våra backars spel utan puck som skrämmer mig, t ex deras förmåga att placera sig rätt/inte gå bort sig, förmåga att ta kropp istället för att bli pucktittande, att ha styrka och pondus nog att hålla rent framför egna kassen så Tellan får fri sikt, att ha styrka/balans nog att klara av att låsa en motståndare vid sargen/ta pucken från honom. Förmågan att ta rätt beslut under press. Addera gärna på lite stygghet och småfulhet också som en extra bonus och du har bra "baskrav" för vad en back behöver klara av att utföra på isen. Därmed inte sagt att jag vill ha sega finlandsfärjor till backar utan snarast backar av typen Mikael Magnusson eller liknande.
Passningsförmåga och puckskicklighet menar jag snarast är "bonusegenskaper" som man bör titta på efter det att baskraven är uppfyllda. Och nej en back som inte klarar av baskraven är inte intressant för min del oavsett hur bra med puck han än må vara. Enda undantaget om han kan skjuta som en gud i PP. En sådan back behöver man nämligen ha i ett lagbygge.
Musse Håkansson ny ass tränare. Käns bra på något sätt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Jim Morrison
Alltid lika kul att ta in en totalt oerfaren tränare för att han har spelat i DIF och "sprider positiv energi". Han har alltså hand om hela forwardsuppsättningen.
Bedrövligt.
Bedrövligt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Ser inga problem öht. Han har varit med otroligt länge och skulle det vara några problem med något så är Säcken där och ger råd.Jim Morrison skrev:Alltid lika kul att ta in en totalt oerfaren tränare för att han har spelat i DIF och "sprider positiv energi". Han har alltså hand om hela forwardsuppsättningen.
Bedrövligt.
Det här från samma artikel kanske gör dig lite lugnare?Jim Morrison skrev:Alltid lika kul att ta in en totalt oerfaren tränare för att han har spelat i DIF och "sprider positiv energi". Han har alltså hand om hela forwardsuppsättningen.
Bedrövligt.
- Sedan har han en hockeysyn som går i samspråk som den vi önskar utveckla, att vi ska äga pucken och spela i en hög fart. Det är ledord som han ser som modern hockey.
Stora frågan är väl vilken jävla tjänst Musse haft på SEB som gjort att han sett så otroligt många träningar?