Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Det stämmer. Klantigt av mig. Det är ändrat nu.
Det är sant som du säger - lyckas vi inte binda upp fler spelare på fler år lär truppen se väldigt olika ut från säsong till säsong. Vi vet ju inte om någon draftas eller flyttar till en klubb som erbjuder hörge lön exempelvis.
Knivigt. Vi får helt enkelt lita på DIF, vi går ju som sagt in i år 3 av 5 nu, vilket känns underbart. Nyckeln för säsongen 08/09 är om vi kan signa Jimmie med flera på 3års-kontrakt. Jag gråter allvarligt om han lämnar oss...
Men men, det är då isåfall. Nu är nu och nu hoppas jag att Tjärnqvist och S. Kronwall vänder hem.
Det är sant som du säger - lyckas vi inte binda upp fler spelare på fler år lär truppen se väldigt olika ut från säsong till säsong. Vi vet ju inte om någon draftas eller flyttar till en klubb som erbjuder hörge lön exempelvis.
Knivigt. Vi får helt enkelt lita på DIF, vi går ju som sagt in i år 3 av 5 nu, vilket känns underbart. Nyckeln för säsongen 08/09 är om vi kan signa Jimmie med flera på 3års-kontrakt. Jag gråter allvarligt om han lämnar oss...
Men men, det är då isåfall. Nu är nu och nu hoppas jag att Tjärnqvist och S. Kronwall vänder hem.
Säg den glädje som varar
-
Den dagen Jimmie lämnar DIF är när, En blind man sa till en döv kvinna att hon såg en förlamad gubbe på på vattnet.DIF_Soldier skrev:Det stämmer. Klantigt av mig. Det är ändrat nu.
Om någon har hjärta är det väll nog Jimmie?=)
- Diffe89
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Jag håller med dig, jag skulle lägga mig ned och gråta om Jimmie skulle lämna oss...DIF_Soldier skrev:Det stämmer. Klantigt av mig. Det är ändrat nu.
MEN! jag tror faktiskt att han kommer att stanna i DIF resten av karriären, så länge man vill ha honom kvar (vilket förmodligen är resten av hans karriär).
Jag tror faktiskt säsong 08/09 blir den säsong då den riktiga generationsväxlingen sker. Ut med Falk, Thomas och Ronnie, in med ?? Förhoppningsvis kommer Tjärnqvist, Ekman, Nilson eller någon av dem hem.
-
Ronnie lär väl bli ersatt av Oscar Eklund, vars potential i princip är obegränsad. Persson lär väl sticka över till NHL nästa säsong pga. rättighetstiden då går ut. Thomas Johansson lär väl troligtvis bli ersatt av Alexander Deilert om några. Deilert är en härlig offensiv, puckskicklig back som även besitter en helt ok defensiv. Bra fart under rören för att vara back.
Egentligen så har vi det ganska bra med påfyllning. Enda problemet jag ser är att vi inom juniorerna inte har en center med riktigt bra potential. Men det lär väl komma om några år.
Egentligen så har vi det ganska bra med påfyllning. Enda problemet jag ser är att vi inom juniorerna inte har en center med riktigt bra potential. Men det lär väl komma om några år.

- Diffe89
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Tänkte ju faktiskt inte på det när jag skrev förra inlägget, men förhoppningsvis kommer ju flera juniorer att blomma upp innan "generationsväxlingen". Vi har ju faktiskt en av Sveriges bästa juniorverksamheter, bara det inte blir fler fall som Patrik Lundh. Han hade behövts redan i år.Therocket1 skrev:Ronnie lär väl bli ersatt av Oscar Eklund, vars potential i princip är obegränsad. Persson lär väl sticka över till NHL nästa säsong pga. rättighetstiden har gått ut. Thomas Johansson lär väl troligtvis bli ersatt av Alexander Deilert om några. Deilert är en härlig offensiv, puckskicklig back som även besitter en helt ok defensiv. Bra fart under rören för att vara back.
- Ritterwand
En fara med att ha många juniorstjärnor är att de blir för bra, eller tappar tålamodet när de inte tar en plats. De här unga spelarna du nämner kommer sticka till NHL om de tar en plats i DIF i så ung ålder som du hoppas på (t.ex N. Kronwall och Marcus Nilson). Tar de ingen plats så snappar nån annan klubb upp dem och sen är de förlorade för en lång tid framåt (Michael Holmqvist, t.ex). En eventuell ersättare till Ronnie eller Thomas måste antingen ha passerat 22-23 års sträcket och ha lite lägre potential (dvs värvas från allsvenskan) eller ha varit över på andra sidan atlanten och misslyckats (tänkbara kandidater typ Kronwall d.y., Doug Murray eller Fernholm).Therocket1 skrev:Ronnie lär väl bli ersatt av Oscar Eklund, vars potential i princip är obegränsad. Persson lär väl sticka över till NHL nästa säsong pga. rättighetstiden då går ut. Thomas Johansson lär väl troligtvis bli ersatt av Alexander Deilert om några. Deilert är en härlig offensiv, puckskicklig back som även besitter en helt ok defensiv. Bra fart under rören för att vara back.
Jag börjar mer och mer tro på att Färjestad faktiskt gör helt rätt i att skippa j20. Även om DIF skulle lyckas utbilda spelare som blir bra nog för elitserien så kostar det säkert mer än det smakar. Stoppa ner juniorerna i division 1 så får de åtminstone lira mot vuxna, och man kan nog spara lite pengar på resor och sånt. Att lära sig spela där funkade ju rätt bra för Bengan...
Sjävklart skall vi fortsätta vår satsning på junisar, men det måste till ett tillägg. Vi måste sluta ett avtal med en Allsvensk klubb om att vi varje säsong lånar ut säg 5 spelare till dem. Dessa 5 bör då alltså vara de spelare som blivit för gamla för spel i juniorlaget samtidigt som de inte riktgit är mogna för spel i elitserien. Om man kunde låna ut de mest intressanta spelarna i en säsong eller två tror5 jag att de skulle mogna och var mycket bättre rustade för elitserien.Ritterwand skrev:En fara med att ha många juniorstjärnor är att de blir för bra, eller tappar tålamodet när de inte tar en plats. De här unga spelarna du nämner kommer sticka till NHL om de tar en plats i DIF i så ung ålder som du hoppas på (t.ex N. Kronwall och Marcus Nilson). Tar de ingen plats så snappar nån annan klubb upp dem och sen är de förlorade för en lång tid framåt (Michael Holmqvist, t.ex). En eventuell ersättare till Ronnie eller Thomas måste antingen ha passerat 22-23 års sträcket och ha lite lägre potential (dvs värvas från allsvenskan) eller ha varit över på andra sidan atlanten och misslyckats (dvs typ Kronwall d.y., Doug Murray eller Fernholm).Therocket1 skrev:Ronnie lär väl bli ersatt av Oscar Eklund, vars potential i princip är obegränsad. Persson lär väl sticka över till NHL nästa säsong pga. rättighetstiden då går ut. Thomas Johansson lär väl troligtvis bli ersatt av Alexander Deilert om några. Deilert är en härlig offensiv, puckskicklig back som även besitter en helt ok defensiv. Bra fart under rören för att vara back.
Jag börjar mer och mer tro på att Färjestad faktiskt gör helt rätt i att skippa j20. Även om DIF skulle lyckas utbilda spelare som blir bra nog för elitserien så kostar det säkert mer än det smakar. Stoppa ner juniorerna i division 1 så får de åtminstone lira mot vuxna, och man kan nog spara lite pengar på resor och sånt. Att lära sig spela där funkade ju rätt bra för Bengan...
Kan garantera att det finns Allsvenskan lag som skulle nappa på detta med glädje, enda haken är egentligen kostanden för lönerna till dessa unga spelare samtidigt som DIF tvingas knyta upp dem på lite längre kontrakt säg 1+3 år eller något liknande.
Detta tror jag själv är det bästa upplägget för juniorer. Det som gör FBK så bra är ju framför allt att de har kapital nog att köpa in de spelare som inte platsar i NHL samtidigt som de har en intressant ålder, läs 26-31. De har alltså rätt åldersstruktur och byter inte ut speciellt många spelare säsong till säsong. Dock står laget snart inför en väldigt stor generationsväxling och jag är inte övertygad om att FBK kommer att kunna behålla som dominanta ställning utan spelare som Nordström och Jönsson.
- Ritterwand
Ja, spelarna måste gå igenom någon form av seniorhockey innan de kan tas upp till A-laget. Att plocka upp dem direkt från j20 för att sen ge dem några få byten eller sätta dem i rent defensiva kedjor är verkligen inte att ge spelarna förutsättningar att lyckas eller utvecklas. I princip alla våra stora spelare från 80-och 90-talet kom från eller via spel i Nacka eller Huddinge.Kall-El skrev:Sjävklart skall vi fortsätta vår satsning på junisar, men det måste till ett tillägg. Vi måste sluta ett avtal med en Allsvensk klubb om att vi varje säsong lånar ut säg 5 spelare till dem. Dessa 5 bör då alltså vara de spelare som blivit för gamla för spel i juniorlaget samtidigt som de inte riktgit är mogna för spel i elitserien. Om man kunde låna ut de mest intressanta spelarna i en säsong eller två tror5 jag att de skulle mogna och var mycket bättre rustade för elitserien.Ritterwand skrev:En fara med att ha många juniorstjärnor är att de blir för bra, eller tappar tålamodet när de inte tar en plats. De här unga spelarna du nämner kommer sticka till NHL om de tar en plats i DIF i så ung ålder som du hoppas på (t.ex N. Kronwall och Marcus Nilson). Tar de ingen plats så snappar nån annan klubb upp dem och sen är de förlorade för en lång tid framåt (Michael Holmqvist, t.ex). En eventuell ersättare till Ronnie eller Thomas måste antingen ha passerat 22-23 års sträcket och ha lite lägre potential (dvs värvas från allsvenskan) eller ha varit över på andra sidan atlanten och misslyckats (dvs typ Kronwall d.y., Doug Murray eller Fernholm).Therocket1 skrev:Ronnie lär väl bli ersatt av Oscar Eklund, vars potential i princip är obegränsad. Persson lär väl sticka över till NHL nästa säsong pga. rättighetstiden då går ut. Thomas Johansson lär väl troligtvis bli ersatt av Alexander Deilert om några. Deilert är en härlig offensiv, puckskicklig back som även besitter en helt ok defensiv. Bra fart under rören för att vara back.
Kan garantera att det finns Allsvenskan lag som skulle nappa på detta med glädje, enda haken är egentligen kostanden för lönerna till dessa unga spelare samtidigt som DIF tvingas knyta upp dem på lite längre kontrakt säg 1+3 år eller något liknande.
Detta tror jag själv är det bästa upplägget för juniorer. Det som gör FBK så bra är ju framför allt att de har kapital nog att köpa in de spelare som inte platsar i NHL samtidigt som de har en intressant ålder, läs 26-31. De har alltså rätt åldersstruktur och byter inte ut speciellt många spelare säsong till säsong. Dock står laget snart inför en väldigt stor generationsväxling och jag är inte övertygad om att FBK kommer att kunna behålla som dominanta ställning utan spelare som Nordström och Jönsson.
Färjestad gör som du säger (och det är smart att värva 25-30 åringar som gett upp NHL-drömmen.. men med sin plånbok och ställning i svensk hockey så kan de ju välja och vraka), men de har också ett j18-lag (som spöat vårt j18-lag de senaste säsongerna dessutom, trots att DIF värvar i princip alla j-landslagskillar i hela stockholmsregionen) som verkar ge betydligt intressantare resultat än vår satsning. De spelarna som blir för gamla slussas in i Skåre i Division 1 där de får lära sig spela som seniorer. I DIFs fall så ska våra spelare på nåt magiskt sätt lära sig lira seniorhockey genom att spela mot 18-19 åringar i en j20-superelit serie som innehåller hela 20 lag. Bara faktumet att vi har 12 elitserielag men 20 j20-superelit lag känns lite bakvänt tänk angående spets kontra bredd-tänkande..
Senast redigerad av Ritterwand den 2007-05-06 11:17:37, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.expressen.se/sport/ishockey/1.667416
Verkar som Tommy Sjödin funderar på att sluta! Detta skulle såklart gynna oss eftersom han är en mycket skicklig back.
Verkar som Tommy Sjödin funderar på att sluta! Detta skulle såklart gynna oss eftersom han är en mycket skicklig back.
Att låna ut J-20 spelare till division 1 är tämligen värdelöst då ett bra J-20 lag är minst lika bra som ett division 1 lag. Då är jag hellre för att knyta till sig antal spelare (dumt att låsa sig fast vi ett visst antal) som är för gamla för J-20 och låta dem spela i Allsvenskan.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
-
- Kung Kollar
Therocket1 skrev:Tydligen är Dick Tärnström klar för SSK, enl. en källa med insyn i klubben. Hur sant detta är låter jag dock vara öppet.
VAAAAAA??? Vart har du läst det???

Senast redigerad av Kung Kollar den 2007-05-06 18:51:54, redigerad totalt 1 gånger.
en fin fågel satt på en gren,
den flög iväg sen var det bara greeenen kvaaar
- Ritterwand
Jag tänker inte vara lika kategorisk och påstå att något är helt värdelöst eller inte. Båda alternativen har säkert sina för och nackdelar och jag tycker bara att man kanske bör överväga alla alternativ. Som du säger så är de bästa j20-lagen rätt starka och kan nog mäta sig med ett genomsnittligt lag i division 1. Men som sagt, det är de absolut bästa lagen. Jag påpekade att det är 20 lag i j20 superelit och det är alldeles för många, kvalitetsskillnaden mellan botten och toppen är för stor. Bara det att Mälarhöjden/Bredäng spelar i j20 superelit nästa säsong borde väl säga ett och annat om hur pass stark konkurensen är i bottenskiktet i den ligan.. Och tja.. är motståndet i division 1 ungefär lika bra så kan man väl spara några kronor och låta killarna spela där? Jag undrar om inte Loob var inne på den tråden.pekka21 skrev:Att låna ut J-20 spelare till division 1 är tämligen värdelöst då ett bra J-20 lag är minst lika bra som ett division 1 lag. Då är jag hellre för att knyta till sig antal spelare (dumt att låsa sig fast vi ett visst antal) som är för gamla för J-20 och låta dem spela i Allsvenskan.
Jag måste säga att Kall-Els idé med X antal signade fd. juniorspelare i en utnämnd samarbetsklubb låter som en bra idé. Jag hoppas att vi gör något sådant med alla våra duktiga 88:or (de som stannar, Lundh och Hanson tappar vi ju). Helst så vill jag att man ska gå tillbaks till hur man gjorde med Nacka. Ett rent farmarlag. Tyvärr tillåter inte seriesystemet det riktigt. Främst för att det är för trångt med plats i allsvenskan. Med fyra stycken division 1 ligor direkt under elitserien var det nog lättare. Den nya allsvenskan gynnar bara lag som Leksand och Rögle som har råd att satsa. All form av breddishockey lider. Inte bara möjligheten för oss att skaffa en farmarklubb, men även för klubbar som Huddinge och Hammarby som inte har råd med kapprustningen och andra klassiska lag som Vita Hästen, Troja, Piteå m.fl. som helt enkelt inte får plats.
Nu hamnar vi väldigt mycket off-topic här men jag hoppas att Webbmaster låter det vara..
-
Från en scout som är borta i Moskva just nu, han har ganska stor koll på saker och ting. Men han hade bara snappat upp det, inget som är säkert alltså. Han kan lika gärna vara klar för något annat lag.Kung Kollar skrev:Therocket1 skrev:Tydligen är Dick Tärnström klar för SSK, enl. en källa med insyn i klubben. Hur sant detta är låter jag dock vara öppet.
VAAAAAA??? Vart har du läst det???![]()
Och syftar du på det Tillbaka2007's inlägg så ta inte honom på allvar. Han skrev för ett tag sedan att Juha Lind var klar.

- Kung Kollar
Therocket1 skrev: Från en scout som är borta i Moskva just nu, han har ganska stor koll på saker och ting. Men han hade bara snappat upp det, inget som är säkert alltså. Han kan lika gärna vara klar för något annat lag.
Vore sååå guld om han kom till Oss =) . . . . i SSK.
en fin fågel satt på en gren,