Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
diftobbe89
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

Jocke tryckte ju också på att Ahlén i detta fallet gjorde ett kanonjobb i PP, har också ett par matcher i färskt minne när han störde/skymde målvakten på ett fantastiskt sett, va bara för Samme att prickskjuta.
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

diftobbe89 skrev:Jocke tryckte ju också på att Ahlén i detta fallet gjorde ett kanonjobb i PP, har också ett par matcher i färskt minne när han störde/skymde målvakten på ett fantastiskt sett, va bara för Samme att prickskjuta.
Antingen är man bra i den rollen eller inte. Jag menar bara att det behöver inte att ha göra med vilken spelartyp man är i övrigt, brunkare eller andra. Storlek och balans är väl viktig men även att man är skicklig på att styra och främst av allt, speluppfattning. Ha förmågan att läsa vart skotten kommer att komma och var returer kommer ramla ut. Det var Honken bra på i HA. Men tycker inte riktigt vi hade någon som var fantastisk i den rollen i år. Honken levde inte riktigt upp till förväntningarna och det var han som ockuperade den nästan hela året.
Expert.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

SirDIFalot skrev:
diftobbe89 skrev:Jocke tryckte ju också på att Ahlén i detta fallet gjorde ett kanonjobb i PP, har också ett par matcher i färskt minne när han störde/skymde målvakten på ett fantastiskt sett, va bara för Samme att prickskjuta.
Antingen är man bra i den rollen eller inte. Jag menar bara att det behöver inte att ha göra med vilken spelartyp man är i övrigt. Storlek och balans är väl viktig men även att man är skicklig på att styra och främst av allt, speluppfattning. Ha förmågan att läsa vart skotten kommer att komma och var returer kommer ramla ut. Det var Honken bra på i HA. Men tycker inte riktigt vi hade någon som var fantastisk i den rollen i år.
Dom kanske inte gjorde så många mål själva, men stod och tog stryk för att skymma målvakten och underlätta för våra mer vassa skyttar :wink:
Sånt kanske inte fastnar i stats men det är ju bara att kolla highlights så ser man ju att det är en stor bidragande orsak till att det blev mål många gånger.

Hur man ska ställa upp nästa säsong har jag inte funderat över, men tycker Hank och Ahlén skötte det ganska bra denna sessen.
Spela fult
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

diftobbe89 skrev:
SirDIFalot skrev:
Antingen är man bra i den rollen eller inte. Jag menar bara att det behöver inte att ha göra med vilken spelartyp man är i övrigt. Storlek och balans är väl viktig men även att man är skicklig på att styra och främst av allt, speluppfattning. Ha förmågan att läsa vart skotten kommer att komma och var returer kommer ramla ut. Det var Honken bra på i HA. Men tycker inte riktigt vi hade någon som var fantastisk i den rollen i år.
Dom kanske inte gjorde så många mål själva, men stod och tog stryk för att skymma målvakten och underlätta för våra mer vassa skyttar :wink:
Sånt kanske inte fastnar i stats men det är ju bara att kolla highlights så ser man ju att det är en stor bidragande orsak till att det blev mål många gånger.

Hur man ska ställa upp nästa säsong har jag inte funderat över, men tycker Hank och Ahlén skötte det ganska bra denna sessen.
Men ambitionen måste väl vara att få ut lite mer än någon som bara skymmer? Honken fick ut EN poäng i PP på närmare 120 minuters speltid i den spelformen. Det tycker jag är för svagt oavsett hur bra han skymmer, det är ju ingen konstart direkt. (Inte för att jag tycker att han var särskilt bra på det heller)

Jag är lite besviken att dom inte testade Alvarez i den rollen när han ändå inte funkade i någon annan roll på hela säsongen. Rätt storlek och ändå historik av god målkänsla. Även om jag har svårt att tro att han kommer få ut något av det i 5 mot 5 på den här nivån.

Hank spelade faktiskt nästan 140 minuter PP i år. Svårt att tro. Två mål. Kan knappat minnas att han gjorde något vettigt under tiden. Ahlén minns man ju i alla fall stod framför kassen under ett par viktiga mål.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Ljungh ska givetvis spela höger point i PP bredvid Hultström. En stark offensiv till trots är Ljungh en av dem som måste få generöst med speltid. En tvåvägscenter med hans potential och en väldigt bra första SHL-säsong i ryggen får inte slarvas bort. Framförallt då han redan första året hos oss blev bortprioriterad.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:Ljungh ska givetvis spela höger point i PP bredvid Hultström. En stark offensiv till trots är Ljungh en av dem som måste få generöst med speltid. En tvåvägscenter med hans potential och en väldigt bra första SHL-säsong i ryggen får inte slarvas bort. Framförallt då han redan första året hos oss blev bortprioriterad.
Ja, det måste jag hålla med honom. I synnerhet med tanke på att han ser ut att få starta säsongen som tredjecenter. Så vansinnigt mycket speltid i 5 vs 5 lär det inte bli.
Expert.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

SirDIFalot skrev:
diftobbe89 skrev:
SirDIFalot skrev:

Men ambitionen måste väl vara att få ut lite mer än någon som bara skymmer? Honken fick ut EN poäng i PP på närmare 120 minuters speltid i den spelformen. Det tycker jag är för svagt oavsett hur bra han skymmer, det är ju ingen konstart direkt. (Inte för att jag tycker att han var särskilt bra på det heller)

Jag är lite besviken att dom inte testade Alvarez i den rollen när han ändå inte funkade i någon annan roll på hela säsongen. Rätt storlek och ändå historik av god målkänsla. Även om jag har svårt att tro att han kommer få ut något av det i 5 mot 5 på den här nivån.

Hank spelade faktiskt nästan 140 minuter PP i år. Svårt att tro. Två mål. Kan knappat minnas att han gjorde något vettigt under tiden. Ahlén minns man ju i alla fall stod framför kassen under ett par viktiga mål.
Njae Honken gjorde mig inte glad många gånger denna säsong, i någon spelform.

Håller med er om Ljungh.
Spela fult
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

SirDIFalot skrev: Skippa Hank/Brodin. Att man måste ha en brunkare i rollen framför mål är en myt. Johner har haft den rollen i Västerås i den här säsongen. Gick rätt jävla bra.
Det där är en teoretisk läktarbetraktelse som skvallrar om att du aldrig tagit ett byte framför mål ens på pojklagsnivå.

Det gör ont som fan att stå där framför mål. Att ställa sig där en gång är ok men att komma tillbaka byte efter byte, kväll efter kväll i 50+ matcher kräver skalle. Den skallen är vanligare hos brunkar- än Brembergtyper.

Om offensivt skickligare spelare, typ Dustin, fixar uppgiften så toppen, men det är inte så enkelt som att trycka på en knapp.
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

Jag skulle nog vilja att man testade ett PP såhär

Sörensen - Sallinen - Fällström
Hultström - Ljung

Thoresen - Anderson - Vejdemo
Press - Lundberg

Som motivering så tror jag att med så många C så räcker det med 1 back utan att det skulle betyda att vi får en hel massa 2-1 emot oss....

PP med Sören känns som det Ljung bredvid Hultström på blå med Fällström framför mål och Sallinen - Sörensen på varsin kant.

PP med Thoresen så tror jag på Press på blå med Lundberg framför mål. Han verkar ju ha någon slags näsa för mål i alla fall om man ser till förra årets säsong i HA då han gjorde en hel del mål dessutom har han storleken. Thoresen och Anderson på varsin kant med Vejdemo bredvid Press.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Vill ni lösa problemet med spelare framför mål så kan vi ju ta in Mårtensson och Jimmie Ericsson.
Där har ni två "icke-brunkare" som visat sig vara rätt formidabla på att stå där.

Även om vi inte tar in dom så tycker jag att det är ett rätt bra bevis på att det inte behöver vara en brunkare i den positionen, det krävs främst en spelare med god speluppfattning och tajming.
mb81

Inlägg av mb81 »

Eklund lämnar Brynäs. Ska man behöva bli orolig?
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Hur var det nu med första maj och övergångar från KHL, var det bara nonsens eller? Vet att Ros twittrade om det men lyckades aldrig hitta någon annan källa.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
ciirree

Inlägg av ciirree »

mb81 skrev:Eklund lämnar Brynäs. Ska man behöva bli orolig?
Om Gysbers inte var prio 1 så känns Eklund inte heller som någon första prio.
Karlskrona är min gissning.
mb81

Inlägg av mb81 »

ciirree skrev:
Min gissning också. Men sportbladet placerar honom i DIF.
ciirree

Inlägg av ciirree »

mb81 skrev:
ciirree skrev:
Min gissning också. Men sportbladet placerar honom i DIF.
Igen? Eller är det den gamla artikeln tillsammans med Brodin?
Låst