Mora IK - Djurgårdens IF 26/9 2013

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Mora IK - Djurgårdens IF 26/9 2013

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:
SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:Härliga Djurgårn!!! Hank, Saviano och som vanligt Arnesson bra. Resten rövdåliga! Lofquist och Holm sticker igenom extra med sin extrema inkompetens. Sam verkar bli årets flopp! Kunde iof en kotte räkna ut, att en spelare som är naturligt darrig, skiter i byxan när han drar på sig DIF-tröjan. Lättläst, bedrövlig i PP, skjuter som Åberg, det vill säga uselt och snett, dock hårt. Imponerande! Taskig fingertoppskänsla av Challe just i den situationen. Nisse är motsatsen i PP och ska spela snudd på 100% av tiden. Rörlig, smarta skott och trygg med pucken.

Ska vi se till att undvika bottenstriden nu DIF?
Vilken löjlig och omotiverad sågning baserat på fem matcher av säsong.
Inte förvånad att just du sätter dig emot :lol: Nej men ska rätta till mitt inlägg. Naturligtvis ska det vara ett frågetecken efter "Sam verkar bli årets flopp"... Skrev helt enkelt fel, så det tar jag tillbaka. Dock inget av det andra. Hittils har han varit snudd på katastrof över hela banan. Jag tror aldrig jag sett en sådan lättläst spelare någonsin? Helt ofattbart faktiskt. Håller tummarna att han kan hitta någon framsida med sitt spel men just nu är han inte allsvensk klass på någonting alls faktiskt. Kanske skridskoåkningen men även den är gränsfall med tanke på att han inte verkar ens kunna styra vart han ska åka... Förvånad faktiskt, då han såg intressant ut på försäsongen.
Mest förvånad över din kommentar att han är en spelare som skiter i byxan av att dra på sig DIF-tröjan, vad baserar du det på? Inte alls dom vibbarna man får. Likt Saviano och Johner verkar han älska att spela i DIF. David Lidström är ju ett exempel på en spelare som var duktig livrädd över att spela i DIF, och det kunde man se. Lite samma över Ljungh ifjol också. Men på Sam? Ser inte dom vibbarna alls.
Expert.
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:
SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:Härliga Djurgårn!!! Hank, Saviano och som vanligt Arnesson bra. Resten rövdåliga! Lofquist och Holm sticker igenom extra med sin extrema inkompetens. Sam verkar bli årets flopp! Kunde iof en kotte räkna ut, att en spelare som är naturligt darrig, skiter i byxan när han drar på sig DIF-tröjan. Lättläst, bedrövlig i PP, skjuter som Åberg, det vill säga uselt och snett, dock hårt. Imponerande! Taskig fingertoppskänsla av Challe just i den situationen. Nisse är motsatsen i PP och ska spela snudd på 100% av tiden. Rörlig, smarta skott och trygg med pucken.

Ska vi se till att undvika bottenstriden nu DIF?
Vilken löjlig och omotiverad sågning baserat på fem matcher av säsong.
Inte förvånad att just du sätter dig emot :lol: Nej men ska rätta till mitt inlägg. Naturligtvis ska det vara ett frågetecken efter "Sam verkar bli årets flopp"... Skrev helt enkelt fel, så det tar jag tillbaka. Dock inget av det andra. Hittils har han varit snudd på katastrof över hela banan. Jag tror aldrig jag sett en sådan lättläst spelare någonsin? Helt ofattbart faktiskt. Håller tummarna att han kan hitta någon framsida med sitt spel men just nu är han inte allsvensk klass på någonting alls faktiskt. Kanske skridskoåkningen men även den är gränsfall med tanke på att han inte verkar ens kunna styra vart han ska åka... Förvånad faktiskt, då han såg intressant ut på försäsongen.
Mest förvånad över din kommentar att han är en spelare som skiter i byxan av att dra på sig DIF-tröjan, vad baserar du det på? Inte alls dom vibbarna man får. Likt Saviano och Johner verkar han älska att spela i DIF. David Lidström är ju ett exempel på en spelare som var duktig livrädd över att spela i DIF, och det kunde man se. Lite samma över Ljungh ifjol också. Men på Sam? Ser inte dom vibbarna alls.
Syns tydligt, då han inte spelar avslappnat alls. Han vill mycket, och just därför misslyckas han. Hinner knappt in i offensiv zon innan snubben får panik och fattar 100% av gångerna det absolut sämsta alternativet som finns att fatta. Stressar iväg nått halvdant. Noll taktkänsla! Vem vet, jag kanske har fel, han kanske bara är så brutalt nonchalant? Alldeles oavsett så är han isåfall inte lämplig överhuvudtaget.

Angående Lidström har du helt rätt!
Göran

Inlägg av Göran »

Nu har det spelats 5 matcher och det har gått mindre bra .
Efter dom flesta matcherna har man kritiserat försvarsspelet mer eller mindre .
Jag själv har kritiserat både försvarare och tränarna i hur detta har skötts så här långt .
Ingen kan väl påstå att vi nöjda med det som man har presterat hitills ?
Den nya Sam och den nye ”Nisse” skulle bli dom nya frälsarna har det skrivits i spaltmeter. Sam har i allfall i mina ögon inte uträttat så mycket ännu .Sam skjuter väldigt hårt och ofta , men hur många procent går fram eller träffar målet ? Nisse har stort samma facit men ändå har han lyckats lite bättre . Dessa två har stort förtroende från tränarna tydligen ,men skall dom ha det framöver ? Arnesson –Falk likaså men tar utvisningar och varit inne på en del bakåt vilket innebär minus just nu . Pettersson har minus trots mycket speltid Holm har inte börjat bra och så tar han hela tiden idiotiska utvisningar. ,men ligger ändå + /- 0 . Norell stackarn har spelat bra hela tiden och kommer säkert tillbaka starkare en någonsin . Lidström ? Lidström har fått utstå kritik för saker som han inte rår över själv alla ggr sen den första dagen i DIf –tröjan och har nu tilldelats sparsamt med speltid men har ändå + 3 .Han har haft det tungt att finna fansens förtroende kan man lugnt säga . Önskar man kan visa honom lite mer respekt för i grund och botten är han en bra spelare. Det är troligen svårt att leva upp till något när man inte får speltid.
Han har ett tufft läge just nu !
Kedjeformationerna :
Saviano –Johner ,Ljung har varit bra !
Ahlen – Holmkvist –Eriksson tunga och bra för laget
Guter –Eriksson- Sörensen (har jag förväntat mig mer av )
Kruger-Heinerö –Sundberg inte så värst mycket än så länge ..men ..

Nästa match mot Timrå måste det bli 3 poäng annars bör man åtgärda vissa positioner
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Förstår att det kan bli lite negativt här på detta eminenta forum. Men faktum kvarstår. VIK borta var spelmässigt en bra match och gårdagen var spelmässigt en bra match. En trend som kvarstår från föregående säsong är att vi är riktigt svåra att vinna mot, samtidigt (hittills) har vi själva svårt att vinna. Det är en bättre vågskål än tex Oskarshamn som förlorar så stort att man gråter för att sedan vinna mot serieledaren.

Men, att torska är förbaskat tråkigt och det gäller att vända uppåt nu och få igång kedjorna och målskyttet. Att kräva att misstagen (främst bakåt hittills) ska upphöra är en utopi, det vi kan kräva är att misstagen inte blir lika dyra som de blivit nu på sistone.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

seppuko skrev:Förstår att det kan bli lite negativt här på detta eminenta forum. Men faktum kvarstår. VIK borta var spelmässigt en bra match och gårdagen var spelmässigt en bra match. En trend som kvarstår från föregående säsong är att vi är riktigt svåra att vinna mot, samtidigt (hittills) har vi själva svårt att vinna. Det är en bättre vågskål än tex Oskarshamn som förlorar så stort att man gråter för att sedan vinna mot serieledaren.

Men, att torska är förbaskat tråkigt och det gäller att vända uppåt nu och få igång kedjorna och målskyttet. Att kräva att misstagen (främst bakåt hittills) ska upphöra är en utopi, det vi kan kräva är att misstagen inte blir lika dyra som de blivit nu på sistone.
Spelet finns där. Utdelningen har varit dåligt bortsett från IKO. Jag hoppas trendbrott sker mot timrå på tisdag!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

seppuko skrev:Förstår att det kan bli lite negativt här på detta eminenta forum. Men faktum kvarstår. VIK borta var spelmässigt en bra match och gårdagen var spelmässigt en bra match. En trend som kvarstår från föregående säsong är att vi är riktigt svåra att vinna mot, samtidigt (hittills) har vi själva svårt att vinna. Det är en bättre vågskål än tex Oskarshamn som förlorar så stort att man gråter för att sedan vinna mot serieledaren.

Precis.

Med avstånd till matcherna kan jag enkelt säga att vi ändå verkar ha en spelidé än så länge. Däremot saknar jag en nyckel för att låsa upp 5-manna försvaren, och önskar också att vi kunde få en del enkla mål. Lite stolpe in istället för som (faktiskt hände) mot Mora, stolpe-stolpe ut.

Det är enkelt att titta tillbaka på dagarna då Jimmie drog igång ett ånglok längs kanten för att hänga en puck. Saknar det något enormt i såna här situationer, men samtidigt får man blicka framåt istället för att bli komfortabel och blind i det som har varit.

Får vi bara hål på ett lag, proppen ur, så att säga, så ska vi inte ha några problem att placera oss där vi vill. Det känns dock som att när det går trögt för Djurgården så snackar vi inte flytande, utan tjock och fastklibbad sirap. DET är frustrerande.
25/4-2025
Användarvisningsbild
dutti

Inlägg av dutti »

Jag förstår bara inte HUR det här forumet alltid vänder det mot vårt försvar när det går dåligt?

Är det inte målvakten som får skit så är det backtränaren eller idag Holm som tydligen gör en ruskigt dålig match. Det har sett PRECIS likadant ut här inne i flera år. Det spelar ingen roll om vi torskar med 0-1, någon ska bära skulden för att vi släpper in det enkla målet.

Nej för helvete, om vi nu dominerar så jävligt i två perioder så måste vi också mäkta med att trycka in fler puckar. Vi har hittills inte släppt in fler än 2 mål under samma match, trots det har vi en usel poängskörd. Det är fan hockey vi spelar, att förvänta sig att 1-0 ska hålla (och sen klandra försvaret när det skiter sig) är fruktansvärt naivt.
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
Lidingö DIF

Inlägg av Lidingö DIF »

dutti skrev:Jag förstår bara inte HUR det här forumet alltid vänder det mot vårt försvar när det går dåligt?

Är det inte målvakten som får skit så är det backtränaren eller idag Holm som tydligen gör en ruskigt dålig match. Det har sett PRECIS likadant ut här inne i flera år. Det spelar ingen roll om vi torskar med 0-1, någon ska bära skulden för att vi släpper in det enkla målet.

Nej för helvete, om vi nu dominerar så jävligt i två perioder så måste vi också mäkta med att trycka in fler puckar. Vi har hittills inte släppt in fler än 2 mål under samma match, trots det har vi en usel poängskörd. Det är fan hockey vi spelar, att förvänta sig att 1-0 ska hålla (och sen klandra försvaret när det skiter sig) är fruktansvärt naivt.
Jag innehar inte samma hockeyanalytiska förmåga som detta forums mer eminenta skribenter så i mångt och mycket sitter jag ner i skolbänken och håller käft, men jag håller helt med det ovan citerade. Har i åratal nu undrat varför Djurgården fullständigt mördar skottstatistiken, men ändå får så otroligt lite belöning för det. Varför antar plötsligt motståndarnas målvakter världsklass när motståndet på andra sidan stavas D.I.F.?
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
Användarvisningsbild
minalman

Mora IK - Djurgårdens IF 26/9 2013

Inlägg av minalman »

dutti skrev:Jag förstår bara inte HUR det här forumet alltid vänder det mot vårt försvar när det går dåligt?

Efter de mörka åren (som jämfört med idag var rent underbara) vände det uppåt när Ragnarsson kom in i laget. Det fortsatte fram till silvret och tog inte slut där heller, utan det tog slut när Ragge fick lägga grillorna på hyllan året efter. Detta tror jag de flesta minns och det är därför vi alla längtar efter ett sådant backspel igen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

minalman skrev:

Efter de mörka åren (som jämfört med idag var rent underbara) vände det uppåt när Ragnarsson kom in i laget. Det fortsatte fram till silvret och tog inte slut där heller, utan det tog slut när Ragge fick lägga grillorna på hyllan året efter. Detta tror jag de flesta minns och det är därför vi alla längtar efter ett sådant backspel igen.
Ja det är nog lite så, man saknar en hård, skallig herre som inte rakar pungen 3 dagar i veckan. En back som inte har snyggt bakåtslick utan istället ser grym ut med en fet cigarr i käften. Det räcker ju faktiskt med en sådan backgeneral så tror jag alla (inkl spelare) skulle känna sig tryggare, sen om det verkligen gör att vi släpper in färre mål är ju en annan femma... Men just avsaknaden av något hårt och rutinerat gör att man tänder på alla cylindrar när en fjunis står för minsta tabben.
Det ligger dock lite i det som dutti skriver, vi dömer dem för hårt för att vi helt enkelt inte litar på backlinjen och hugger på allt som huggas kan. Som sagt, släpper man in mellan 0-2 mål per match så bör man vinna minst 90% av dem. Dock kan det ju vara så att vår målis bailar ur backarna's misstag rätt mycket också, men så är det nog i alla lag...

Näe, det ser inte katastrof ut ännu, spelet känns 100ggr bättre än förra säsongen, spelarna verkar gladare och mer motiverade. Det vi behöver är en gnutta mer säkerhet bakåt så våra forwards kan blåsa på fullt ös framåt (och fokusera mest på det) utan att vara nervis att något ska hända bakåt. Det känns lite som vi rushar upp i banan, dra iväg några skott från diverse vinklar och hela tiden är smårädda att det ska skita sig bakåt. Får inte anfallet ro att sätta upp bra press utan känner att de måste "rädda/hjälpa till" i vår backlinje, så kommer de aldrig lyckas hänga in pucken. Man måste lita på alla lagdelar för att allt ska funka, jag känner verkligen att det är en stor anledning till våra missade skott-chanser.
Anfallet inte litar på backsidan 100% och stressar bort mycket pga att de har ett öga bakåt hela tiden istället för att kunna fokusera stenhårt på att hänga in pucken... (givetvis ingår ju hemhjälp osv men ni förstår vad jag syftar på).
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
dutti

Inlägg av dutti »

minalman skrev:

Det är jag med på, precis som jag också fattar hur viktig ett tryggt försvarsspel är för att offensiven ska kunna fungera ordentligt..

I somras var det ganska tydliga tongångar här inne; Vår backsida är vår stora svaghet inför säsongen, tillsammans med två osäkra målvaktskort (som hittills fungerat bra, dock). Vår forwardsida beskrevs snarast som "onödigt bra" (hehe..).

Känns som att allt det snacket är glömt nu, och istället lägger vi den största skulden på våra oprövade junisbackar (jag litar iofs på att Holm var VÄRDELÖS mot Mora, men ändå.. Jag är bara glad på att han har såpass hög kapacitet vid den åldern att folk faktiskt kan bli besvikna på grabben) istället för de som faktiskt förtjänar det; våra forwards (och lofquist såklart, som mest verkar skjuta på utespelare).

Vi måste få ordning på offensiven, det måste vara prio. Vi måste bli effektiva och vassare när vi dominerar spelet. Vi måste scouta de äckliga jävla bonnelagen och lära oss (FORT) att vi inte kan finlira oss förbi kompakta fem-nötter-sitter-i-målvaktens-knä-försvaren. När vi stadigt gör minst 3 mål per match och fortfarande förlorar, DÅ kan vi börja kritisera vår knackiga defensiv.
Du är med oss överallt, Stefan.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Väl skrivet dutti.

De tendenser jag ser i matcherna är dock i enighet med ett bristande förtroende mellan forwards och backar. Det är inte ofta man känner sig trygg när pucken glider bakåt mot offensiv blålinje för att vi historiskt sett schabblar en hel del där. Spelet hinner liksom aldrig bli säkert eller etablerat bakåt innan det känns som att vi kan få en kalldusch, och då är det väl snarare försvarets offensiva kvaliteter som ska beklagas än deras defensiva.

Det såg positivt ut i de två-tre första matcherna men ansatta under lite press så faller vi in i samma mönster. Nils Andersson behöver få mer speltid och Lofquist måste kunna spela mer avslappnat. När vi kan få bra grepp i anfallszon mha försvaret så kommer mycket lösa sig, tror jag.
25/4-2025
Skriv svar