DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Rix

Re: DIF i Media

Inlägg av Rix »

Vet inte om det här är rätt tråd egentligen, men otroligt bra skriven artikel av Garpenlöv.
Tänkte dela med mig för er som inte har plus:

Så ska Sverige komma Back on track
Garpenlöv: Det är lättare att lära en konstruktiv back slå sarg ut – än att bygga spelsinne hos en destruktiv back

Backar – det är bristvara i Sverige.
Alla klubbar skriker efter spelskickliga backar.
Men de lyser med sin frånvaro. Framförallt spelskickliga svenska backar.

Nicklas Lidström. Erik Karlsson var bäste back i NHL förra säsongen. Beviset på det fick han i Las Vegas, när han tilldelades James Norris Memorial Trophy.
Efter att jag såg Tre Kronors lag­uttagning av backar till Oddset Hockey Games blev jag orolig – direkt.
Är det här det bästa vi har att tillgå?
När jag sedan såg turneringen blev min oro bekräftad och jag kunde bara konstatera att vi inte gör ett tillräckligt bra jobb med att utbilda spelskickliga ­backar i svensk ishockey.
Vi saknar konstruktiviteten, spelskickligheten och spelförståelsen hos våra backar.
Om vi tittar på elitserien är det fyra stycken utländska backar i toppen av poängligan och samma spelare har även överlägset mest istid.
Det säger en hel del tycker jag.
Visst har vi fått fram några kvalitetsbackar på slutet i Erik Karlsson, Victor Hedman och Oliver Ekman Larsson, som dominerar i NHL.
Men bakom dem finns det inte mycket att hämta vad det gäller spelskickliga backar med bra ­offensiva kvaliteter.
I svensk ishockey lyser de med sin frånvaro.
Det gör mig orolig.
Men det som gör mig mest fundersam är tränarnas okunskap när det handlar om att utveckla konstruktiva och spelskickliga backar.
Bara sarg ut
Det är för mycket ”sarg ut” och ”inte göra misstag”.
För mig är det ett gammalt tänk som ligger kvar där back spelar back och sedan rensar man ut ur egen zon för att inte göra ett misstag.
Destruktivt.
Det jag saknar när jag ser över Sveriges backbestånd är:
Skridskoåkningen.
Passningsspelet.
Spelförståelsen.
Skotten, direktskott.
Men framför allt förmågan att kunna lösa situationer konstruktivt i spelet med pucken.
Svensk ishockey måste lyfta blicken och jobba med en attitydförändring hos våra tränare, framförallt på pojk och juniornivå.
Ska vi fostra och utveckla konstruktiva och spelskickliga backar måste vi börja redan i pojk- och junioråldern.
Där måste vi sätta krav på backarna att spela med puckkontroll och lära sig att lösa matchsituationer utan att få skäll ­eller att bli bänkade.
Det är tränarens uppgift att jobba med individerna, utbilda spelarna och tänka långsiktigt. Det viktiga är inte att vinna, utan att utveckla individerna i de här åldrarna. Då krävs det en förståelse och tolerans från tränarna hur man jobbar och utvecklar backar.
Om man inte får göra misstag i pojk- och junioråldern när ska man få göra det då?
Vi skjuter oss själva i foten när vi kräver att backarna i unga åldrar inte får göra misstag.
Det leder bara till att ingen vill spela back och vi får en begränsad backbesättning.
Det är vad vi ser i Tre Kronor nu.
Och om vi nu talar om fortbildning av backar så har utbildningsavdelningen på Svenska Ishockeyförbundet tagit fram väldigt bra utbildningsmaterial, som finns tillgängligt för tränarna att ta del av.
Förbundet får lära av Lidström
Nu är det upp till klubbarna och tränarna att nyttja materialet och ändra attityden hur man utvecklar konstruktiva backar.
Jag spenderade två timmar med Sveriges bästa back genom tiderna – Nicklas Lidström.
Vi träffades över en lunch i höstas och pratade ishockey. En stor förmån för mig.
Ett otroligt intressant samtal där Nicklas hade en massa tankar kring backspel och detaljerna i spelformen som han gärna delade med sig till mig.
Jag hoppas att Ishockeyförbundet sätter sig ner och tar del av Nicklas ­erfarenheter och förmedlar ut dem till de som utbildar unga hockeyspelare.
Till sist.
Det är lättare att lära en konstruktiv back slå sarg ut än att bygga spelsinne hos en destruktiv back.
Kom ihåg det.

Jättebra artikel och jag håller med Garpenlöv helt och hållet. Sverige behöver fler spelskickliga backar både i AS/ES och framför allt landslaget.

Obs mod får flytta inlägget om det är "fel" tråd. Garpenlöv har ju dock varit hos oss i många år tidigare ;)
1962FenderStrat
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av 1962FenderStrat »

Haha, någon annan som observerade vems lägenhet Kalus hyr? :lol:
inloss
Säsongskort: Ja

Inlägg av inloss »

1962FenderStrat skrev:Haha, någon annan som observerade vems lägenhet Kalus hyr? :lol:
Japp :D
"Whatever you want"
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

http://www.expressen.se/sport/hockey/ho ... ig-ibland/
Trist att Linkan varit så skadebenägen och nu medger att han haft motivationsproblem.

Med facit i hand extremt onödigt att han skulle hit och ta upp en av lagets största löner. Hoppas han kan göra något avgörande i kvalserien i alla fall. Om han kan spela. Annars väldigt tråkig avslutning.
Expert.
Användarvisningsbild
Nyberabb

Inlägg av Nyberabb »

inloss skrev:
1962FenderStrat skrev:Haha, någon annan som observerade vems lägenhet Kalus hyr? :lol:
nej, vems
Först och Främst- ALLTID OAVSETT
Användarvisningsbild
Sudden

Inlägg av Sudden »

Nyberabb skrev:
inloss skrev:
nej, vems
Blomstrands!
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
1962FenderStrat

Så jäkla roligt att våran nya stjärnforward hyr lägenhet av en spelare som mer eller mindre blev av med jobbet i DIF! Hahaha.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

1962FenderStrat skrev:Så jäkla roligt att våran nya stjärnforward hyr lägenhet av en spelare som mer eller mindre blev av med jobbet i DIF! Hahaha.
Det är väl snarare så att han har Blomstrands gamla lägenhet bara? Spelarna sköter ju inte direkt det där med lägenheter själva. Kalus har väl inte något hyresavtal med Blomstrand.

Någon spelare vi hade förut bodde ju i Monténs gamla lägenhet. I fotbollen så fick Kasper Hämäläinen ärva Jan Tauers gamla lägenhet.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Intressant att Nils Andersson säger något som alla hittills förnekat. Att DIF ändrat sättet att spela sedan Zabel kom in. Fram tills nu har det mest varit "Nej, vi har inte förändrat något, vi har bara kört på och fått resultat" för att inte så att säga sparka på Challe.

- När Tony Zabel kom in och tog över hade vi förstått att sättet vi spelade på inte funkade. I allsvenskan kör lagen hårdare, ett rakare och enklare spel. Vi kom överens om att vi var tvungna att göra samma sak och det är väl det man kan kalla anpassning. Tony ska ha cred för att han har ritat upp ramarna för det nya spelet.

http://www.hockeysverige.se/article/141 ... n-forsberg

För övrigt är detta exakt det jag var inne på häromdagen.
- Jag skulle säga att det tydligaste är att alla har hittat sina roller. När vi inledde säsongen fanns det inga roller. Spelarna var antingen nya i serien eller nya i klubben. Nu finns det en helt annan trygghet i laget, nu vet Erik Gustafsson att hans roll är att vara offensiv och bidra framåt. Då kanske det inte är hela världen om han är inne på ett mål bakåt.
Expert.
Användarvisningsbild
Nyberabb

Inlägg av Nyberabb »

1962FenderStrat skrev:Så jäkla roligt att våran nya stjärnforward hyr lägenhet av en spelare som mer eller mindre blev av med jobbet i DIF! Hahaha.
det är inte DIF som äger lägenheten då, vet att DIF fotboll har ett gäng lägenheter(kan vara avtal med ett fastighetsbolag också) med lägenheter runt Gärdet
Först och Främst- ALLTID OAVSETT
1962FenderStrat

SirDIFalot skrev:
Det är väl snarare så att han har Blomstrands gamla lägenhet bara? Spelarna sköter ju inte direkt det där med lägenheter själva. Kalus har väl inte något hyresavtal med Blomstrand.

Någon spelare vi hade förut bodde ju i Monténs gamla lägenhet. I fotbollen så fick Kasper Hämäläinen ärva Jan Tauers gamla lägenhet.

Där har du nog fel, Guter skrev precis på sin Facebook att hans lägenhet är till salu:

http://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/44DRPGBBB8CUHDRR
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

1962FenderStrat skrev:
SirDIFalot skrev:

Där har du nog fel, Guter skrev precis på sin Facebook att hans lägenhet är till salu:

När han kom till DIF så sa han väl att han redan bodde i Stockholm? Då får han ju ingen ny lägenhet.

Janos Hari fick tydligen någon jättelägenhet på Östermalm. De hade ingen mindre tillgänglig.
Expert.
1962FenderStrat

SirDIFalot skrev:
1962FenderStrat skrev:
SirDIFalot skrev:

När han kom till DIF så sa han väl att han redan bodde i Stockholm? Då får han ju ingen ny lägenhet.

Janos Hari fick tydligen någon jättelägenhet på Östermalm. De hade ingen mindre tillgänglig.
"Fick" eller förmedlade? Vad jag vet så har spelarna inga bostadsförmåner, men rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

1962FenderStrat skrev:
SirDIFalot skrev:
1962FenderStrat skrev:
SirDIFalot skrev:

"Fick" eller förmedlade? Vad jag vet så har spelarna inga bostadsförmåner, men rätta mig om jag har fel.
Ja, alltså klubben köper ju inte lägenheten åt dom. De får väl någon hyreslägenhet och så dras hyran på deras lön. Så funkar det i fotbollen i alla fall. Antar att hockeyn har samma stuk. De har väl nå avtal med bostadsrättsföreningarna. Skillnaden är väl att fotbollen har en heltidsanställd person som sysslar med sånt där. I hockeyn har det tyvärr fått vara sportchefens uppgifter. Järlan fick jobba med alldeles för mycket sånt. Tid som skulle kunna lagts på annat, som exempelvis scouting.
Expert.
inloss

Inlägg av inloss »

SirDIFalot skrev:

Lägenheten intill mig har haft ett gäng spelare/tränare
Henrik Eriksson > Mario Kempe > Dick Axelsson > (troligtvis) Montén och långt tidigare Orszagh.

Samma hyresvärd har även hyrt ut till Wesslau, Frigren och en massa andra bl.a DIF damfotboll
"Whatever you want"
Skriv svar