Analys av förbättringen
Analys av förbättringen
På sistone har klagoropen och kraven på tränarnas avgång av förklarliga skäl tystnat. Intressant vore däremot att höra folks förklaringar till förbättringen. Medgång? Vi har kommit i ledning i en del matcher, ofta tidigt. Nyförvärv? Sjögren för tidig att bedöma, men Matusak har ju producerat och Fernholm gett mer stabilitet bakåt. Men i övrigt: har DIF funnit sitt spel?
Personligen såg jag matchen nere i Malmö i december och reflekterade främst över frånvaron av egna, lätta misstag i försvars- och mittzon, första gången Mif bröt ett uppspel på DIF:s planhalva var i slutet av andra perioden. Samtidigt var jag väl medveten att Malmö - vars spel sågades rätt rejält dagen efter, trots att man som djurgårdare givetvis fick ökad puls varje gång de tog pucken - kanske inte var en värdemätare att jämföra med HV eller för den delen FBK. Men ni som sett ett flertal matcher kanske kan dela med er av intrycken?
Personligen såg jag matchen nere i Malmö i december och reflekterade främst över frånvaron av egna, lätta misstag i försvars- och mittzon, första gången Mif bröt ett uppspel på DIF:s planhalva var i slutet av andra perioden. Samtidigt var jag väl medveten att Malmö - vars spel sågades rätt rejält dagen efter, trots att man som djurgårdare givetvis fick ökad puls varje gång de tog pucken - kanske inte var en värdemätare att jämföra med HV eller för den delen FBK. Men ni som sett ett flertal matcher kanske kan dela med er av intrycken?
- Jack Daniel
Jag tycker, av de matcher jag sett, att vi blivit betydligt bättre på uppspelen i mitt- och anfallszon, mkt mer effektivt.
Vi SPELAR pucken genom mittzon istället för att dumpa, och vi gör det på ett sätt som tvingar motståndarbackarna att backa och därigenom får vi ofta ett övertag i de spelsekvenserna.
Måste ha gnuggats under träningarna?
Dessutom har vi minimerat misstag i egen zon, mest genom att backarna jobbar hårdare och är aggressivare i checkingspelet.
Lassila är också en delförklaring, han blir bättre och bättre vad det verkar.
D.I.F.

Vi SPELAR pucken genom mittzon istället för att dumpa, och vi gör det på ett sätt som tvingar motståndarbackarna att backa och därigenom får vi ofta ett övertag i de spelsekvenserna.
Måste ha gnuggats under träningarna?
Dessutom har vi minimerat misstag i egen zon, mest genom att backarna jobbar hårdare och är aggressivare i checkingspelet.
Lassila är också en delförklaring, han blir bättre och bättre vad det verkar.
D.I.F.

Som jag ser det har laget iallafall blivit betydligt bättre på att täppa till bakåt. Motståndarna åkte i höstas väldigt lätt in i våran zon och skapade massor av målchanser.
Nu tar det oftare stopp mellan röda och defensiva blå.
Även Lassila har skärpt till sig och spelat bättre tycker jag. Han känns helt klart som nummer ett nu. Tror det är viktigt för både honom och laget att det inte fladdras med varannan match som i höstas.
Även Lassila har skärpt till sig och spelat bättre tycker jag. Han känns helt klart som nummer ett nu. Tror det är viktigt för både honom och laget att det inte fladdras med varannan match som i höstas.
Håller med. Larsson har ju visat vad han kan, men hoppas nu att de låter Lassila köra på "sålänge det håller" - skulle vi mot förmodan hamna på säker slutspelsmark eller i nån form av ingenmansland, då kan man ju låta Larsson stå i vilket fall, bara så han inte rostar. Men den dan är än så länga långt borta, hoppas verkligen de låter Lassila fortsätta.Dingman skrev:Som jag ser det har laget iallafall blivit betydligt bättre på att täppa till bakåt. Motståndarna åkte i höstas väldigt lätt in i våran zon och skapade massor av målchanser.
- Andy
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Hårdare checking.
Tätare försvarspel som dessutom öppnar upp för snabbare spelvändningar och som skapar trygghet framåt.
Bättre målvaktsspel.
Det är min enkla analys...
Dessutom fick nog gruppen ny energi av att spela på ett fullsatt HOV. Tänk om vi alltid hade samma publikstöd - då skulle DIF inte kunna förlora
Tätare försvarspel som dessutom öppnar upp för snabbare spelvändningar och som skapar trygghet framåt.
Bättre målvaktsspel.
Det är min enkla analys...
Dessutom fick nog gruppen ny energi av att spela på ett fullsatt HOV. Tänk om vi alltid hade samma publikstöd - då skulle DIF inte kunna förlora
Om jag inte har helt fel, så skulle jag kalla det här en repris ifrån förra säsongen. En kopia rent av hittills, förra året efter jul fick vi en formtopp och klättrade som nu i tabellen. Sakta men säkert gick det bara bättre och bättre, tills formen gick ur oss för tidigt för att vi skulle kunna etablera oss på en slutspelsplats.
Men förra året hade vi inga "nyförvärv" så här sent, med undantag för endast Patrik Nilson, och det ska bli kul att se om den här formtoppen håller tillräckligt länge.....
Men förra året hade vi inga "nyförvärv" så här sent, med undantag för endast Patrik Nilson, och det ska bli kul att se om den här formtoppen håller tillräckligt länge.....

Tror DIFspelarna tar det som hände förra året som en lärdom. Därför kommer det förmodligen inte bli en repris i år. Var så säker!Pepp91 skrev:Om jag inte har helt fel, så skulle jag kalla det här en repris ifrån förra säsongen. En kopia rent av hittills, förra året efter jul fick vi en formtopp och klättrade som nu i tabellen. Sakta men säkert gick det bara bättre och bättre, tills formen gick ur oss för tidigt för att vi skulle kunna etablera oss på en slutspelsplats.

Vi är med er - överallt
Vi är med er - överallt
Vi är med er - överallt
Åhh åhh - Djurgår´n
Djurgårdens IF - Mesta Mästarna
1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959
1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983 - 1989
1990 - 1991 - 2000 - 2001
Vi är med er - överallt
Vi är med er - överallt
Åhh åhh - Djurgår´n
Djurgårdens IF - Mesta Mästarna
1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959
1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983 - 1989
1990 - 1991 - 2000 - 2001
-
ok
Roligt att Pepp91 har tänkt på samma sak som mig. Men jag kan nog hålla med Jordan att så kommer det inte bli den här säsongen.
Det enda som betyder något är att du är där. kom igen stöd Djurgården
En ändrad mental inställning kanske av nedanstående art.
Lite svårt att inte bli impad av killen, trots att det är en råtta:
Saxat från Helsingborgs Dagblad, http://hd.se/sport/2007/01/10/christeen ... d-att-bli/
I fredags fick AIK:s Mats Christéen ett slagskott i ansiktet, som kostade honom 40 stygn, en sprucken käke och sex skadade tänder (två slogs av, fyra blev intryckta). Men ikväll, när AIK kommer till Ängelholm, tänker han ändå spela.
- Jag är inställd på en massa burop. Men det får jag ta, jag är ju inte oskyldig. Och förhoppningsvis slutar det trevligare den här gången, säger han.
Lagens möte den 24 november blev en blodig historia. Matchen urartade och Mats Christéen knockade Rögles Mikael Gath. Christéen straffades med fem matchers avstängning och 8000 kronor i böter.
- Det var nog ett rimligt straff, säger han. Tiden efteråt var rätt jobbig, det var mycket skriverier och jag kände mig jagad. Men sen lugnade det ner sig.
Efter matchen blev Mats Christéen polisanmäld av en privatperson. Förundersökningen pågår fortfarande och åklagaren har därmed ännu inte tagit ställning till om åtal ska väckas eller inte.
- Jag vet inte hur det där fungerar, säger Christéen. Och det är inget jag går och funderar på.
Den senaste veckan har Mats Christéen haft annat i tankarna. Som det där skottet i fredags som har tvingat honom att äta med sugrör.
- Det smällde till rätt bra, sen fick jag tillbringa en och en halv timme på sjukhuset efteråt. Men jag hade ändå tur i oturen, det kunde gått ännu värre, säger han.
AIK är hårt skadedrabbat för tillfället och senaste matchen fick laget slutföra med bara 14 utespelare. Nu är tre killar tillbaka, däribland Mats Christéen.
- Det blir helvisir för min del, säger han. Jag vill inte missa den här matchen, vi behöver verkligen tre poäng. Dessutom är det jäkligt roligt att spela i Ängelholm, med det publiktrycket.
Lite svårt att inte bli impad av killen, trots att det är en råtta:
Saxat från Helsingborgs Dagblad, http://hd.se/sport/2007/01/10/christeen ... d-att-bli/
I fredags fick AIK:s Mats Christéen ett slagskott i ansiktet, som kostade honom 40 stygn, en sprucken käke och sex skadade tänder (två slogs av, fyra blev intryckta). Men ikväll, när AIK kommer till Ängelholm, tänker han ändå spela.
- Jag är inställd på en massa burop. Men det får jag ta, jag är ju inte oskyldig. Och förhoppningsvis slutar det trevligare den här gången, säger han.
Lagens möte den 24 november blev en blodig historia. Matchen urartade och Mats Christéen knockade Rögles Mikael Gath. Christéen straffades med fem matchers avstängning och 8000 kronor i böter.
- Det var nog ett rimligt straff, säger han. Tiden efteråt var rätt jobbig, det var mycket skriverier och jag kände mig jagad. Men sen lugnade det ner sig.
Efter matchen blev Mats Christéen polisanmäld av en privatperson. Förundersökningen pågår fortfarande och åklagaren har därmed ännu inte tagit ställning till om åtal ska väckas eller inte.
- Jag vet inte hur det där fungerar, säger Christéen. Och det är inget jag går och funderar på.
Den senaste veckan har Mats Christéen haft annat i tankarna. Som det där skottet i fredags som har tvingat honom att äta med sugrör.
- Det smällde till rätt bra, sen fick jag tillbringa en och en halv timme på sjukhuset efteråt. Men jag hade ändå tur i oturen, det kunde gått ännu värre, säger han.
AIK är hårt skadedrabbat för tillfället och senaste matchen fick laget slutföra med bara 14 utespelare. Nu är tre killar tillbaka, däribland Mats Christéen.
- Det blir helvisir för min del, säger han. Jag vill inte missa den här matchen, vi behöver verkligen tre poäng. Dessutom är det jäkligt roligt att spela i Ängelholm, med det publiktrycket.