Utökning av Elitserien?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av John Terry »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Likväl som argumentet är att lagen skulle kunna spela roligare om serien är stängd så handlar de ju fortfarande om att ta så mycket poäng som möjligt och ta sig till slutspel. Jag antar väl att de spelar som de gör idag för att just ta så mycket poäng som möjligt. Så vad skulle bli skillnad? Dessutom finns det ju en rätt stor risk att klubbarna inte tar sin verksamhet på lika stort allvar längre när det inte finns risk för att åka ur och förlora jobbet. Alla på kansliet sitter säkert och du behöver inte längre jobba sju dagar i veckan för att ha publik på matcherna och dra in pengar.
Ärligt talat, känns inte detta lite långsökt? I all välmening alltså. Har du några fakta som styrker din teori att marknadspersonal inte bryr sig just i stängda serier?

Den naturliga ståndpunkten är i att den nämnda yrkesgruppen får kontinuitet och information om framtiden, så att de kan göra ett bättre jobb än fallet när man inte ens vet vad som händer nästa år.
Jag har aldrig sagt att de inte bryr sig.

Men självklart är det ju aldrig bra att vara FÖR bekväm i sitt jobb. Vilket jag tror många klubbar skulle bli om det inte fanns risk för att åka ur.
Du har alltså observerat detta fenomen i de ligor som är stängda?
Vill du jämföra med NHL så kan du ju lägga ner det på en gång. Det är en helt annan värld med draftsystemet och har alltid varit stängt. Det skulle vara en jävla skillnad på att bara stänga en liga som varit öppen hela tiden och det finns hundratals andra klubbar i landet som vill dit.

Djurgården som förening har ju varit alldeles för bekväma senaste åren och inte brytt sig om sin publik och trott att saker och ting löser sig av sig självt. Tror du inte risken för detta skulle öka om det inte fanns något sätt att åka ur?
Ursäkta, men här måste jag nog hålla med Sensei. Jag kan nog inte se någon koppling med att folk skulle bli lata på jobbet för att risken att få sparken (pga en eventuell degradering) ej skulle finnas. Det måste väl finnas chefer och en arbetsmiljö som ställer krav på arbetsplatsen, precis som överallt annars?

Det som hänt DIF på kansliet senaste åren är ju snarare ett problem för DIF som enskild organisation och som inte går att koppla till diskussionen om stängd eller icke stängd liga.

Även om jag förstår precis vad du menar och vad du är orolig för mtp hur publiken till exempel behandlats till och från.
Användarvisningsbild
seppuko
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Jag kan typ inte få sparken. Jobbar statligt, och typ enda skälet för mig att få sparken är om jag medveten gör bort mig så otroligt mycket. Detta taggar mig snarare att förbättra min situation och utvecklas, för jag vet att oavsett finanskris eller annat så sitter jag säkert. Som sagt, rädslan att förlora får inte vara starkare än viljan att vinna.

Om man då blir lat för att man inte kan få sparken, eller inte degraderas till en lägre division så skall man nog söka nytt arbete, alternativt är det någon som gör detta åt dig.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det centrala i denna fråga är inte enligt mig om personalen skulle jobba bättre eller sämre om det visste att det inte fanns en risk att åka ur. ( Vissa skulle antagligen jobba bättre med tryggheten i ryggen med andra antagligen skulle jobba sämre för piskan inte fanns där längre. )

Det centrala för mig är att jag tror att risken att intresset för hockeyn skulle tvärsjunka om man stängde en serie. Nu sjuder det ett hockeyintresse i städer som Örebro, Västerås, Leksand bara för att nämna några. Hur tror ni intresset skulle vara där om lokalbefolkningen visste att det spelar ingen roll hur bra vi än lirar för vi kommer aldrig få möjligheten att ta klivet upp.

Är 99% säker på att intresset skulle dö ut för hockeyn i stora delar av landet om detta inträffade och det är en utveckling jag inte vill se skall inträffa.

Skulle nästan föredraga om serien var upplagd som i fotboll att lag alltid åkte ur så det alltid kom in lite nytt blod till respektive serie. Tror det skulle bidra till att göra hockeyn betydligt mer populär.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Tycker man borde enas om att minst 1 lag åker ur varje år och ett går upp. Stänga serien känner inte jag är en bra idé. Vi behöver en stabilare "farmarmentalitet" bland lagen längre ner för att en sådan sak skulle vara ok. Men om 1:an i HA alltid gick upp skulle det tända den serien extra mycket.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Kall-El, jag håller med i det mesta du skriver men vill även tillägga att jag tror det finns risk att hockeyintresset skulle dö ut även i lag som ingår i den här stängda ligan. En enormt stor del av spänningen är ju just att följa streck-striderna, och den där nervkittlande risken att lag hamnar i botten. Skulle bli rysligt jävla tråkigt om den biten försvann.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Då säger vi väl såhär då:

14 lag
1-8 slutspel
9-11 spelat klart
12-13 kvalserien
14 åker ut direkt
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

seppuko skrev:Tycker man borde enas om att minst 1 lag åker ur varje år och ett går upp. Stänga serien känner inte jag är en bra idé. Vi behöver en stabilare "farmarmentalitet" bland lagen längre ner för att en sådan sak skulle vara ok. Men om 1:an i HA alltid gick upp skulle det tända den serien extra mycket.
Jag röstar för det där också, tror ett fotbollsliknande upplägg skulle bli väldigt mycket bättre.
Rix

Inlägg av Rix »

1-8 slutspel
9-11 Ingenmansland
12-13 Kvalserien
14 Utslagna

HA
1 Direktplats till ES
2-5 Kvalserien

Detta gör att de som vinner HA också belöna för det.

4 lag från HA och 2 från ES möts i Kvalserien precis som det varit innan.
3 lag i ingenmansland i ES. Detta tror jag gör att ligan blir lite jämnare då fler lag har chansen att spela sig kvar trots en medioker säsong.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

-daniel- skrev:Kall-El, jag håller med i det mesta du skriver men vill även tillägga att jag tror det finns risk att hockeyintresset skulle dö ut även i lag som ingår i den här stängda ligan. En enormt stor del av spänningen är ju just att följa streck-striderna, och den där nervkittlande risken att lag hamnar i botten. Skulle bli rysligt jävla tråkigt om den biten försvann.
Självfallet är det så.

Intresset skulle ju sjunka även för lagen i den högsta serien om man tog bort degraderingsmomentet.

Då skulle ju grundserien hastigt och lustigt enbart handla om att ta sig till slutspel eller inte och därmed skulle vi tappa en viktig streckstrid. Hade man gjort som i fotbollen hade vi ju fått två extra streck, alltså dels en för att undvika att åka ur direkt samt en strid om att slippa kvala.

Enda lilla fördelen jag kan se med en stängd serie är att lag som har stora ekonomiska problem kan ta 2-3 skitsäsonger med pisstrupper utan att riskera att åka ur, men hur jävla kul är det på en skala från ett till tio att ha med ett sådant lag i en serie?
gurra

Inlägg av gurra »

Mattias_87 skrev:Då säger vi väl såhär då:

14 lag
1-8 slutspel
9-11 spelat klart
12-13 kvalserien
14 åker ut direkt
Optimalt!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Kall-El skrev: Intresset skulle ju sjunka även för lagen i den högsta serien om man tog bort degraderingsmomentet.
Ärligt talat -- när du gör en omvärldsanalys, ser du detta fenomen i stänga ligor? Flyr publiken? Dör ligorna? Hamnar de stänga ligorna i regel på efterkälken och faller i glömska?
Kall-El skrev: Enda lilla fördelen jag kan se med en stängd serie är att lag som har stora ekonomiska problem kan ta 2-3 skitsäsonger med pisstrupper utan att riskera att åka ur, men hur jävla kul är det på en skala från ett till tio att ha med ett sådant lag i en serie?
Den enda fördelen jag ser med öppna ligor är att du och coach daniel är nöjda och belåtna -- och att det inte bekommer er det minsta att vi blir allt mer på frånåkta ekonomiskt av konkurrerande ligor i vår närhet.

Att elitserien döms till en framtid som farmarliga åt resten av europa spelar inte så stor roll -- bara ni får ha kvar era kvalstreck och ångestmatcher där småklubbarna primärt försöker undvika misstag och täppa igen mittzon inför halvtomma läktare.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Utökning av Elitserien?

Inlägg av pulverapa »

Utöka ES till 14 lag och slopa kvalserien. Ett lag går upp, ett lag åker ur.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Exakt. Ingen kvalserie. Då spelar det ingen roll om man utökar eller inte, det är kvalserien som är det destruktiva här.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

sensei skrev:
Kall-El skrev: Intresset skulle ju sjunka även för lagen i den högsta serien om man tog bort degraderingsmomentet.
Ärligt talat -- när du gör en omvärldsanalys, ser du detta fenomen i stänga ligor? Flyr publiken? Dör ligorna? Hamnar de stänga ligorna i regel på efterkälken och faller i glömska?
Kall-El skrev: Enda lilla fördelen jag kan se med en stängd serie är att lag som har stora ekonomiska problem kan ta 2-3 skitsäsonger med pisstrupper utan att riskera att åka ur, men hur jävla kul är det på en skala från ett till tio att ha med ett sådant lag i en serie?
Den enda fördelen jag ser med öppna ligor är att du och coach daniel är nöjda och belåtna -- och att det inte bekommer er det minsta att vi blir allt mer på frånåkta ekonomiskt av konkurrerande ligor i vår närhet.

Att elitserien döms till en framtid som farmarliga åt resten av europa spelar inte så stor roll -- bara ni får ha kvar era kvalstreck och ångestmatcher där småklubbarna primärt försöker undvika misstag och täppa igen mittzon inför halvtomma läktare.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Jag tror nog att den där Europaligan kommer att komma före en utökning av Elitserien. Och den lär väl fungera som NHL och KHL, delvis stängd. Sen får vi se vilka lag som får spela i den, det är bara att vänta och se. Det bör ju vara att man har en arena med minst 5000 platser och en stor juniorverksamhet och möjligheter att dra mycket publik. Och där ligger vi bra till.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar