Naturligtvis skall man skilja på betalande åskådare och övriga åskådare, om inte annat för att få rätt i intäktsredovisningen och bra beslutsunderlag inför kommande "jippon". Är magisterekonom med erfarenhet från såväl redovisning som revision så det har jag inga som helst problem att förstå.
Däremot ger det en helt felaktig bild om man i tidningar och på tv endast redovisar de som faktiskt betalat entrépeng som åskådare. Åskådare är alla som tagit sig till matchen för att titta, oavsett om de betalat inträde eller ej (matchfunktionärer och liknande undantagna naturligtvis). Jämför gärna med gratismatchen på Hovet mot Frölunda i Nordic Trophy tidigare i höstas. Om bara de som betalat inträde räknas som åskådare så var alltså publiksiffran på den matchen noll personer, vilket naturligtvis ger en konstig bild av verkligheten.
Publiksiffran som offentliggörs i media har inget som helst att göra med intäktsredovisningen i bokföringen. Tycker därför att det är mycket tråkigt om man skrämmer bort potentiella supportrar genom att gå ut med budskapet att det varit halvfullt när det i själva verket (nästan) varit fullt hus.
Jag som Djurgårdare vill naturligtvis att så många som möjligt betalar inträde och inte lockas till matchen via gratisbiljetter. Men väl på plats i arenan skiter jag fullständigt i vad folk har för biljetter, vill att vi ska vara så många som möjligt och att det syns när vi nästan fyller Hovet.
Felaktiga publiksiffror
Det är hela antalet besökande som räknas.
Inga räknas bort. Vad som sen redovisas i bokföringen är en helt annan summa (lägre) än vad som visas på matchrapporterna/skärmen.
Så det är "tutti balutti" som visas på jumbon och i matchrapporterna.
Det enda som inte visas är "evenemangs/arrangemangs" folk som jobbar ideellt för DIF Hockey, och efter utfört arbete så går dem upp och sätter sig och ser matchen.
Men jag har också reagerat över "taskiga" publiksiffror, fast det sett ut att vart mer folk..
Kanske någon som glömt abakus ramen hemma?[/u]
Inga räknas bort. Vad som sen redovisas i bokföringen är en helt annan summa (lägre) än vad som visas på matchrapporterna/skärmen.
Det enda som inte visas är "evenemangs/arrangemangs" folk som jobbar ideellt för DIF Hockey, och efter utfört arbete så går dem upp och sätter sig och ser matchen.
Men jag har också reagerat över "taskiga" publiksiffror, fast det sett ut att vart mer folk..
Ett tag räknade tex Basketligan och Innebandyn med funktionärer och spelare för att få upp siffrorna. Det ska naturligvis inte få hända, men all publik räknas som publik även om de inte skulle betala för sig!vazze skrev:Det är hela antalet besökande som räknas.
DIF! ALLTID - OAVSETT!