Men nu måste vi väl hejda deppnojan. Tråden handlar om "klubbkänslan". Om jag känner supportrar i allmänhet och Djurgårdare i synnerhet, så stärks klubbkänslan vid motgångar. Åtminstone för klassiska klubbar, som dessutom har ett välkänt varumärke. Som jag skrivit tidigare så kan en fortsatt sportsligt misslyckande i år kunna leda till en helomvändning och en stark återkomst. Tänk er ett normalt år med fullsatt Hovet plus tusentals hockeyintresserade Djurgårdare framför TV och bildskärm. Skulle de vid degradering helt plötsligt hålla på andra lag, glömma sitt hockeyintresse, eller helt enkelt dö ut? Tror inte det.Nissehult skrev:Bästa vänner.
DIF komme att tappa ca 30 millar i samband med degraderingen. Lägg till detta färre och lägre sponsorpengar (f;låt svenskan) samt lägre biljettpriser. Detta innebär att det är ett måste att i princip samtliga spelare måste försvinna eller kontrakt skrivas om.
Vi har inte råd att betala, ens i närheten av, de löner de har idag. Junisarna undantagna.
Alltså, ett lag bestående avdagens J20 med komplettering av några åldermän som kan tänkas lira för kaffpengar (typ 50´i månaden) är vad DIF har budget till nästa säsong. Att man tar setget upp direkt med ett sådant lag, tja vad är det för odds på det?
Klubbkänslan vid allsvenskt spel
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Klubbkänslan vid allsvenskt spel
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Väl talat! Det tror inte jag heller! Och inte fan ska vi väl vara sämre än Solna och Bajen heller? När Bajen konkade ryckte Boustedt m.fl. ut och erbjöd sina tjänster gratis! Nu snackar vi inte samma katastrof här, men klubbhjärta av det slaget hade man gärna sett här med... även hos spelarna, hm hmminalman skrev:Men nu måste vi väl hejda deppnojan. Tråden handlar om "klubbkänslan". Om jag känner supportrar i allmänhet och Djurgårdare i synnerhet, så stärks klubbkänslan vid motgångar. Åtminstone för klassiska klubbar, som dessutom har ett välkänt varumärke. Som jag skrivit tidigare så kan en fortsatt sportsligt misslyckande i år kunna leda till en helomvändning och en stark återkomst. Tänk er ett normalt år med fullsatt Hovet plus tusentals hockeyintresserade Djurgårdare framför TV och bildskärm. Skulle de vid degradering helt plötsligt hålla på andra lag, glömma sitt hockeyintresse, eller helt enkelt dö ut? Tror inte det.Nissehult skrev:Bästa vänner.
DIF komme att tappa ca 30 millar i samband med degraderingen. Lägg till detta färre och lägre sponsorpengar (f;låt svenskan) samt lägre biljettpriser. Detta innebär att det är ett måste att i princip samtliga spelare måste försvinna eller kontrakt skrivas om.
Vi har inte råd att betala, ens i närheten av, de löner de har idag. Junisarna undantagna.
Alltså, ett lag bestående avdagens J20 med komplettering av några åldermän som kan tänkas lira för kaffpengar (typ 50´i månaden) är vad DIF har budget till nästa säsong. Att man tar setget upp direkt med ett sådant lag, tja vad är det för odds på det?

Väl talat bägge två. Inte utan att man blir lite varm i hjärtet när man läser era inlägg.Erik I skrev:Väl talat! Det tror inte jag heller! Och inte fan ska vi väl vara sämre än Solna och Bajen heller? När Bajen konkade ryckte Boustedt m.fl. ut och erbjöd sina tjänster gratis! Nu snackar vi inte samma katastrof här, men klubbhjärta av det slaget hade man gärna sett här med... även hos spelarna, hm hmminalman skrev:Men nu måste vi väl hejda deppnojan. Tråden handlar om "klubbkänslan". Om jag känner supportrar i allmänhet och Djurgårdare i synnerhet, så stärks klubbkänslan vid motgångar. Åtminstone för klassiska klubbar, som dessutom har ett välkänt varumärke. Som jag skrivit tidigare så kan en fortsatt sportsligt misslyckande i år kunna leda till en helomvändning och en stark återkomst. Tänk er ett normalt år med fullsatt Hovet plus tusentals hockeyintresserade Djurgårdare framför TV och bildskärm. Skulle de vid degradering helt plötsligt hålla på andra lag, glömma sitt hockeyintresse, eller helt enkelt dö ut? Tror inte det.Nissehult skrev:Bästa vänner.
Dock kvartsår faktum att den ekonomiska situationen blir mycket besvärlig om vi hamnar i allsvenskan. Vi dras ju redan nu med ett underskott. Vid bra publik (mycket folk) så kan vi hamna resultatmässigt på budget (budgeterat var 2 slutspelsmatcher, ca 2 millar i nettoöverskott).
Om de flesta fans tar samma beslut som ni så kommer vi att ha hyggliga publiksiffror i allsvenskan och då finns det hopp.
Men jag håller fast vid att spelarlönerna måste ner, kraftigt!
När det gäller jämförelserna med Bajen och Gnaget så agerade klubbarna helt olika och hamnade i olika situationer. Bajen konkade p g a för lite intäkter helt enkelt medan Gnaget förlorade sin elitlicens efter degraderingen. Då tog ett antal gnagare, med Ankan i spetsen, krafttag och la upp en plan, vilken bevisligen lyckades. Jag vill inte att mitt kära DIF skall hamna i deras läge.
Glöm heller inte bort att intäkterna från TV, radio och förbundet är på en helt annan nivå än i ES.
Men, som sagt, om de flesta resonerar som ni så kan en eventuell degradering bli kortvarig och inte så plågsam.
- -daniel-
Det är ju tämligen uppenbart att man inte kan ha en spelarbudget på 35 miljoner ++ i hockeyallsvenskan (om man inte har någon stark extern finansiär, exempelvis Stenbeck), så det är klart som korvspad att vi måste få ner spelarlönerna kraftigt om vi åker ur. Jag håller fast vid att jag tror vi max talar om 4-5 spelare (junisar ej räknade) som stannar vid en degradering.
Läste någonstans att det är ändrade regler för i år, vilket gör att det laget/lagen som åker ur får dela på en liten summa av TV-intäkterna för nykomlingarna. Ser inte riktigt logiken och rättvisan i det - och vet ej heller om det stämmer men det är ju självklart positivt för oss om vi skulle trilla ur (VILKET INTE FÅR SKE).
Läste någonstans att det är ändrade regler för i år, vilket gör att det laget/lagen som åker ur får dela på en liten summa av TV-intäkterna för nykomlingarna. Ser inte riktigt logiken och rättvisan i det - och vet ej heller om det stämmer men det är ju självklart positivt för oss om vi skulle trilla ur (VILKET INTE FÅR SKE).
Det här med klubbkänsla är ju svårt. Jag jobbar i Södertälje och dom hade ju en pärs förra året om man säger så. Vi är en ganska tight arbetsgrupp som jobbar tätt inpå varandra så det blir mycket hockeysnack. Nu är jag dock pappaledig som dom har inte kunnat terrorisera mig, men förra året så var dom under hela säsongen rätt deprimerade. Det var ju för övrigt vi som skickade ner Södertälje genom att inte spela för vinst i Timrå i sista matchen så det fick jag ju höra.
Men dom tog AS platsen med ro, det är fortfarande en bra andraserie och den följs bra av Viasat, deras sändningar är så mycket bättre än Canal+. Dock sänder dom inte alla matcher som Canal+ gör men man kan hoppas att det svänger, även om vi klarar oss kvar i ES. Problemet är ju som alla vet att ta sig upp igen. Nuförtiden verkar det som att man har två alternativ. Göra en finansiell uppgång eller göra en aik. Växjö kom upp via finansiärerna, dom hade en starkt trupp som kostade lite pengar. Örebro detsamma i år. aik dock byggde en grund under lång tid och gjorde ett par fantastiska nyförväv inför sista säsongen där nere vilket lönade sig stort. Men då måste man ha en bra sportchef vilket vi antagligen inte har.
Men då för min egen del så är klubbkänslan densamma. Jag älskar hockey och jag älskar Djurgården. Det jobbigaste för mig om vi åker ner är att behöva trassla med att säga upp Canal+ och fixa Viasat för att när man har Viasat ändå behöva betala extra på tex S24 för att se matcher. Sånt gillar jag inte
Men dom tog AS platsen med ro, det är fortfarande en bra andraserie och den följs bra av Viasat, deras sändningar är så mycket bättre än Canal+. Dock sänder dom inte alla matcher som Canal+ gör men man kan hoppas att det svänger, även om vi klarar oss kvar i ES. Problemet är ju som alla vet att ta sig upp igen. Nuförtiden verkar det som att man har två alternativ. Göra en finansiell uppgång eller göra en aik. Växjö kom upp via finansiärerna, dom hade en starkt trupp som kostade lite pengar. Örebro detsamma i år. aik dock byggde en grund under lång tid och gjorde ett par fantastiska nyförväv inför sista säsongen där nere vilket lönade sig stort. Men då måste man ha en bra sportchef vilket vi antagligen inte har.
Men då för min egen del så är klubbkänslan densamma. Jag älskar hockey och jag älskar Djurgården. Det jobbigaste för mig om vi åker ner är att behöva trassla med att säga upp Canal+ och fixa Viasat för att när man har Viasat ändå behöva betala extra på tex S24 för att se matcher. Sånt gillar jag inte

New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- Blå Helgonet
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Kontakt:
Slutet är nära... fy f*n för denna avgrundsdjupa, förödmjukande förnedring.
Vi klarar inte av BK Brödköping, Knäckebrödhult eller vad f*n de alla heter.
Djurgården överlever inte Allsvenskan, konkursen står där nere i träsket och väntar.
Tog smärre evighet för Gnaget att kravla upp och Brajen gick omkull.
Jag är så förbannad att jag funderar på att knata in på närmaste bengstation och be de låsa in mig innan jag löper amok.

Vi klarar inte av BK Brödköping, Knäckebrödhult eller vad f*n de alla heter.
Djurgården överlever inte Allsvenskan, konkursen står där nere i träsket och väntar.
Tog smärre evighet för Gnaget att kravla upp och Brajen gick omkull.
Jag är så förbannad att jag funderar på att knata in på närmaste bengstation och be de låsa in mig innan jag löper amok.

Blue Saints...
Jag tror att en degradering kommer öppna upp plånböckerna hos rika personer med Djurgårdshjärta. Vi måste ha ekonomiskt fokus, så att vi inte riskerar klubbens fortlevnad. Hellre någon extra säsong i Allsvenskan än att satsa allt på ett kort.
Hellre en säsong, fan tvårikkard skrev:Jag tror att en degradering kommer öppna upp plånböckerna hos rika personer med Djurgårdshjärta. Vi måste ha ekonomiskt fokus, så att vi inte riskerar klubbens fortlevnad. Hellre någon extra säsong i Allsvenskan än att satsa allt på ett kort.

För mig kvittar det egentligen om vi lirar i Elitserien eller Allsvenskan så länge spelarna gör vad som förväntas av dom på isen. Jag vill se ett lag som gör allt dom kan för att vinna matcher, ett lag som känner trygghet i det spel som ska utföras och har den mentala stabiliteten att inte falla ihop som en säck potatis så fort ett ljust skymtas i tunneln.
Visst är det alltid roligast att lira i högsta serien, men inte på bekostnad av vad vi sett under denna säsong.
Visst är det alltid roligast att lira i högsta serien, men inte på bekostnad av vad vi sett under denna säsong.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Jag vill vinna guld. Det blir svårt i HA.Stulle skrev:För mig kvittar det egentligen om vi lirar i Elitserien eller Allsvenskan så länge spelarna gör vad som förväntas av dom på isen. Jag vill se ett lag som gör allt dom kan för att vinna matcher, ett lag som känner trygghet i det spel som ska utföras och har den mentala stabiliteten att inte falla ihop som en säck potatis så fort ett ljust skymtas i tunneln.
Född till sportchef.
- -daniel-
Ingen kan vara nöjd och acceptera att Mesta Mästarna harvar runt i landets näst högsta serie. Det är skamligt och pinsamt.Stulle skrev:För mig kvittar det egentligen om vi lirar i Elitserien eller Allsvenskan så länge spelarna gör vad som förväntas av dom på isen. Jag vill se ett lag som gör allt dom kan för att vinna matcher, ett lag som känner trygghet i det spel som ska utföras och har den mentala stabiliteten att inte falla ihop som en säck potatis så fort ett ljust skymtas i tunneln.
Absolut, det vill vi allihopa, men samtidigt måste man vara realistisk, och trenden de senaste säsongerna pekar inte till våran fördel direkt. Jag skulle bara ha otroligt svårt att se laget harva sig igenom en liknande säsong igen utan att tappa förståndet helt och hållet.android skrev:Jag vill vinna guld. Det blir svårt i HA.
Det må vara hur skamligt och pinsamt som helst, men sanningen kvarstår. Efter finalåret har det bara gått nedför utan några tecken på en vändning.-daniel- skrev:Ingen kan vara nöjd och acceptera att Mesta Mästarna harvar runt i landets näst högsta serie. Det är skamligt och pinsamt.
Jag är inte arg, och inte besviken.
- -daniel-
Det stora problemet med HA-spel är att man knappast bara kan tro det är att "starta om" och sen så tar vi oss upp till ES det påföljande året...jag tror det är precis lika stor risk vi harvar runt där nere lika länge som Malmö, Leksand osv. Orkar inte med den jävla loserstämpel... fy fan.
Lite off-topic kanske, men glöm inte att Växjö året innan också spelade kvalserie med mindre bra resultat, samt tappade nästan alla "stjärnspelare" (ex. fasth, rosen, hedman etc) vilket innebar att de i princip fick börja om på nytt. Och när de väl tog sig upp året efter körde de rent utsagt över kvalserien (med ett tillsynes SÄMRE lag en året tidigare). Pengar kommer det kosta! Men det kan lika gärna då skit, se på Malmö? Samt Leksands sk "försök" tidigare år.seppuko skrev:Nuförtiden verkar det som att man har två alternativ. Göra en finansiell uppgång eller göra en aik. Växjö kom upp via finansiärerna, dom hade en starkt trupp som kostade lite pengar. Örebro detsamma i år. aik dock byggde en grund under lång tid och gjorde ett par fantastiska nyförväv inför sista säsongen där nere vilket lönade sig stort. Men då måste man ha en bra sportchef vilket vi antagligen inte har.)
Som jag nämnde tidigare i tråden måste vi verkligen (vid eventuell degradering) försöka hitta den där "lagkänslan" och verkligen hitta spelare som visar hjärta. Det är något jag saknar denna säsong....
Men återigen, vare sig vi spelar Elitserie eller div 3 kommer jag hursomhelst följa DIF till graven....
1891
- minalman
En idé vore att premiera de som köper säsongskort nästa år med samma pris för år två om man slantar för två år på en gång. Mer pengar för klubben att använda i AS och billigare säsongskort för oss i ES om man lyckas gå upp direkt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)