Djurgårdens IF - HV71, 27/10 2011

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Norrastååå

Re: Djurgårdens IF - HV71, 27/10 2011

Inlägg av Norrastååå »

Hörni flickor!

NU börjar det likna något! Jag tror absolut ni är på rätt spår när ni kritiserar Hardy. Vi (vi = HV71, jag är objuden gäst här som ni kanske minns) har haft precis en så'n coach i Janne Karlsson. Om Hardy står och ugglar grått och skumögt som en förgiftad Kung Theoden så stod Janne K och DRACK SAFT. Jag vet inte vad som är värst, det är väl en ren smakfråga i perversionerna.

DIF och HV har de senaste åren haft lag som har funkat efter vissa givna mönster och med ett visst mått av samspelta seniora spelare som klarar att göra sitt jobba med eller utan en levande coach. Men när det inte längre funkar (vi hade såna svackor förra året - brrr) så som det blivit nu i DIF så blir det skriande tydligt att man behöver en AKTIV och engagerande coach.

Vi blev av med JK och fick Dahlén som en skänk från himlen (vi har ju lite bättre connections dit nere i Jerusalem). Häromkvällen blev det så grymt tydligt. Underläge 2-0 borta mot Läjkers Legionärer och nästan halva tredje perioden har gått. Dahlén och Ljungbergh (gammal HV-spelare och ass-coach) står med sina kloka huvuden så tätt ihop att lössen kan krypa fritt mellan deras kalufser. De ritar i varsitt block och pekar, diskuterar intensivt en knapp halvminut. Så nickar huvudena upp, man ser att de har fattat beslut. Så går de direkt på spelarna med engagerat kroppsspråk, instruerar, förklarar peppar. BAM!! Så skall det se ut. HV vänder matchen och vinner med 4-2.

Jag lider verkligen med er. Trist att se ett av hockeysveriges smartaste och roligaste forum förfalla till att dissa sitt eget lag, gnälla uppgivet och såga spelare som faktiskt spelar för klubbmärket. Så ser det tyvärr ut i trådarna ibland. MEN när jag återvände till den här tråden så ser jag att ni hittat rätt spår. NY COACH! BRA! Push it and keep pushing it!

Linkan är inte Jesus (snickarsonen var f.ö. död sedan länge när han var i Linkans ålder). Han kommer inte frälsa er. HV och Janne K må ha sumpat chansen att klämma ur något riktigt bra ur er gamle hjälte men han är på nedgång och det är OK. Jag säger inte att han skulle vara värdelös i DIF, men det är inte till honom ni skall sätta ert hopp. Det är (ungefär) det laget ni har som kan fixa detta - men de behöver en ledare som ingjuter energi, tänker hockey öppet, bjuder in spelarna till tänket, får med deras hjärtan och skäller ut dem så öronen fladdrar när de viker ned sig eller hänger med huvudet.

Sort this out så ses vi i slutspelet! OK?

// JV
spocksbeard
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av spocksbeard »

Kul o höra nån utifrån som ser på det från en annan vinkel...nått är fel ..känns tyvär inte som hardy har glöden kvar o fastnat i en spelide som inte funkar eller finns.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ja, det finns faktiskt en hel del paralleller med HV förra säsongen och årets upplaga av DIF. Var det inte någon form av spricka mellan Janne och spelarna? Detsamma med Hardy ryktas det lite smått om från Djurgårdshåll.

Jag tror dock framförallt det är en mental grej för den här upplagan av Djurgården; spelarna har säkert själva trott på att de skulle vara ett topplag och poletten har nog inte riktigt trillat ner hos alla att laget faktiskt inte ens är i närheten av att vara där uppe i toppen. Tabellen ljuger verkligen inte.

Däremot så skulle en viss Fredrik Bremberg kunna frälsa oss. Han har gjort det förut och skulle definitivt kunna göra det igen, men det primära borde vara att göra sig av med tjur-Hardy och få in någon som eldar på i båset. Då skulle vi dessutom med automatik få hit Linkan också. Men det kommer definitivt inte hända något den här säsongen; att DIF gör förändringar under pågående säsong finns liksom inte...
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Usch vad jobbigt allt känns.

Jag har dock snöat in på att spelarna ska våga göra dom där jobbiga och obekväma sakerna. Jag ska gå på matchen imorgon, men nu vill jag fan snart har något tillbaks.

Ledsen, men jag ser inte Linkan som en frälsare. Det är bra teambuilding som saknas. En sådan som Ossi, som gör allt för laget, representerar bättre vad jag är ute efter i nuläget. En spelare som gör personliga uppoffringar för laget. Sådant ger svallvågor och inom kort så har alla samma inställning. Vem vet, kanske tom ssk-spelarna.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Haha, att säga att HV71 är/har varit i samma situation som oss är ett skämt. De vinner ju för fan serien varje år.

DIF är ett stort skämt i jämförelse.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Haha, att säga att HV71 är/har varit i samma situation som oss är ett skämt. De vinner ju för fan serien varje år.
Vem har sagt det? Att det finns vissa likheter är inte samma sak som att påstå HV varit i samma sits.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
Mäklaren skrev:Haha, att säga att HV71 är/har varit i samma situation som oss är ett skämt. De vinner ju för fan serien varje år.
Vem har sagt det? Att det finns vissa likheter är inte samma sak som att påstå HV varit i samma sits.
Förra säsongens fullständigt vidriga HV-kollaps i kvarten mot aik vittnar om ett ruttet äpple. Ett mycket skickligt lag som inte ville spela. Det skulle vara skönt att undvika det.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

-daniel- skrev:
Sorry, missförstod det hela lite.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Norrastååå

Inlägg av Norrastååå »

Magnutz skrev:
-daniel- skrev:
Förra säsongens fullständigt vidriga HV-kollaps i kvarten mot aik vittnar om ett ruttet äpple. Ett mycket skickligt lag som inte ville spela. Det skulle vara skönt att undvika det.
Genau. Det funkade så länge det funkade av bara farten. Men när HV-motorn hackade stod Janne K och drack saft. Inte tillstymmelse till aktiv coaching. Då kan man lika gärna skita i att ha en coach i båset. En bra coach kan vända matcher genom att sätta nya grejer i hjärtan och hjärnor hos killarna.

Vi hade några svackor när inget funkade och Janne K inte ens vaskade om i formationerna. AIK-kollapsen var bara den sista och mest spektakulära.

Skälet till att HV vann serien (knappt) var helt enkelt att laget var sammansvetsat, kompetent och relativt självgående. När det vankades cup-style slutspel och det körde ihop sig kunde vi lika gärna haft en staty som coach. En fontän-staty iof med tanke på saften.

Det är detta jag anar i Hardy och DIF också. Mycket plågsamt att se för supportrarna.

Nu nitade ni TIK vilket iofs gläder mig men förvånar mig inte det minsta, det var viktigt men inget riktigt test av Hardyfaktorn. Det var en match helt utan vändningar eller riktiga utmaningar för Hardy. 1, 2, 3 mål. Såna här matcher mot lag som TIK kommer DIF att vinna med eller utan aktiv coach.

// JV
Skriv svar