Teknikhörnan

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Teknikhörnan

Inlägg av Snazzi »

DIF_Soldier skrev:Plast eller glas/aluminium? Gammal, tråkig mus eller ny revolutionerande?

Fan, jag trodde stockholmare hade fattat detta med "lite finare - lite bättre".
Jag är ledsen att säga det men här är en lantis som uppenbarligen sprungit om åtminstone en stockholmare :D
Okej, jag tog fel diskussion märker jag. Här sitter jag och kan inte ett piss om ämnet, utan mest använder argumentet "det mormor använder måste vara kasst". ;D
Testade någon Mac dator för 1 månad sedan, eftersom jag är uppväxt med PC så satt allting fel, alla knappar var fel och man hittade ingenting. Äsch, PC go go go.

Musen verkade lite läskig också, håller mig till min gamla hederliga mus(Microsofts första lasermus tror jag).

Plus, att ingen kan springa om mig i något! Jag är känd för att vara bäst!
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag har jobbat med PC & Mac löjligt mycket i alla möjliga sammanhang och det är inget snack om saken att det finns fördelar med båda plattformar.

Ja, Mac OS X är hästlängder bättre än alla gamla Mac-operativ men det finns alltför många totalt värdelösa funktioner och problem som aldrig belyses i debatten som gör att jag själv föredrar att enbart använda Mac som komplement. Skall dock erkännas att OS X är hästlängder bättre än Vista, men Windows 7 är åtminstone ett operativ som går åt rätt håll och som jag personligen absolut föredrar mot OS X...

Gillar dock alla Mac-newbies som alltid förespråkar Mac men sen när man ställer dem mot väggen och frågar vad som skulle vara bättre med Mac som kommer de 99.9% av gångerna fram till ett gemensamt argument:
"Layouten är bättre, det är snyggare, Mac-hårdvaran är rent estetiskt dessutom mycket snyggare!".

Jaha. Bra. Grattis.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Jag själv är ett mac freak (dock på hobby nivå) har mac dator, Iphone Ipod I I I I I.... En stor anledning till detta är att jag gillar Mac´s hantering av bilder och filmer mycket bättre än PCs program. Mac programmen är mer lättanvända, går snabbare och redigeringar på bilder och filmer flyter mycket mer smidigt med en Mac (mitt tycke).

Sen går det inte att undgå, för mig i alla fall, att det är lite mer prestige att ha Mac. så nu blir du glad -Daniel- men Macen är myyyyyycket snyggare. Sen alla fönster man har i en PC blir man helt galen på.

Alla PCar jag har haft hänger sig och kraschar, min Mac har inte hängt sig en enda gång sen jag skaffade den. Det ändå som hängt sig är när man kör Firefox (hänt 2-3 gånger).

:)

Smaken är som baken, antingen är man nog Mac frälst eller Mac hatare....
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev: Gillar dock alla Mac-newbies som alltid förespråkar Mac men sen när man ställer dem mot väggen och frågar vad som skulle vara bättre med Mac som kommer de 99.9% av gångerna fram till ett gemensamt argument:
"Layouten är bättre, det är snyggare, Mac-hårdvaran är rent estetiskt dessutom mycket snyggare!".

Jaha. Bra. Grattis.
Hm, jag anser visserligen att det är en snyggare och bättre layout, men det är inte allt.

- Redigeringsprogrammen är enligt mig hästlängder bättre. Final Cut eller Premiere? Valet är solklart, och att exempelvis No Country for Old Men och Burn After Reading bland många andra redigerades i Final Cut kanske säger en del. Logic Pro är även det ett mycket bra ljudredigeringsprogram även om jag föredrar Pro Tools som fungerar till både pc och mac.

- Bättre support
- Magic Mouse är klockren
- Återigen, W7 är plagiatets OS.
- Snow Leopard, framröstat till världens säkraste operativsystem.
- Inga virus och således inga störiga virusprogram (än...)
- Man får det bästa av två världar med VMware Fusion 3

Men det är säkert bekvämare att vara som alla andra. Själv sitter jag med en pc just nu. Jag föredrar Mac just på grund av den överlägset bästa videoredigeraren enligt mig - Final Cut. Vet att de stora filmerna som Harry Potter och Sagan om Ringen redigeras i AVID, men jag har inte haft nöjet att pröva det.
Säg den glädje som varar
lilleman

Inlägg av lilleman »

http://www.apple.com/ipad/
"Truly amazing"

Nej men vad säger ni om iPad?
Jag säger:

* Den snyggaste designen någonsin, helt klart.
* Men frågan är vad man ska använda den till, är den verkligen bättre än en vanlig dator?
* Det är en iPod Touch och en dator. Fast är inte en riktigt dator bättre?

Denna "dator" är den snyggaste som någonsin gjort men frågan är om den är till någon användning egentligen?
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Var sugen på att koppla in stationära till tvn så köpte ett ATI Radeon HD 5450. När jag ansluter HDMI > HDMI så hittar den inte tvn, inte ens i Catalyst men allting fungerar (utom ljudet då naturligtvis) när jag kopplar dvi > hdmi-adapter och sladd till tvn. Går inte ens att högerklicka på "enable skärm 2" i Displays Manager - Displays Properties.

Är det någon inställning i Catalyst jag missat? Någon som fixat detta innan via Catalyst? Ska det ändras upplösning på andra skärmen (tvn) i Catalyst någonstans?

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
swallat

Inlägg av swallat »

Crashmash skrev:Var sugen på att koppla in stationära till tvn så köpte ett ATI Radeon HD 5450. När jag ansluter HDMI > HDMI så hittar den inte tvn, inte ens i Catalyst men allting fungerar (utom ljudet då naturligtvis) när jag kopplar dvi > hdmi-adapter och sladd till tvn. Går inte ens att högerklicka på "enable skärm 2" i Displays Manager - Displays Properties.

Är det någon inställning i Catalyst jag missat? Någon som fixat detta innan via Catalyst? Ska det ändras upplösning på andra skärmen (tvn) i Catalyst någonstans?

Tacksam för hjälp.
hur många hdmi portar har du på datan... testa och starta upp datan med kabeln i och kolla efter den( har du pc mac, vista, 7)
Suck för denna jävla säsong, så satans jävla uselt
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Har 1 HDMI-port i grafikkortet, ingen i moderkortet. Har startat upp med kabeln i, ingen skillnad.
Användarvisningsbild
JohanPez

Teknikhörnan

Inlägg av JohanPez »

@lilleman: iPaden är bra för folk som i regel endast konsumerar. Alltså en person som inte vill ha en dator men som enkelt vill kunna lyssna på musik, kolla på film, surfa, spela, läsa osv. Det finns visserligen också sjukt bra stöd för att enkelt grovredigera bilder, rita osv. I övrigt anser jag att Macbook Air är the shit för den stora massan.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

JohanPez skrev:@lilleman: iPaden är bra för folk som i regel endast konsumerar. Alltså en person som inte vill ha en dator men som enkelt vill kunna lyssna på musik, kolla på film, surfa, spela, läsa osv. Det finns visserligen också sjukt bra stöd för att enkelt grovredigera bilder, rita osv. I övrigt anser jag att Macbook Air är the shit för den stora massan.
Gillar att du svarar på ett 1½ års gammalt inlägg ;)
DIF!
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

Får dra till med en whoops här, när man kör från mobilen så spejas det inte så noga på datumen...
Skriv svar