Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av -daniel- »

mårten skrev:Varför är det patetiskt att diskutera detta då många av oss behöver få gnabba om det. Bara för att de som tältar här inne på forumet inte tycker det passar så är det väl ett fritt forum. Hoppas verkligen på Wesslau men är så in i helvete besviken. Någon mod får väl starta en Tellqvist tråd som man kan skriva av sig så slipper de som stör sig läsa det.
Patetiskt kanske var att överdriva, ledsen för det. Men jag blir så trött på att en diskussionen som äntligen verkade ha lagt sig blossade upp fullt ut igen. Samma haranger som skrivits ett otal gånger tidigare skrivs återigen om & om & om igen...

Sen måste jag säga att din kommentar om tältar här inne på forumet var klockren. Tack för dagens skratt. :wink:
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Malvakter ar lonlost att diskutera pa det har forumet for 95% av skribenterna har alltid FEL, FEL, FEL. Noll malvaktskansla.
Användarvisningsbild
mårten

Inlägg av mårten »

-daniel- skrev:
mårten skrev:Varför är det patetiskt att diskutera detta då många av oss behöver få gnabba om det. Bara för att de som tältar här inne på forumet inte tycker det passar så är det väl ett fritt forum. Hoppas verkligen på Wesslau men är så in i helvete besviken. Någon mod får väl starta en Tellqvist tråd som man kan skriva av sig så slipper de som stör sig läsa det.
Patetiskt kanske var att överdriva, ledsen för det. Men jag blir så trött på att en diskussionen som äntligen verkade ha lagt sig blossade upp fullt ut igen. Samma haranger som skrivits ett otal gånger tidigare skrivs återigen om & om & om igen...

Sen måste jag säga att din kommentar om tältar här inne på forumet var klockren. Tack för dagens skratt. :wink:

Förstår dig givetivs , hade denna fråga inte berört mig så hade jag delat din uppfattning om att målvaktsfrågan är långdragen här på forumet. Jag ger mig för i år och ser fram emot nästa silly då målvaktsposten förmodligen kommer vara på tapeten.
Användarvisningsbild
Dr Avalanche
Kontakt:

Inlägg av Dr Avalanche »

Nå, kan vi då inte bara konstatera att Djurgården har kontrakt med Gustaf Wesslau och MoDo har kontrakt med Mikael Tellqvist för kommande säsong. Vi kan ropa och vråla om att alla skall avgå, att detta är fel eller rätt, att Wesslan är mer eller mindre skadebenägen än Tellan, att valet beror på ditt eller datt. Man faktum kvarstår. Kan vi släppa detta nu och gå vidare?!

Vad gäller lagbygget för 2011/12 så är det, såvitt jag begriper det, nu bara två frågetecken kvar:
1. En backplats är öppen
Namn som figurerat är Tjärna Sr (avskriven?) samt Fernholm och Timmy (aldriga aktuell?). Är det någon som har något konkret att komma med i detta ämne?

2. Stannar Mika (Z)?
Här kan man bara spekulera. Enligt Lex Josefsson kan man ju ändra sig väldigt sent och dra även om man sagt annat tidigare. Om (Gud förbjude) Mika försvinner, vad är då Plan B?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Dr Avalanche skrev: 2. Stannar Mika (Z)?
Här kan man bara spekulera. Enligt Lex Josefsson kan man ju ändra sig väldigt sent och dra även om man sagt annat tidigare. Om (Gud förbjude) Mika försvinner, vad är då Plan B?
Spontant så tror jag planen ifall man får tydliga indikationer hyfsat tidigt på att Zibanejad drar (det lär väl klarna en del efter draften om 2-3 veckor) att man försöker övertala den andra Mika (dvs Hannula) att stanna. Men det är bara rena spekulationer.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Skulle faktiskt inte förstå varför Mika skulle lämna för NHL så tidigt. Han har ju inte ens en hel säsong i elitserien bakom sig och är dessutom bara 17 år.

Det är ju inte så att det här kommer vara hans enda chans till NHL direkt. Dessutom kommer antagligen DIF verkligen satsa på honom kommande säsong vilket gör att han kommer få spela betydligt mer än övriga juniorer. Att stanna i DIF borde verkligen vara det bästa för hans egen utveckling.

Alltså: Vad skulle Mika vinna på att lämna för NHL redan nu?
i
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

isolerad skrev:Skulle faktiskt inte förstå varför Mika skulle lämna för NHL så tidigt. Han har ju inte ens en hel säsong i elitserien bakom sig och är dessutom bara 17 år.

Det är ju inte så att det här kommer vara hans enda chans till NHL direkt. Dessutom kommer antagligen DIF verkligen satsa på honom kommande säsong vilket gör att han kommer få spela betydligt mer än övriga juniorer. Att stanna i DIF borde verkligen vara det bästa för hans egen utveckling.

Han är som klippt och skuren för NHL i sin spelstil. Och han är inte 17 år längre.

För vissa passar det att dra tidigt, som passar in perfekt därborta. Vissa passar det bättre att stanna kvar hemma och etablera sig. Tror inte det finns något rätt och fel där. Helt individuellt.
Expert.
SebastianK

Inlägg av SebastianK »

Skulle ju kunna underlätta att inte hinna "vänja" sig vid stor rink på A-lagsnivå för att inte ha så mycket att jämföra med. Nu har väl alla spelare vant sig vid stor rink även om man sticker över tidigt, men inte på en hög nivå.
Men jag hoppas innerligt att han stannar nästa och kanske säsongen efter den ut också. Det sistnämnda är kanske inte lika troligt om han får en lika kometartad säsong som den gångna.

För övrigt blir man förbannat pepp när biljettförsäljning och dylikt börjar dyka upp på hemsidan!
HAPPY TIMES! :mrgreen:
"Hälsningar Nisse Ekman, fortfarande rik som ett troll"
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

Om det lag som draftar Mika känner att de har ett akut behov av den typen av spelare han är finns det givetvis risk att de vill att han kommer över direkt. Tyvärr tror jag han allmänt ses som en av de topprankade killar ur årskullen som är mest redo för NHL-spel, hans spel är moget, ansvarstagande och han har redan fysiken för det. Jag tror och hoppas att han själv helst blir kvar ett år till men han har givetvis ingenting att säga till om skulle laget vilja annorlunda.

Vi får helt enkelt hoppas på att han hamnar i ett lag som inte har så bråttom med att få över honom. För vår del är det förmodligen bättre ju senare han går i draften.
JiWe

Inlägg av JiWe »

isolerad skrev:Skulle faktiskt inte förstå varför Mika skulle lämna för NHL så tidigt. Han har ju inte ens en hel säsong i elitserien bakom sig och är dessutom bara 17 år.

Kan nog hålla med dig men samtidigt kan man ju lika gärna ställa sig frågan - varför inte? Det är ju naturligtvis helt beroende på vilket lag som draftar honom och deras tanke för hans kommande roll. De toppdraftade spelarna går ju ofta direkt in i NHL (dock inte sagt att det blir omedelbar succé) och han lär ju inte utvecklas mindre av att spela i NHL. Han har ju de flesta verktygen redan och kan då få chansen att växa in i kostymen på plats direkt.

Edit: Kikar man på draften så är det ju dessutom många lag som är i rebuild för framtiden och bland topp10 känns det som en del intressanta möjligheter för Mika (vilket ju vore synd för oss)

Med omdömen som dessa kan man ju förstå att en del GM:s dreglar inför draften;

"Mika's a real power forward but also has soft hands, good vision and fine skating skills," NHL Director of European Scouting Goran Stubb told NHL.com. "He has tremendous balance and is hard to knock off the puck. He's very strong in the battles along the boards, finishes checks with authority and has a heavy shot that he gets off quickly."

Skulle gissa att risken är förhållandevis stor (beroende på lag) men jag tror ändå att han stannar. Kritar på ett kontrakt och lånas ut är ju en populär lösning nu för tiden så det kan ju vara en variant.
911

Inlägg av 911 »

istället för att ni gnäller så mycket. jag ser Fimpen,Almtorp och Carlsson som en perfekt färde kedja tre hårt arbetande spelare och Carlsson visade att kan göra poäng förra säsongen jag tror att de är också acepterar att spela i en fjärde kedja
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

911 skrev:istället för att ni gnäller så mycket. jag ser Fimpen,Almtorp och Carlsson som en perfekt färde kedja tre hårt arbetande spelare och Carlsson visade att kan göra poäng förra säsongen jag tror att de är också acepterar att spela i en fjärde kedja
Eh, tror du Carlsson och Almtorp är värvade för att harva på i fjärdekedjan? Järlan har troligtvis högre tankar än så om dem två.
Användarvisningsbild
Fiskmaesen

Inlägg av Fiskmaesen »

911 skrev:istället för att ni gnäller så mycket. jag ser Fimpen,Almtorp och Carlsson som en perfekt färde kedja tre hårt arbetande spelare och Carlsson visade att kan göra poäng förra säsongen jag tror att de är också acepterar att spela i en fjärde kedja

Har väldigt väldigt svårt att se att Carlsson skulle vara tänkt för en 4e lina, inte särskilt troligt.

IN MED THORNTON, HEATLEY, LOUNGO, PERRY, LIDAS & DATSYUK så har vi ett konkurrenskraftigt lag.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Carlsson och Almtorp är med största säkerhet värvade tänkte att gå in i kedja ett eller två.

Därav min tveksamhet till spelaren.

Är inte nämnvärt övertygad om att de kommer att leverera på den nivån som krävs.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

Mäklaren skrev:"Han kräver för långt kontrakt", "Han är för dyr", har der låtit här inne. Sedan skriver Micke Tellqvist på ett ettårskontrakt med en av de ekonomiskt sett sämst skötta klubbarna i serien.

Förmodligen så är anledningen att Tellan inte spelar i DIF att Janne med flera inte orkade ringa till honom.

Sorgligt.
Eller också kan det ju vara så att man (läs Thomas Magnusson) ansett att Wesslau är mer utvecklingsbar och att Tellan tillhör den "gamla" skolan.
Själv hade jag helst sett Tellan men litar på att den som som skall uteckla/träna vår målvskt vet vad han talar om.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Låst