Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
David1891
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av David1891 »

SirDIFalot skrev:
David1891 skrev:
pulverapa skrev:Mika Hannula tränar också... Hm.
Har en känsla av att han kniper den "sista" platsen på forwardssidan! :wink:
Dra inga stora växlar av att han tränar med laget.
Nej nej, har hänt förr det vet jag. Dock så får jag en känsla av att han kommer stanna! Han ser ut att ha klickat skitbra med de andra och att ledningen är villiga att punga upp en rätt så stor lön för honom då man vet vad han går för efter två halvsäsonger i DIF! Det ska då tilläggas att han kom efter skadebekymmer båda gångerna så tänk er vad han kan prestera efter en hård sommarträning och försäsong!
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Användarvisningsbild
Elajtaren

Inlägg av Elajtaren »

DIF_Soldier skrev:"Var försvinner alla pengar?" frågar ni.

Ja, har det inte gått upp för er att det inte finns några pengar? Hannula, Mackan, Kronwall mitt under säsongen, med kontrakt med Widing och Tjärnqvist.

DIF verkar ha gjort en 04/05 igen - satsat allt på ett kort, använt pengar som inte finns och räknat kallt med semifinal/final. Sen gick det åt helvete.

Kan det vara därför Tellqvist inte är intressant?
Kan det vara därför Carlsson signades?
Kan det vara därför det inte blir nån spetsvärvning?

Jag tror det.

Men jag gnäller inte för fem öre. Jag tycker om underdog-DIF. Gnället kommer aldrig upphöra här ändå.
Inte för att vara sån men Mackan blev betald av externa finansiärer detta året om jag inte minns fel och skulle följande 3 år ta över den lön Widing hade. Hannula lär väl blivit betald med Ekmans försäkrings pengar, även om man inte fått ut 100% av hans lön lär de räckt till en relativt billig Hannula mitt under säsongen. Till sist så sa man väl att man var redo att Kronwall skulle kunna ansluta och sparat lite pengar till honom?+ att Ragge slutade och där tjänade vi också en liten slant.
Användarvisningsbild
SettleR

Inlägg av SettleR »

JRJ_RBF skrev:Bara för att visa Tellan att vi vill ha hem honom :p

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5563

Skriver under!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

SirDIFalot skrev:
David1891 skrev:
Precis, för det gör även Tjärnqvist och Mark.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Elajtaren skrev:
DIF_Soldier skrev:"Var försvinner alla pengar?" frågar ni.

Ja, har det inte gått upp för er att det inte finns några pengar? Hannula, Mackan, Kronwall mitt under säsongen, med kontrakt med Widing och Tjärnqvist.

DIF verkar ha gjort en 04/05 igen - satsat allt på ett kort, använt pengar som inte finns och räknat kallt med semifinal/final. Sen gick det åt helvete.

Kan det vara därför Tellqvist inte är intressant?
Kan det vara därför Carlsson signades?
Kan det vara därför det inte blir nån spetsvärvning?

Jag tror det.

Men jag gnäller inte för fem öre. Jag tycker om underdog-DIF. Gnället kommer aldrig upphöra här ändå.
Inte för att vara sån men Mackan blev betald av externa finansiärer detta året om jag inte minns fel och skulle följande 3 år ta över den lön Widing hade. Hannula lär väl blivit betald med Ekmans försäkrings pengar, även om man inte fått ut 100% av hans lön lär de räckt till en relativt billig Hannula mitt under säsongen. Till sist så sa man väl att man var redo att Kronwall skulle kunna ansluta och sparat lite pengar till honom?+ att Ragge slutade och där tjänade vi också en liten slant.
Enligt Ednertz så har vi gjort det bästa ekonomiska resultatet på närmare 10 år. Så vi något stålbad som efter 04/05 ska det absolut inte vara tal om.
antonlennde

Inlägg av antonlennde »

SirDIFalot skrev:
David1891 skrev:

beror ju på om han får något intressant från khl vilket inte alls känns så otroligt, han har ju sagt att han vill tillbaka dit dessutom.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Elajtaren skrev: Inte för att vara sån men Mackan blev betald av externa finansiärer detta året om jag inte minns fel och skulle följande 3 år ta över den lön Widing hade. Hannula lär väl blivit betald med Ekmans försäkrings pengar, även om man inte fått ut 100% av hans lön lär de räckt till en relativt billig Hannula mitt under säsongen. Till sist så sa man väl att man var redo att Kronwall skulle kunna ansluta och sparat lite pengar till honom?+ att Ragge slutade och där tjänade vi också en liten slant.
Har försökt göra en jämförande uppställning av de senaste säsongernas startuppställningar. Jag har sakat bort Hannula, Kronwall, Zigomanis m.fl. som kom in mitt under säsong som ersättare för skadade spelare. Givet att de sista värvningarna blir klassvärvningar så är truppen inte direkt sämre än tidigare.

Det går naturligtvis att diskutera rangordningen - ska Norman spela i en fjädekedjan? Är Zinebanjad en förstacenter? Är Kempe bättre än Cehlin? Men bortsett från dessa tolkningsfrågor så ser vi ut att "gubbe för gubbe" få ett likvärdigt lag med förra årets.

Att oavsett den ekonomiska situationen hålla i slantarna är heller inte att förakta.

Bild
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Zibbe som förstacenter?

Det är han knappast redo för.

Sedan vidhåller jag att han inte är center utan bättre som forward.

Laget känns klart sämre just nu jämfört med föregående säsonger, inte minst på backsidan när Falk inte finns att tillgå som reserv.

En back bort betyder att Lassen eller Deilert kommer få spela.
Glöm inte heller bort att Oskar Eklund ersatts av en spelare från Allsvenkan.
Frågan är alltså kommer Bartley att hålla i Elitserien?
OM man bortser från Ragge när hittade vi senast en back från den serien som inte var skit? ( Ta bara Lassen från förra året som exempel. )

NI kan ju själva räkna ut vad som händer om två backar skulle saknas.

Forwardssidan känns som en tråkig grå massa. Nyttiga spelare ja, men du kan inte bara ha den typen av spelare för det vinner du inte matcher på.

Vilka spelare skall göra det oväntade?
Vilka skall slå den öppnande passningen?
Vilka skall gör dragningen som öppnar upp för ett friläge?
Hur skall vi få till ett fungerande PP?

Skulle personligen gärna se att Hank anslöt så att vi kunde få till en ren checking line med Brodin - Eklund - Hank.

Skall detta lagbygge ha minsta möjlighet att gå till slutspel krävs följande:

Klasen ( eller liknande )
Tjärnqvist dä ( eller liknande )
Kyle K ( eller liknande )
Hank the Tank ( checking spelare som tar den rollen han tilldelas. )

Samt:

Mackan och Ölvestad måste upp på sina toppnivåer.

Är det inte kaka på kaka att ha Tim och Carlsson i laget samtidigt? ( Skall inte dessa båda spelare ha ungefär samma roll egentligen. )

Nuvarande lag som det ser ut nu kommer få svårt att ta sig till slutspel. fel skador på backar och det blir kvalserien.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Egentligen är det ointressant och absolut inte syftet med jämförelsen men nog är han redo. Han var bästa forward sista delen av säsongen. Killen är ett mirakel.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Kall-El skrev:
Skall detta lagbygge ha minsta möjlighet att gå till slutspel krävs följande:

.........

Är det inte kaka på kaka att ha Tim och Carlsson i laget samtidigt? ( Skall inte dessa båda spelare ha ungefär samma roll egentligen. )

Nuvarande lag som det ser ut nu kommer få svårt att ta sig till slutspel. fel skador på backar och det blir kvalserien.
Pessimist mycket? Sticker ut hakan och säger att det inte är en chans att vi hamnar i nån kvalserie. Om du kollar in några av våra konkurrenters trupper så borde du inse det också. Glo in Timrå t.ex...fyfan, var vi i närheten av det skulle jag grina.

Köper att en del trivs med att ta ner förväntningarna och måla upp katastrofer på förhand, men kom igen...

Mattias Carlsson är betydligt mer målskytt än Tim förövrigt, klasser bättre skott. Samt mer av en energispelare än en liten trollgubbe som Tim.
Användarvisningsbild
Sebbe G

Inlägg av Sebbe G »

Zibbe/Ziba eller vad han nu kallas.... kommer bli grymt stor! Han ska absolut spela i en tredje femma (nästan 2a enligt min åsikt). Och mycket PP! Men man får testa honom, han kommer säker åka lite fram och tillbaka i början av säsongen mellan C och forward
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

AMMC skrev:
Mattias Carlsson är betydligt mer målskytt än Tim förövrigt, klasser bättre skott. Samt mer av en energispelare än en liten trollgubbe som Tim.
Håller med, han är mer av en brunkare light som kan göra mål, typ Tjärna.
jokohanho

Inlägg av jokohanho »

Zibanejad har alla möjligheter i världen att spela i en förstaformation i Djurgården nästa säsong både som forward och center, det tror jag absolut. I slutspelet mot Luleå så var det ju bara han och Hannula som skapade något stundtals, Mackan kom igång i de senare matcherna.

Han har ingen som helst respekt för de som står på isen utan koncenterar sig på sitt och lagets spel, jag tror han kommer bli en viktig kugge denna säsong!
Användarvisningsbild
jool08

Inlägg av jool08 »

Fricke skrev:Egentligen är det ointressant och absolut inte syftet med jämförelsen men nog är han redo. Han var bästa forward sista delen av säsongen. Killen är ett mirakel.
Jag hoppas att du har rätt men är rädd att vi har lite för stora förväntningar. Det blir helt nya förutsättningar för Mika denna säsong. Denna gång finns förväntningar från supportrar och media som inte funnits tidigare. Han ska dessutom orka hålla nivån en hel säsong. Han är fortfarande ung och kan mycket väl få en reaktion.
Däremot tycker jag att det är dags för spelare som Kempe, Cehlin, Brodin och Norman att ta ytterligare steg i utvecklingen.
jokohanho

Inlägg av jokohanho »

jool08 skrev:
Fricke skrev:Egentligen är det ointressant och absolut inte syftet med jämförelsen men nog är han redo. Han var bästa forward sista delen av säsongen. Killen är ett mirakel.
Jag hoppas att du har rätt men är rädd att vi har lite för stora förväntningar. Det blir helt nya förutsättningar för Mika denna säsong. Denna gång finns förväntningar från supportrar och media som inte funnits tidigare. Han ska dessutom orka hålla nivån en hel säsong. Han är fortfarande ung och kan mycket väl få en reaktion.
Däremot tycker jag att det är dags för spelare som Kempe, Cehlin, Brodin och Norman att ta ytterligare steg i utvecklingen.

Kempe har jag inte tvekat något över, blev lite besviken på avslutningen av förra säsongen, men han har mycket kvar att ge.
Cehlin tror jag tyvärr inte kommer ta något stort kliv, jag hoppas men jag är tveksam, jag vet inte varför, bara en magkänsla. Det är något som saknas. Men vem vet, han kanske bara behöver en liten knuff åt rätt håll för att komma igång?
Brodin finns det fortfarande utvecklingspotential kvar i, gillar hans spel.
Norman tycker jag gjorde ett väldigt stort lyft redan denna säsong, men visst, han kan bli ännu bättre :)
Ska bli intressant och se de nya unga killarna, som Krüger och Weigel, inte för jag har sett dom, men dom har ju fått god kritik av många :)
Låst