Är det inte jäkligt bra stämning på matcherna!?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Simbup

Är det inte jäkligt bra stämning på matcherna!?

Inlägg av Simbup »

Tycker det är en helt annan stämning på matcherna i år. Laget är ungt, talangfullt, fartfyllt och skitkul att titta på. Och publiken känns (kanske just därför) också mycket mer entusiastisk. :D
Hockey är coooolt!
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

5680 på matchen som försvinner bland gapande tomma röda stolar, kan det blir stämning överhuvudtaget?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Man kan fråga sig vem som kom på den intelligenta tanken att lägga en hockeymatch med start 1600 en söndag i september. Bara detta upplägg är ungefär som att be publiken stanna hemma. Hockey skall man gå till i mörker, absolut inte sol och varmt. Det skall vara mössa och vantar och kyla och man skall småspringa för att komma in i värmen.

Att då lägga en match vid 1600 är fullkomligt idiotiskt. Att det dök upp över 5000 är mer eller mindre en sensation i min bok. Varför, varför, varför gick inte denna match på måndag istället? Inte faan kan vår styrelse räknat med att det skulle dyka upp mer folk en söndag vid 1600 eller? Och varför starttid 1600? Har fått för mig att det är 1700 som gäller för söndagar.

Jag hade vissa planer på att gå och se dagens match, men detta sprack då jag i min invanda värld var helt övertygad om att starttiden måste vara 1700 på en söndag. Nåväl nu fick man se period 2 oxh 3 på TV istället och det var inte så illa heller.

Fortsätter man att lägga matcher på söndagar vid 1600 kommer vårt snitt att ligga runt 5000 när serien är slut. ALDRIG hockey för 1700 en helg!

Väldigt nyfiken på hur tankegångarna gått när man la matchen vid denna tidpunkt då precis allt talade för att det var ett raktigenom korkat beslut...
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jag tror inte att varken styrelsen eller kanslipersonalen ska lastas för huruvida matchtiderna och datum läggs.

Men jag håller med om att serien borde starta i början av Oktober istället.
Sen ska vi också se lite kring att årets september månad är den varmaste på hundra år...

Ha det!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Styrelsen måste väl ändå varit med och godkänt starttiden för matchen eller? 1600 på en söndag kan ju vem som helst räkna ut att det inte kommer att funka ur publiksynpunkt.

En sak är i alla fall säker. Det hattas för mycket både gällande speldagar och speltider. Är det ingen mer än jag som längtar tillbaka till den gamla goda tiden då det bara gick matcher söndag, tisdag och torsdag? Då visste man dessutom att gick matchen en söndag var det 1700 som gällde samt 1900 för en vardag. Inför fasta dagar för spel i elitserien igen fortast möjligt. Sedan kan väl SVT få bryta loss en match till måndagen och ha som sin fokusmatch eller något liknande. Tror att alla parter skulle vinna på detta upplägget.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Kall-El skrev:Styrelsen måste väl ändå varit med och godkänt starttiden för matchen eller? 1600 på en söndag kan ju vem som helst räkna ut att det inte kommer att funka ur publiksynpunkt.

En sak är i alla fall säker. Det hattas för mycket både gällande speldagar och speltider. Är det ingen mer än jag som längtar tillbaka till den gamla goda tiden då det bara gick matcher söndag, tisdag och torsdag? Då visste man dessutom att gick matchen en söndag var det 1700 som gällde samt 1900 för en vardag. Inför fasta dagar för spel i elitserien igen fortast möjligt. Sedan kan väl SVT få bryta loss en match till måndagen och ha som sin fokusmatch eller något liknande. Tror att alla parter skulle vinna på detta upplägget.

ja för f-n ...håller fullständigt med...sön, tis, tors....varför hålla på och sprida ut omgångarna på alla veckans dagar?...

16 en söndag tycker jag är helt OK tid...
Användarvisningsbild
Hank

Inlägg av Hank »

Säga vad man vill om helgmatcher men söndagsmatcher som börjar klockan 16 är väl ändå inget nytt, så har det varit ett par säsongen nu. Känns lika vanligt som lördagsmatcher klockan 15.

Jag är dock inte sen att hålla med Kall-El m fl om att tiden är illa vald och att hockey är bäst på vardagkvällar.
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

http://expressen.se/index.jsp?a=695820

Magnus Nyström i Expressen är den enda sportskribenten jag har någon slags respekt för. Svensk fotboll är sämre än någonsin och svensk hockey är bättre än någonsin, ändå väljer folket fotboll som dessutom är en tråkigare sport.

Det spelar ingen roll om man spelar match 16.00 en Söndag, man ska gå dit och stötta Djurgården!
Erik I

Hemmapubliken

Inlägg av Erik I »

Som skåning - det enda positiva med att Mif är i Elitserien igen är ju att man kan gå och se Dif i Malmö igen, i min mening - vill jag gärna ha kommentarer från Er stockholmare kring hemmamatcherna. De senaste åren har ju fotbollen i takt med framgångarna klart gått om hockeyn i popularitet, åtminstone tycks det så bland Difs fans. Förväntar mig heller inga busslaster med Järnkaminer som vill spendera ett dygn i buss för att sedan stå och huttra i isladan Malmö Isstadion (som Radiosporten beskrev det, "ett råtthål"). Men: åtgärder har ju vidtagits för att öka publiktillströmningen till Globen, så vilka är det som sviker? Är klacken stor nog? Har man nått ut till barnfamiljerna? Vilka är det egentligen som kommer och ser Difs hemmamatcher? Trots att nöjesutbudet är större i Stockholm tycker jag att man BORDE kunna locka fler Dif:are med tanke på vad fotbollen mäktar attrahera.
Användarvisningsbild
mforce
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mforce »

Alla utom de mest insnöade sviker DIF-hockey. De flesta jag talar med har en av två anledningar till att inte gå på hockeymatcherna.
1. Det är inget skoj därför att det är för många matcher, det är inget drag på matcherna.
2. Jag har inte tid att gå på hockey.
Det första argumentet kan jag inte köpa alls. Visserligen är det många matcher, men man måste inte se alla. Dock är detta ett så vanligt argument att man nog måste ta det på allvar. Argument två är omöjligt att tjafsa om, har man inte tid så har man inte. Men många verkar prioritera annat före hockeyn. Själv har jag begränsat med tid och kan se långt ifrån alla hemmamatcher. Men jag försöker se så mycket som möjligt. Jag tillhör inte klackfolket men är mycket intresserad. Tyvärr är det helt omöjligt att få tid att se alla matcher.
Vad som krävs för att få folk till globen vet jag inte. Det räcker inte med ett slagkraftigt och underhållande lag, det är säkert.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det första argumentet är det viktigaste. Då det är så många matcher tänker många som så att jo visst är det match idag, men det är ingen katastrof om man missar den för vi möter samma lag igen lite senare på säsong eller ja denna matchen gäör det ju inget om man missar för det gers nytt tillfälle om bara några dagar igen. Detta kombinerat med att varje enskild match inte har någon större betydelse gör att man inte känner den nerv som behövs för att VERKLIGEN inte vilja missa matchen.

I fotbollen finns denna nerv då man har en hemmamatch varannan vecka ungefär kombinerat med att varje match gäller något. Det är denna nerv hockeyn måste hitta, fråga mig dock inte hur man skall lyckas med detta.
Användarvisningsbild
Sydor
Kontakt:

Inlägg av Sydor »

Största problemet för DIF är alla DIF anhängare som envist tjatar om att det är för många matcher.....
Nu är de t en jävla massa matcher men "so what?" Gå dit och stöd erat lag när ni kan men håll käften resten av tiden när ni inte tycker det är viktigt. Ni som tjatar sprider en massa negativt om DIF och hockey i Globen.

Ett annat fel är att när man ser DIF på sporten eller Canal+ ser det ut som om Globen är tom även om det är 5500-65000 åskådare då det ofta är ledigt på många platser på nedre läktarsektionen, stämning verkar inte existera, men när man väl är på plats är det helt ok även om det ser riktigt illa ut med alla tommar platser så nära isen.

Djurgården måste hitta ett system som gör att Globens fylls på nerifrån. Det ska såklart vara fullt på alla platser på nedre delen i första hand, och inte utspritt som det är idag.

Kall-El : Matcherna har startat 16.00 på söndagar rätt många år nu....
Användarvisningsbild
Rash
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Sydor, folk får väl sitta var dom vill. Varför ska man sitta på nedre delen av läktaren där man ser sämre när det finns bättre platser längre upp till samma pris?
Sen att det ser fult ut på TV med tomma stolar känns som en bagatell med tanke på hur lite folk som går överhuvudtaget.
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Sydor
Kontakt:

Inlägg av Sydor »

Rash skrev:Sydor, folk får väl sitta var dom vill. Varför ska man sitta på nedre delen av läktaren där man ser sämre när det finns bättre platser längre upp till samma pris?
Sen att det ser fult ut på TV med tomma stolar känns som en bagatell med tanke på hur lite folk som går överhuvudtaget.
Funderar lite lite på det jag skrev.
Det är ingen bagatell.
Ett inslag på sporten ifrån ett DIF match skrämmer bort mera folk än det lockar även om DIF spelar bra som nu.
Globen såg supertom ut på TV igår kväll fast det var nästan 6000 pers där igår.
De som var på plats går säkert igen men det är ju att få ditt andra åskådare som måste vara det viktiga för DIF nu....?

Det är absolut ett problem med utspridda plaster, dessutom måste spelarna känna som om de spelar i en tom hall de stunder det är skapligt tyst på läktarna vilket det är till och ifrån eftersom det inte knappt sitter en enda människa i närheten av isen.

Det är precis det du skriver som är ett av felen dvs att det är lika dyrt fast platserna är sämre...
Användarvisningsbild
Rash
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Sydor, visst skulle ett sänkt pris på de nedre platserna utmed isen vara ett sätt att få folk att förflytta sig dit. Men jag tror inte det skulle dra folk för till Globen/Hovet i nån märkbar utsträckning.
Problemet ligger främst i antalet matcher. Kärnan som utgörs av ca 4000-6000 djurgårdare som går regelbundet på hockey. Det finns kanske ytterligare 4000 som skulle kunna tänka sig att gå oftare på hockey bra antalet matcher skulle minska. För att Globen ska bli fullsatt krävs ca 4000-5000 till som bara händer när det är nåt speciellt, t.ex. Forsberg på besök.

Jag förstår din tankegång Sydor, men att få Globen att se mer fullt ut på TV än vad det egentligen är kommer inte dra mer folk. Stockholms publiken är kräsen. En kombination av minskat antal omgångar och kanske Mats Sundins återkomst skulle kunna dra mer folk.
Lycka är att vara djurgårdare
Skriv svar