Spelaranalyser och betyg grundserien 2010/2011
Spelaranalyser och betyg grundserien 2010/2011
Det är visserligen tre matcher kvar av grundserien men kändes som att det var dags att betygsätta respektive spelares säsong. Svårt ibland att betygsätta "rättvist" då vissa spelare har högre förväntningar på sig än andra. Men har försökt att hålla bedömningen till va spelarna faktiskt har uträttat på isen oavsett förväntningar, dock svårt ibland.
Betygsskala 1-5 där.....
1= Dålig/Inte tillräckligt bra säsong
2= Halvdan/Hyfsad säsong
3= Helt okej/ganska bra säsong
4= Mycket bra säsong
5= Strålande jävla outstanding säsong
....på ett ungefär
MÅLVAKTER
30. Mark Owuya 3-
Mark kändes till en början som den mest osäkra målvakten i Elitseriens historia med tabbar och tavlor i var och varannan match, returer rakt ut i slottet osv osv. Men andra halvan av hans burvaktande har han till min stora förvåning spelat upp sig och man har sluppit sitta med hjärtat i halsgropen vid varje skott som skjutits mot honom. Väldigt upp och ner och kan därför aldrig få mer än en svag trea i min bok.
39. Stefan Ridderwall 1
Precis som jag hade på känn så var det helt fel att satsa på Ridderwall. Ofta osäkert spel och knappast "1:a målvaktsmaterial". Och varje gång det kändes som att han började hitta något som liknar ett stabilt spel blev han skadad/sjuk. Precis som vanligt.
BACKAR
7. Andreas Holmqvist 3
Riktigt bra offensivt, särskilt efter sin skada. Men även hans defensiva spel har blivit bättre och bättre. Om han hade kunnat hålla samma höga nivå i båda zoner under hela säsongen som sista femtedelen hade betyget blivit högre.
14. Fredrik Claesson 2
Känns orättvist att bara ge en tvåa till Fredrik. Men skulle ju försöka analysera deras faktiska insatser på isen. Fruktansvärt lovande back som kan bli våran nya Iron-Mike på sikt. Tappat markering och "tokstött" lite väl ofta i vissa matcher. Men det kallas väl ungdomlig entusiasm och han kommer mogna och bara att bli bättre. Annars stabilt och väldigt moget spel under stora delar av hans tid på isen
15. Oscar Eklund 2
Började riktigt bra första tredjedelen och var då vår bästa back. Han har dock gått ner sig stegvis under säsongen känns de lite som. Känns som att han ibland blir helt förvirrad och uppstressad i onödan i egen zon och slänger iväg pucken helt utan tanke. Väger väldigt lätt i tuffare situationer.
16. Nichlas Falk 2
Märks tydligt att den gode Falk börjar bli till åren, speciellt i början av säsongen då han hade väldigt svårt att hänga med när tempot i matcherna skruvades upp. Tycker ändå att han spelat upp sig och trampat igång bättre allt eftersom, väldigt skönt att se att han inte var helt tom på bensin än iaf. Fortfarande väldigt lugn och trygg med pucken även om saker och ting går långsammare numera.
21. Stefan Lassen 1-
Den sämsta backen jag sett i DIF-tröjan sedan några av stjärnorna under upplagan 05/06 förgyllde tillvaron. Kontraktet måste brytas efter säsongen. Och sedan hoppas jag ledningen har lärt sig en gång för alla att det INTE håller att värva halvdanna allsvenska backar i fortsättningen.
24. Staffan Kronwall 2+
Fullständigt suverän första matcherna för att sedan göra en förvandling till det negativa. Plötsligt slarvades det med det mesta. Indianare hit o dit, och allmänt halvrisiga insatser staplades på hög. Tycker iaf han har vässat till sig liiiite på slutet och förhoppningsvis kan han toppa formen lagom till slutspelet.
55. David Printz 4-
Tycker personligen att David varit var genomgående bästa back. Får väldigt sällan någon positiv kritik, snarare tvärtom för hans slarv med pucken i egen zon. Tycker faktiskt han har lyckats tvätta bort mycket av slarvet denna säsongen och är allt som oftast på rätt ställe. Står alltid upp för laget och är grym i boxplay. Märktes oerhört tydligt den enda matchen han var borta. "man vet inte vad man saknar förrän det är borta". Hade Printzen varit bättre offensivt hade han varit riktigt grym
78. Josef Boumedienne 2-
Måste vara världens genom alla tider mest ojämna spelare. Kan vara fullständigt briljant en match för att sedan vara praktusel matchen efter. Vet inte hur många ggr han har ställt till det för laget med idiotutvisningar, slarvigt och lojt sspel i egen zon osv osv. Hade Josef haft en hög lägstanivå hade han troligen spelat i NHL för hans högstanivå är riktigt hög. Synd att du inte "vill" vara bra oftare Bom-Bom
FORWARDS
4. Marcus Nilson 1+
Detta är nog säsongen som Marcus Nilson vill glömma illa kvickt när den är över. Konstanta sjukdomsbesvär och (troligen) en oerhörd inre sorg över vad som hände med Nisse verkar har gjort att våran 4 inte kunnat prestera ens på 50%. Är sämre på precis allt om man jämför med fjolåret. Stundtals helt osynlig och riktigt dålig. Att han trots allt har gjort en del poäng gör att han får ett plus bakom ettan.
9.Kristofer Ottosson 3
Knappast en imponerande säsong offensivt sätt. Har känt ofarligare än någonsin framåt i år. Men i defensiven har Otto som vanligt varit riktigt bra. Vinner viktiga tekningar, dödar utvisningar osv osv. Oerhört viktig oavsett om han gör 1 eller 20 mål per säsong.
17. Mathias Tjärnqvist 3+
Seriens och kanske en av Europas bästa framför motståndarmålvakten. Personliga målrekordet i ES redan slaget. Har väl kanske inte tokimponerat rent spelmässigt så att säga. Känns ganska temposvag stundtals och tacklar inte alls som han brukade får jag för mig. Men när man gör "sin roll" på sättet han gör kan man inte klaga så mycket kanske.
19. Jimmie Ölvestad 2
Inte direkt dålig under de 34 matcher han spelade men lååångt ifrån fjolårets insats. Inte bara mål och poängmässigt utan även farten och energin från förra året märktes det inte lika mycket av i år. Hoppas vi får se en frisk och riktigt hungrig Jimmie i ett slutspel. Du behövs mer än någonsin...
20. Christian Eklund 3
Ovärdelig med den inställning han visar i nästan varje match. Hade ett stim med poäng ett antal matcher i rad, gått lite tyngre på slutet på den fronten. Men ändå en av lagets viktigaste spelare med sin attityd och vilja. Suverän på att gå in och "väcka laget" vilket han visat flera ggr under säsongen.
26. Tim Eriksson 3-
Var väl i de närmaste helt osynlig första 20 matcherna. Men har senare delen av säsongen varit riktigt tongivande i en del matcher matcher. När han väl är bra är han oftast riktigt bra, när det går lite tyngre är han å andra sidan fullständigt osynlig. Hade varit kul att se vad han kunnat uträtta med lite mer istid som han ibland verkligen förtjänar.
29. Patrick Cehlin 2
Var riktigt bra före J-VM för att sedan ha de betydligt tyngre efteråt. Kommit tillbaka lite allteftersom och snurrat på bra i motståndarzonerna. Är tyvärr en högst medioker avslutare då han har bränt X antal jättelägen under säsongen. Dock cred till inställningen match efter match.
32. Marcus Krüger 4-
Tycker till skillnad mot många andra att Krüger har gjort en fullt godkänd andra säsong(som ska vara den svåraste efter ett genombrott). Tar mycket ansvar i det defensiva spelet och löser svåra situationer på ett väldigt moget sätt många ggr. Leder dessutom interna poängligan med tydlig marginal. Tycker faktiskt att han har blivit mer komplett och mogen som spelare denna säsongen även om han kanske inte är riktigt lika giftig i offensiven som i fjol. Märks också ibland att han fortf är väldigt ung då han stundtals försöker slå "de svåra passningarna" i avgörande lägen istället för att välja det enkla. Men det kommer han slipa bort med tiden.
34. Daniel Brodin 3-
Precis som många andra började Brodin riktigt bra med en otrolig energi och tacklingsvillighet. Visade dessutom upp en för mig ny sida med riktigt fin klubbteknik. Men efter hans landslagsdebut tycker jag han tappat lite grann. Absolut inte dålig men första halvan av säsongen var bättre än andra halvan.
37. John Norman 3
Förvånande duktig i det defensiva spelet. Jobbar alltid stenhårt, och har en imponerande skridskoåkning. Även offensivt gör han en okej säsong med några fina mål här o där. Dessutom en riktigt duktig straffskytt. Även om han inte gör bort sig i kampmomenten så väger han lite lätt där när matcherna tuffas till. Men det får han bygga upp under sommarträningen. Kommer bli riktigt, riktigt duktig.
41. Daniel Widing 2-
Hade betydligt högre förväntningar på Widing. Hade en kanonperiod med mål åtta matcher i rad eller nått sånt. Men även om han hela tiden har försökt och hela tiden kämpat så har det aldrig riktigt stämt för honom. Det känns på något konstigt sätt som att han aldrig vill ha pucken. Ser obekväm ut på nått sätt, svårt att förklara med ord. Vågar inte skjuta när han verkligen SKA skjuta, typ i klockrena 2-1 lägen osv. Klart att självförtroendet inte var på topp efter den långa måltorkan men ändå. Han är svårbedömd den där Widing.
70. Mario Kempe 2
En ganska hyfsad debutsäsong för laget i hans hjärta ändå. Hyfsat med mål trots sparsamt med istid. Har ibland svårt att avväga när han måste släppa pucken och halvtaskig speluppfattning, men väldigt tekniskt skicklig spelare. Lär göra bättre ifrån sig nästa år om han får chansen att bevisa det.
Följande spelare har spelat för lite för att ges en fullt rättvis bedömning men har ända satt ett "spontanbetyg" på dom.
1. Tim Sandberg 2
3. Nils Ekman 2-
33. Mika Zibanejad 4
51. Mika Hannula 3
Betygsskala 1-5 där.....
1= Dålig/Inte tillräckligt bra säsong
2= Halvdan/Hyfsad säsong
3= Helt okej/ganska bra säsong
4= Mycket bra säsong
5= Strålande jävla outstanding säsong
....på ett ungefär
MÅLVAKTER
30. Mark Owuya 3-
Mark kändes till en början som den mest osäkra målvakten i Elitseriens historia med tabbar och tavlor i var och varannan match, returer rakt ut i slottet osv osv. Men andra halvan av hans burvaktande har han till min stora förvåning spelat upp sig och man har sluppit sitta med hjärtat i halsgropen vid varje skott som skjutits mot honom. Väldigt upp och ner och kan därför aldrig få mer än en svag trea i min bok.
39. Stefan Ridderwall 1
Precis som jag hade på känn så var det helt fel att satsa på Ridderwall. Ofta osäkert spel och knappast "1:a målvaktsmaterial". Och varje gång det kändes som att han började hitta något som liknar ett stabilt spel blev han skadad/sjuk. Precis som vanligt.
BACKAR
7. Andreas Holmqvist 3
Riktigt bra offensivt, särskilt efter sin skada. Men även hans defensiva spel har blivit bättre och bättre. Om han hade kunnat hålla samma höga nivå i båda zoner under hela säsongen som sista femtedelen hade betyget blivit högre.
14. Fredrik Claesson 2
Känns orättvist att bara ge en tvåa till Fredrik. Men skulle ju försöka analysera deras faktiska insatser på isen. Fruktansvärt lovande back som kan bli våran nya Iron-Mike på sikt. Tappat markering och "tokstött" lite väl ofta i vissa matcher. Men det kallas väl ungdomlig entusiasm och han kommer mogna och bara att bli bättre. Annars stabilt och väldigt moget spel under stora delar av hans tid på isen
15. Oscar Eklund 2
Började riktigt bra första tredjedelen och var då vår bästa back. Han har dock gått ner sig stegvis under säsongen känns de lite som. Känns som att han ibland blir helt förvirrad och uppstressad i onödan i egen zon och slänger iväg pucken helt utan tanke. Väger väldigt lätt i tuffare situationer.
16. Nichlas Falk 2
Märks tydligt att den gode Falk börjar bli till åren, speciellt i början av säsongen då han hade väldigt svårt att hänga med när tempot i matcherna skruvades upp. Tycker ändå att han spelat upp sig och trampat igång bättre allt eftersom, väldigt skönt att se att han inte var helt tom på bensin än iaf. Fortfarande väldigt lugn och trygg med pucken även om saker och ting går långsammare numera.
21. Stefan Lassen 1-
Den sämsta backen jag sett i DIF-tröjan sedan några av stjärnorna under upplagan 05/06 förgyllde tillvaron. Kontraktet måste brytas efter säsongen. Och sedan hoppas jag ledningen har lärt sig en gång för alla att det INTE håller att värva halvdanna allsvenska backar i fortsättningen.
24. Staffan Kronwall 2+
Fullständigt suverän första matcherna för att sedan göra en förvandling till det negativa. Plötsligt slarvades det med det mesta. Indianare hit o dit, och allmänt halvrisiga insatser staplades på hög. Tycker iaf han har vässat till sig liiiite på slutet och förhoppningsvis kan han toppa formen lagom till slutspelet.
55. David Printz 4-
Tycker personligen att David varit var genomgående bästa back. Får väldigt sällan någon positiv kritik, snarare tvärtom för hans slarv med pucken i egen zon. Tycker faktiskt han har lyckats tvätta bort mycket av slarvet denna säsongen och är allt som oftast på rätt ställe. Står alltid upp för laget och är grym i boxplay. Märktes oerhört tydligt den enda matchen han var borta. "man vet inte vad man saknar förrän det är borta". Hade Printzen varit bättre offensivt hade han varit riktigt grym
78. Josef Boumedienne 2-
Måste vara världens genom alla tider mest ojämna spelare. Kan vara fullständigt briljant en match för att sedan vara praktusel matchen efter. Vet inte hur många ggr han har ställt till det för laget med idiotutvisningar, slarvigt och lojt sspel i egen zon osv osv. Hade Josef haft en hög lägstanivå hade han troligen spelat i NHL för hans högstanivå är riktigt hög. Synd att du inte "vill" vara bra oftare Bom-Bom
FORWARDS
4. Marcus Nilson 1+
Detta är nog säsongen som Marcus Nilson vill glömma illa kvickt när den är över. Konstanta sjukdomsbesvär och (troligen) en oerhörd inre sorg över vad som hände med Nisse verkar har gjort att våran 4 inte kunnat prestera ens på 50%. Är sämre på precis allt om man jämför med fjolåret. Stundtals helt osynlig och riktigt dålig. Att han trots allt har gjort en del poäng gör att han får ett plus bakom ettan.
9.Kristofer Ottosson 3
Knappast en imponerande säsong offensivt sätt. Har känt ofarligare än någonsin framåt i år. Men i defensiven har Otto som vanligt varit riktigt bra. Vinner viktiga tekningar, dödar utvisningar osv osv. Oerhört viktig oavsett om han gör 1 eller 20 mål per säsong.
17. Mathias Tjärnqvist 3+
Seriens och kanske en av Europas bästa framför motståndarmålvakten. Personliga målrekordet i ES redan slaget. Har väl kanske inte tokimponerat rent spelmässigt så att säga. Känns ganska temposvag stundtals och tacklar inte alls som han brukade får jag för mig. Men när man gör "sin roll" på sättet han gör kan man inte klaga så mycket kanske.
19. Jimmie Ölvestad 2
Inte direkt dålig under de 34 matcher han spelade men lååångt ifrån fjolårets insats. Inte bara mål och poängmässigt utan även farten och energin från förra året märktes det inte lika mycket av i år. Hoppas vi får se en frisk och riktigt hungrig Jimmie i ett slutspel. Du behövs mer än någonsin...
20. Christian Eklund 3
Ovärdelig med den inställning han visar i nästan varje match. Hade ett stim med poäng ett antal matcher i rad, gått lite tyngre på slutet på den fronten. Men ändå en av lagets viktigaste spelare med sin attityd och vilja. Suverän på att gå in och "väcka laget" vilket han visat flera ggr under säsongen.
26. Tim Eriksson 3-
Var väl i de närmaste helt osynlig första 20 matcherna. Men har senare delen av säsongen varit riktigt tongivande i en del matcher matcher. När han väl är bra är han oftast riktigt bra, när det går lite tyngre är han å andra sidan fullständigt osynlig. Hade varit kul att se vad han kunnat uträtta med lite mer istid som han ibland verkligen förtjänar.
29. Patrick Cehlin 2
Var riktigt bra före J-VM för att sedan ha de betydligt tyngre efteråt. Kommit tillbaka lite allteftersom och snurrat på bra i motståndarzonerna. Är tyvärr en högst medioker avslutare då han har bränt X antal jättelägen under säsongen. Dock cred till inställningen match efter match.
32. Marcus Krüger 4-
Tycker till skillnad mot många andra att Krüger har gjort en fullt godkänd andra säsong(som ska vara den svåraste efter ett genombrott). Tar mycket ansvar i det defensiva spelet och löser svåra situationer på ett väldigt moget sätt många ggr. Leder dessutom interna poängligan med tydlig marginal. Tycker faktiskt att han har blivit mer komplett och mogen som spelare denna säsongen även om han kanske inte är riktigt lika giftig i offensiven som i fjol. Märks också ibland att han fortf är väldigt ung då han stundtals försöker slå "de svåra passningarna" i avgörande lägen istället för att välja det enkla. Men det kommer han slipa bort med tiden.
34. Daniel Brodin 3-
Precis som många andra började Brodin riktigt bra med en otrolig energi och tacklingsvillighet. Visade dessutom upp en för mig ny sida med riktigt fin klubbteknik. Men efter hans landslagsdebut tycker jag han tappat lite grann. Absolut inte dålig men första halvan av säsongen var bättre än andra halvan.
37. John Norman 3
Förvånande duktig i det defensiva spelet. Jobbar alltid stenhårt, och har en imponerande skridskoåkning. Även offensivt gör han en okej säsong med några fina mål här o där. Dessutom en riktigt duktig straffskytt. Även om han inte gör bort sig i kampmomenten så väger han lite lätt där när matcherna tuffas till. Men det får han bygga upp under sommarträningen. Kommer bli riktigt, riktigt duktig.
41. Daniel Widing 2-
Hade betydligt högre förväntningar på Widing. Hade en kanonperiod med mål åtta matcher i rad eller nått sånt. Men även om han hela tiden har försökt och hela tiden kämpat så har det aldrig riktigt stämt för honom. Det känns på något konstigt sätt som att han aldrig vill ha pucken. Ser obekväm ut på nått sätt, svårt att förklara med ord. Vågar inte skjuta när han verkligen SKA skjuta, typ i klockrena 2-1 lägen osv. Klart att självförtroendet inte var på topp efter den långa måltorkan men ändå. Han är svårbedömd den där Widing.
70. Mario Kempe 2
En ganska hyfsad debutsäsong för laget i hans hjärta ändå. Hyfsat med mål trots sparsamt med istid. Har ibland svårt att avväga när han måste släppa pucken och halvtaskig speluppfattning, men väldigt tekniskt skicklig spelare. Lär göra bättre ifrån sig nästa år om han får chansen att bevisa det.
Följande spelare har spelat för lite för att ges en fullt rättvis bedömning men har ända satt ett "spontanbetyg" på dom.
1. Tim Sandberg 2
3. Nils Ekman 2-
33. Mika Zibanejad 4
51. Mika Hannula 3
- Lee Harvey Oswald
Re: Spelaranalyser och betyg grundserien 2010/2011
Bravo!
Sansat, nyktert & en snudd på perfekt sammanfattning.
Några Lee Harvey-anpassade ändringar bara
30. Mark Owuya 3-
Mark måste få godkänt trots allt.
Men jag kan inte för en sekund påstå att jag är speciellt lugn när puckarna viner runt Mark, han ger fortfarande ett virrigt & instabilt intryck.
Dessutom har jag grymt svårt för "Jag-pallar-inte-läsa-av-situationen-så-jag-står-på-knä-från-min.1 till min.60-Stilen"
34. Daniel Brodin 2+
Ger sken av att vara en rivig & jobbig spelare (för motståndarna) för då & då smäller det trots allt runt Brodin.
Men alldeles för sällan med tanke på att det är grabbens största tillgång.
26. Tim Eriksson 2+
Lite samma känsla här (fast när det gäller fart & teknik då)
Tim ser ut som en toppspelare i sitt rörelseschema, men han får ut alldeles för lite konstruktivt i slutändan, där av det sparsamma matchande från Hardys sida
Sansat, nyktert & en snudd på perfekt sammanfattning.
Några Lee Harvey-anpassade ändringar bara
30. Mark Owuya 3-
Mark måste få godkänt trots allt.
Men jag kan inte för en sekund påstå att jag är speciellt lugn när puckarna viner runt Mark, han ger fortfarande ett virrigt & instabilt intryck.
Dessutom har jag grymt svårt för "Jag-pallar-inte-läsa-av-situationen-så-jag-står-på-knä-från-min.1 till min.60-Stilen"
34. Daniel Brodin 2+
Ger sken av att vara en rivig & jobbig spelare (för motståndarna) för då & då smäller det trots allt runt Brodin.
Men alldeles för sällan med tanke på att det är grabbens största tillgång.
26. Tim Eriksson 2+
Lite samma känsla här (fast när det gäller fart & teknik då)
Tim ser ut som en toppspelare i sitt rörelseschema, men han får ut alldeles för lite konstruktivt i slutändan, där av det sparsamma matchande från Hardys sida
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Bra omdömen, men jag tycker ni är lite hårda mot Owuya. Om ni endast ser till prestationer på isen så ligger han just nu näst högst i målvaktsligan. Det är ju inte direkt så att han gör det för att vi har defensiva spetskvaliteter i spelare som Bombom. När det gäller målvakter tycker jag inte det spelar så sot roll hur han spelar utan endast resultatet är det viktiga.
Jag tycker Owuya förtjänar minst en 4.
i
Håller med i stort. Några ändringar:
Målvakter:
Mark 4 Riktigt bra, snabb, rörlig, tajt mot isen. Släpper en del returer men det gör alla målvakter. Skillnaden för många andra i ES denna säsong är att de har bra backar som tar hand om returerna samt stenhårt back-checkande forwards.
Backar: 1-
Josef Boumedienne: Det absolut mest osäkra jag sett i backväg i många matcher. Sen blixtrar han till i en match eller en period. En 1a med minus bakom för att han skulle vara en klassback. Det har han inte varit. Alls.
Forwards:
Fimpen 5. Inställning och klass. Det han visar på isen är grymt. Den senaste assisten han stod för mot fhc talar sitt tydliga språk. Hade Fimpen också skadat sig i mitten av säsongen hade vi spelat kvalseriehockey snart. Så enormt viktig är han för DIF. Så enkelt är det. Så en 5a för det spel han står för och det Djurgårdshjärta han har på och utanför isen.
Målvakter:
Mark 4 Riktigt bra, snabb, rörlig, tajt mot isen. Släpper en del returer men det gör alla målvakter. Skillnaden för många andra i ES denna säsong är att de har bra backar som tar hand om returerna samt stenhårt back-checkande forwards.
Backar: 1-
Josef Boumedienne: Det absolut mest osäkra jag sett i backväg i många matcher. Sen blixtrar han till i en match eller en period. En 1a med minus bakom för att han skulle vara en klassback. Det har han inte varit. Alls.
Forwards:
Fimpen 5. Inställning och klass. Det han visar på isen är grymt. Den senaste assisten han stod för mot fhc talar sitt tydliga språk. Hade Fimpen också skadat sig i mitten av säsongen hade vi spelat kvalseriehockey snart. Så enormt viktig är han för DIF. Så enkelt är det. Så en 5a för det spel han står för och det Djurgårdshjärta han har på och utanför isen.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Visserligen gör han det, men det är inte bara statistik som utgör ett bra lag. Man måste ha en bra målvakt och stabil målvakt som kan hålla i puckar och inte släppa returer. Om man inte har det så kan backarna bli osäkra, man får osäkra uppspel och därmed rakt igenom osäkert och fjuttigt spel.isolerad skrev:Bra omdömen, men jag tycker ni är lite hårda mot Owuya. Om ni endast ser till prestationer på isen så ligger han just nu näst högst i målvaktsligan. Det är ju inte direkt så att han gör det för att vi har defensiva spetskvaliteter i spelare som Bombom. När det gäller målvakter tycker jag inte det spelar så sot roll hur han spelar utan endast resultatet är det viktiga.
Trots min kritik mot Mark så anser jag att han har gjort det han ska och ligger etta i elitserien. Han har även visat att han har ett jävla starkt psyke och mår bra när han är nervös. Jag tror därför att han kommer vara MYCKET bra under slutspelet. Anledningen till att han inte får en fyra är för att han släpper för mycket returer, men detta borde inte vara något problem att fixa till för våra målvaktstränare.
39. Stefan Ridderwall 1
Tycker lite synd om riddarn. Han har all press att leva upp till farsan men skadorna hämnar honom hela tiden. Tycker det är dags att lämna Stefan, tacka för ett par goda år och önska lycka till.
BACKAR
7. Andreas Holmqvist 3
Riktigt bra offensivt, särskilt efter sin skada. Men även hans defensiva spel har blivit bättre och bättre. Om han hade kunnat hålla samma höga nivå i båda zoner under hela säsongen som sista femtedelen hade betyget blivit högre. (Håller med 100% med Jensa. Ändrar därför ingenting
14. Fredrik Claesson 3
Måste ge Claesson ett godkänt betyg i och med att han har tagit till sig så pass mycket i sin debut säsong. Han har gjort ett par kassar och tycker han ser stabil ut i PP. Kan dock precis som Mitman (dock inte alls i samma grad som Simon) vara lite väl het i vissa situationer, men det är som sagt något som han lär sig.
15. Oscar Eklund 2
Började riktigt bra första tredjedelen och var då vår bästa back. Han har dock gått ner sig stegvis under säsongen känns de lite som. Känns som att han ibland blir helt förvirrad och uppstressad i onödan i egen zon och slänger iväg pucken helt utan tanke. Väger väldigt lätt i tuffare situationer. (Håller med även här
16. Nichlas Falk 3
Var väl lite seg i början av säsongen men har börjat hänga med nu i slutet och har varit viktig i dem senaste matcherna. Solklar ledargestalt som lyser i Ragges frånvaro. Måste få godkänt med hans ålder, tror dock han lägger av efter denna säsong. Särskilt om vi vinner SM-guld.
21. Stefan Lassen 1-
Han suger helt enkelt. Orkar inte lägga upp något konstruktivt för alla vet att han är dålig på allt.
24. Staffan Kronwall 2
Fullständigt suverän första matcherna för att sedan göra en förvandling till det negativa. Plötsligt slarvades det med det mesta. Indianare hit o dit, och allmänt halvrisiga insatser staplades på hög. Tycker iaf han har vässat till sig liiiite på slutet och förhoppningsvis kan han toppa formen lagom till slutspelet. (Håller med här också
55. David Printz 3
Alltid haft svårt för Printz attityd, har fortfarande inte släppt att jag anser att han själv stal SM-Guldet ifrån oss ifjol. Dock har han varit en av våra bästa backar totalt sett och är suverän i boxplay. Tar fortfarande lite dumma utvisningar, men det har nog mest nedanstående stått för.
78. Josef Boumedienne 2-
Måste vara världens genom alla tider mest ojämna spelare. Kan vara fullständigt briljant en match för att sedan vara praktusel matchen efter. Vet inte hur många ggr han har ställt till det för laget med idiotutvisningar, slarvigt och lojt sspel i egen zon osv osv. Hade Josef haft en hög lägstanivå hade han troligen spelat i NHL för hans högstanivå är riktigt hög. Synd att du inte "vill" vara bra oftare Bom-Bom. (Håller med)
FORWARDS
4. Marcus Nilson 1+
Mackan har bevisligen inte varit sig själv i år med sjukdomar och det som hände med nisse. När man läser om senaste träningen (när normans arm domnade) när Nisse och Mackan gick följe ut från isen så var jag löjligt nära på att börja tjuta. Skulle fått en tvåa om det verkade som att han kämpade mer. Har en lika provocerande åkstil som Bremberg.
9.Kristofer Ottosson 3
Knappast en imponerande säsong offensivt sätt. Har känt ofarligare än någonsin framåt i år. Men i defensiven har Otto som vanligt varit riktigt bra. Vinner viktiga tekningar, dödar utvisningar osv osv. Oerhört viktig oavsett om han gör 1 eller 20 mål per säsong. (Håller med)
17. Mathias Tjärnqvist 3
Seriens och kanske en av Europas bästa framför motståndarmålvakten. Personliga målrekordet i ES redan slaget. Har väl kanske inte tokimponerat rent spelmässigt så att säga. Känns ganska temposvag stundtals och tacklar inte alls som han brukade får jag för mig. Men när man gör "sin roll" på sättet han gör kan man inte klaga så mycket kanske. (Håller med)
19. Jimmie Ölvestad 2
Inte direkt dålig under de 34 matcher han spelade men lååångt ifrån fjolårets insats. Inte bara mål och poängmässigt utan även farten och energin från förra året märktes det inte lika mycket av i år. Hoppas vi får se en frisk och riktigt hungrig Jimmie i ett slutspel. Du behövs mer än någonsin... (Håller med)
20. Christian Eklund 3
Ovärdelig med den inställning han visar i nästan varje match. Hade ett stim med poäng ett antal matcher i rad, gått lite tyngre på slutet på den fronten. Men ändå en av lagets viktigaste spelare med sin attityd och vilja. Suverän på att gå in och "väcka laget" vilket han visat flera ggr under säsongen. (Håller med)
26. Tim Eriksson 3-
Var väl i de närmaste helt osynlig första 20 matcherna. Men har senare delen av säsongen varit riktigt tongivande i en del matcher matcher. När han väl är bra är han oftast riktigt bra, när det går lite tyngre är han å andra sidan fullständigt osynlig. Hade varit kul att se vad han kunnat uträtta med lite mer istid som han ibland verkligen förtjänar. (Håller med)
29. Patrick Cehlin 2
Var riktigt bra före J-VM för att sedan ha de betydligt tyngre efteråt. Kommit tillbaka lite allteftersom och snurrat på bra i motståndarzonerna. Är tyvärr en högst medioker avslutare då han har bränt X antal jättelägen under säsongen. Dock cred till inställningen match efter match. (Håller med)
32. Marcus Krüger 4-
Tycker Krüger gjort en bra säsong. Är bra defensivt och har bra position i offensiven. Slår lite försvåra passningar då och då. Tror nog att det här skärper till sig inför slutspelet.
34. Daniel Brodin 3-
Precis som många andra började Brodin riktigt bra med en otrolig energi och tacklingsvillighet. Visade dessutom upp en för mig ny sida med riktigt fin klubbteknik. Men efter hans landslagsdebut tycker jag han tappat lite grann. Absolut inte dålig men första halvan av säsongen var bättre än andra halvan. (Håller med)
37. John Norman 3
Förvånande duktig i det defensiva spelet. Jobbar alltid stenhårt, och har en imponerande skridskoåkning. Även offensivt gör han en okej säsong med några fina mål här o där. Dessutom en riktigt duktig straffskytt. Även om han inte gör bort sig i kampmomenten så väger han lite lätt där när matcherna tuffas till. Men det får han bygga upp under sommarträningen. Kommer bli riktigt, riktigt duktig. (Håller med)
41. Daniel Widing 2-
Hade betydligt högre förväntningar på Widing. Hade en kanonperiod med mål åtta matcher i rad eller nått sånt. Men även om han hela tiden har försökt och hela tiden kämpat så har det aldrig riktigt stämt för honom. Det känns på något konstigt sätt som att han aldrig vill ha pucken. Ser obekväm ut på nått sätt, svårt att förklara med ord. Vågar inte skjuta när han verkligen SKA skjuta, typ i klockrena 2-1 lägen osv. Klart att självförtroendet inte var på topp efter den långa måltorkan men ändå. Han är svårbedömd den där Widing. (Håller med)
70. Mario Kempe 3
En ganska hyfsad debutsäsong för laget i hans hjärta ändå. Hyfsat med mål trots sparsamt med istid. Har ibland svårt att avväga när han måste släppa pucken och halvtaskig speluppfattning, men väldigt tekniskt skicklig spelare. Lär göra bättre ifrån sig nästa år om han får chansen att bevisa det. (Får en trea av mig)
1. Tim Sandberg 3
3. Nils Ekman 2
33. Mika Zibanejad 5
51. Mika Hannula 3
CRED: Jensa85. Mycket bra bedömningar så jag saxade lite av dem.
Bara en liten nyfiken fråga innan jag själv plitar ner mina betyg;
OM man bara ser till det spelmässiga och skiter i allt runt omkring skall Ekman då ha ett snäpps högre betyg än Mackan?
OM man bara ser till det spelmässiga och skiter i allt runt omkring skall Ekman då ha ett snäpps högre betyg än Mackan?
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Du tycker inte att du överdriver lite där?Magnutz skrev: Backar: 1-
Forwards:
En back som nästan leder poängligan borde inte kunna få 1 MINUS? Oavsett hur dålig han varit defensivt. Då måste han ändå gjort någonting bra. Skulle kunna sträcka mig till att ge honom 2 minus, eller 2 plus.
Och Fimpen, visst är han kung, men ska en forward får en 5:a ska han väl ha gjort liiite fler än 4 mål på 50 matcher? Även om målskyttet knappt är Fimpens jobb. Han har gjort sin uppgift, väl godkänt. Stark trea. Max.
Expert.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Well, beror väl på vad man har för krav & förväntningar på en toppback. Han är värvad för att vara en klassback, om inte annat så skvallrar hans lönekuvert om det. Så dålig är inte Boumedienne att han kanske förtjänar en 1:a men jag skulle ge honom 2-- sett till vad han presterat totalt sett under säsongen. Maken till ojämn spelare har jag aldrig skådat (något som egentligen inte borde kommit som en överraskning sett till hans tidigare säsonger).SirDIFalot skrev:Du tycker inte att du överdriver lite där?Magnutz skrev:
En back som nästan leder poängligan borde inte kunna få 1 MINUS? Oavsett hur dålig han varit defensivt. Då måste han ändå gjort någonting bra. Skulle kunna sträcka mig till att ge honom 2 minus, eller 2 plus.
Annars; riktigt bra post av jensa85. Återkommer med mina samlade omdömen senare.
- SirDIFalot
Jo, det var lite det jag menade också. Eller snarare exakt.-daniel- skrev:Well, beror väl på vad man har för krav & förväntningar på en toppback. Han är värvad för att vara en klassback, om inte annat så skvallrar hans lönekuvert om det. Så dålig är inte Boumedienne att han kanske förtjänar en 1:a men jag skulle ge honom 2-- sett till vad han presterat totalt sett under säsongen. Maken till ojämn spelare har jag aldrig skådat (något som egentligen inte borde kommit som en överraskning sett till hans tidigare säsonger).SirDIFalot skrev:Du tycker inte att du överdriver lite där?Magnutz skrev:
Annars; riktigt bra post av jensa85. Återkommer med mina samlade omdömen senare.
Expert.
- -daniel-
Förstod det, men jag förstår samtidigt Magnutz omdöme om honom. Har man högre krav (än vad jag personligen hade på Josef innan, eftersom jag just hade hört mycket om de här ojämna tendenserna. Trots det blir jag ändå ibland sjukligt besviken på hans uppträdande) så tycker jag inte det är helt fel att sätta en 1:a på hans totala insats under säsongen.SirDIFalot skrev: Jo, det var lite det jag menade också. Eller snarare exakt.
Grejen med #78 är ju att han verkligen, om något, ser ut att vara en sån extrem humörspelare. När han verkar vilja spela starkt & resolut så gör han det, när han vill åka skridskor snabbt så gör han det (backcheckingsmomentet i matchen senast mot Luleå ligger färskt på näthinnan)... sådana spelare kan aldrig vara bra för moralen i ett lag. Ibland ser det verkligen ut som han inte bryr sig ett skit och hur inspirerande är det för resten av laget?
SirDifaLot
Jo, #78 togs ju in för att ersätta Timmy?! Eller vare Kyle? Han har hur som helst inte tillfört något positivt (i mina kritiska ögon). Hans +/- är horribelt. Inställningen verkar vara under isen fullständigt. Han framstår som en renodlad medgångsspelare. Egentligen skulle jag nog ge hans insats en fet 0:a men han har ju gjort en del bra grejer.
Vissa matcher har han stigit i aktning men sen har det plumsat rejält igen. Osäker, fladdrig, nervös, grinig, osmart, obeslutsam.. sen kan han under en kortare tid vara energisk, positiv och beslutsam.. Han är den som gjort mig som supporter mest besviken. Varje gång han har puck i defensiv zon får jag andnöd.
Sen finns det andra som inte heller levt upp till mina förväntningar men #78 sticker ut.
Jo, #78 togs ju in för att ersätta Timmy?! Eller vare Kyle? Han har hur som helst inte tillfört något positivt (i mina kritiska ögon). Hans +/- är horribelt. Inställningen verkar vara under isen fullständigt. Han framstår som en renodlad medgångsspelare. Egentligen skulle jag nog ge hans insats en fet 0:a men han har ju gjort en del bra grejer.
Vissa matcher har han stigit i aktning men sen har det plumsat rejält igen. Osäker, fladdrig, nervös, grinig, osmart, obeslutsam.. sen kan han under en kortare tid vara energisk, positiv och beslutsam.. Han är den som gjort mig som supporter mest besviken. Varje gång han har puck i defensiv zon får jag andnöd.
Sen finns det andra som inte heller levt upp till mina förväntningar men #78 sticker ut.
- SkönaDjurgårn
I princip helt klockren analys av jensa85. Man hoppas ju alltid kunna bidra med någonting men betygen är grymt bra satta.
Det enda jag skulle vilja ändra lite på är väl att höja Mark till en 4a och sänka Nisse till en 1a = "Dålig/Inte tillräckligt bra säsong" vilket är ganska mitt i prick på vad Nisse åstadkommit. Det enda bra jag minns att han gjort var handledaren upp i krysset mot AIK och en macka till Widing i någon annan match.
Känns fel att såga en som ligger på sjukhus men som vanligt är det bara själva ishockeyn jag tänker på nu...
Det enda jag skulle vilja ändra lite på är väl att höja Mark till en 4a och sänka Nisse till en 1a = "Dålig/Inte tillräckligt bra säsong" vilket är ganska mitt i prick på vad Nisse åstadkommit. Det enda bra jag minns att han gjort var handledaren upp i krysset mot AIK och en macka till Widing i någon annan match.
Känns fel att såga en som ligger på sjukhus men som vanligt är det bara själva ishockeyn jag tänker på nu...
Fimpen får 5 för att han gör det ingen annan i laget klarar av. Han står för energispridande och jävlar-anamma. Det är värt 5. Sen är han nyttig på isen rent spelmässigt också. Han vägrar flina och se rolig ut när vi torskat. Han hatar att laget viker ner sig och säger det också.SirDIFalot skrev:Du tycker inte att du överdriver lite där?Magnutz skrev: Backar: 1-
Forwards:
Och Fimpen, visst är han kung, men ska en forward får en 5:a ska han väl ha gjort liiite fler än 4 mål på 50 matcher? Även om målskyttet knappt är Fimpens jobb. Han har gjort sin uppgift, väl godkänt. Stark trea. Max.
Bombom må ha gjort poäng framåt men han orsakar mer bakåt. Det väger över.
Edit: Måste förtydliga. Jag vill alltså inte att #78 ska vara dålig. Jag vill att han ska vara skitbra, för det är han ju ibland!!!
Edit 2: ikväll vände #78 på steken och spelade som jag VILL att han ska spela... nu får han fan göra det resterande del av säsongen!!!!