Jermuk skrev:Eftersom, vilket jag antyder i rubriken, hockey är underhållning, borde Elitserien kunna stängas.
Huadå!
Jag lever ju i ett land där ligan är stängd (Finland) och man får ju kalla kårar då man ser att ngn föreslår detta totalt misslyckade system som finns i Finland även i Sverige.
NEJ, tänk om och studera hur misslyckat det är i Finland. NHL är ett kapitel för sej, det kan man inte jämföra med.
Nu håller jag förståss på ett lag (Vasa Sport) som krigar i toppen av Mestis så jag är kanske en aning färgad i det avseendet. MEN publikraset till Sports matcher kom då man stängde dörren till ligan och man spelade bara om äran att vinna nästhögsta ligan utan möjligheter till kval eller chans att stiga till högsta serien. Att ens lag vinner SM-guld eller Finska Mästerskapet är ju helt fantastiskt, men när man t.ex. talar med Kärpät fans som nu upplevt 2 guld två år i följd innan förra säsongen så säger de ändå att det största ögonblicket var nog ändå när de steg till högsta ligan.
Det måste finnas drömmar och mål i sporten!
I dagens läge så är Högsta ligan i Finland ett aktiebolag och lagen som spelar där är aktieägare. Detta är ett stort problem idag då man börjar inse att detta med sluten liga var nog inte så bra ändå. Aktieägarna vill ju inte avstå från sin position i ligan eller riskera att trilla ur den.
Sluten liga trodde man skulle betyda att lag skulle få bygga upp sin ekonomi i lugn och ro, så den skulle bli stabil. Det blev inte alls ngn sådan effekt, däremot börjar intresset för hockeyn att minska eftersom det i slutet av säsongen blir en massa "skit"matcher då lag som insett att de inte kommer att gå till slutspel säljer bort sina bästa spelare för att få pengar att bygga upp nästa års lag. Fy sjutton va booring.
NEJ, jag är en stor förespråkare av det svenska seriesystemet som innehåller mycket kvalmatcher--> mycket intressanta matcher med betydelse i slutet av säsongen som gör att hockeyn är intressant!