Åker Djurgården ut i år?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Blå Helgonet
Inlägg: 199
Blev medlem: 2005-06-11
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm
Kontakt:

Åker Djurgården ut i år?

Inlägg av Blå Helgonet »

Gör vi Bajen sällskap nästa säsong?

Ja jag vet att ni hört att för, klyschan används varje år då truppen presenteras oavsett vad.
Men innan ni avfärdar denna förslitna gamla krigares farhågor så måste även Ni överoptimister för en gångs skull känna att vi är i det tunnaste laget vad beträffar spelarmaterialet.
Med NHL spelarna borta – de ända som fick något gjort – lovande spelare på väg bort, är jag desto mera orolig.

Å andra sidan kanske de inhemska spelarna får chansen att stiga fram. För tro mig, det behövs.
Således vilar mycket på Ottossons, Linkans och Falkens axlar, de måste höja sig avsevärt om det ska hända något.

Jag vågar t.o.m. påstå årets trupp är den tunnaste jag sett på tjugo år.
Dock med Sir Charles och Säcken i båset istället för ”tomma tunnor skramlar mest” – mannen kan allt hända.
Onekligen är vi rejäla ”under dogs” i år.

Vågar man tro på Globens nya ståplats?

:twisted: Time will tell…
Blue Saints...
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Jag är, som alltid, något pessimistisk.
Mycket beror nog på hur mycket tur och flyt vi får med skador. Får vi massa skador, speciellt på vissa nyckelspelare så tror jag tyvärr vi kan få kvala och kan tom åka ut elitserien. Det är knappast pessimistiskt att tro det, snarare realistiskt.

Med flyt, och samtidigt som alla håller sig friska så har vi väl en liten chans till slutspel. Men det är inget jag riktigt tror på. Klarar vi oss undan kval är jag nöjd med årets säsong.

Jag är osäker på hur stort lass som Falken, Bremberg, Ottosson och några till orkar dra. Dom blir inte direkt bättre för varje säsong som går och även om dom fortfarande håller hyfsad klass är jag tveksam till om dom klarar att ta oss till slutspel. Speciellt inte om vi inte får in två bra backar till. Sen vet man inte med alla nya spelare, men jag är tveksam.

Sen måste DIF bli ett riktigt bra hemmalag i år. Jag har svårt att se vilka matcher vi ska vinna på bortaplan. Visst kommer vi vinna några, men det känns som att det är i Globen/Hovet vi ska ta våra poäng.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Har vi otur med skador och om Säcken & Challe inte lyckas få in lite lagmoral i truppen så åker vi ur. Hur som helst, de som hoppas på slutspel bör nog vara beredda på att bli besvikna.

Men som det heter, man ska inte måla fan på väggen. Förstärker man laget med en (helst två) bra back(ar) och en till målskytt så kan det ju gå vägen.
Användarvisningsbild
Hovet
Inlägg: 637
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Hovet »

Elitserien kommer inte att bli sig likt riktigt sedan förra säsongen. NHL-spelarna har åkt hem för längesedan. Juniorerna som inte fick chansen förra året är upplockade i trupperna. Färjestad ser utslitet och uddlöst ut med sina gamla veteraner. Frölunda har ingen målvakt. Hv71 har dock en rätt bra trupp, de som var förlorare förra säsongen kommer att vara vinnare denna säsongen.

Om vi ser till Djurgården då;
Vi har en bra förstamålis och en bra backup. Vi har en okey forwardsida, kul med Eklund tillbaka. Men det är ju som känt backsidan som är katastrofal. Just därför att vi vet inte ett skit om vad den går för, vi vet inte hur många av våra nya backar spelar.
Det kan mycket väl gå åt, ja ni vet vad. Eller så kan Djurgården överraska, och vi hamnar på en 4-5 placering.

Vi vet inte vad som kommer att hända, låt oss vänta att se.
Imorgon kanske DIF har kontrakterat 2 bra backar, och då ser läget lite bättre ut.
Användarvisningsbild
Jermuk
Inlägg: 72
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Sofia
Kontakt:

Inlägg av Jermuk »

Underskatta inte ett lag där motivation går före klass. Många unga hungriga spelare i Djurgår´n i vinter.

SLUTA OMEDELBART UPP MED ATT KALLA LINKAN FÖR BREMBERG!!!

På tal om Linkan, se för f-n till att tacklas som ofta och så mycket du bara kan inder kommande säsong.
Användarvisningsbild
Rash
Inlägg: 713
Blev medlem: 2005-07-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Eftersom alla härinne verkar vara obotliga pessimister (stavas det så?) så försöker jag bryta mönstret.
Visst ser läget osäkert ut med många okända namn som i vissa fall kan ses som rejäla chansningar.

Jag tror och hoppas att spelare som Adam Andersson och Liwing kan blomma ut ordentligt under kommande säsong. Spelare som Eklund, Pettersson och Falken kan kännas avdankade. Men de vet vad som krävs för att göra laget till en vinnarmaskin och jag tror att de vid NHL-proffsens frånvaro tar på sig ansvaret och utnyttjar sin ovärderliga rutin till fullo.

Ska man se på våra nyckelspelare som så många var besvikna på från förra säsongen så måste jag åtminstone ta Otto och Linkan i försvar. Båda drabbades av ganska långvariga skador och kom aldrig riktigt upp i full kapacitet. Vem glömmer dock Linkans totala förnedring av Kiprusoff i kvarten? Nu verkar båda hela och på hugget.

Och som Jermuk säger, motivation slår klass! Så bara veteranerna höjer sig (vilket de kommer göra), och visar de yngre spelarna vägen och ser till att just motivationen är på topp. Då kan vi nog mala ner de flesta lagen i ES.

Den här säsongen har DIF inte så många stjärnor utan är en enda stor järnkamin, en riktig lagmaskin!
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Hovet
Inlägg: 637
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Hovet »

Att Djurgården kommer att bli en malande lagmaskin köper jag inte i år igen bara för att våran trupp är i det tunnaste laget.
Se till verkligheten, och kolla in våran trupp på spelarsidan så ser ni hur det ser ut.
Att bygga upp en fungerande lagmaskin (som Timrå) tar många år att göra, och nu har vi dessutom många kritiserade spelare i truppen som många andra lag inte vill ha.
Så pessimist har man all rätt att vara, men jag har väldigt gärna fel.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Det är bara att titta på lagen som åkt ur elitserien de senaste åren. Antingen är det lag som Linköping som inte hade en trupp som höll, eller så är det etablerade elitserielag med skadebenägna åldrande veterander, avskrap som ingen annan ville ha och "juniorsatsningar". Leksand hade landets bästa 82:or, AIK hade de bästa 83:orna, det hjälpte inte ett dugg.
Användarvisningsbild
Jermuk
Inlägg: 72
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Sofia
Kontakt:

Inlägg av Jermuk »

Trodde att det var Västra Frölunda som hade dom bästa 82:or. Skit samma.

Motivation slår alltid klass.

*VÅGA VÄGRA SNURR I HÖRNEN - TACKLA, MANGLA, MOSA*
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Jermuk skrev:Trodde att det var Västra Frölunda som hade dom bästa 82:or. Skit samma.
Ja, det är inte så viktigt egentligen. Frölunda hade Jens Karlsson och Lundqvist-bröderna. Leksand hade Jonas Nordqvist, Lars Jonsson, Johan Eneqvist, Daniel Hermansson och Jörgen Sundqvist.
Svenskamästarna
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-08-12

Inlägg av Svenskamästarna »

Det kommer ju iaf att bli derbyn i Stockholm igen.
Se det positiva.
JKBlå
Inlägg: 28
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av JKBlå »

Ja, derbyn lär det sannerligen bli, men inte i Elitserien.... Sämsta truppen vi haft i mannaminne...
Användarvisningsbild
Tavi
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Tavi »

Knappast sämsta truppen (en månad) innan säsongsstart i mannaminne..
Och tror heller inte att vi åker ner. Däremot kan vi få det kämpigt, men jag sticker ut hakan ändå och tror att vi kommer till slutspel. Det ni.
Användarvisningsbild
Jacke
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Universum

Inlägg av Jacke »

Man måste ju jämföra med vad motståndarna har istället för att jämföra med vad vi haft förr i tiden. Tror nog vi kan klara en slutspelsplats med den fina mixen spelare som finns i truppen.

Backsidan är dock under all kritik för tunn. Ingen riktigt tuffing och endast Liwing som offensiv back. Defensivt ser det dock helt okej ut med Lassila i målet och Pettersson som hjärna.

Är nu inte helt medveten om alla motståndarspelares kvaliteter men nog fasen ska Brynäs, Tälje, Mora, Leksand och Luleå kunna få däng av oss. Dock är det inte färdigvärvat än, förhoppningsvis inte för vår del heller.
Användarvisningsbild
Rash
Inlägg: 713
Blev medlem: 2005-07-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Hovet

visst, jag är redo att hålla med om att det kanske tar lite tid att spela ihop ett lag, framför allt nu när det är så många nya ansikten. Var väl det som var det största problemet förra säsongen, medan lag som frölunda och fbk kompletterade med NHL-lirare så byggde vi våra lag kring dem.

Jag gjorde som du sa, kollade på vår truppsida. Vad finner jag?
Riktiga krigare i Ölve, Kristoffersson och Fernholm.
Vi har gamla vapendragare i Otto, Linkan och Falken som säkert höjer sig i NHL+proffsens frånvaro.

Thoresen visade verkligen framfötterna förra säsongen och kan bli hur bra som helst i år.

Jag ser Lill Magic och Eklund som jokrar, om det inte sprutar in mål så kommer de knappast göra bort sig.

Och OM nu Tjärna stannar så ser det inte så mörkt ut på backsidan heller.

Visst kan man vara pessimist, men hur kul är det?

Nåja, hur man än ser på saken så ska vi stödja våra iskrigare!
Lycka är att vara djurgårdare
Skriv svar