Nytt NHL avtal

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lund3
Inlägg: 95
Blev medlem: 2005-06-09

Nytt NHL avtal

Inlägg av lund3 »

Nya avtal med NHL:

*Klubbarna kommer få mer pengar vid försäljningar till NHL.

*Längre transferfönster. Ändå till 15:de augusti kan NHL värva spelare från Europa.

*Max 60 spelare kan värvas per år från Europa.

*Klubbar som placerar värvningar från Europa i farmarlagen kommer böt fällas.

Som jag - och alla andra(tror jag i alla fall) ser det så är det endast andra punkten som är svidande. Sista punkten borde byta att Staffan,Oduya & Salle stannar!
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Nytt NHL avtal

Inlägg av Ritterwand »

lund3 skrev:Nya avtal med NHL:

*Klubbarna kommer få mer pengar vid försäljningar till NHL.

*Längre transferfönster. Ändå till 15:de augusti kan NHL värva spelare från Europa.

*Max 60 spelare kan värvas per år från Europa.

*Klubbar som placerar värvningar från Europa i farmarlagen kommer böt fällas.

Som jag - och alla andra(tror jag i alla fall) ser det så är det endast andra punkten som är svidande. Sista punkten borde byta att Staffan,Oduya & Salle stannar!
Salle ska spela juniorhockey i Kanada och berörs inte av det där avtalet. I och med att europeer numera signas och draftas på samma vilkor som amerikaner och kan skriva AHL/ECHL-kontrakt orelaterade till NHL så betyder det att t.ex Kronwall kan skriva ett ettårskontrakt med Torontos farmarklubb Toronto Marlies. Det betyder att han ändå kan spela i Torontos organisation utan att officiellt räknas som Toronto Maple Leafs egendom. Jag spekulerar såklart, och det kanske finns någon klausul som förhindrar detta. Men det där specialfallet försvinner allt eftersom, då spelare som draftas från och med nu (dvs år 2005 och framåt) måste signas inom 2 år. Väntar NHL-klubbarna längre så mister de rättigheterna.

Så kortsiktigt är det här avtalet kanske dåligt för europa och vi blir förmodligen av med Kronwall, Oduya och Salle, men långsiktigt så gynnar det hockeyn i europa.
Peter
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Peter »

Det bör tilläggas att det sena övergångsstoppet bara gäller i år för att ge NHL-lagen möjlighet att fylla upp lagen med billiga spelare för att hålla sig under lönetaket. NHL verkar kräva att årets övergångsstopp ska ligga 14 dagar efter att avtalet skrivs under så skulle det godkännas idag så skulle fönstret stänga den 8:e Aug. Datumet 15:e Aug. kommer sig av att man förväntar sig en underskrift den 1:a Aug.
Kommande år tidigareläggs övergångsstoppet med en månad till den 15:e Juni, vilket är bra mycket bättre för de europeiska klubbarna.
Allt som allt så kan det komma att svida för en del klubbar i år men ge bättre förhållanden för den europeiska hockeyn i längden.
Skriv svar