Blir NHL roligare?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jacke
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Universum

Blir NHL roligare?

Inlägg av Jacke »

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 34,00.html

Där är alla regeländringar.

"En spelare som startar ett slagsmål under
matchens sista fem minuter får matchstraff och
blir även avstängd i nästa match."

Rallarsvingarna i NHL lär bli färre med den regeln. Själv är jag ett fan av kamp och slagsmål på isen. Är båda spelarna med på att slåss ska de få göra det oavsett vem som startar det.


"Laget som slår icing får inte byta uppställning innan nästa tekning."

Den regeln låter rolig, kanske man slipper se onödiga icingpuckar. Borde inför i elitserien med.


Vad tycker ni om de nya reglerna?
Användarvisningsbild
Cellus
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Cellus »

" Storleken på målvakternas benskydd, plock, klubbhandske och tröja minskar. "

Detta är nog den bästa saken som införs. Elitserien måste ta efter detta samt så måste det bli internationellt.

***

" En spelare som skjuter ut pucken över
plexiglaset i egen zon straffas med en utvisning. "

Detta borde införas i elitserien, varför ska bara målvakten få utvisning när han slänger en puck över rinken? Utespelare borde också få det, men med sunt förnuft hos dommarna, så dom inte plockar ut någon som styr ut pucken för att freda sitt mål t.ex. eller om pucken studsar på en klubba ut ur rinken.

***

" Laget som slår icing får inte byta uppställning innan nästa tekning. "

Intressant, men sånt kan göra att Icing-Petterson inte tillför någon nytta i Djurgården om detta skulle finnas i Elitserien.

***

" Inga oavgjorda matcher. Efter sudden death
blir det straffar, först i tre omgångar och om det
är oavgjort även då, sudden death-straffar. "

Jag är en hatare av straffar, jag är en av dom som anser att det är en orättvis avslutning av det bästa laget. Visst kan det vara spännande, men inte rättvist tycker jag.
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
Användarvisningsbild
Zkar
Inlägg: 167
Blev medlem: 2005-06-16

Reglerna

Inlägg av Zkar »

Ja, det återstår att se hurvida dom nya reglerna gör spelet "roligare" eller inte.

Själv tror jag på regeln om att dsu får matchstraff för att starta en fight fem minuter innan slutet. Då slipper vi se desperata försök att återupphålla hedern efter en förlust genom att iallafall golva motståndaren, och sedan inte behöva ta några större konsekvenser.

Även ett plus för att man tar bort "touch-icingen" och inför avvaktande offside.

Något jag däremot kan ställa mig kritisk till är varför mittzonen ska krympas? Är den inte liten nog som den är?
DIF evigt trogen
MonK
Inlägg: 39
Blev medlem: 2005-09-04

Inlägg av MonK »

Tycker inte alls hockeyn har blivit roligare känns mer som man går tillbaks till något som liknar damhockey. Inga slagsmål, mer taktiskt försvarsspel.
Fler mål är dock roligt men själva spelet blir tyvär mer och mer likt damhockeyns. :(
Användarvisningsbild
DIForever
Inlägg: 174
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Stenhamra

Re: Blir NHL roligare?

Inlägg av DIForever »

Jacke skrev:"En spelare som startar ett slagsmål under
matchens sista fem minuter får matchstraff och
blir även avstängd i nästa match."
Jag hade för mig att den regeln gällde innan lockouten också, är jag helt fel ute nu eller?
Lite finare, lite bättre

Bloggen
Skriv svar