Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
dr111DIF
Inlägg: 1023
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-18 09:20:36
Manijock skrev: 2024-04-18 08:18:12 Försök slappna av. Ingen i sina sinnesfulla bruk tror att det här kan gå åt något annat håll än det vi såg igår. När Brynäs behöver mål så gör de det. Hv var inte i närheten av lika överlägsna, och folk försöker fortfarande dra paralleller till Modo ifjol... Modo var ett HA-lag som hade en osannolik höst som bar de till serieseger. I övrigt, va de ett topp 5-HAlag precis som oss. Det hade kunnat sluta hursomhelst. Inte jämförbart med detta.

Försök släppa drömmen och njut av att vi gick längst av alla jämförbara lag i år. Det är så bra det kunde bli!

4-2 i matcher till Brynäs vore en bragd för oss. Så stor är skillnaden. Dags för de mest naiva att landa i det. Då gör det heller inte lika ont. Det som gör ont för mig just nu, det är vetskapen att vi kommer sitta med samma målvakter nästa säsong. Det vill säga låg allsvensk klass som bäst. Så länge vi har dem så kommer vi aldrig gå upp, det är ett direkt löfte. Bara vänta ut kontraktstiden och hoppas att vi nyttjar SHL-registreringen nästa år istället.
Det enda jag tar med mig härifrån är att vi fick minst 6 slutspelsmatcher mer än beräknat, för ekonomins skull.
I övrigt är jag redan i nästa säsong rent mentalt. Truppen är ju det deppigaste, men ska bli intressant om Kimby får ordning på grejerna och får ut mer av killar som Andrén, Hammarlund, Gradin, Blomgren och Grewe.
Jag är nyfiken på vad han gör med backsidan och hur han väljer att spela.
Om slutspelet enligt dig är slut, skänker det dig ens någon mening att diskutera det hela i tråden "Slutspelet 2024"? :D Ordet är såklart fritt, bara undrar.

Kanske Mod ska öppna tråd för säsongen 24/25 för alla här inne som gett upp säsongen 23/24?
m0ng00se
Inlägg: 1478
Blev medlem: 2005-06-09

Slutspelet 2024

Inlägg av m0ng00se »

jag fick lite Moravibbar av matchen igår. alltså 5e matchen var det väl när dom vann med 1-6 och den här vinner brynäs med 6-2

andrén hade en dålig dag på jobbet då, igår var det inge vidare heller. han vill nog ha tillbaka typ alla tre

PP. Mora var väl 100% i den matchen och brynäs gör 4 mål på 5 försök = 80%. det håller ju såklart inte

mora fick komma med fart genom mittzon. Brynäs fick komma med fart genom mittzon

bara bryta ihop å komma igen!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7172
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Harmageddon skrev: 2024-04-18 08:12:11

DIF har tagit sig till final (välförtjänt) och resan startade när man låg riktigt taskigt till i höstas. Att komma tillbaks från sådan resa är inte många som gör. Här tänker jag tillbaka på St. Louis Blues resa när dem låg sist i sin konferens i januari, tog sig till slutspel och vann SC till slut. Efter sju hårda matcher mot Bruins i finalen.

Allting handlar i slutändan om att man är redo för kamp, har självförtroende och har en sjuhelsikes lagmoral. Det var något jag inte såg igår överhuvudtaget hos DIF och då har man inte en chans att störa motståndarna.

Om Mora är ineffektivt så beror det på att DIF störde dem tillräckligt för att få dem ur balans. Likaså Björklöven i den serien. Detta är också över loppet på bäst av sju matcher.

Imorgon är det match 2 och resan att vinna är tuff. Kom igen DIF!
Sanna ord. Klart vi är värda finalen, så är det ju alltid om man vinner en slutspelsserie.
Enda gången det varit orättvist var corona-säsongen då ett riktigt vasst Löven inte ens fick chansen att spela om det.

Sedan för en dinosaurie som mig, som upplevt kvartsfinaler/semifinaler i bäst av 3 så blir det bara trotsigt/tramsigt att hävda tur/otur i en matchserie bäst av 7. Vinner man 4 av 7 matcher är det bara dåliga förlorare som skyller ifrån sig på otur/domare.
I så fall har man ju fundamentalt missat en viktig poäng med vad tävling och idrott handlar om.
Men kanske hade Mora vunnit om vi spelat bäst av 9? Vem vet? Bäst av 11? Möjligheterna för det lag som skapar mest och bäst ökar såklart med antalet matcher. Samtidigt är ju förutsättningarna givna och det man får förhålla sig till.
Slutspel i hockey är bäst av 7, finalen i fotbolls-vm avgörs nu och då genom straffsparkar. :?

Större skrällar än att vi vinner över Brynäs har jag upplevt ett flertal gånger. Bara kavla upp ärmarna och vara med från start imorgon så ger vi Brynäs en jävla match.
Försvarsspelet första 10 gjorde ju att t.o.m. gammelfarfar Scott såg ut att vara i samma form som han var året 2009. Det har vi inte råd med, bevisligen.
Sedan får Brynäs gärna vara favoriter (tror inte jag hört någon säga något annat heller)
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Slutspelet 2024

Inlägg av Henkos »

dr111DIF skrev: 2024-04-18 09:36:52
Om slutspelet enligt dig är slut, skänker det dig ens någon mening att diskutera det hela i tråden "Slutspelet 2024"? :D Ordet är såklart fritt, bara undrar.

Kanske Mod ska öppna tråd för säsongen 24/25 för alla här inne som gett upp säsongen 23/24?
Man orkar ju snart inte följa detta forumet längre pga alla medgångare. Ignore-listan har tripplats senaste veckorna pga all negativ skit och då har vi ändå gått till en final. Helt jävla otroligt.

På twitter men även här läser man om att Andrén ska till Gulag och att man ska ringa in Myrenberg. Herregud släpp Myran, han hade varit här för länge sen om han var aktuell. Andrén har varit riktigt stabil i slutspelet och steppat upp rejält i några matcher när vi behövt det, genomgående en av våra bättre spelare i min mening. Givetvis ska han stå imorgon igen, han kan absolut studsa tillbaka efter en dålig match.
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 811
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Tobbis »

Vart hittar man statistik per match som tex istider osv?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7172
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

dr111DIF skrev: 2024-04-18 09:32:55
Harmageddon skrev: 2024-04-18 08:12:11
Nattuggla_ skrev: 2024-04-18 06:25:06
Praetori skrev: 2024-04-17 22:24:04
Donkels-3.0 skrev: 2024-04-17 22:19:37
Dåligt så länge the master disaster KG är kvar
Final två säsonger i rad. Ja alla värvningar är inte super men jisses. Du kanske bör ta en paus? Det skriver jag i all välmening.
Vi tog oss inte till final det här året. Vi hamnade här på grund av Moras ineffektivitet, inget annat.
Sen är det skitsamma att ta sig hit om man ändå inte har något att spela för när vi väl är här.
DIF har tagit sig till final (välförtjänt) och resan startade när man låg riktigt taskigt till i höstas. Att komma tillbaks från sådan resa är inte många som gör. Här tänker jag tillbaka på St. Louis Blues resa när dem låg sist i sin konferens i januari, tog sig till slutspel och vann SC till slut. Efter sju hårda matcher mot Bruins i finalen.

Allting handlar i slutändan om att man är redo för kamp, har självförtroende och har en sjuhelsikes lagmoral. Det var något jag inte såg igår överhuvudtaget hos DIF och då har man inte en chans att störa motståndarna.

Om Mora är ineffektivt så beror det på att DIF störde dem tillräckligt för att få dem ur balans. Likaså Björklöven i den serien. Detta är också över loppet på bäst av sju matcher.

Imorgon är det match 2 och resan att vinna är tuff. Kom igen DIF!
Det är ingen idé. Forumet har ju urartat i någon slags tävling i vem som kan kasta in handduken hårdast, av någon anledning mer och mer ju längre i slutspelet vi gått. När Löven vann match 4 var det kört trots 3-1 i matcher. När Mora vann match 2 var det helt kört och bara att ge upp. När dif klappade igenom och Mora vann 6-1 i match 5 så var det 200% kört, bara att ge upp igen och inte ens en teoretisk möjlighet till final. Nu är 10 katastrofminuter mot Brynäs, precis som vi hade i match 6 mot Mora, en ännu större garant för att finalserien är helt 500% dunderkörd.

Måste vara kämpigt värre att följa proffsidrott med sådan mentalitet. Ändå lite imponerad att de orkar. :D Lär vara överrepresenterade här på forumet för annars skulle man väl vara rätt ensam på Hovet.
Det var samma visa senaste året vi gick till sm-final.
Nu skrivs det att man är sinnesrubbad ifall man tror på laget och det var likadant då.
Fanns inte då en chans att vi skulle ta kvartsfinalen, att vi sedan skulle åka ut mot FBK i semifinal var självklart.
Till sist fick de vatten på sina kvarnar, vi lyckades inte ta guldet utan Frölunda knep det.

Förstår inte riktigt var motivationen att följa och skriva finns om man nu gett upp.
En sak att man ser Brynäs som stora favoriter och tror det kommer bli svårt, men när man uttryckligen givit upp?

Men som du säger, när man är på Hovet känner man en annan stämning.
4 segrar kvar
Nattuggla_
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Tobbis skrev: 2024-04-18 09:50:49 Vart hittar man statistik per match som tex istider osv?
Hockeysiffror.se går att kika på och där finns mer än på Hockeyallsvenskan. Deras sida har blivit väldigt dålig sedan senaste uppdateringen.
Nattuggla_
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Henkos skrev: 2024-04-18 09:47:40
dr111DIF skrev: 2024-04-18 09:36:52
Om slutspelet enligt dig är slut, skänker det dig ens någon mening att diskutera det hela i tråden "Slutspelet 2024"? :D Ordet är såklart fritt, bara undrar.

Kanske Mod ska öppna tråd för säsongen 24/25 för alla här inne som gett upp säsongen 23/24?
Man orkar ju snart inte följa detta forumet längre pga alla medgångare. Ignore-listan har tripplats senaste veckorna pga all negativ skit och då har vi ändå gått till en final. Helt jävla otroligt.

På twitter men även här läser man om att Andrén ska till Gulag och att man ska ringa in Myrenberg. Herregud släpp Myran, han hade varit här för länge sen om han var aktuell. Andrén har varit riktigt stabil i slutspelet och steppat upp rejält i några matcher när vi behövt det, genomgående en av våra bättre spelare i min mening. Givetvis ska han stå imorgon igen, han kan absolut studsa tillbaka efter en dålig match.
Med tanke på att vi inte vunnit något sedan 2001 och knappt haft en framgång, med några få undantag, de senaste 15-20 åren, så har nog medgångarna inte dykt upp ännu.

Lika jobbigt att läsa om era halmstrån. Så det går jämnt ut.
Det är bara att acceptera att alla tycker olika. Ganska basic i dagens samhälle rent allmänt.
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 811
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Tobbis »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-18 10:08:04
Tobbis skrev: 2024-04-18 09:50:49 Vart hittar man statistik per match som tex istider osv?
Hockeysiffror.se går att kika på och där finns mer än på Hockeyallsvenskan. Deras sida har blivit väldigt dålig sedan senaste uppdateringen.
Tack! Nä, inne på HA:s sajt först men den va inte så bra.

Ville se Brodins istid, drygt 8min i 5v5. Minst istid i laget efter Liss, igår.
Nattuggla_
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Tobbis skrev: 2024-04-18 10:22:36
Nattuggla_ skrev: 2024-04-18 10:08:04
Tobbis skrev: 2024-04-18 09:50:49 Vart hittar man statistik per match som tex istider osv?
Hockeysiffror.se går att kika på och där finns mer än på Hockeyallsvenskan. Deras sida har blivit väldigt dålig sedan senaste uppdateringen.
Tack! Nä, inne på HA:s sajt först men den va inte så bra.

Ville se Brodins istid, drygt 8min i 5v5. Minst istid i laget efter Liss, igår.
I DIFpodden så hintade Robin om att någon ska operera sig efter säsongen, sa ju såklart inte vem. Men undrar om det är Brodin?
Något som hämmat länge, man kanske hittat anledningen och behöver operera. Höft, ljumske? Jag vet inte, spekulerar bara.
Han har det inte lätt alls.
Osten östlund
Inlägg: 1705
Blev medlem: 2022-08-10

Slutspelet 2024

Inlägg av Osten östlund »

Enligt Aftonbladet/Honken, som jag tolkar det. Så är beslutet Myrenbergs. Att han inte är här. Antar att det var motivationen eller han ville ha garantier för att vara 1:a
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 811
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Tobbis »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-18 10:29:47
Tobbis skrev: 2024-04-18 10:22:36
Nattuggla_ skrev: 2024-04-18 10:08:04
Tobbis skrev: 2024-04-18 09:50:49 Vart hittar man statistik per match som tex istider osv?
Hockeysiffror.se går att kika på och där finns mer än på Hockeyallsvenskan. Deras sida har blivit väldigt dålig sedan senaste uppdateringen.
Tack! Nä, inne på HA:s sajt först men den va inte så bra.

Ville se Brodins istid, drygt 8min i 5v5. Minst istid i laget efter Liss, igår.
I DIFpodden så hintade Robin om att någon ska operera sig efter säsongen, sa ju såklart inte vem. Men undrar om det är Brodin?
Något som hämmat länge, man kanske hittat anledningen och behöver operera. Höft, ljumske? Jag vet inte, spekulerar bara.
Han har det inte lätt alls.
Det är nog inte helt omöjligt att det är Brodin det gäller, ibland blixtrar han till och den spelaren man kommer ihåg dyker upp. Men kanske är det skada som hämmar honom från att spela så varje match?

Ibland ser jag honom göra något som ser ut som att han känner efter något med benen, ofta när han är påväg till båset. Kan ju bara vara något han gör, typ som ett tics, spekulerar bara.
Manijock
Inlägg: 7812
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Slutspelet 2024

Inlägg av Manijock »

Osten östlund skrev: 2024-04-18 10:48:21 Enligt Aftonbladet/Honken, som jag tolkar det. Så är beslutet Myrenbergs. Att han inte är här. Antar att det var motivationen eller han ville ha garantier för att vara 1:a
Garantier borde han ju ha. Ungefär som att Vasilievsky skulle komma till Haninge Anchors med tanke på våran målvaktssituation.

Andrén har hyllats emellanåt i detta slutspel som att han avgjort saker åt oss, när han i själva verket spelat okej/bra och tagit det han ska. Han har fortfarande inte stått på huvudet och vunnit en match åt oss i den bemärkelsen Lindbom gjorde typ 15 ggr ifjol.

Igår släppte han ett skott igenom magen och två i höjden där han 100% aldrig räddar. Välscoutat av Brynäs.
LG08
Inlägg: 155
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av LG08 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-04-18 09:45:22
Harmageddon skrev: 2024-04-18 08:12:11

DIF har tagit sig till final (välförtjänt) och resan startade när man låg riktigt taskigt till i höstas. Att komma tillbaks från sådan resa är inte många som gör. Här tänker jag tillbaka på St. Louis Blues resa när dem låg sist i sin konferens i januari, tog sig till slutspel och vann SC till slut. Efter sju hårda matcher mot Bruins i finalen.

Allting handlar i slutändan om att man är redo för kamp, har självförtroende och har en sjuhelsikes lagmoral. Det var något jag inte såg igår överhuvudtaget hos DIF och då har man inte en chans att störa motståndarna.

Om Mora är ineffektivt så beror det på att DIF störde dem tillräckligt för att få dem ur balans. Likaså Björklöven i den serien. Detta är också över loppet på bäst av sju matcher.

Imorgon är det match 2 och resan att vinna är tuff. Kom igen DIF!
Sanna ord. Klart vi är värda finalen, så är det ju alltid om man vinner en slutspelsserie.
Enda gången det varit orättvist var corona-säsongen då ett riktigt vasst Löven inte ens fick chansen att spela om det.

Sedan för en dinosaurie som mig, som upplevt kvartsfinaler/semifinaler i bäst av 3 så blir det bara trotsigt/tramsigt att hävda tur/otur i en matchserie bäst av 7. Vinner man 4 av 7 matcher är det bara dåliga förlorare som skyller ifrån sig på otur/domare.
I så fall har man ju fundamentalt missat en viktig poäng med vad tävling och idrott handlar om.
Men kanske hade Mora vunnit om vi spelat bäst av 9? Vem vet? Bäst av 11? Möjligheterna för det lag som skapar mest och bäst ökar såklart med antalet matcher. Samtidigt är ju förutsättningarna givna och det man får förhålla sig till.
Slutspel i hockey är bäst av 7, finalen i fotbolls-vm avgörs nu och då genom straffsparkar. :?

Större skrällar än att vi vinner över Brynäs har jag upplevt ett flertal gånger. Bara kavla upp ärmarna och vara med från start imorgon så ger vi Brynäs en jävla match.
Försvarsspelet första 10 gjorde ju att t.o.m. gammelfarfar Scott såg ut att vara i samma form som han var året 2009. Det har vi inte råd med, bevisligen.
Sedan får Brynäs gärna vara favoriter (tror inte jag hört någon säga något annat heller)
Ok, nämn 3 gånger . Där lag som är så pass "underlägsna" som vi är, har vunnit serier i bäst av 7.

Undrar för att hitta hopp.
dr111DIF
Inlägg: 1023
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

LG08 skrev: 2024-04-18 16:27:58
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-04-18 09:45:22
Harmageddon skrev: 2024-04-18 08:12:11

DIF har tagit sig till final (välförtjänt) och resan startade när man låg riktigt taskigt till i höstas. Att komma tillbaks från sådan resa är inte många som gör. Här tänker jag tillbaka på St. Louis Blues resa när dem låg sist i sin konferens i januari, tog sig till slutspel och vann SC till slut. Efter sju hårda matcher mot Bruins i finalen.

Allting handlar i slutändan om att man är redo för kamp, har självförtroende och har en sjuhelsikes lagmoral. Det var något jag inte såg igår överhuvudtaget hos DIF och då har man inte en chans att störa motståndarna.

Om Mora är ineffektivt så beror det på att DIF störde dem tillräckligt för att få dem ur balans. Likaså Björklöven i den serien. Detta är också över loppet på bäst av sju matcher.

Imorgon är det match 2 och resan att vinna är tuff. Kom igen DIF!
Sanna ord. Klart vi är värda finalen, så är det ju alltid om man vinner en slutspelsserie.
Enda gången det varit orättvist var corona-säsongen då ett riktigt vasst Löven inte ens fick chansen att spela om det.

Sedan för en dinosaurie som mig, som upplevt kvartsfinaler/semifinaler i bäst av 3 så blir det bara trotsigt/tramsigt att hävda tur/otur i en matchserie bäst av 7. Vinner man 4 av 7 matcher är det bara dåliga förlorare som skyller ifrån sig på otur/domare.
I så fall har man ju fundamentalt missat en viktig poäng med vad tävling och idrott handlar om.
Men kanske hade Mora vunnit om vi spelat bäst av 9? Vem vet? Bäst av 11? Möjligheterna för det lag som skapar mest och bäst ökar såklart med antalet matcher. Samtidigt är ju förutsättningarna givna och det man får förhålla sig till.
Slutspel i hockey är bäst av 7, finalen i fotbolls-vm avgörs nu och då genom straffsparkar. :?

Större skrällar än att vi vinner över Brynäs har jag upplevt ett flertal gånger. Bara kavla upp ärmarna och vara med från start imorgon så ger vi Brynäs en jävla match.
Försvarsspelet första 10 gjorde ju att t.o.m. gammelfarfar Scott såg ut att vara i samma form som han var året 2009. Det har vi inte råd med, bevisligen.
Sedan får Brynäs gärna vara favoriter (tror inte jag hört någon säga något annat heller)
Ok, nämn 3 gånger . Där lag som är så pass "underlägsna" som vi är, har vunnit serier i bäst av 7.

Undrar för att hitta hopp.
Om man som ni handukskastare utgår från att styrkeförhållandena är typ Norge mot Sverige i hockey-VM för 15-20 år sedan blir det väl svårt eftersom du inte hittar sånt i samma liga.

Är man mer realistisk kring styrkeförhållandena får du följande exempel. Visserligen bara två men alla från det här slutspelet:

Play-in-Bofors sveper SSK i 4 raka eller Mora tar 4 raka och vänder 2-0 i matcher mot medias "stora brynäsutmanare".

Edit: eller vafan, när man ändå håller på. Varför inte kris-Rögle som dansade på kvalstrecket i början av vårvintern som sveper båda SM-favoriterna 4-0 i matcher.

Räcker det som exempel?
Skriv svar