Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Slutspelet 2024

Inlägg av Henkos »

Något jag tycker typ alla poddar och tyckare förbiser är vår förvandling på bortaplan. Vi var urusla under serien men i slutspelet har vi vunnit 4/5 och då har vi 3/3 mot Mora som varit riktigt starka hemma under säsongen. Det passar ju rätt bra nu när Brynäs har hemmafördel och att vi dessutom har två raka bortamatcher.

Hemmaspelet har väl dock funkat sådär i slutspelet. Det är framförallt här vi måste upp samt special teams då.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7169
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Manijock skrev: 2024-04-16 06:58:01 Inte jätteorimligt att folk tror på favoriten. Djurgårdare eller inte! Man behöver ju inte vara naiv bara för att man är supporter.

Chanslös är man ju aldrig, men att kalla en spade för en spade är ju inte konstigt. Jag är ofantligt glad att vi nådde målet. Även om jag hoppats att spelet skulle vara bättre. Man vill till final och där är vi. Mot dopade giganten! Vi ska ge det en chans.

Hänger på försvarsspelet kombinerat med en jämn målvakt. Vi måste vara ramstarka. Blir det öppna spjäll som ofta mot Mora så kommer vi inte ha en chans. Målsnålt vill vi ha! Sen hålla oss på isen och FRAMFÖRALLT, miljonfrågan, få ordning på PP. Klaffar allt detta kan vi absolut skaka Brynäs ordentligt.

Men summa summarum BOMBOM, förstår vad du är ute efter, men det är inte superkontigt att favoriten är just favorit i det här fallet. Eller att många tycker att det känns märkligt att vi grejade Mora med så många parametrar som inte stämde. Jag är fortfarande i chock :lol:
Bra gjort att förstå, då jag känner själv att jag har varit dålig på att få fram min åsikt. :D

Jag tycker Brynäs är favorit. Inget snack om saken. Däremot är det absolut ingen omöjlighet att besegra dem.
Ska jag försöka mig på en procentuell översättning av vad jag tror, så säg 68- 32 till Brynäs.
( 70 syntes för mycket när jag skrev det, därav 68 :D )
Och det är inga dåliga chanser för oss då.
Jag baserar tipset en hel del på hur de interna matcherna sett ut i vinter, inte särskilt mycket på resultaten , utan mestadels på spelet. I grundserien har det känts betydligt jämnare, mer 50-50, men nu är det slutspel och Brynäs har visat finare siffror än oss, därav höjningen av deras favoritskap. De går in i finalen med bättre form.
Men att vi spelat dåligt/ mindre bra mot Tingsryd hela vintern samt mot Mora , ger jag inte så mycket för, inte heller att vi gjort bra ifrån oss mot Tälje.
Nu är det final , vi möter ett Brynäs som vi tävlat bra mot hela vintern ( jaja, en skitperiod hade vi).
Det är något helt annat än semifinal mot svårspelade Mora. För första gången på vääääldigt länge vi inte är favoriter, också ett plus.
Hur vårt pp / bp passar mot Brynäs i ett slutspel vet vi inte, inte heller hur 5 mot 5 kommer se ut.

Så, jag tycker väl helt enkelt att det går ett onyanserat drev mot våra chanser nu precis som det gjorde mot Mora, och det är det jag argumenterat mot.

Menmen, nu ska jag luta mig tillbaka och njuta av finalen. Och detta är ingen tävling i vem som ska tro mest på laget, bara min simpla åsikt i supporterbruset. :wink:
4 segrar kvar
Stenkollsåklart
Inlägg: 197
Blev medlem: 2023-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av Stenkollsåklart »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-04-16 15:44:19
Manijock skrev: 2024-04-16 06:58:01 Inte jätteorimligt att folk tror på favoriten. Djurgårdare eller inte! Man behöver ju inte vara naiv bara för att man är supporter.

Chanslös är man ju aldrig, men att kalla en spade för en spade är ju inte konstigt. Jag är ofantligt glad att vi nådde målet. Även om jag hoppats att spelet skulle vara bättre. Man vill till final och där är vi. Mot dopade giganten! Vi ska ge det en chans.

Hänger på försvarsspelet kombinerat med en jämn målvakt. Vi måste vara ramstarka. Blir det öppna spjäll som ofta mot Mora så kommer vi inte ha en chans. Målsnålt vill vi ha! Sen hålla oss på isen och FRAMFÖRALLT, miljonfrågan, få ordning på PP. Klaffar allt detta kan vi absolut skaka Brynäs ordentligt.

Men summa summarum BOMBOM, förstår vad du är ute efter, men det är inte superkontigt att favoriten är just favorit i det här fallet. Eller att många tycker att det känns märkligt att vi grejade Mora med så många parametrar som inte stämde. Jag är fortfarande i chock :lol:
Bra gjort att förstå, då jag känner själv att jag har varit dålig på att få fram min åsikt. :D

Jag tycker Brynäs är favorit. Inget snack om saken. Däremot är det absolut ingen omöjlighet att besegra dem.
Ska jag försöka mig på en procentuell översättning av vad jag tror, så säg 68- 32 till Brynäs.
( 70 syntes för mycket när jag skrev det, därav 68 :D )
Och det är inga dåliga chanser för oss då.
Jag baserar tipset en hel del på hur de interna matcherna sett ut i vinter, inte särskilt mycket på resultaten , utan mestadels på spelet. I grundserien har det känts betydligt jämnare, mer 50-50, men nu är det slutspel och Brynäs har visat finare siffror än oss, därav höjningen av deras favoritskap. De går in i finalen med bättre form.
Men att vi spelat dåligt/ mindre bra mot Tingsryd hela vintern samt mot Mora , ger jag inte så mycket för, inte heller att vi gjort bra ifrån oss mot Tälje.
Nu är det final , vi möter ett Brynäs som vi tävlat bra mot hela vintern ( jaja, en skitperiod hade vi).
Det är något helt annat än semifinal mot svårspelade Mora. För första gången på vääääldigt länge vi inte är favoriter, också ett plus.
Hur vårt pp / bp passar mot Brynäs i ett slutspel vet vi inte, inte heller hur 5 mot 5 kommer se ut.

Så, jag tycker väl helt enkelt att det går ett onyanserat drev mot våra chanser nu precis som det gjorde mot Mora, och det är det jag argumenterat mot.

Menmen, nu ska jag luta mig tillbaka och njuta av finalen. Och detta är ingen tävling i vem som ska tro mest på laget, bara min simpla åsikt i supporterbruset. :wink:
Med tanke på att du själv skriver att Brynäs nästan vinner 7 av 10 finaler i bäst av 7 mot Djurgården så kan man också se det som att du precis som alla andra har Brynäs som storfavorit och ifall du blev tvingad att ge ett svar i en expertfinal skulle tippa Brynäs :P Jag tror på intet sätt att det är omöjligt för oss att skaka Brynäs, med lite stolpe in och medvind dessutom så kan det kanske gå, och det är väl det lilla hoppet vi får hålla hårt i! :) Det man kan säga är att vi absolut inte varit lätta att slå, oavsett hur prestationen sett ut. Det bådar ju på något sätt gott ändå... :)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7169
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Stenkollsåklart skrev: 2024-04-16 15:55:25
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-04-16 15:44:19
Manijock skrev: 2024-04-16 06:58:01 Inte jätteorimligt att folk tror på favoriten. Djurgårdare eller inte! Man behöver ju inte vara naiv bara för att man är supporter.

Chanslös är man ju aldrig, men att kalla en spade för en spade är ju inte konstigt. Jag är ofantligt glad att vi nådde målet. Även om jag hoppats att spelet skulle vara bättre. Man vill till final och där är vi. Mot dopade giganten! Vi ska ge det en chans.

Hänger på försvarsspelet kombinerat med en jämn målvakt. Vi måste vara ramstarka. Blir det öppna spjäll som ofta mot Mora så kommer vi inte ha en chans. Målsnålt vill vi ha! Sen hålla oss på isen och FRAMFÖRALLT, miljonfrågan, få ordning på PP. Klaffar allt detta kan vi absolut skaka Brynäs ordentligt.

Men summa summarum BOMBOM, förstår vad du är ute efter, men det är inte superkontigt att favoriten är just favorit i det här fallet. Eller att många tycker att det känns märkligt att vi grejade Mora med så många parametrar som inte stämde. Jag är fortfarande i chock :lol:
Bra gjort att förstå, då jag känner själv att jag har varit dålig på att få fram min åsikt. :D

Jag tycker Brynäs är favorit. Inget snack om saken. Däremot är det absolut ingen omöjlighet att besegra dem.
Ska jag försöka mig på en procentuell översättning av vad jag tror, så säg 68- 32 till Brynäs.
( 70 syntes för mycket när jag skrev det, därav 68 :D )
Och det är inga dåliga chanser för oss då.
Jag baserar tipset en hel del på hur de interna matcherna sett ut i vinter, inte särskilt mycket på resultaten , utan mestadels på spelet. I grundserien har det känts betydligt jämnare, mer 50-50, men nu är det slutspel och Brynäs har visat finare siffror än oss, därav höjningen av deras favoritskap. De går in i finalen med bättre form.
Men att vi spelat dåligt/ mindre bra mot Tingsryd hela vintern samt mot Mora , ger jag inte så mycket för, inte heller att vi gjort bra ifrån oss mot Tälje.
Nu är det final , vi möter ett Brynäs som vi tävlat bra mot hela vintern ( jaja, en skitperiod hade vi).
Det är något helt annat än semifinal mot svårspelade Mora. För första gången på vääääldigt länge vi inte är favoriter, också ett plus.
Hur vårt pp / bp passar mot Brynäs i ett slutspel vet vi inte, inte heller hur 5 mot 5 kommer se ut.

Så, jag tycker väl helt enkelt att det går ett onyanserat drev mot våra chanser nu precis som det gjorde mot Mora, och det är det jag argumenterat mot.

Menmen, nu ska jag luta mig tillbaka och njuta av finalen. Och detta är ingen tävling i vem som ska tro mest på laget, bara min simpla åsikt i supporterbruset. :wink:
Med tanke på att du själv skriver att Brynäs nästan vinner 7 av 10 finaler i bäst av 7 mot Djurgården så kan man också se det som att du precis som alla andra har Brynäs som storfavorit och ifall du blev tvingad att ge ett svar i en expertfinal skulle tippa Brynäs :P Jag tror på intet sätt att det är omöjligt för oss att skaka Brynäs, med lite stolpe in och medvind dessutom så kan det kanske gå, och det är väl det lilla hoppet vi får hålla hårt i! :) Det man kan säga är att vi absolut inte varit lätta att slå, oavsett hur prestationen sett ut. Det bådar ju på något sätt gott ändå... :)
Att vinna 3 av 10 finaler är ändå hyfsat. Inget garanterat svep och en jämn tillställning.
Då är man långtifrån chanslös.
Sedan, ta siffrorna 68 -32 med en nypa salt, de tog jag på uppstuds och från ryggmärgen, men känner väl ändå att så tokiga är de nog inte så här på förhand, eller?
4 segrar kvar
daaviid
Inlägg: 4229
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av daaviid »

Jag roade mig med att kika inbördes möten mellan DIF och Brunsås, matcher som sträcker sig ända tillbaka till 2009. Det gäller både tävlings- och träningsmatcher.

Resultat:
Vinster DIF: 38
Vinster Brunsås: 36
Oavgjorda matcher: 3 (jo, det kunde ju sluta oavgjort förr i tiden)

Utav DIF´s 38 totala vinster så var 5 st efter förlängning/straffar.
Utav Brunsås 36 vinster så var 7 st efter förlängning/straffar.

Med andra ord, jävligt jämnt historiskt. Ska bli mumma att se den här finalen. Jag tror att det finns bra chans att rubba storfavoriten, DIF har sällan gjort en dålig match mot detta motstånd. Deras målvakt kommer få lite Gevalia reklam från pucken i sin kasse, oväntat besök.
LG08
Inlägg: 154
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av LG08 »

Mot dopade giganten blir det såklart svårt. Tar vi en match är jag nöjd, tar vi två blir jag nästan lite stolt.

Jävligt synd att fel rekryteringen KG slog i oss nått gammalt östtyskt skräpdoping, som helt hade tappat sin effekt, när vi hade chansen. Fanns en Bra uppslutning, överlägsen spelarbudget jämfört med övriga, enorm revanschlusta hos supportrar och föreningen.

Ändå hoppfull inför nästa säsong!
Nr 1. KG borta. Det absolut viktigaste.
Nr 2. Inte lika sexiga Oskarshamn har ramlat ur

Vi borde satsa så stort vi bara kan till nästa säsong.
Med rådande väg/nålsöga till uppflyttning kan vår chans knappt bli bättre. Oskarshamn är förhoppningsvis (!) inte lika bra som övriga som ramlat ur, Löven på nedgång med förmodligen stor omsättning av spelare, Gnaget i skuld till staten, SSK Mora borde vi också klara av .

Ska det någon gång satsas är det nästa säsong. Eller ska vi vänta tills HV, Brynäs eller Örebro ramlar ur ?
Nej, gå för det !
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8117
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av Mattias_87 »

LG08 skrev: 2024-04-16 17:39:08Vi borde satsa så stort vi bara kan till nästa säsong.
Med rådande väg/nålsöga till uppflyttning kan vår chans knappt bli bättre. Oskarshamn är förhoppningsvis (!) inte lika bra som övriga som ramlat ur, Löven på nedgång med förmodligen stor omsättning av spelare, Gnaget i skuld till staten, SSK Mora borde vi också klara av .

Ska det någon gång satsas är det nästa säsong. Eller ska vi vänta tills HV, Brynäs eller Örebro ramlar ur ?
Nej, gå för det !
Problemet är att vi har "lånat" pengar denna säsong ifrån nästa säsongs intäkter. Nästa säsong är vi BETYDLIGT fattigare än denna säsong och även efter nästa. Tråkigt att det kommer då nästa säsong om vi inte går upp kommer bli den säsong med minst konkurrens på många år.
Avskaffa tre mot tre.
Manijock
Inlägg: 7800
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Slutspelet 2024

Inlägg av Manijock »

Herregud vad Bajare som håller på Brynäs. Helt otroligt!
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Inlägg: 708
Blev medlem: 2007-08-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Slutspelet 2024

Inlägg av Jimmy Peterson »

Inte en jävel tror på oss. Låt oss visa vad DIF går för nu när vi bestämmer oss tillsammans. Knip minst en match i Gävle så ska det bli åka av på Hovet sen, både på isen och läktarna. Vi har varit bättre än Brynäs i flera matcher och har 2-2 i matcher. Det är inte en slump. Vi har ett tungt och rutinerat lag, det är nyckeln att vinna mot Brynäs. (Så länge som vi är tunga i sarghörnen och inte i skridskoåkningen.) Visst är vi underdogs men jag tänker verkligen inte lägga mig ner och dö.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... llsvenskan
daaviid
Inlägg: 4229
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av daaviid »

Hockeygubbe skrev: 2024-04-16 10:42:06
Tellqvist32 skrev: 2024-04-16 10:26:49 Fan, Karlskoga tog ändå 3 av 5 matcher till förlängning. Det var ändå förhållandevis jämna matcher.
Karlskoga var också näst bästa laget i ligan sedan nyår efter bara Brynäs. De hade förmodligen slutat 2a om det inte vore för deras dåliga start.
Vart hade vi slutat utan den dåliga starten?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7169
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

daaviid skrev: 2024-04-17 09:58:20
Hockeygubbe skrev: 2024-04-16 10:42:06
Tellqvist32 skrev: 2024-04-16 10:26:49 Fan, Karlskoga tog ändå 3 av 5 matcher till förlängning. Det var ändå förhållandevis jämna matcher.
Karlskoga var också näst bästa laget i ligan sedan nyår efter bara Brynäs. De hade förmodligen slutat 2a om det inte vore för deras dåliga start.
Vart hade vi slutat utan den dåliga starten?
Tvåa, om allt annat gått likadant. Men det vet man ju aldrig.

Hade vi fått hugg på Brynäs kanske vi kunnat kräma ur mer några matcher och kanske gått om dem också.
Samtidigt vet man aldrig om vi fått till en tvingad formtoppning om det inte hade behövts.
Så, utan den usla starten är jag rätt säker på att vi blivit 2:a, tror inte vi nått till Brynäs.y
Men SSK som slutade tvåa var bara 2 p före oss i sluttabellen.
(fast hade inte dom också en knagglig start?)
4 segrar kvar
dr111DIF
Inlägg: 1020
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

Kom igen nu! Kan våra veteraner visa att de är bäst när det gäller? Nu finns inget att förlora, vi är i final igen och oavsett vad man tycker om säsongen som helhet är betyget godkänt. Pressen på Brynäs.

Ska man säga något nog alla håller med om kring DIF sedan vi åkte ur är det väl att de verkar fast beslutna om att det alltid ska vara jämna matcher. Oavsett om det är Östersund hemma, Frölunda på försäsongen eller toppmatch i HA mot Brynäs.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5726
Blev medlem: 2012-09-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Vikas »

Det blev som 99% av åskådarna hade hade förväntat sig.

Total klasskillnad.
Donkels-3.0
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av Donkels-3.0 »

KG ”närproducerat” Stoppel måste gå nu
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8117
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av Mattias_87 »

Donkels-3.0 skrev: 2024-04-17 19:51:25 KG ”närproducerat” Stoppel måste gå nu
Folk hatar ju importer här inne också. Även Wikegård som är på väg in så det kommer aldrig bli någon skillnad framöver heller.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar