Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
LG08
Inlägg: 167
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av LG08 »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-17 09:09:09
SirDIFalot skrev: 2024-03-17 03:49:50
diftobbe89 skrev: 2024-03-17 01:32:17
SirDIFalot skrev: 2024-03-16 19:42:12 Med Degnell och Bergström signade så har vi två målvakter, sex backar och åtta forwards på kontrakt över nästa år.

Adderar du a-lagskontrakt på Linus Eriksson, Victor Eklund, Anton Frondell och Melvin Wersäll så är laget i stort sett spikat till nästa år.
Du kommer förmodligen återigen ha helt fel. Laget är inte spikat för att vi tar upp ett gäng skolgrabbar.
Jag tror ingen som gissar i mars månad kommer ha helt rätt på hur vårt lag kommer att se ut. Men i stort sett spikat är det väl i och med att 90% av platserna är signade. Eller vad tror förväntar du dig kommer hända?

Räknade bort Wiktor Nilsson då jag utgår från ett allsvensk scenario. Dock kan vi ju såklart tappa Axel Andersson eller David Blomgren till SHL.

MV1: Viktor Andrén
MV2: Hugo Hävelid

B1: Jakob Ragnarsson
B2: Alexander Ytterell
B3: Axel Andersson
B4: Elias Degnell
B5: Arvid Bergström
B6: Adrian Carnebo
B7: Vakant
B8: Vakant

F1: David Blomgren
F2: Daniel Brodin
F3: Anton Gradin
F4: Albin Grewe
F5: Linus Klasen
F6: Marcus Krüger
F7: Ludvig Rensfeldt
F8: Fredrik Schlyter
F9: (Melvin Wersäll)
F10: (Linus Eriksson)
F11: (Victor Eklund)
F12: (Anton Frondell)
F13: Vakant
F14: Vakant

Dock kanske lite generöst av mig att utgå från att vi ska ha så många under kontrakt. Inte varje säsong vi gått in med åtta backar och 14 forwards signade.
Helt enkelt bara gilla läget och sedan ta nya tag när de flesta dåliga kontrakt går ut säsongen därpå.
Får hoppas på någon spets på F13 eller F14.
Sen får man trycka på det positiva, kontinuiteten, eftersom det i stort sätt är samma lag som ställs på banan. Fast med en ny coach.
Stämmer dina gissningar så blir det knappast bättre nästa säsong. Jag tror till och med det kan bli ännu sämre, tyvärr.
Gradin, Rensfeldt är spelare som vi verkligen behöver anstränga oss för att bli av med. Gradin vill nog inte vara kvar, så den blir enklare än Rensfeldt.
Rensfeldt blir ett problem, precis som förra sommaren.

Jag tycker även att Albin Grewe är en spelare utan höjd och det är helt enklet fel att satsa 50.000 i månaden på en spelare vars högsta nivå är så begränsad.
Han kommer inte bli bättre. Det är min enkla åsikt.
Ska vi lägga 40-50 på en spelare så bör man kunna igen egenskaper som gör att han kan nå dubbla lönen inom några år.
Därför tycker jag spelare som Grewe, Berglund och Gradin är helt onödiga i vår trupp. Utvecklingen finns inte. Antingen för att skickligheten i grunden är för låg , som i Grewe/Berglunds fall, eller så fungerar det inte oavsett hur många chanser, tränare och spelsystem man haft, tex Gradin.

Jag tror inte vi kommer göra oss av med brodda, Norman eller Klasen nästa år. Möjligt att Norman lägger av pga skador?
Här är dom jag vill se. Igen så är det min enkla åsikt.
Precis som du säger är det svårt att gissa kring. Men dom här vill jag ha kvar;
Kruger
Blomgren
Brodda
Klasen
Eklund
Wersäll
Eriksson
Frondell
Schlyter
10. (Norman?)
11
12
13

Kan vi göra oss av med Rensfeldt, Liss , Gradin mfl så bör vi ha råd med bra spelare. Och med bra menar jag Blomgrens nivå och uppåt.
Vi borde satsa på, och definitivt ha råd med, 3 nya till top 6. Utöver det en "ny Blomgren" som kan vara nyttig i alla formationerna.
Tror inte vi kommer kontraktera mer än 13 fw under sommaren inför starten av HA.
För där kommer vi spela. Vi har inte en chans att gå upp i år.

Blev möjligtvis lite neggo i det här inlägget . Men det här är vad jag tror måste till för att kunna utmana hela vägen.
Ser verkligen fram emot Wikegårds intåg, vissa andras uttåg och sommaren.

Säga vad man vill om Garpenlöv, men hans förvandling av laget och att tagit oss till en match 7 i en final kan bli det bästa en DIF tränare gjort under lååång tid..?
Osten östlund
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2022-08-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

LG08 skrev: 2024-03-18 15:20:41
Nattuggla_ skrev: 2024-03-17 09:09:09
SirDIFalot skrev: 2024-03-17 03:49:50
diftobbe89 skrev: 2024-03-17 01:32:17
SirDIFalot skrev: 2024-03-16 19:42:12 Med Degnell och Bergström signade så har vi två målvakter, sex backar och åtta forwards på kontrakt över nästa år.

Adderar du a-lagskontrakt på Linus Eriksson, Victor Eklund, Anton Frondell och Melvin Wersäll så är laget i stort sett spikat till nästa år.
Du kommer förmodligen återigen ha helt fel. Laget är inte spikat för att vi tar upp ett gäng skolgrabbar.
Jag tror ingen som gissar i mars månad kommer ha helt rätt på hur vårt lag kommer att se ut. Men i stort sett spikat är det väl i och med att 90% av platserna är signade. Eller vad tror förväntar du dig kommer hända?

Räknade bort Wiktor Nilsson då jag utgår från ett allsvensk scenario. Dock kan vi ju såklart tappa Axel Andersson eller David Blomgren till SHL.

MV1: Viktor Andrén
MV2: Hugo Hävelid

B1: Jakob Ragnarsson
B2: Alexander Ytterell
B3: Axel Andersson
B4: Elias Degnell
B5: Arvid Bergström
B6: Adrian Carnebo
B7: Vakant
B8: Vakant

F1: David Blomgren
F2: Daniel Brodin
F3: Anton Gradin
F4: Albin Grewe
F5: Linus Klasen
F6: Marcus Krüger
F7: Ludvig Rensfeldt
F8: Fredrik Schlyter
F9: (Melvin Wersäll)
F10: (Linus Eriksson)
F11: (Victor Eklund)
F12: (Anton Frondell)
F13: Vakant
F14: Vakant

Dock kanske lite generöst av mig att utgå från att vi ska ha så många under kontrakt. Inte varje säsong vi gått in med åtta backar och 14 forwards signade.
Helt enkelt bara gilla läget och sedan ta nya tag när de flesta dåliga kontrakt går ut säsongen därpå.
Får hoppas på någon spets på F13 eller F14.
Sen får man trycka på det positiva, kontinuiteten, eftersom det i stort sätt är samma lag som ställs på banan. Fast med en ny coach.
Stämmer dina gissningar så blir det knappast bättre nästa säsong. Jag tror till och med det kan bli ännu sämre, tyvärr.
Gradin, Rensfeldt är spelare som vi verkligen behöver anstränga oss för att bli av med. Gradin vill nog inte vara kvar, så den blir enklare än Rensfeldt.
Rensfeldt blir ett problem, precis som förra sommaren.

Jag tycker även att Albin Grewe är en spelare utan höjd och det är helt enklet fel att satsa 50.000 i månaden på en spelare vars högsta nivå är så begränsad.
Han kommer inte bli bättre. Det är min enkla åsikt.
Ska vi lägga 40-50 på en spelare så bör man kunna igen egenskaper som gör att han kan nå dubbla lönen inom några år.
Därför tycker jag spelare som Grewe, Berglund och Gradin är helt onödiga i vår trupp. Utvecklingen finns inte. Antingen för att skickligheten i grunden är för låg , som i Grewe/Berglunds fall, eller så fungerar det inte oavsett hur många chanser, tränare och spelsystem man haft, tex Gradin.

Jag tror inte vi kommer göra oss av med brodda, Norman eller Klasen nästa år. Möjligt att Norman lägger av pga skador?
Här är dom jag vill se. Igen så är det min enkla åsikt.
Precis som du säger är det svårt att gissa kring. Men dom här vill jag ha kvar;
Kruger
Blomgren
Brodda
Klasen
Eklund
Wersäll
Eriksson
Frondell
Schlyter
10. (Norman?)
11
12
13

Kan vi göra oss av med Rensfeldt, Liss , Gradin mfl så bör vi ha råd med bra spelare. Och med bra menar jag Blomgrens nivå och uppåt.
Vi borde satsa på, och definitivt ha råd med, 3 nya till top 6. Utöver det en "ny Blomgren" som kan vara nyttig i alla formationerna.
Tror inte vi kommer kontraktera mer än 13 fw under sommaren inför starten av HA.
För där kommer vi spela. Vi har inte en chans att gå upp i år.

Blev möjligtvis lite neggo i det här inlägget . Men det här är vad jag tror måste till för att kunna utmana hela vägen.
Ser verkligen fram emot Wikegårds intåg, vissa andras uttåg och sommaren.

Säga vad man vill om Garpenlöv, men hans förvandling av laget och att tagit oss till en match 7 i en final kan bli det bästa en DIF tränare gjort under lååång tid..?
Man vill ju alltid ha ett så bra lag som möjligt.

- Grewe har runt 40 tror jag. Fortsätter han så här, så vill jag nog ha kvar honom.

- Liss och Normans kontrakt går ut.

- Är med tveksam till Gradin, flyttar nog om han ej är önskad. Tror vi får ta en del lön där isåfall .

- Brodin har det bra här, han blir kvar.

- Rensfeldt har det bra här. Är dock inte ifrån Stockholm. Flyttar han, så får vi nog ta lite lön.
LG08
Inlägg: 167
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av LG08 »

Osten:
Du har rätt i att vissa spelare är bekväma. Brodin och Rensfeldt framförallt.

Det som blir viktigt i lagbygget är att försöka få våra duktiga juniorer så långt ner i formationerna som möjligt, som utgångspunkt.
Där kan vi verkligen skörda frukten i vårt lagbygge gentemot andra lag.
Där kan kan vi ha drivna, riviga, utvecklingsbara och skickliga spelare. Där kan vi få en klar fördel.

Jag tänker mig något liknande i topp/botten sex fördelning.

Norman Kruger Klasen
+ Ny trio med spets.
Eklund Eriksson Wesäll
Brodin Schlyter Blomgren
(Frondell, Grewe?) Här har vi 14 forwards. "Botten 6/8" kostar i stort sett Ingenting, förutom brodda. Men vi får så mycket kvalitet för en väldigt liten summa pengar. Plus en helt ok bredd.

Vi har verkligen möjligheten att lägga krutet högt upp och ändå ha lyxen med väldigt intressanta lägre formationer.

Det är här som jag menar att spelare som Rensfeldt, Liss, Gradin, Berglund, Grewe ligger och blockerar. ( visst skulle vi kunna behålla en av dom om vi har råd, exempelvis grewe. )
Men det är här vi bör göra oss av med kostnader. Och ersätta med billigare, i många fall redan bättre och mer utvecklingbara juniorer.

Det här är definitivt ingenting som är omöjligt att uppnå utan fullt möjligt.
Och vi har råd om vi jobbar hårt för att göra oss av med Rensfeldt, Liss, Gradin, Berglund, (grewe) + V Nilsson lön.

På baksidan bör vi göra oss av med Yterell. Det är bara en stor kostnad. Även Glad. Hammarlund och Karlsson bör skeppas.

Satsa på Ragge och Andersson. Ta in två nya seniorna topp fyra backar, och fyll ut med Degnell, Bergström och Loponen och ytterligare en Jr om det krävs.

Sen borde vi väl göra oss av med både Andrén och Hävelid?
Hitta en ny senior första slips. Och kontraktera Lidö och Munter. Någon av dom bör ju kunna få en bra utvecklingskurva under Mikko?
Senast redigerad av LG08 den 2024-03-18 19:09:11, redigerad totalt 1 gånger.
LG08
Inlägg: 167
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av LG08 »

Osten, nej precis . Han (Rensfeldt).bor i mina kvarter och han ser väldigt tillfreds ut med tillvaron. Dessvärre
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4794
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av diftobbe89 »

LG08 skrev: 2024-03-18 18:55:40 Osten, nej precis . Han (Rensfeldt).bor i mina kvarter och han ser väldigt tillfreds ut med tillvaron. Dessvärre
Åfan. Trodde han skulle gå runt och se självmordsbenägen ut i ¨dina¨ kvarter. Skit också.
Spela fult
Bogart

Silly Season 2024/25

Inlägg av Bogart »

Folk här inne lever i en drömvärld om man tror att man bara kan göra av sig med kontrakt hur som helst. De som är kontrakterade över nästa säsong kommer troligast att spela här nästa säsong, så ser verkligheten ut och det är inte det bästa men det är vad man får leva med tyvärr. Jag hoppas att vi här inne kan försöka hålla en vettig världsbild istället för att sväva iväg och tro att alla dyra spelare bara försvinner. Även om de dyraste kontrakten försvinner så kan vi ju inte ta alla pengarna från dessa spelare och investera i nya eftersom vi måste sänka lönekostnaderna.
dr111DIF
Inlägg: 1035
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Bogart skrev: 2024-03-18 21:00:07 Folk här inne lever i en drömvärld om man tror att man bara kan göra av sig med kontrakt hur som helst. De som är kontrakterade över nästa säsong kommer troligast att spela här nästa säsong, så ser verkligheten ut och det är inte det bästa men det är vad man får leva med tyvärr. Jag hoppas att vi här inne kan försöka hålla en vettig världsbild istället för att sväva iväg och tro att alla dyra spelare bara försvinner. Även om de dyraste kontrakten försvinner så kan vi ju inte ta alla pengarna från dessa spelare och investera i nya eftersom vi måste sänka lönekostnaderna.
Nja, lever väl i en värld där KG lyckades förhandla ner Arnessons kontrakt även om han sedermera drog och det sannolikt ändå hade blivit relativt dyrt. Det kan gå att putsa lite men man kan förstås inte riva kontrakt gratis åt höger och vänster bara för att man vill.

Jag har väldigt svårt att se hur Hävelid skulle välja sitt kontrakt här om vi klargör att han inte kommer få spela. Anbud kommer finnas från andra klubbar i HA.
Bogart

Silly Season 2024/25

Inlägg av Bogart »

dr111DIF skrev: 2024-03-18 22:01:49
Bogart skrev: 2024-03-18 21:00:07 Folk här inne lever i en drömvärld om man tror att man bara kan göra av sig med kontrakt hur som helst. De som är kontrakterade över nästa säsong kommer troligast att spela här nästa säsong, så ser verkligheten ut och det är inte det bästa men det är vad man får leva med tyvärr. Jag hoppas att vi här inne kan försöka hålla en vettig världsbild istället för att sväva iväg och tro att alla dyra spelare bara försvinner. Även om de dyraste kontrakten försvinner så kan vi ju inte ta alla pengarna från dessa spelare och investera i nya eftersom vi måste sänka lönekostnaderna.
Nja, lever väl i en värld där KG lyckades förhandla ner Arnessons kontrakt även om han sedermera drog och det sannolikt ändå hade blivit relativt dyrt. Det kan gå att putsa lite men man kan förstås inte riva kontrakt gratis åt höger och vänster bara för att man vill.

Jag har väldigt svårt att se hur Hävelid skulle välja sitt kontrakt här om vi klargör att han inte kommer få spela. Anbud kommer finnas från andra klubbar i HA.
Jo men vi lever också i en värld där vi betalat lön till Hedström, Falk och Schilling under säsongen trots att de inte spelat någonting.

Jag vill bara hålla förväntningarna på rimlig nivå. Visst att vi kanske kan nå en lösning med någon här och där men det är inget vi kan gå och förvänta oss ska hända. Det är för att jag vill ge den nya regimen chansen att uträtta något långsiktigt bra för Djurgården men om folk tror att vi ska skeppa alla dyra kontrakt omedelbart och ersätta med superspets så kommer folk här inne och på Twitter skrika om avgång innan säsongen ens dragit igång.
Andrekuratorn
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-04-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Andrekuratorn »

diftobbe89 skrev: 2024-03-18 19:56:31
LG08 skrev: 2024-03-18 18:55:40 Osten, nej precis . Han (Rensfeldt).bor i mina kvarter och han ser väldigt tillfreds ut med tillvaron. Dessvärre
Åfan. Trodde han skulle gå runt och se självmordsbenägen ut i ¨dina¨ kvarter. Skit också.
Hans pappa tog livet av sig för några år sen, bara så du vet.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4794
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av diftobbe89 »

Andrekuratorn skrev: 2024-03-18 22:29:32
diftobbe89 skrev: 2024-03-18 19:56:31
LG08 skrev: 2024-03-18 18:55:40 Osten, nej precis . Han (Rensfeldt).bor i mina kvarter och han ser väldigt tillfreds ut med tillvaron. Dessvärre
Åfan. Trodde han skulle gå runt och se självmordsbenägen ut i ¨dina¨ kvarter. Skit också.
Hans pappa tog livet av sig för några år sen, bara så du vet.
Det var inget brev till dom personligen, det var ett skämt, jag råkar veta den informationen du gav mig.
Spela fult
Andrekuratorn
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-04-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Andrekuratorn »

diftobbe89 skrev: 2024-03-18 23:07:04
Andrekuratorn skrev: 2024-03-18 22:29:32
diftobbe89 skrev: 2024-03-18 19:56:31
LG08 skrev: 2024-03-18 18:55:40 Osten, nej precis . Han (Rensfeldt).bor i mina kvarter och han ser väldigt tillfreds ut med tillvaron. Dessvärre
Åfan. Trodde han skulle gå runt och se självmordsbenägen ut i ¨dina¨ kvarter. Skit också.
Hans pappa tog livet av sig för några år sen, bara så du vet.
Det var inget brev till dom personligen, det var ett skämt, jag råkar veta den informationen du gav mig.
Aha, fattar, kul skämt ju!
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4794
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av diftobbe89 »

Andrekuratorn skrev: 2024-03-18 23:13:23
diftobbe89 skrev: 2024-03-18 23:07:04
Andrekuratorn skrev: 2024-03-18 22:29:32
diftobbe89 skrev: 2024-03-18 19:56:31
LG08 skrev: 2024-03-18 18:55:40 Osten, nej precis . Han (Rensfeldt).bor i mina kvarter och han ser väldigt tillfreds ut med tillvaron. Dessvärre
Åfan. Trodde han skulle gå runt och se självmordsbenägen ut i ¨dina¨ kvarter. Skit också.
Hans pappa tog livet av sig för några år sen, bara så du vet.
Det var inget brev till dom personligen, det var ett skämt, jag råkar veta den informationen du gav mig.
Aha, fattar, kul skämt ju!
Fokusera på den första tjommen om du blev så illa bestört som tyckte det var besvärligt att Rensfeldt gick runt i sitt kvarter och mådde bra med tanke på omständigheterna. Eller så tar du allt med en nypa salt och bara gå vidare i livet och håller käft.
Spela fult
Andrekuratorn
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-04-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Andrekuratorn »

Jag skämta bara. Ta det med en nypa salt.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7185
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

diftobbe89 skrev: 2024-03-18 23:22:48
Andrekuratorn skrev: 2024-03-18 23:13:23
diftobbe89 skrev: 2024-03-18 23:07:04
Andrekuratorn skrev: 2024-03-18 22:29:32
diftobbe89 skrev: 2024-03-18 19:56:31
Åfan. Trodde han skulle gå runt och se självmordsbenägen ut i ¨dina¨ kvarter. Skit också.
Hans pappa tog livet av sig för några år sen, bara så du vet.
Det var inget brev till dom personligen, det var ett skämt, jag råkar veta den informationen du gav mig.
Aha, fattar, kul skämt ju!
Fokusera på den första tjommen om du blev så illa bestört som tyckte det var besvärligt att Rensfeldt gick runt i sitt kvarter och mådde bra med tanke på omständigheterna. Eller så tar du allt med en nypa salt och bara gå vidare i livet och håller käft.
Slutspelstider även på forumet. Tuffare och det tillåts mer.

@diftobbe å Andrekuratorn :wink:
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

Forumet är en bra spegel av folks mentala hälsa. Ja det märks att det är slutspel. :lol:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar