Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
dr111DIF
Inlägg: 1027
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2024-02-19 09:59:21
Manijock skrev: 2024-02-19 09:49:07 Hammarlund kanske kan stanna om han accepterar en lägre roll. Kevin är jag kluven till. Där kan man snacka ojämnheten själv.

Glas däremot är en no brainer. Den perfekta tvåvägsbacken i topp 4. Problemet är väl att han varit lite för bra. Bör ha SHL-anbud.
Problemet är ju också att vi redan har för många spelare på alldeles för dyra kontrakt. Då blir det ett nödvändigt ont att släppa såna spelare vars kontrakt faktiskt går ut trots att dom varit riktigt bra och hitta mer billiga guldkorn.

Tror även vi kommer vara tvungna att spela rätt många juniorer nästa säsong som bredd med tanke på ovanstående. Vilket förvisso är bra och billigt.
Med förhoppningen att Kruger har en mer rimlig lön för HA-spel nästa år så är det väl ändå mest Rensfeldt och Brodin kvar där som helt oskäligt dyra, kanske på 100 resp 125-150k? Sen vet vi ju inte om det finns inbyggd någon avtagande lönetrappa om vi inte skulle gå upp.

Axel tjänar 85 enligt tidigare böter vilket såklart är en absolut topplön för en HA-back och säkert mest av våra backar. Börjar dock tycka att han är värd det.

Sen blir vi av med tre döda tränarlöner a kanske i snitt 90k styck. En del död lön för Cam + några mindre döda löneposter på spelare. Bara detta borde spara in 6-7 miljoner i lönekostnad jämfört med i år. Sen går Norman ut med en lön på kanske 125-150 också?

Ska sammantaget bli intressant att se vad Wiken gör åt det hela när han kommer in.
dr111DIF
Inlägg: 1027
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2024-02-19 10:18:40
Nattuggla_ skrev: 2024-02-19 10:09:50 Det beror på hur man hanterar dem och hur vi sprider ut dem tror jag.
Om man ska spela en hel juniorkedja och låta dem sitta i viktiga matcher då vi leder i tredje, det tror inte jag på alls.
Då är det bättre att sprida ut dem i kedjorna.

Blev ju som upplagt för förlust senast mot Brynäs när vi rullade på tre kedjor för att man förmodligen inte litade på juniorerna. Lät Krüger och Klasen spela 25 min vardera, förstnämnda fick knappt luft på bänken.

Men tror du inte det blir en helt annan lönestruktur med Wiken in också?
En sådan som Norman som har utgående, kommer ju knappast få någon topplön om han får vara kvar.
Vet inte hur kedjorna kommer formeras men tror att vi kommer vara ”tvungna” att ha en del juniorer vilket jag tycker är bra.

Sådana som Eklund, Frondell, Linus och Wersäll kommer nog kunna vara rätt tongivande med flera andra på väg upp. Samma sak på backsidan med Degnell, Bergström, Carnebo mfl.

Jag känner mig väldigt trygg i att dom kommer kunna spela 12-16 minuter per match och göra oss lika konkurrenskraftiga som med värvad bredd utifrån. Lägg dom få slantarna vi har på någon spets istället.
De kommer behöva ha hyggligt bra roller. Linus har tyvärr passerat 20 matcher och kan bli stulen av SHL-lag, så där hoppas jag man kan presentera en tydlig plan med speltid som SHL-lag inte kan matcha. Bergström och Degnell har också spelat mycket men de tror jag inte SHL-lag kommer dra i.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9487
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

dr111DIF skrev: 2024-02-19 10:23:12
Jim Morrison skrev: 2024-02-19 09:59:21
Manijock skrev: 2024-02-19 09:49:07 Hammarlund kanske kan stanna om han accepterar en lägre roll. Kevin är jag kluven till. Där kan man snacka ojämnheten själv.

Glas däremot är en no brainer. Den perfekta tvåvägsbacken i topp 4. Problemet är väl att han varit lite för bra. Bör ha SHL-anbud.
Problemet är ju också att vi redan har för många spelare på alldeles för dyra kontrakt. Då blir det ett nödvändigt ont att släppa såna spelare vars kontrakt faktiskt går ut trots att dom varit riktigt bra och hitta mer billiga guldkorn.

Tror även vi kommer vara tvungna att spela rätt många juniorer nästa säsong som bredd med tanke på ovanstående. Vilket förvisso är bra och billigt.
Med förhoppningen att Kruger har en mer rimlig lön för HA-spel nästa år så är det väl ändå mest Rensfeldt och Brodin kvar där som helt oskäligt dyra, kanske på 100 resp 125-150k? Sen vet vi ju inte om det finns inbyggd någon avtagande lönetrappa om vi inte skulle gå upp.

Axel tjänar 85 enligt tidigare böter vilket såklart är en absolut topplön för en HA-back och säkert mest av våra backar. Börjar dock tycka att han är värd det.

Sen blir vi av med tre döda tränarlöner a kanske i snitt 90k styck. En del död lön för Cam + några mindre döda löneposter på spelare. Bara detta borde spara in 6-7 miljoner i lönekostnad jämfört med i år. Sen går Norman ut med en lön på kanske 125-150 också?

Ska sammantaget bli intressant att se vad Wiken gör åt det hela när han kommer in.
Helst vill jag ju förändra hela lönestrukturen. Då vill jag inte förlänga exempelvis Glad till vilket pris som helst utan mer hålla ned till en rimlig nivå. Ge honom ett erbjudande och om han vill ha mer så är vi tvungna att gå vidare. Ja, enligt mig då. Balansera ut budgeten (utöver Krüger)

Samma sak gäller väl Axel Andersson. Fint om han vill stanna men jag hade inte blivit helt bedrövad om han lämnat då han lyfter nästan 100k i månaden och sådana löner tycker inte jag vi kan ge ut på hockeyallsvensk nivå och samtidigt förvänta oss leverans över hela laget.

Första året man åker ur har man ju råd att ha 3-4 allsvenska förstakedjor men år 3 - not so much.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund
Inlägg: 1729
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

" Rensfeldt och Brodin kvar där som helt oskäligt dyra, kanske på 100 resp 125-150k? Sen vet vi ju inte om det finns inbyggd någon avtagande lönetrappa om vi inte skulle gå upp."

Lätt med facit i hand. Det hade ju varit en dröm.

Tror dock när KG "delade ut" kontrakten. Så gick nog snacket att blir bara 1 år i HA. Så dom han nog troligtvis högre löner som hade väntat i SHL, samt bonusar!
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-02-19 10:18:40
Nattuggla_ skrev: 2024-02-19 10:09:50 Det beror på hur man hanterar dem och hur vi sprider ut dem tror jag.
Om man ska spela en hel juniorkedja och låta dem sitta i viktiga matcher då vi leder i tredje, det tror inte jag på alls.
Då är det bättre att sprida ut dem i kedjorna.

Blev ju som upplagt för förlust senast mot Brynäs när vi rullade på tre kedjor för att man förmodligen inte litade på juniorerna. Lät Krüger och Klasen spela 25 min vardera, förstnämnda fick knappt luft på bänken.

Men tror du inte det blir en helt annan lönestruktur med Wiken in också?
En sådan som Norman som har utgående, kommer ju knappast få någon topplön om han får vara kvar.
Vet inte hur kedjorna kommer formeras men tror att vi kommer vara ”tvungna” att ha en del juniorer vilket jag tycker är bra.

Sådana som Eklund, Frondell, Linus och Wersäll kommer nog kunna vara rätt tongivande med flera andra på väg upp. Samma sak på backsidan med Degnell, Bergström, Carnebo mfl.

Jag känner mig väldigt trygg i att dom kommer kunna spela 12-16 minuter per match och göra oss lika konkurrenskraftiga som med värvad bredd utifrån. Lägg dom få slantarna vi har på någon spets istället.
Nej, sådant är ju svårt att veta nu.
Men generellt så vill jag att vi vågar mixa. Och jag hoppas man gör det.
Jag vill inte se några renodlade juniorkedjor. Tror inte på det alls. Det är bara kolla Öhgren-Östlund-Lekkerimäki. Blev nästan aldrig bra när de lirade ihop.

Linus Eriksson hade kunnat centra en kedja med en spetsforward. Frondell, jag vet inte exakt hur bra han är, men tydligt så är han ju en bra spelare och ingen som ska harva i en fjärdeline i Hockeyallsvenskan, han ska spela högre upp.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9487
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-02-19 10:40:03 Nej, sådant är ju svårt att veta nu.
Men generellt så vill jag att vi vågar mixa. Och jag hoppas man gör det.
Jag vill inte se några renodlade juniorkedjor. Tror inte på det alls. Det är bara kolla Öhgren-Östlund-Lekkerimäki. Blev nästan aldrig bra när de lirade ihop.

Linus Eriksson hade kunnat centra en kedja med en spetsforward. Frondell, jag vet inte exakt hur bra han är, men tydligt så är han ju en bra spelare och ingen som ska harva i en fjärdeline i Hockeyallsvenskan, han ska spela högre upp.
Ja, kanske. Beror ju på hur man tänker också. Jag gillar ju att rulla på fyra kedjor med någorlunda lika istid där spelarna i power-play får mer. Gillar ju inte det här lite old school med att förstakedjan lirar 25 min och fjärdekedjan 3-4 minuter. Blir inte bra då.

Enligt mig är ett lag som bäst när alla fyra kedjor lirar ungefär lika mycket i fem mot fem och bidrar på ungefär samma nivå mot motståndarnas respektive kedja. Då spelar det ingen roll var du spelar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2024/25

Inlägg av DRC »

Fast i slutspelet brukar man få betalt för rutinen som kanske varit dyr i serien. Så överpriset för tex Glad i serien ska nog ses i ljuset av prestationen när den betyder som mest.
Senast redigerad av DRC den 2024-02-19 11:16:02, redigerad totalt 1 gånger.
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-02-19 10:45:07
Nattuggla_ skrev: 2024-02-19 10:40:03 Nej, sådant är ju svårt att veta nu.
Men generellt så vill jag att vi vågar mixa. Och jag hoppas man gör det.
Jag vill inte se några renodlade juniorkedjor. Tror inte på det alls. Det är bara kolla Öhgren-Östlund-Lekkerimäki. Blev nästan aldrig bra när de lirade ihop.

Linus Eriksson hade kunnat centra en kedja med en spetsforward. Frondell, jag vet inte exakt hur bra han är, men tydligt så är han ju en bra spelare och ingen som ska harva i en fjärdeline i Hockeyallsvenskan, han ska spela högre upp.
Ja, kanske. Beror ju på hur man tänker också. Jag gillar ju att rulla på fyra kedjor med någorlunda lika istid där spelarna i power-play får mer. Gillar ju inte det här lite old school med att förstakedjan lirar 25 min och fjärdekedjan 3-4 minuter. Blir inte bra då.

Enligt mig är ett lag som bäst när alla fyra kedjor lirar ungefär lika mycket i fem mot fem och bidrar på ungefär samma nivå mot motståndarnas respektive kedja. Då spelar det ingen roll var du spelar.
Jo, jag håller med, och då är det ju bättre att sprida ut dem.
För det kommer ju garanterat bli så att man inte vågar spela en juniorkedja mot motståndarnas bästa kedjor i slutskedet om vi leder. Likt vi gjorde mot Brynäs. Då rullade vi på tre kedjor, Klasen och Krüger fick spela 25 min, sistnämnda fick knappt luft på bänken i tredje.

Men visst, det beror ju på spelidé och hur Kimby tänker också (men även Wikegård, hur han väljer att strukturera truppen). Han kanske vågar spela de bästa oavsett ålder?
Nu har ju Honken någon konstig idé om att man ska försvara 1-0 ledning med 20 min kvar.
STINGRAY71
Inlägg: 150
Blev medlem: 2021-02-21

Silly season 2024/25

Inlägg av STINGRAY71 »

Man brukar säga att det i slutändan ändå alltid "rullar dit det lutar.." och lutningen har bara ökat sen 3 säsonger bort.. det har initierade runt Dif fattat medans några i inre kretsen hängt / hänger kvar för länge för att klämma ut det sista ur penga pungen för egen vinning..likt "sminka grisen" inför stor del av fansen som tänker med hjärtat lite för mycket och därmed tappar fokus på "verkligheten" är ett svek, för det är trots allt business det handlar om likt ett företag..är allting bara "otur" med alla skadade nyckelspelare och mängden individuella "misstag" både på plan och scoutade, utvalda spelare som ledare från föregående säsonger !?
Många med mig ser nu att slutspel nås som vi förutspått ⁉️ men kommer nog att nås med nöd o näppe bland dom 3 sista..oddsen för den resan till Shl är näst intill obefintlig mattematiskt och historiskt..någongång måste man väl ändå förstå att det måste saneras / bantas och börjas om från grunden, byggas om helt och tyvärr kommer det kosta oss 2-3 säsonger till i HA..
Osten östlund
Inlägg: 1729
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

STINGRAY71 skrev: 2024-02-19 10:56:25 Man brukar säga att det i slutändan ändå alltid "rullar dit det lutar.." och lutningen har bara ökat sen 3 säsonger bort.. det har initierade runt Dif fattat medans några i inre kretsen hängt / hänger kvar för länge för att klämma ut det sista ur penga pungen för egen vinning..likt "sminka grisen" inför stor del av fansen som tänker med hjärtat lite för mycket och därmed tappar fokus på "verkligheten" är ett svek, för det är trots allt business det handlar om likt ett företag..är allting bara "otur" med alla skadade nyckelspelare och mängden individuella "misstag" både på plan och scoutade, utvalda spelare som ledare från föregående säsonger !?
Många med mig ser nu att slutspel nås som vi förutspått ⁉️ men kommer nog att nås med nöd o näppe bland dom 3 sista..oddsen för den resan till Shl är näst intill obefintlig mattematiskt och historiskt..någongång måste man väl ändå förstå att det måste saneras / bantas och börjas om från grunden, byggas om helt och tyvärr kommer det kosta oss 2-3 säsonger till i HA..

Tyvärr är det mest realistiskt så....

Man hoppas bara....

- Att vi ska få vara skadefria dom sista veckorna.

- Andren ska kliva fram, ta första spaden

- Rensfeldt, Brodin, Liss och Gradin ska vakna

- Samt att våra konkurrenter, gärna får ngr nyckelspelare skadade.


Hoppet är det sista som överger än. Men det är ingen positiv känsla man har direkt!
dr111DIF
Inlägg: 1027
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2024-02-19 10:31:33
dr111DIF skrev: 2024-02-19 10:23:12
Jim Morrison skrev: 2024-02-19 09:59:21
Manijock skrev: 2024-02-19 09:49:07 Hammarlund kanske kan stanna om han accepterar en lägre roll. Kevin är jag kluven till. Där kan man snacka ojämnheten själv.

Glas däremot är en no brainer. Den perfekta tvåvägsbacken i topp 4. Problemet är väl att han varit lite för bra. Bör ha SHL-anbud.
Problemet är ju också att vi redan har för många spelare på alldeles för dyra kontrakt. Då blir det ett nödvändigt ont att släppa såna spelare vars kontrakt faktiskt går ut trots att dom varit riktigt bra och hitta mer billiga guldkorn.

Tror även vi kommer vara tvungna att spela rätt många juniorer nästa säsong som bredd med tanke på ovanstående. Vilket förvisso är bra och billigt.
Med förhoppningen att Kruger har en mer rimlig lön för HA-spel nästa år så är det väl ändå mest Rensfeldt och Brodin kvar där som helt oskäligt dyra, kanske på 100 resp 125-150k? Sen vet vi ju inte om det finns inbyggd någon avtagande lönetrappa om vi inte skulle gå upp.

Axel tjänar 85 enligt tidigare böter vilket såklart är en absolut topplön för en HA-back och säkert mest av våra backar. Börjar dock tycka att han är värd det.

Sen blir vi av med tre döda tränarlöner a kanske i snitt 90k styck. En del död lön för Cam + några mindre döda löneposter på spelare. Bara detta borde spara in 6-7 miljoner i lönekostnad jämfört med i år. Sen går Norman ut med en lön på kanske 125-150 också?

Ska sammantaget bli intressant att se vad Wiken gör åt det hela när han kommer in.
Helst vill jag ju förändra hela lönestrukturen. Då vill jag inte förlänga exempelvis Glad till vilket pris som helst utan mer hålla ned till en rimlig nivå. Ge honom ett erbjudande och om han vill ha mer så är vi tvungna att gå vidare. Ja, enligt mig då. Balansera ut budgeten (utöver Krüger)

Samma sak gäller väl Axel Andersson. Fint om han vill stanna men jag hade inte blivit helt bedrövad om han lämnat då han lyfter nästan 100k i månaden och sådana löner tycker inte jag vi kan ge ut på hockeyallsvensk nivå och samtidigt förvänta oss leverans över hela laget.

Första året man åker ur har man ju råd att ha 3-4 allsvenska förstakedjor men år 3 - not so much.
Självklart vill man förändra lönestrukturen helt, med en hockeyallsvensk toppbudget kring 20mil är väl 80-90k vad de absoluta toppspelarna på vardera position kan ligga på. Vi kan kanske tillåta oss lite mer på 1-2 spelare om man förlitar sig på att 6-7 rookiekontrakt kan fylla ut startlineup.

Glad framkom det vad han tjänade i samband med avstängningen, vilket jag minns visade sig vara oväntat rimligt sett till att han skrev vid förra deadline. Kommer inte ihåg summa exakt dock. Men ev förlängning ska ju bara vara aktuellt på en rimlig nivå såklart, och inte till vilket pris som helst.

För att åstadkomma den stora förändringen i lönestrukturen har väl problemet i år varit 5 stycken kontrakt utöver de döda lönerna. Kruger, Norman, Klasen, Renen, Brodin. Ganska spekulativt vad de tjänar men samtliga säkert från 100k och uppåt, Klasen 100, Renen 100, Brodin 125, Norman 125 och Kruger 175 kanske. Detta rundar ut sig till sammanlagt lågt räknat cirka 10 miljoner i lönekostnad + 6-7 miljoner döda kontrakt + Liss och Magwood som också ryktas ha varit något överbetalda. Man kan då se vart lejonparten av våran beräknade lönekostnad på 27-28 miljoner tar vägen. Truppen i övrigt kanske inte så katastrofalt lönesatt ändå?
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Det positiva är ju att många löneposter försvinner nu också.
Vet inte om vi haft löpande kostnader på alla eller om vi köpt ut.

Men dessa går ju ut nu i vår:
Garpen
Fagervall (fortfarande en del från oss)
Ragnarsson

Falk
Hedström (fortfarande en del från oss)
Schilling
dr111DIF
Inlägg: 1027
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2024-02-19 11:35:45 Det positiva är ju att många löneposter försvinner nu också.
Vet inte om vi haft löpande kostnader på alla eller om vi köpt ut.

Men dessa går ju ut nu i vår:
Garpen
Fagervall (fortfarande en del från oss)
Ragnarsson

Falk
Hedström (fortfarande en del från oss)
Schilling
+Liss
+Norman
+förhoppningsvis en sänkning Kruger, hoppas han tjänar typ 100k fr nästa år om det är HA.

Diskussioner kring Brodin och Rensfeldt får tas efter slutspelet är över och vi vet om vi går upp eller inte. Blir vi kvar hoppas jag Wiken/VD kan ha ett snack om vad deras löner gör för våra möjligheter att ställa ett riktigt slagkraftigt lag på banan. Har dessutom Kruger gått ner i lön för att stanna så finns det ytterligare argument.
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

dr111DIF skrev: 2024-02-19 11:44:30
Nattuggla_ skrev: 2024-02-19 11:35:45 Det positiva är ju att många löneposter försvinner nu också.
Vet inte om vi haft löpande kostnader på alla eller om vi köpt ut.

Men dessa går ju ut nu i vår:
Garpen
Fagervall (fortfarande en del från oss)
Ragnarsson

Falk
Hedström (fortfarande en del från oss)
Schilling
+Liss
+Norman
+förhoppningsvis en sänkning Kruger, hoppas han tjänar typ 100k fr nästa år om det är HA.

Diskussioner kring Brodin och Rensfeldt får tas efter slutspelet är över och vi vet om vi går upp eller inte. Blir vi kvar hoppas jag Wiken/VD kan ha ett snack om vad deras löner gör för våra möjligheter att ställa ett riktigt slagkraftigt lag på banan. Har dessutom Kruger gått ner i lön för att stanna så finns det ytterligare argument.
Ja, Liss lön blir skön att slippa.
Svårt att se Norman få kontrakt i SHL.
Han får gärna stanna till en billig peng. Men frågan är hur han själv tänker. Jag vet inte hur pass mycket Djurgårdare han är. Kan SSK eller Brynäs vara aktuellt om de blir kvar? (tänker resväg om han vill bo kvar i Stockholm).
dr111DIF
Inlägg: 1027
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2024-02-19 11:48:38
dr111DIF skrev: 2024-02-19 11:44:30
Nattuggla_ skrev: 2024-02-19 11:35:45 Det positiva är ju att många löneposter försvinner nu också.
Vet inte om vi haft löpande kostnader på alla eller om vi köpt ut.

Men dessa går ju ut nu i vår:
Garpen
Fagervall (fortfarande en del från oss)
Ragnarsson

Falk
Hedström (fortfarande en del från oss)
Schilling
+Liss
+Norman
+förhoppningsvis en sänkning Kruger, hoppas han tjänar typ 100k fr nästa år om det är HA.

Diskussioner kring Brodin och Rensfeldt får tas efter slutspelet är över och vi vet om vi går upp eller inte. Blir vi kvar hoppas jag Wiken/VD kan ha ett snack om vad deras löner gör för våra möjligheter att ställa ett riktigt slagkraftigt lag på banan. Har dessutom Kruger gått ner i lön för att stanna så finns det ytterligare argument.
Ja, Liss lön blir skön att slippa.
Svårt att se Norman få kontrakt i SHL.
Han får gärna stanna till en billig peng. Men frågan är hur han själv tänker. Jag vet inte hur pass mycket Djurgårdare han är. Kan SSK eller Brynäs vara aktuellt om de blir kvar? (tänker resväg om han vill bo kvar i Stockholm).
Jag har ingen aning men jag skulle gissa att han signar om för en anpassad men bra lön i HA. Tror han kan få kontrakt på 3:e/4:e-nivå i SHL absolut, han är såpass bra även om många här inne inte riktigt inser det. Att han är DIF råder det väl ingen tvekan om, eftersom han kom hit när vi åkte ur.
Skriv svar