Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Osten östlund
Inlägg: 1767
Blev medlem: 2022-08-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Nattuggla_ skrev: 2024-05-03 13:52:36 Lite märkligt att man förlänger med Hammarlund dock. Han är väl efter Ytterell den svagaste vi har i egen zon. Hänger inte alls med.
Kanske Kimby ser saker som kan förändras i hans spel.
Antingen är det så ( Kimby). Eller så är det den verkligheten vi lever i.

Björklöven kör en insamling nu, 1 mille.

Nu har vi nytt folk på plats. Så Kimby, kolla med Karlström om han vill hit. Nicky D får ge oss ett "kompispris".

Wikegård, lägg ut ett klipp. På sociala medier, säg vad du behöver! Så har du pengarna nästa vecka.

Karlström klar!

Behöver inte vara svårare än så:-)!?
Centertank
Inlägg: 2
Blev medlem: 2024-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Centertank »

Ljuv musik att höra att defensiven ska prioriteras på backsidan! Var ju minst sagt lite slarvigt/räddhågset på sina håll förra säsongen. Samtidigt har jag för mig att även KG gav uttryck för att prioritera backsidan/defensiven under inledningen av hans lagbygge, så snacka går ju…Viktigt att behålla Axel och få in ytterligare en back av toppklass som kan lyfta ett första backpar. Kämpa Wiken och co! Antar att förlängningen av Hammarn främst sker mot bakgrund av taskig ekonomi. Insamling till toppback borde således startas snarast!
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-05-03 13:52:36 Lite märkligt att man förlänger med Hammarlund dock. Han är väl efter Ytterell den svagaste vi har i egen zon. Hänger inte alls med.
Kanske Kimby ser saker som kan förändras i hans spel.
Spelartyper behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man är låst till ett visst spelsätt. För mig är en defensiv approach någonting annat än att ha ”defensiva” backar.

Så samma spelare kanske kan bli skitgrym under ett annat spelsätt som du nämner.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2024-05-03 14:09:57, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1408
Blev medlem: 2021-01-22

Silly Season 2024/25

Inlägg av Exile »

SHL-silly visserligen...Men fy fan vad surt :/

Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17546
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly Season 2024/25

Inlägg av SirDIFalot »

Exile skrev: 2024-05-03 14:08:30 SHL-silly visserligen...Men fy fan vad surt :/

Han var bra när han var här. Men för mig känns han typ lika mycket DIF som Jonathan Hedström som gjorde en säsong här. Att det skulle vara det minst aktuellt med spel i DIF igen typ oavsett liga har känts helt uteslutet sen han stack.
Expert.
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-05-03 14:07:57
Nattuggla_ skrev: 2024-05-03 13:52:36 Lite märkligt att man förlänger med Hammarlund dock. Han är väl efter Ytterell den svagaste vi har i egen zon. Hänger inte alls med.
Kanske Kimby ser saker som kan förändras i hans spel.
Spelartyper behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man är låst till ett visst spelsätt. För mig är en defensiv approach någonting annat än att ha ”defensiva” backar.

Så samma spelare kanske kan bli skitgrym under ett annat spelsätt som du nämner.
Så är det.
Och det är lite därför jag "nollställer" mina tankar om målvaktssidan nu också. Ett helt annat spelsätt eller en ombyggd backsida kanske passar Andrén/Hävelid bättre. Det behöver inte vara så ostabilt som den här säsongen.
Manijock
Inlägg: 7846
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2024-05-03 14:07:57
Nattuggla_ skrev: 2024-05-03 13:52:36 Lite märkligt att man förlänger med Hammarlund dock. Han är väl efter Ytterell den svagaste vi har i egen zon. Hänger inte alls med.
Kanske Kimby ser saker som kan förändras i hans spel.
Spelartyper behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man är låst till ett visst spelsätt. För mig är en defensiv approach någonting annat än att ha ”defensiva” backar.

Så samma spelare kanske kan bli skitgrym under ett annat spelsätt som du nämner.
Ser det snarare som en befriande garanti att vi inte kommer tjata om jakten på "kontrollerade utgångar" till varje pris. Att sarg ut i vissas mun ska sluta likställas med en onödig utvisning. Att man inte ska riskera petning för att man är smart och låser pucken istället för att chansa med den framåt för att "kanske göra mål i tom bur". Hårdragna ord naturligtvis!

Men sådant trams har bara blivit vanligare när detaljerad statistik blivit tillgänglig för alla. Mindre chansande och mera skalle. Lita på att man är stark i egen zon. Det är inte hela världen att motståndarna har pucken där, vi är tillräckligt starka runt buren för att det ska vara någon fara. Den spelstilen kräver dock även en pålitlig målvakt som alltid tar det han ska...
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1266
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Silly Season 2024/25

Inlägg av Henkos »

Engström klar för NHL så 2M in på kontot!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17546
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly Season 2024/25

Inlägg av SirDIFalot »

Henkos skrev: 2024-05-03 14:35:54 Engström klar för NHL så 2M in på kontot!
Lite mindre tyvärr. Men väldigt välkommet tillskott.
Expert.
fryppe
Inlägg: 17
Blev medlem: 2023-05-11

Silly Season 2024/25

Inlägg av fryppe »

SirDIFalot skrev: 2024-05-03 14:38:10
Henkos skrev: 2024-05-03 14:35:54 Engström klar för NHL så 2M in på kontot!
Lite mindre tyvärr. Men väldigt välkommet tillskott.
hur mycket mindre?
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1266
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Silly Season 2024/25

Inlägg av Henkos »

SirDIFalot skrev: 2024-05-03 14:38:10
Henkos skrev: 2024-05-03 14:35:54 Engström klar för NHL så 2M in på kontot!
Lite mindre tyvärr. Men väldigt välkommet tillskott.
Jaså, gick på vad hockeynews skrev. Vad blir det då?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2024-05-03 14:34:02
Ser det snarare som en befriande garanti att vi inte kommer tjata om jakten på "kontrollerade utgångar" till varje pris. Att sarg ut i vissas mun ska sluta likställas med en onödig utvisning. Att man inte ska riskera petning för att man är smart och låser pucken istället för att chansa med den framåt för att "kanske göra mål i tom bur". Hårdragna ord naturligtvis!

Men sådant trams har bara blivit vanligare när detaljerad statistik blivit tillgänglig för alla. Mindre chansande och mera skalle. Lita på att man är stark i egen zon. Det är inte hela världen att motståndarna har pucken där, vi är tillräckligt starka runt buren för att det ska vara någon fara. Den spelstilen kräver dock även en pålitlig målvakt som alltid tar det han ska...
En bra defensiv är ju att spendera så lite tid som möjligt i egen zon. Att inte kladda med pucken och fastna när den väl hamnar där.

Behöver det innebära att man kör sarg ut? Nej, det tycker inte jag. Att vända spelet fort kan det innebära men helst på en egen klubba än icing eller ännu värre, på deras klubba så dom får försöka igen.

En bra defensiv kräver smarta backar som är duktiga på att hitta rätt adress fort med en förstapass när dom väl bryter spelet. Tycker jag då. Att sitta och tänka att vi ska spendera massa tid i egen zon och bara freda framför egen kasse tror jag inte är ett vinnande koncept och inte heller något Kimby förespråkar.

Det kan ju dock innebära att vi kör mer styrspel i mittzon och bryter upp spelet fort och försöker skapa mycket odd man rushes som typ Växjö gör istället för att försöka spela puckinnehav.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2024-05-03 14:46:12, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1266
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Silly Season 2024/25

Inlägg av Henkos »

Kollade upp det. Om jag räknat rätt får vi 1 562 000:- (40% av 361 500 USD)
Manijock
Inlägg: 7846
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2024-05-03 14:42:22
Manijock skrev: 2024-05-03 14:34:02
Ser det snarare som en befriande garanti att vi inte kommer tjata om jakten på "kontrollerade utgångar" till varje pris. Att sarg ut i vissas mun ska sluta likställas med en onödig utvisning. Att man inte ska riskera petning för att man är smart och låser pucken istället för att chansa med den framåt för att "kanske göra mål i tom bur". Hårdragna ord naturligtvis!

Men sådant trams har bara blivit vanligare när detaljerad statistik blivit tillgänglig för alla. Mindre chansande och mera skalle. Lita på att man är stark i egen zon. Det är inte hela världen att motståndarna har pucken där, vi är tillräckligt starka runt buren för att det ska vara någon fara. Den spelstilen kräver dock även en pålitlig målvakt som alltid tar det han ska...
En bra defensiv är ju att spendera så lite tid som möjligt i egen zon. Att inte kladda med pucken och fastna när den väl hamnar där.

Behöver det innebära att man kör sarg ut? Nej, det tycker inte jag. Att vända spelet fort kan det innebära men helst på en egen klubba än icing eller ännu värre, på deras klubba så dom får försöka igen.

En bra defensiv kräver smarta backar som är duktiga på att hitta rätt adress fort med en förstapass när dom väl bryter spelet. Tycker jag då. Att sitta och tänka att vi ska spendera massa tid i egen zon och bara freda framför egen kasse tror jag inte är ett vinnande koncept och inte heller något Kimby förespråkar.

Det kan ju dock innebära att vi kör mer styrspel i mittzon och bryter upp spelet fort och försöker skapa mycket odd man rushes som typ Växjö gör istället för att försöka spela puckinnehav.
Gärna det. Meningslöst puckinnehav är överskattat. Snurra längs sarger med veka skridskovirtuoser.

Naturligtvis är det bästa försvarsspelet att inte spela i egen zon överhuvudtaget, men det är lika realistiskt som att Odelius kommer spela NHL nästa säsong... Speciellt om vi kommer minska budgeten så kraftigt som det sägs så är det bara sunt att vi förbereder oss för att vara mera försvarande än i fjol. Då krävs det starka backar som kan spela utan puck.
Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av jsson »

Otroligt många mål och målchanser kommer ju av att vi äger pucken i egen zon men spelar fast oss och slår en indianare, eller så tappar vi pucken och passet går till en motståndare fri i slottet.

Kan man inte justera det ena får man jobba på det andra. Saknar vi förmågan att spela tryggt med puck i egen zon får vi lägga fokuset på att spela tryggt i våran egen zon utan puck. Ta bort passningsvägar och blockera skott.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Skriv svar