Hockey på Tele2 arena

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
thelinho
Inlägg: 985
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av thelinho »

Är det möjligt att arrangera hockeymatcher på Tele2 arena?

https://api.production.tele2.sthlmlivec ... scaled.jpg

Rätt trist att tänka sig ett potentiellt slutspelsderby utan bortapublik… Annars hade det varit intressant som en svensk Winter Classic, mot tex SSK i framtiden.
Senast redigerad av thelinho den 2024-02-07 22:47:11, redigerad totalt 2 gång.
Wikegårds järnkaminer
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av Mattias_87 »

Tele2 ska ju bli vår extraarena när Hovet rivs och Globen redan är bokad. Den dagen lär väl komma när vi måste spela där.
Avskaffa tre mot tre.
thelinho
Inlägg: 985
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av thelinho »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... uvudstaden

Till och med Leksand hade planer på att genomföra en match på Tele2 arena för några år sen. Mig veterligen har det aldrig spelats hockey där?

Det har legat is på Tele2 i samband med bandy och konståkningsevent, så rent praktiskt verkar det genomförbart. Frågan är bara om nedre etage hamnar ur spel rent visuellt. Men vem hade brytt sig om det var viktiga matcher?

Tycker det är intressant att vi inte provat än. Tänk er en potentiell semi mot råttorna under öppet (eller stängt) tak och fullsatta läktare.

Hade varit häftigt att vara med om och kanske ett sätt att locka större publik till ishockeyn.
Senast redigerad av thelinho den 2024-02-07 22:52:49, redigerad totalt 2 gång.
Wikegårds järnkaminer
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av Praetori »

thelinho skrev: 2024-02-07 22:42:14 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... uvudstaden

Till och med Leksand hade planer på att genomföra en ishockeymatch på Tele2 arena för många år sen. Mig veterligen har det aldrig skett? Det har legat is på Tele2 (bandy och konståkningsevent), så det verkar rent praktiskt genomförbart.

Tycker det är intressant att vi inte provat än. Tänk er en potentiell semi mot råttorna under öppet (eller stängt) tak och fullsatta läktare.

Hade varit häftigt att vara med om och kanske ett sätt att locka större publik till ishockeyn.
Släng ihop ett Stockholm Winter Classics. Bjud in lag till klassikermöte med retro-stil på tröjorna.
Tror tyvärr inte vi får "drag" på T2 om det inte är slutspelsderby annars.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
nalland
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: röda linjen

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av nalland »

Tycker spontant att det låter lite för jippo faktiskt. Visst, en fullsatt arena mot Solna skulle vara något utöver det vanliga, men för mig ska hockeyderbyna spelas i Globen. Förstå dock mardrömmen om vi möter Solna i säsongens slutspel och det blir på Hovet där vardera motståndarklack stängs ute. I den aspekten skulle Stockholmsarenan vara ett jättebra alternativ, men förmodligen svårt att få till på grund av tätt inpå bokning.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av Praetori »

nalland skrev: 2024-02-07 23:36:04 Tycker spontant att det låter lite för jippo faktiskt. Visst, en fullsatt arena mot Solna skulle vara något utöver det vanliga, men för mig ska hockeyderbyna spelas i Globen. Förstå dock mardrömmen om vi möter Solna i säsongens slutspel och det blir på Hovet där vardera motståndarklack stängs ute. I den aspekten skulle Stockholmsarenan vara ett jättebra alternativ, men förmodligen svårt att få till på grund av tätt inpå bokning.
Ja men lite "Jippo" kan nog Stockholmshockeyn behöva. Sen kan man tycka vad man vill om den saken men att läktarna skall fyllas med hardcore-hockey-fans med mindre än att det är direkt avgörande slutspelsderbymatcher tror jag inte på. Intresset för hockeyn i Stockholm behöver återuppväckas på sikt och då måste den nå en bredare publik.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
nalland
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: röda linjen

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av nalland »

Praetori skrev: 2024-02-07 23:39:29
nalland skrev: 2024-02-07 23:36:04 Tycker spontant att det låter lite för jippo faktiskt. Visst, en fullsatt arena mot Solna skulle vara något utöver det vanliga, men för mig ska hockeyderbyna spelas i Globen. Förstå dock mardrömmen om vi möter Solna i säsongens slutspel och det blir på Hovet där vardera motståndarklack stängs ute. I den aspekten skulle Stockholmsarenan vara ett jättebra alternativ, men förmodligen svårt att få till på grund av tätt inpå bokning.
Ja men lite "Jippo" kan nog Stockholmshockeyn behöva. Sen kan man tycka vad man vill om den saken men att läktarna skall fyllas med hardcore-hockey-fans med mindre än att det är direkt avgörande slutspelsderbymatcher tror jag inte på. Intresset för hockeyn i Stockholm behöver återuppväckas på sikt och då måste den nå en bredare publik.
Intresset för Stockholmshockeyn är högst levande i och med att det är vi som är Stockholmshockeyn. Det visade inte minst slutspelsinsamlingen prov på. Solna är och förblir i källaren och har med en vecka till derbyt ännu inte sålt slut deras klack. Det är den vägen vi MÅSTE se till att undvika.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av Mattias_87 »

Nästa säsong kommer ju samtliga derbyn spelas på Hovet då Globen är stängd. Varför inte ett av dom då på Tele2 arena?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1835
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av Andspe »

Mattias_87 skrev: 2024-02-07 23:47:21 Nästa säsong kommer ju samtliga derbyn spelas på Hovet då Globen är stängd. Varför inte ett av dom då på Tele2 arena?
Har för mig att kostnaden är för hög. Vi hade det på tapeten för ett par år sedan
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Hockey på Tele2 arena

Inlägg av Praetori »

nalland skrev: 2024-02-07 23:46:07
Praetori skrev: 2024-02-07 23:39:29
nalland skrev: 2024-02-07 23:36:04 Tycker spontant att det låter lite för jippo faktiskt. Visst, en fullsatt arena mot Solna skulle vara något utöver det vanliga, men för mig ska hockeyderbyna spelas i Globen. Förstå dock mardrömmen om vi möter Solna i säsongens slutspel och det blir på Hovet där vardera motståndarklack stängs ute. I den aspekten skulle Stockholmsarenan vara ett jättebra alternativ, men förmodligen svårt att få till på grund av tätt inpå bokning.
Ja men lite "Jippo" kan nog Stockholmshockeyn behöva. Sen kan man tycka vad man vill om den saken men att läktarna skall fyllas med hardcore-hockey-fans med mindre än att det är direkt avgörande slutspelsderbymatcher tror jag inte på. Intresset för hockeyn i Stockholm behöver återuppväckas på sikt och då måste den nå en bredare publik.
Intresset för Stockholmshockeyn är högst levande i och med att det är vi som är Stockholmshockeyn. Det visade inte minst slutspelsinsamlingen prov på. Solna är och förblir i källaren och har med en vecka till derbyt ännu inte sålt slut deras klack. Det är den vägen vi MÅSTE se till att undvika.
Inte riktigt så jag menade. Det finns ett stort underlag som är riktigt dåligt utnyttjat i Stockholm. Vill vi ha en välmående sport krävs det att allt från sponsorer till styrande inom kommunerna inte tycker hockeyn är ett särintresse för då kommer problemen bara bli värre i framtiden. För att vända det måste hockeyn generera ett större intresse, och Stockholm idag är för stort och för att 1 klubb skall klara det själva. Hela ekosystemet behövs.

Det är lätt att glömma men räknar man tex ihop alla klubbar i länet så är det totala besökarantalet varje "omgång" ganska många tusen besökare till (lägg ihop Gnaget med Div1 tex). Och det utan att räkna in SSK. Även om "snittet" för lagen är ganska lågt så blir det rätt mycket folk som inte är "vi" men vars exponering är vad den är.
Jag kan acceptera att inte alla i stan är "Djurgårdare" men vi kan inte driva hockeyn själva som man kan ute på landsbyggden. 1 ensamt lag har helt enkelt inte förutsättningarna att dra upp populäriteten på sporten (med tanke på ekonomiska förutsättningar, ishallar mm). Visst blir det lite mer drag om vi går upp i SHL men för sporten som helhet i Stockholm käkas det liksom upp av att derbyna med tillhörande rivalitet uteblir.

Jag menar alltså inte att "vi" skall bli nåt plastigt jippolag men som Stockholms största klubb så ligger det i vårat intresse att ge draghjälp till Stockholmshockeyn och det innebär att sammarbeta med andra klubbar. Rada upp alla SM-gulden i länet (47st), kör nåt jippo (ev återkommande). Jag vet inte. Men nånting borde man kunna hitta på som inte är serielunk och halvtomt Hovet.
Man kan tycka vad man vill om kommersialisering men kolla hur Kanada tagit Junior-VM från något som folk knappt kollade på till att vara en av vinterns höjdpunkter. Det går att göra så mycket mer med Stockholmshockeyn men "vi" och övriga Stockholmsklubbar/förbundet/kommuner låter landsortslagen käka och behålla nästan hela kakan (i form av Stockholmsfostrade spelare som lusar ner var och varannan håla på landet).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar