HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av BigJ »

Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Senast redigerad av BigJ den 2024-02-07 22:30:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av DIF_Soldier »

Bogart skrev: 2024-02-07 21:56:52 Om självaste Zdeno Chara helt plötsligt kom tillbaka och spelade som i sin prime och lastade ett slagskott som gick i 200 km/h, rätt upp i krysset, så är jag övertygad om att vissa på forumet hade beskyllt målvakten för det målet. "Han släppte krysset", "han måste göra de omöjliga räddningarna ibland", "han sjunker för lågt". Folk här inne behöver gå lite offline, släppa hockeyn för en stund för de förstår fan inte sporten och lugna ner sig. Man behöver inte alltid hitta syndabockar, det blir mål ibland. Folk gör misstag ibland också. Men 95% av matcherna vi spelar kommer vi släppa in mål i och om du känner som person att du inte kan acceptera det så behöver du ett break.
Det spelar ingen roll. Folk vill gnälla, för att de egentligen har andra problem de flyr ifrån. Det är en tydlig fälla, en del skribenter har klivit rakt ned i i fanimig femton år; de måste ha en syndabock, om det så är Edwin Frylén, Stefan Lassen, Erik Gustafsson, Boumedienne, Gustav Possler, Kevin Karlsson eller Viktor Andrén. Det är bara att ignorera. Människor som gör samma misstag så länge är och förblir förlorade fånar.
Säg den glädje som varar
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Nattuggla_ »

Manijock skrev: 2024-02-07 22:25:12
#10 skrev: 2024-02-07 21:48:39
Manijock skrev: 2024-02-07 21:46:12
rikkard skrev: 2024-02-07 21:44:07
EspenK skrev: 2024-02-07 21:37:56 Ja. Man blev ju inte klokare av Lidös match idag.
Blandade och gav lite, men ändå dryga 92% i räddningsprocent. Tycker att han har ett fint grundspel. Står rätt och förflyttar sig mjukt och fint. En oslipad diamant i mina ögon. Synd att vi inte fått tid att spela in honom. Gör flera fantastiska räddningar på slutet. Verkar ha bra psyke.
Framförallt räknade jag till en handfull skott från blå med trafik som han letade rätt på och HÖLL. Målgaranti varje gång på de andra två.

Gillade inte det andra målet, men i övrigt är han felfri.
Första målet då?
En fräckis av ligans offensivt skickligaste spelare... Klart han kan ta den men inte första gången en målvakt släpper ett mål mellan benen i frilägesituation va?

Alltså det är en kille som hoppar rakt in från ettan mot ett av allsvenskans bästa lag genom tiderna. Svårt att inte imponeras över hans lugn.. Speciellt med tanke på att våran superetablerade förstamålvakt darrar sönder i liknande situationer.

Lidö kommer stå i SHL om ett par år.
Skriver under på den.

Vet inte hur många gånger Brynäs hade lägen och jag hann tänka ”Aj fan. Nu är det mål”, men på något sätt fick han ut en axel eller ben. Riktigt fina räddningar.

Apropå att vi var trötta i tredje. Orken är något jag tyckte var talande. Honken gick väldigt hårt på tre kedjor såg jag nu i efterhand.
Kanske en av anledningarna till det enorma trycket Brynäs fick.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Praetori »

sauron skrev: 2024-02-07 22:22:42 Två syndabockar för kvällen :

Offensivt, Wiktor Nilsson. Hur i helvete kan man bränna så många chanser under en och samma match är fan talangfullt.

Defensivt, Kevin. Direkt ansvarig för två baljor mot oss och en ren säkerhetsrisk i egen zon.

Lidö är ett klart uppköp ifrån ordinarie slipsar och just nu klar första. Lite otur på första, men i övrigt kan man inte skylla på honom.

Det stora sänket i kväll var ju effektivitet, eller rättare sagt, bristen på...
Jag var upptagen med Div1 men har vevat lite video.
WN tar sig ju ändå till lägen. Att de inte sitter är surt men hade fler gjort samma insats...

Kevin skulle behöva Nyman som backcoach eller nåt.

Försvarsspelet som helhet blir jag inte klok på. Stundvis solitt och i sekvenser helt vansinnigt virrigt. Vi skymmer målvakten och går varken på kropp eller puck utan nånting mitt emellan. Angriper från fel sida och sätter därmed kamraterna på pottkanten. Nä här har tränarna ett hästjobb.

Offensivt. Ja vi kommer in lite mer på insidan nu men det är fortfarande mer uddlöst än vad det skulle kunna vara. Effektiviteten får vi gnugga på.... jisses.


Sen Linus Eriksson. Skriv ett 3års på direkten (han lär inte tacka ja utan SHL klausul men ändå). Jag har inte sett något liknande i centerväg och mognad sedan Zetterberg. :shock:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Knickedick
Inlägg: 1247
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Knickedick »

Praetori skrev: 2024-02-07 22:43:48
sauron skrev: 2024-02-07 22:22:42 Två syndabockar för kvällen :

Offensivt, Wiktor Nilsson. Hur i helvete kan man bränna så många chanser under en och samma match är fan talangfullt.

Defensivt, Kevin. Direkt ansvarig för två baljor mot oss och en ren säkerhetsrisk i egen zon.

Lidö är ett klart uppköp ifrån ordinarie slipsar och just nu klar första. Lite otur på första, men i övrigt kan man inte skylla på honom.

Det stora sänket i kväll var ju effektivitet, eller rättare sagt, bristen på...
Jag var upptagen med Div1 men har vevat lite video.
WN tar sig ju ändå till lägen. Att de inte sitter är surt men hade fler gjort samma insats...

Kevin skulle behöva Nyman som backcoach eller nåt.

Försvarsspelet som helhet blir jag inte klok på. Stundvis solitt och i sekvenser helt vansinnigt virrigt. Vi skymmer målvakten och går varken på kropp eller puck utan nånting mitt emellan. Angriper från fel sida och sätter därmed kamraterna på pottkanten. Nä här har tränarna ett hästjobb.

Offensivt. Ja vi kommer in lite mer på insidan nu men det är fortfarande mer uddlöst än vad det skulle kunna vara. Effektiviteten får vi gnugga på.... jisses.


Sen Linus Eriksson. Skriv ett 3års på direkten (han lär inte tacka ja utan SHL klausul men ändå). Jag har inte sett något liknande i centerväg och mognad sedan Zetterberg. :shock:
Linus är Förlorad ändå, förmodligen redan till nästa år. Han kommer gå högt i draften och sen är det NHL-Klubben som styr. Har vi tur så blir han kvar max en säsong till.
Döden
Inlägg: 1885
Blev medlem: 2022-02-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Döden »

tadaa123 skrev: 2024-02-07 22:04:29
#10 skrev: 2024-02-07 21:59:55
Döden skrev: 2024-02-07 21:52:16
#10 skrev: 2024-02-07 21:48:39
Manijock skrev: 2024-02-07 21:46:12

Framförallt räknade jag till en handfull skott från blå med trafik som han letade rätt på och HÖLL. Målgaranti varje gång på de andra två.

Gillade inte det andra målet, men i övrigt är han felfri.
Första målet då?
Men på riktigt??!’ Var ska ni hitta en målvakt som tar ALLT?!?!
Lidö är nu etta för mig, med det sagt inte den toppmålvakt jag vill ha.
Jag svarade bara Jocke, hade andren eller hävelid släppt första målet hade det inte låtit likadant,
Andrén hade blivit korsfäst om han släppte in den.. finns ingen ursäkt för Lidö där, Kopacka kommer från en usel vinkel.. sen hur han tillåts bulldoza in helt solo igenom vårat försvar är en annan sak
Vi jämför äpplen och päron… jag säger att ingen målvakt är 100 % alla matcher… däremot tror jag vi hade torskat om hävelid eller Andren stått. Tycker Lidö gjorde en jävligt stabil insats utifrån förutsättningarna. Låt gå att han ”borde” tagit ett mål… vi ”borde” gjort minst fem mål till på våra chanser. Go Lidö
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Praetori »

Knickedick skrev: 2024-02-07 23:08:01
Praetori skrev: 2024-02-07 22:43:48
sauron skrev: 2024-02-07 22:22:42 Två syndabockar för kvällen :

Offensivt, Wiktor Nilsson. Hur i helvete kan man bränna så många chanser under en och samma match är fan talangfullt.

Defensivt, Kevin. Direkt ansvarig för två baljor mot oss och en ren säkerhetsrisk i egen zon.

Lidö är ett klart uppköp ifrån ordinarie slipsar och just nu klar första. Lite otur på första, men i övrigt kan man inte skylla på honom.

Det stora sänket i kväll var ju effektivitet, eller rättare sagt, bristen på...
Jag var upptagen med Div1 men har vevat lite video.
WN tar sig ju ändå till lägen. Att de inte sitter är surt men hade fler gjort samma insats...

Kevin skulle behöva Nyman som backcoach eller nåt.

Försvarsspelet som helhet blir jag inte klok på. Stundvis solitt och i sekvenser helt vansinnigt virrigt. Vi skymmer målvakten och går varken på kropp eller puck utan nånting mitt emellan. Angriper från fel sida och sätter därmed kamraterna på pottkanten. Nä här har tränarna ett hästjobb.

Offensivt. Ja vi kommer in lite mer på insidan nu men det är fortfarande mer uddlöst än vad det skulle kunna vara. Effektiviteten får vi gnugga på.... jisses.


Sen Linus Eriksson. Skriv ett 3års på direkten (han lär inte tacka ja utan SHL klausul men ändå). Jag har inte sett något liknande i centerväg och mognad sedan Zetterberg. :shock:
Linus är Förlorad ändå, förmodligen redan till nästa år. Han kommer gå högt i draften och sen är det NHL-Klubben som styr. Har vi tur så blir han kvar max en säsong till.
Därav viktigt med kontrakt så att ev utlån blir till oss .
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
nalland
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: röda linjen

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av nalland »

Alldeles för vek mentalitet på forumfolket skulle jag säga. Ni får det att låta som att Gävlebocken är en maskin och att vi nu är i fritt fall tabellmässigt. Fjolårets Modo var mycket mer att frukta än Gävlebocken är denna säsong. Innan flera av er ställer minsta krav på våra spelare och ifrågasätter deras prestationer så kan ni börja syna er egen mentalitet. Det är tio grundserieomgångar kvar och vi hinner fixa hemmafördelen till semin också, dvs. komma tvåa i serien. Förra säsongen spelade vi final efter att ha kommit fyra, skärp er nu.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av klintan85 »

Manijock skrev: 2024-02-07 21:44:23
klintan85 skrev: 2024-02-07 21:39:33 Bra match. Brynäs är inte så farliga som folk verkar tro. Denna match kunde ha slutat hur som helst.
Och trots att det alltid är så så vinner de? Konstigt. Nej det är du som bankar huvudet i väggen där. Indrasis, Kopacka, Vesel, Kelleher... Där har du killar bakom Rödin och Larsson som steppar fram. Vem har vi bakom Klasen och Krüger?

Vi är bra idag, och ändå vinner vi inte. Precis som senast i Gävle. Ofantligt talande.
Och ändå vinner de bara två perioder mot DIF av 12 möjliga fast de haaar så bra spelare. Bara ett gäng överskattade importer. DIF är bättre i 8 av 12 perioder den här säsongen. Man har stora chanser att tvåla dit skiten. Inget lag som skrämmer över huvud taget. Modo förra säsongen var ett mer komplett lag och inte bara ett massa individualister som Brynäs skiten är.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Hillberry blue
Inlägg: 681
Blev medlem: 2017-03-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sydöstra Sverige

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Hillberry blue »

Matchen kunde gått hur som helst. På det stora hela en bra match av DIF
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Nattuggla_ »

Hillberry blue skrev: 2024-02-08 06:11:24 Matchen kunde gått hur som helst. På det stora hela en bra match av DIF
Hockeyögat sa att Brynäs var klart bättre och kom till hetare lägen.
Siffrorna säger en otroligt jämn match i 5v5 och att vi borde gjort nästan 2 mål till om vi ser till xGA (1,74), Clara tog altså ~2 mer än han borde gjort. Lidö hade 0,81.
Klasen och Krüger spelade nästan 24 min. Tycker inte man borde gått så hårt på tre kedjor i sista perioden. Det syntes att de var helt slut, speciellt Krüger då som varit borta länge. Jag förstår om man inte vill gå hårt på Björk och Lillsund men Schlyter hade kunnat spela mer.
Sett till Game Score så var Blomgren-Eriksson-Liss bäst, och det förvånar inte, tyckte de var riktigt bra igår.

Statsen säger inte allt, jag tycker man borde titta på olika sätt. Men jag tittar gärna statistik och jämför det man ser själv.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

BigJ skrev: 2024-02-07 22:27:27 Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Exakt. Det har vi gjort pga den dåliga bortastatistiken mot bottenlagen.

En sak är då säker, vi har nu mött Brynäs 4 matcher, och vi behöver verkligen inte oroa oss för att möta dem i slutspel.
De är ett jättebra Allsvenskt lag. Men det är vi också.
Jag var mer orolig för Modo ifjol, de hade ett mycket spetsigare pp och giftigare forwards.

Brynäs blir favoriter om de får hemmaplansfördel, men inte stora favoriter i min bok. 54-46 typ. Slagläge. :D
Men, lagbyggena är inte klara än, placeringarna i serien likaså. Mycket hockey kvar.
Jag gillade mycket av det jag såg igår. Däremot såg vi trötta ut i tredje. Skulle underlätta om Norman kom tillbaka så vi kunde fördela om istiden en del.

Sist, igår blev jag hockeykär i Ragge. Vilken energi han gav laget. :D
4 segrar kvar
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Nattuggla_ »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-08 07:14:16
BigJ skrev: 2024-02-07 22:27:27 Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Exakt. Det har vi gjort pga den dåliga bortastatistiken mot bottenlagen.

En sak är då säker, vi har nu mött Brynäs 4 matcher, och vi behöver verkligen inte oroa oss för att möta dem i slutspel.
De är ett jättebra Allsvenskt lag. Men det är vi också.
Jag var mer orolig för Modo ifjol, de hade ett mycket spetsigare pp och giftigare forwards.

Brynäs blir favoriter om de får hemmaplansfördel, men inte stora favoriter i min bok. 54-46 typ. Slagläge. :D
Men, lagbyggena är inte klara än, placeringarna i serien likaså. Mycket hockey kvar.
Jag gillade mycket av det jag såg igår. Däremot såg vi trötta ut i tredje. Skulle underlätta om Norman kom tillbaka så vi kunde fördela om istiden en del.

Sist, igår blev jag hockeykär i Ragge. Vilken energi han gav laget. :D
Man får inte glömma att de hade Kelleher, Vesel och Kinnvall borta igår. Och ska värva en förstemålvakt, där de nog siktar på kvalité.
Mycket kommer bero på vad vi får in och om Norman kan vara tillbaka snart.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-08 07:14:16
BigJ skrev: 2024-02-07 22:27:27 Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Exakt. Det har vi gjort pga den dåliga bortastatistiken mot bottenlagen.

En sak är då säker, vi har nu mött Brynäs 4 matcher, och vi behöver verkligen inte oroa oss för att möta dem i slutspel.
De är ett jättebra Allsvenskt lag. Men det är vi också.
Jag var mer orolig för Modo ifjol, de hade ett mycket spetsigare pp och giftigare forwards.

Brynäs blir favoriter om de får hemmaplansfördel, men inte stora favoriter i min bok. 54-46 typ. Slagläge. :D
Men, lagbyggena är inte klara än, placeringarna i serien likaså. Mycket hockey kvar.
Jag gillade mycket av det jag såg igår. Däremot såg vi trötta ut i tredje. Skulle underlätta om Norman kom tillbaka så vi kunde fördela om istiden en del.

Sist, igår blev jag hockeykär i Ragge. Vilken energi han gav laget. :D
Ragge visade att det här är hans typ av match vilket var ett viktigt svar.

Visst, brynäs saknade 3 spelare som en del påpekar men vi saknade i vanlig ordning 10-12 stycken om man räknar ladslagsjunisar. Björk och Lillsund helt ok men tydligt att man inte vågade matcha dem efter sista målet vilket tog ut sin rätt. Här tror jag faktiskt bredden på frånvarolistan VAR den faktiska anledningen till att vi inte lyckades hålla ihop för 3 poäng.
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Nattuggla_ »

dr111DIF skrev: 2024-02-08 08:07:54
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-08 07:14:16
BigJ skrev: 2024-02-07 22:27:27 Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Exakt. Det har vi gjort pga den dåliga bortastatistiken mot bottenlagen.

En sak är då säker, vi har nu mött Brynäs 4 matcher, och vi behöver verkligen inte oroa oss för att möta dem i slutspel.
De är ett jättebra Allsvenskt lag. Men det är vi också.
Jag var mer orolig för Modo ifjol, de hade ett mycket spetsigare pp och giftigare forwards.

Brynäs blir favoriter om de får hemmaplansfördel, men inte stora favoriter i min bok. 54-46 typ. Slagläge. :D
Men, lagbyggena är inte klara än, placeringarna i serien likaså. Mycket hockey kvar.
Jag gillade mycket av det jag såg igår. Däremot såg vi trötta ut i tredje. Skulle underlätta om Norman kom tillbaka så vi kunde fördela om istiden en del.

Sist, igår blev jag hockeykär i Ragge. Vilken energi han gav laget. :D
Ragge visade att det här är hans typ av match vilket var ett viktigt svar.

Visst, brynäs saknade 3 spelare som en del påpekar men vi saknade i vanlig ordning 10-12 stycken om man räknar ladslagsjunisar. Björk och Lillsund helt ok men tydligt att man inte vågade matcha dem efter sista målet vilket tog ut sin rätt. Här tror jag faktiskt bredden på frånvarolistan VAR den faktiska anledningen till att vi inte lyckades hålla ihop för 3 poäng.
Klart det gör ganska mycket.
Låt säga att Norman och Dahlström hade spelat istället då hade vi haft en line med Schlyter-Norman-Dahlström.
Man hade inte behövt gå ner på folk då, då hade vi kunnat rulla på 4 kedjor.

Faktum kvarstår dock att de saknar en absolut toppcenter och kanske Hockeyallsvenskans bästa back. Det är inga dussinlirare som är borta.
Skriv svar