HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av BigJ »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-08 07:14:16
BigJ skrev: 2024-02-07 22:27:27 Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Exakt. Det har vi gjort pga den dåliga bortastatistiken mot bottenlagen.

En sak är då säker, vi har nu mött Brynäs 4 matcher, och vi behöver verkligen inte oroa oss för att möta dem i slutspel.
De är ett jättebra Allsvenskt lag. Men det är vi också.
Jag var mer orolig för Modo ifjol, de hade ett mycket spetsigare pp och giftigare forwards.

Brynäs blir favoriter om de får hemmaplansfördel, men inte stora favoriter i min bok. 54-46 typ. Slagläge. :D
Men, lagbyggena är inte klara än, placeringarna i serien likaså. Mycket hockey kvar.
Jag gillade mycket av det jag såg igår. Däremot såg vi trötta ut i tredje. Skulle underlätta om Norman kom tillbaka så vi kunde fördela om istiden en del.

Sist, igår blev jag hockeykär i Ragge. Vilken energi han gav laget. :D
Håller helt med om Ragnarsson, just den typ av back vi saknat.

Med en hel trupp under slutspelet har vi en bra chans helt klart men det som oroar är ju just att vi hela tiden får skador på nyckelspelare, igår senast på Glad. Tvivlar heller inte på att våra närmsta konkurrenter kommer göra allt för att få bort Krüger för då blir vi ett klart sämre lag. Han fick en rejäl tryckare igår men det verkar ju ha gått bra. När vi möter aik lär han dock få passa sig, de lyckades ju få bort honom i 1 1/2 månad och tog tack vare detta 6 p på oss den tiden så de kommer garanterat försöka igen.
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2012-03-01

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Ohddan »

:D
sirwilliam skrev: 2024-02-07 21:43:33 Ogillar deras tränare..
Min första tanke så fort han öppnade gapet i första intervjun.
Manijock
Inlägg: 7791
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Manijock »

Brynäs är precis så överlägsna i serien som de ska vara. Allt annat är ju naivt att säga. Dessutom med skadorna. Det är ju det fallskärmen handlar om. Sen att vi i vanlig ordning fuckade upp skiten är en sak. Men de absolut flesta kommer att göra som Brynäs och Hv gjorde/gör. De vinner inte på Larsson och Rödin. De vinner på Kopacka, Vesel, Indrasis och Billins. Spetsen bakom hemvändarna. Den som saknades för oss!

Har vi chans? Absolut! Det ska spelas om det. Kanske högst chans av alla med lite flyt. Men chansen vi pratar om är typ 15-20% om skulle få möta dem i en final. Nu handlar det om att skjuta Brynäs framför sig så att vi slipper dem i kvart/semi.

Det folk måste förstå är att det inte var Brynäs under max flex vi såg igår... De var en halvdan nonchalant liten röra. Ändå vinner de! Extremt rädd för hur det kommer att se ut när motivationen finns och de börjar ta i...
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4514
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av captcash »

Asså... det kändes ju bra igår i större delen av matchen med det är som lite andra är inne på, så fort Brynäs vill göra mål så skruvar de upp en växel och hänger in en balja. De har en extra växel som inte vi har (känns det som) och de använder inte denna direkt mot diverse-lagen utan bara när de får lite motivation (typ att slå oss), jag är livrädd att de kommer vara 100% motiverade i ett slutspel och bara köra sönder allt och alla utan större problem.

That said, vi kändes ändå som ett top3 lag igår och det var kul att se. Lidö tog en del puckar som Hävelid och Andrén aldrig ens hade hunnit reagera på, tror faktiskt ett slutspel med Lidö (eller annan stabil målis) är ett krav för oss efter man sett och jämfört en del. Hävelid kommer bli bra framöver men han är inte (imo) redo att axla ett slutspel med allt vad det innebär och Andrén dansade en sommar och det känns inte som han är kvar på den nivån längre.

Aja, det finns ju ändå alltid en chans i ett slutspel, Brynäs kanske snubblar bort sig mot Blötröven så vi slipper dem i finalen! :D
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Henkos »

Manijock skrev: 2024-02-08 09:04:31

Det folk måste förstå är att det inte var Brynäs under max flex vi såg igår... De var en halvdan nonchalant liten röra. Ändå vinner de! Extremt rädd för hur det kommer att se ut när motivationen finns och de börjar ta i...
Jag skulle nog tro att Brynäs var rätt så motiverade på hemmaplan mot serietvåan, dessutom efter att i förra omgången fått rejält med pisk mot löven.
Sen kommer de säkert höja sig i slutspelet men det tror jag vi gör också.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7165
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

BigJ skrev: 2024-02-08 08:43:47
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-08 07:14:16
BigJ skrev: 2024-02-07 22:27:27 Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Exakt. Det har vi gjort pga den dåliga bortastatistiken mot bottenlagen.

En sak är då säker, vi har nu mött Brynäs 4 matcher, och vi behöver verkligen inte oroa oss för att möta dem i slutspel.
De är ett jättebra Allsvenskt lag. Men det är vi också.
Jag var mer orolig för Modo ifjol, de hade ett mycket spetsigare pp och giftigare forwards.

Brynäs blir favoriter om de får hemmaplansfördel, men inte stora favoriter i min bok. 54-46 typ. Slagläge. :D
Men, lagbyggena är inte klara än, placeringarna i serien likaså. Mycket hockey kvar.
Jag gillade mycket av det jag såg igår. Däremot såg vi trötta ut i tredje. Skulle underlätta om Norman kom tillbaka så vi kunde fördela om istiden en del.

Sist, igår blev jag hockeykär i Ragge. Vilken energi han gav laget. :D
Håller helt med om Ragnarsson, just den typ av back vi saknat.

Med en hel trupp under slutspelet har vi en bra chans helt klart men det som oroar är ju just att vi hela tiden får skador på nyckelspelare, igår senast på Glad. Tvivlar heller inte på att våra närmsta konkurrenter kommer göra allt för att få bort Krüger för då blir vi ett klart sämre lag. Han fick en rejäl tryckare igår men det verkar ju ha gått bra. När vi möter aik lär han dock få passa sig, de lyckades ju få bort honom i 1 1/2 månad och tog tack vare detta 6 p på oss den tiden så de kommer garanterat försöka igen.
Mm, kände samma som dig under matchen igår. Brynäs kändes tunga. Man var orolig i varje närkamp som våra nyckelspelare hamnade i.
Som jag sagt, Modo kändes skickligare än Brynäs, fyndigare i anfallszon medan Brynäs känns som ett typiskt snyggt spelande "utsida lag". Modo hade ett effektivt, uppluckrande finessrikt anfallsspel.
Men, Brynäs fördel är deras tyngd. Kalla det "skäggiga" om ni vill. Och det var tydliga satsningar mot våra stjärnspelare igår. De lyckades med att ta bort Glad, tyvärr. Jag gissar att Kruger är rätt mörbultat idag. Och hur håller Kruger ihop efter en tuff semifinal OM vi skulle lyckas nå final.

Många som var riktigt bra i vårt lag igår. Blomgren, Kruger, Ludde, Ragge, Linus för att nämna några.
Ska jag lyfta något dåligt så var det våra onödiga pucktapp. Chanspassningar (både i pp och 5 vs 5) som gav Brynäs energi och omställningar.
Vi måste bli mycket smartare med pucken. En av spelarna som bara måste skärpa sig här är ju vår kära Liss. Han är grymt stark på puck, spelskicklig och en otrolig målskytt. Men nästan varje match ger han bort ett par horribla puckar.
Rättar vi inte till det här, och spelar bjudhockey mot Brynäs, så är de skickligare och vinner matcher där båda lagen byter chanser.
Omvänt, spelar vi strikt, som i första perioden, vårdar puck, spelar enkelt och rejält, så är det vi som styr matcherna.
4 segrar kvar
Manijock
Inlägg: 7791
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Manijock »

captcash skrev: 2024-02-08 09:42:26 Asså... det kändes ju bra igår i större delen av matchen med det är som lite andra är inne på, så fort Brynäs vill göra mål så skruvar de upp en växel och hänger in en balja. De har en extra växel som inte vi har (känns det som) och de använder inte denna direkt mot diverse-lagen utan bara när de får lite motivation (typ att slå oss), jag är livrädd att de kommer vara 100% motiverade i ett slutspel och bara köra sönder allt och alla utan större problem.

That said, vi kändes ändå som ett top3 lag igår och det var kul att se. Lidö tog en del puckar som Hävelid och Andrén aldrig ens hade hunnit reagera på, tror faktiskt ett slutspel med Lidö (eller annan stabil målis) är ett krav för oss efter man sett och jämfört en del. Hävelid kommer bli bra framöver men han är inte (imo) redo att axla ett slutspel med allt vad det innebär och Andrén dansade en sommar och det känns inte som han är kvar på den nivån längre.

Aja, det finns ju ändå alltid en chans i ett slutspel, Brynäs kanske snubblar bort sig mot Blötröven så vi slipper dem i finalen! :D
Tror att Lidö kommer växa för varje match också. Precis som Hävelid så har vi ju inte sett slutresultatet på Calle än. Andrén vet vi ju vad det kommer leda till liksom.

Det som talar för Lidö före Hävelid är ju tre saker. Returhantering, storlek och spelförståelse. Sen det viktigaste av allting.. Det avsmittande lugnet! Ännu en gång så ser försvarsspelet BRUTALT mycket mer harmoniskt ut med Lidö. Tryggare! Får inte underskattas.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-08 10:45:32
BigJ skrev: 2024-02-08 08:43:47
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-08 07:14:16
BigJ skrev: 2024-02-07 22:27:27 Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Exakt. Det har vi gjort pga den dåliga bortastatistiken mot bottenlagen.

En sak är då säker, vi har nu mött Brynäs 4 matcher, och vi behöver verkligen inte oroa oss för att möta dem i slutspel.
De är ett jättebra Allsvenskt lag. Men det är vi också.
Jag var mer orolig för Modo ifjol, de hade ett mycket spetsigare pp och giftigare forwards.

Brynäs blir favoriter om de får hemmaplansfördel, men inte stora favoriter i min bok. 54-46 typ. Slagläge. :D
Men, lagbyggena är inte klara än, placeringarna i serien likaså. Mycket hockey kvar.
Jag gillade mycket av det jag såg igår. Däremot såg vi trötta ut i tredje. Skulle underlätta om Norman kom tillbaka så vi kunde fördela om istiden en del.

Sist, igår blev jag hockeykär i Ragge. Vilken energi han gav laget. :D
Håller helt med om Ragnarsson, just den typ av back vi saknat.

Med en hel trupp under slutspelet har vi en bra chans helt klart men det som oroar är ju just att vi hela tiden får skador på nyckelspelare, igår senast på Glad. Tvivlar heller inte på att våra närmsta konkurrenter kommer göra allt för att få bort Krüger för då blir vi ett klart sämre lag. Han fick en rejäl tryckare igår men det verkar ju ha gått bra. När vi möter aik lär han dock få passa sig, de lyckades ju få bort honom i 1 1/2 månad och tog tack vare detta 6 p på oss den tiden så de kommer garanterat försöka igen.
Mm, kände samma som dig under matchen igår. Brynäs kändes tunga. Man var orolig i varje närkamp som våra nyckelspelare hamnade i.
Som jag sagt, Modo kändes skickligare än Brynäs, fyndigare i anfallszon medan Brynäs känns som ett typiskt snyggt spelande "utsida lag". Modo hade ett effektivt, uppluckrande finessrikt anfallsspel.
Men, Brynäs fördel är deras tyngd. Kalla det "skäggiga" om ni vill. Och det var tydliga satsningar mot våra stjärnspelare igår. De lyckades med att ta bort Glad, tyvärr. Jag gissar att Kruger är rätt mörbultat idag. Och hur håller Kruger ihop efter en tuff semifinal OM vi skulle lyckas nå final.

Många som var riktigt bra i vårt lag igår. Blomgren, Kruger, Ludde, Ragge, Linus för att nämna några.
Ska jag lyfta något dåligt så var det våra onödiga pucktapp. Chanspassningar (både i pp och 5 vs 5) som gav Brynäs energi och omställningar.
Vi måste bli mycket smartare med pucken. En av spelarna som bara måste skärpa sig här är ju vår kära Liss. Han är grymt stark på puck, spelskicklig och en otrolig målskytt. Men nästan varje match ger han bort ett par horribla puckar.
Rättar vi inte till det här, och spelar bjudhockey mot Brynäs, så är de skickligare och vinner matcher där båda lagen byter chanser.
Omvänt, spelar vi strikt, som i första perioden, vårdar puck, spelar enkelt och rejält, så är det vi som styr matcherna.
Håller med. Tunga men inget förträffligt spel. Lite som förra årets DIF. Tycker dock att brynäs bjöd nästan på mer i form av tveksamma individuella ingripanden. Måste dit med pucken bara.

Jag tycker Hammarn och Axel gör bra matcher också.
Cyber
Inlägg: 216
Blev medlem: 2022-11-27

HA 23/24: Brynäs - Djurgårdens IF 7/2

Inlägg av Cyber »

Nattuggla_ skrev: 2024-02-08 08:15:17
dr111DIF skrev: 2024-02-08 08:07:54
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-08 07:14:16
BigJ skrev: 2024-02-07 22:27:27 Klar förlust sade nog de flesta innan. Usla på bortaplan. Första matchen för Krüger på nästan 1 1/2 månad. Nya eller nygamla konstellationer i 3 av 4 kedjor och dessutom en målvakt från div 1.

Ganska bra med tanke på detta kan jag tycka mot laget alla spår solklart kommer gå upp.

Att vi ändå tappar till en fjärdeplats är ju inte pga denna match...
Exakt. Det har vi gjort pga den dåliga bortastatistiken mot bottenlagen.

En sak är då säker, vi har nu mött Brynäs 4 matcher, och vi behöver verkligen inte oroa oss för att möta dem i slutspel.
De är ett jättebra Allsvenskt lag. Men det är vi också.
Jag var mer orolig för Modo ifjol, de hade ett mycket spetsigare pp och giftigare forwards.

Brynäs blir favoriter om de får hemmaplansfördel, men inte stora favoriter i min bok. 54-46 typ. Slagläge. :D
Men, lagbyggena är inte klara än, placeringarna i serien likaså. Mycket hockey kvar.
Jag gillade mycket av det jag såg igår. Däremot såg vi trötta ut i tredje. Skulle underlätta om Norman kom tillbaka så vi kunde fördela om istiden en del.

Sist, igår blev jag hockeykär i Ragge. Vilken energi han gav laget. :D
Ragge visade att det här är hans typ av match vilket var ett viktigt svar.

Visst, brynäs saknade 3 spelare som en del påpekar men vi saknade i vanlig ordning 10-12 stycken om man räknar ladslagsjunisar. Björk och Lillsund helt ok men tydligt att man inte vågade matcha dem efter sista målet vilket tog ut sin rätt. Här tror jag faktiskt bredden på frånvarolistan VAR den faktiska anledningen till att vi inte lyckades hålla ihop för 3 poäng.
Klart det gör ganska mycket.
Låt säga att Norman och Dahlström hade spelat istället då hade vi haft en line med Schlyter-Norman-Dahlström.
Man hade inte behövt gå ner på folk då, då hade vi kunnat rulla på 4 kedjor.

Faktum kvarstår dock att de saknar en absolut toppcenter och kanske Hockeyallsvenskans bästa back. Det är inga dussinlirare som är borta.
Brynäs har mycket giftigare forwards än MoDo hade under slutspelet. MoDos två bästa forwards spelade långt under maximal kapacitet pga skador i form av Dickinson och Woods.
Det MoDo hade till skillnad från Brynäs var ett mycket bättre fungerande spel där även deras tredje och fjärdekedja kunde tillföra offensivt. Brynäs har i princip två kedjor och thats it. De kommer naturligtvis bli bättre med Vesel och Kelleher tillbaka.

Igår fick Brynäs också Bertilsson skadad och när redan Kinnvall är borta saknar de två av seriens klart bästa backar. Sedan är det lite samma sak där för Brynäs. Man har två fantastiska toppar och sedan är det rätt klent. Lindstein som var bra i JVM sprider puckar som bara den. Benn är jättemjuk defensivt. osv.

Jag tycker inte Brynäs är lika farliga som MoDo var med tanke på att deras spelsystem inte fungerar fullt ut. De är rätt mediokra defensivt statistiskt sett, men har då oerhörd spets i Rödin, Kopacka osv.
Skriv svar