HA 23/24: Djurgårdens IF - Tingsryd 4/2

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Djurgårdens IF - Tingsryd 4/2

Inlägg av Praetori »

Janzoo skrev: 2024-02-05 02:30:21 Pissmatch, pissinsats. Plus till Rensfeldt och Brodin som återigen skapar saker. De må ha legat på latsidan hela säsongen men de har båda två smygstartat lite inför slutspelet nu och ikväll vinner de matchen åt oss.
Ja insatsen på slutet var i linje med vad man har för förväntningar på dem (i princip varje match). De skall vara ledande/bärande offensiva spelare. Ludde skall göra det han gjorde i flera byten på slutet igår. Brodda skall vara där framför kassen (som han varit senaste matcherna) och Gradin skall sätta puckarna han servas på målet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
STINGRAY71
Inlägg: 150
Blev medlem: 2021-02-21

HA 23/24: Djurgårdens IF - Tingsryd 4/2

Inlägg av STINGRAY71 »

Ang målvakts frågan..förstår om junisarna på backsida /centrar är mentalt för slut för att behålla 100 % fokus..verkar även vara så med Hammarlund och Karlsson tyvärr..hamnar ofta på motståndarens rygg alt felsida..om man backar en minuten på reprisen så ser man hur djävla tokigt det blivit innan målet faller bakom våra målvakter..insikten säger mig att Andren har tappat en del men Hävelid fångat sitt bättre jag..Lidö har bara en match och då jävlar steppade alla försvarspelare upp bakom honom och fokuserade på sin uppgift..röstar därför på blase och dålig inställningen där man inte är beredd att kriga hela vägen in där det gör ont..!? Utan man blir lite skön Dif spelare från Stan överlägsen landet..
rikkard
Inlägg: 1296
Blev medlem: 2007-01-26

HA 23/24: Djurgårdens IF - Tingsryd 4/2

Inlägg av rikkard »

Praetori skrev: 2024-02-04 19:12:53
Nattuggla_ skrev: 2024-02-04 18:08:55
Praetori skrev: 2024-02-04 17:39:09
Manijock skrev: 2024-02-04 17:23:19
Praetori skrev: 2024-02-04 17:15:45

Du tycker alltså att våra avslut var så giftiga och deras så dåliga samt att deras försvarsspel var så dåligt och vårat så bra? Lustigt hur olika man kan se på samma match.
Alltså svårt. Rosengren gör en matchvinnarmatch. Hävelid gör det han ska. Jag önskar bara att våra målvakter ska vara matchvinnare åtminstone ett par gånger då och då. Hävelid har en sedan tidigare(Brynäs hemma), Andrén har ingen....

Hade Rosengren stått för oss idag så hade han enligt mig troligen hållit nollan. Såpass bra var han! Alla målen vi gör är något extra. Inga höstlöv eller nerlägg.
Andrén han kanske inte kommit upp i nivå riktigt (dvs nära hans högstanivå) utöver något som kanske var "nära" förrän i senaste matchen mot Västerås hemma som han faktiskt 'vann' åt oss.
Tror du överskattar hans nivå helt enkelt.

Det var längesen han var en bra målvakt i SHL. Och den säsongen där han hade typ 99.1 i räddningsprocent i slutspelet för Växjö. Håller med Adam Johansson om det, att den säsongen ska inte vara någon grund för hur bra han är.
För det första var det 6 år sedan, och för det andra var det Växjölaget ett av de bästa vi sett de senaste 30 åren.

Sen har han varit stabil i Almtuna.
Men då med en coach som prioriterar defensiven.
Så, frågan är om han håller en särskild hög högstanivån eller om det defensiva jobbet i Almtuna sminkade det.
Nånstans måste vi kunna vara ärliga med oss själva. Det kan inte vara så att målvakt efter målvakt går via DIF och tappar X% i målstats så fort de lirar med oss.
Hur kan Galajda göra succé säsongen före och efter DIF?
Hur kan Andrén göra succé i Almtuna och stänga mot DIF förra säsongen och anses undermålig säsongen efter (i DIF)?

Om det ställs högre krav på målvakter i Djurgården beror det på att vi utsätter dem för bajsigare lägen än andra lag.
Jag tar gärna en Lindbom eller Lassinanti men då skall vi ge målvakterna förutsättningen att vara där på topp och inte som sminköser för en defensivt hämmad gris.
Man kan ju fundera lite kring målvaktstränaren roll i det hela också. Dels är han inblandad i vem vi värvar, dels är han ansvarig för utvecklingen av målvakterna. Tycker inte att målvakterna utvecklas hos oss. Hävelid är ett bra exempel. Han har stor talang, men samtidigt tydliga utvecklingsområden (framförallt höga puckar). Ser inte någon utveckling alls där. Det är lätt att säga att han är för kort, men Lassinanti är kortare. Han behöver justera spelstil utifrån sin längd, men ser ingen sådan korrigering.
Användarvisningsbild
Eriksson
Inlägg: 742
Blev medlem: 2012-02-18

HA 23/24: Djurgårdens IF - Tingsryd 4/2

Inlägg av Eriksson »

Praetori skrev: 2024-02-04 19:12:53 Nånstans måste vi kunna vara ärliga med oss själva. Det kan inte vara så att målvakt efter målvakt går via DIF och tappar X% i målstats så fort de lirar med oss.
Vilka målvakter förutom Andren och Hävelid tänker du på då?
Praetori skrev: 2024-02-04 19:12:53 Hur kan Galajda göra succé säsongen före och efter DIF?
Jag tycker Galajda var/är resor bättre än Andren och Hävelid, han stod ju på huvet i några matcher i alla fall
Praetori skrev: 2024-02-04 19:12:53 Hur kan Andrén göra succé i Almtuna och stänga mot DIF förra säsongen och anses undermålig säsongen efter (i DIF)?
succé är nog en överdrift så det står härliga till tycker jag,

Praetori skrev: 2024-02-04 19:12:53 Om det ställs högre krav på målvakter i Djurgården beror det på att vi utsätter dem för bajsigare lägen än andra lag.
Jag tar gärna en Lindbom eller Lassinanti men då skall vi ge målvakterna förutsättningen att vara där på topp och inte som sminköser för en defensivt hämmad gris.
Bajsigare lägen än andra lag? Vilka lag syftar du på då, alla?

Om en målvakt är så beroende av att utespelarna spelar på ett visst sätt så skulle jag snarare säga att han inte är anpassningsbar, lite galet att 22 spelare måste anpassa sig efter hur en målvakt är än tvär om, och där gissar jag att problemet ligger


Om DIF spelar så att det konstant uppstår Bajsigare lägen, så får det mig att osökt undra varför det inte var så med exempelvis....
Reiderborn
Eriksson
Tellqvist
Armalis
Tommy/Linus Söderström
Wesslau
Vad vet jag, jag är bara en supporter som gnäller
Manijock
Inlägg: 7791
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

HA 23/24: Djurgårdens IF - Tingsryd 4/2

Inlägg av Manijock »

Jaa alltså Galajda är typ fyra växlar över det här vi har nu. Hade varit ohotad etta denna säsongen.

Absolut inget fiasko. Men inte heller tokbra! Han hade dock förmågan att vinna matcher emellanåt.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Djurgårdens IF - Tingsryd 4/2

Inlägg av Praetori »

Eriksson skrev: 2024-02-05 15:18:37 Vilka målvakter förutom Andren och Hävelid tänker du på då?
Vi kan ta Galajda eller Svedberg som tydligaste exempel. Eller varför inte slänga in Rämö.
Förmågan att sätta målvakter på pottan är en DIF-grej sedan 2020 eller däromkring. Typ efter Robban känns det som att det är en "generisk spelidé" som gällt i försvaret (om det vore ett "tv-spel").
Eriksson skrev: 2024-02-05 15:18:37 Jag tycker Galajda var/är resor bättre än Andren och Hävelid, han stod ju på huvet i några matcher i alla fall
Det kan jag också tycka (med ögonen) men statistiken håller inte med oss. Sämre stats än nuvarande målvakter (vilket är vatten på min kvarn för övrigt).
Eriksson skrev: 2024-02-05 15:18:37 succé är nog en överdrift så det står härliga till tycker jag,
Almtuna rosar/rosade inte direkt markanden så jag vidhåller att det var en "bra" säsongsinsats av Andrén.

Eriksson skrev: 2024-02-05 15:18:37 Bajsigare lägen än andra lag? Vilka lag syftar du på då, alla?
Nja men jämför med tidigare upplagor av DIF så har vi lämnat våra målvakter i skitigare lägen och framförallt är vi längre "ut" och lyckas dessutom skymma våra keepers (oavsett vem som står) eller tom styra den i egen kasse. Detta utöver indianare, eller en hybris som gör att vi spelar fast oss och inte får ut pucken vilket leder till sekundär och tredjelägen vilket inte är tacksamt för någon målvakt.
Eriksson skrev: 2024-02-05 15:18:37 Om en målvakt är så beroende av att utespelarna spelar på ett visst sätt så skulle jag snarare säga att han inte är anpassningsbar, lite galet att 22 spelare måste anpassa sig efter hur en målvakt är än tvär om, och där gissar jag att problemet ligger
Jag tycker det är att skjuta bredvid målet. ALLA spelare är beronde av hur deras kedjekamrater spelar. Släpper man bara fram oskymda skott utifrån och/eller tar hand om returerna så kommer de flesta målvakter att se ut som veritabla väggar.

Det jag däremot vidhåller är att vi har målvakter som har nivån i sig att plocka mer än ett par omöjliga puckar per match (och det gör de och 1 av den har dessutom bevisat det i SM-slutspel). Det är inte alibi-spelare i kassen utan tämligen kompetenta burväktare men precis som Klasen eller Krüger ensamma inte kan bärga poängen så har vi inte Hasek i kassen. Jag tycker bara att kritiken är felriktad. Antalet matcher som vi "torskat" på grund av undermåligt målvaktsspel är färre än vad man har fingrar på handen men precis som tidigare säsonger så finns det en vilja på forumet att peka ut syndabockar. Och jag tycker verkligen inte att målvakterna är vår akilleshäl utan det finns betydligt mer systematiska brister i spelet som dock är svåra att ändra på med så lite tid kvar.

Kom gärna med kritik men då skall den vara saklig och på detaljnivå. Att en målvakt inte tar en styrning är en rätt "lat" förklaring.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Djurgårdens IF - Tingsryd 4/2

Inlägg av Praetori »

rikkard skrev: 2024-02-05 14:12:19 Man kan ju fundera lite kring målvaktstränaren roll i det hela också. Dels är han inblandad i vem vi värvar, dels är han ansvarig för utvecklingen av målvakterna. Tycker inte att målvakterna utvecklas hos oss. Hävelid är ett bra exempel. Han har stor talang, men samtidigt tydliga utvecklingsområden (framförallt höga puckar). Ser inte någon utveckling alls där. Det är lätt att säga att han är för kort, men Lassinanti är kortare. Han behöver justera spelstil utifrån sin längd, men ser ingen sådan korrigering.
"Höga puckar" är precis så man 'skall' göra mål på valfri målvakt (i alla serier i hela världen) om man är nära kassen eftersom moderna kompetenta hybridkeepers smäller ner och täcker isen rätt bra (om du inte fångar dem mitt i en förflyttning då).
Det är en väldigt enkel sak att peka på men vi kan vända på steken och titta på hur många skott våra egna forwards skjuter mitt i kombinatet (mitt i målet) kontra hur många isare mot bortre benskydd (returer) vi lägger (och vinner) vs våra motståndare.
Ofta har vi själva en ensam back på mellis och övriga spelare ute i havet mellan och utanför märkena och allt för ofta är det en motståndare som får hugga på första returen istället för att vi får en spelvändning.
Titta på senaste 4-5 matcherna och byt glasögon till motståndarnas och titta på hur de agerar framför egen kassen så tycker jag att det blir väldigt tydligt. Många av våra 'målchanser' resulterar i kontringar men väldigt få av "deras" resulterar i motsvarande för oss.
Något är ruttet och jag vidhåller att det (delvis) är för att vi alltid försöker spela på kontroll och uppbyggnad istället för chans.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar