HA 23/24: Östersund - Djurgårdens IF 2/2

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Östersund - Djurgårdens IF 2/2

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-02-03 09:42:09
Manijock skrev: 2024-02-03 09:03:17 Vad är hönan och vad är ägget? Jag är ofantligt snabb att kritisera när backarna inte agerar ordentligt runt kassen. Men i det här fallet så tycker jag inte att det är det stora. Tänker bara hur man själv skulle vilja göra som back. Då landar man hela tiden i att Andrén gör precis allting för att ställa till det. Returerna är alltid sämsta tänkbara för backarna och skotten man släpper igenom blir farliga varje gång.

Det här blev extra tydligt när Lidö kom in och backarnas axlar från en minut till en annan sjönk med en decimeter.

Tycker det är orättvist att blanda in Hävelid i detta. Han är ung och blandar och ger. Som han ska! Men det är långt från samma röra ofta när han står. Framförallt returhanteringen är betydligt tryggare.

Sen är det lögn att Andrén alltid varit en bra jämn målvakt. Han var ordentligt bespottad i Brynäs av exakt samma orsaker som här. Killen har uppenbara problem med pressen i större klubbar.
Klasens uttalande efter Lidös matcher är ju inte taget ur luften heller direkt.
” -Magisk! Vilken jävla trygghet. Snabb, släpper väldigt lite returer, helt magiskt. Vilken jävla ”kippe”, alltså, säger Klasen entusiastiskt.

Jag är med på att en bra defensiv ger en trygghet till målvakten. Men man pratar alldeles för lite om motsatsen. En trygg och säker målvakt sänder goda signaler till defensiven.

Vidhåller att en målvakt som behöver 110%-ig insats från backarna VARJE kväll för att lyckas är inte en bra målvakt.
Visst är det så men bara till viss del. Tron på övriga lagkamrater och systemet är minst lika viktigt. Lindbom var tryggheten själv men inte fasiken blev vårat försvarsystem i sig bättre av det. Stundvis läcker vi som ett såll och det är inget "nytt" utan har varit så i många säsonger i följd (bara förra säsongen och bara mot Modo släppte vi typ 38mål på 11 matcher för de hade "klurat ut" det där hos oss).
Jag vill återigen kasta misstankar mot sektorindelningen i försvaret som är helt beroende på (teorin) att stänga centrallinjen. Jättebra pedagogik för juniorlagen men på representationsnivå har vi inte spelarmaterialet att kunna hantera tempot/fysiken.

Om alla inte är på toppdisciplin i en match uppstår istället situationer där spelarna tvingas till försvarsmässiga improvisationer i sista stund. Ett pass över centrallinjen i det läget och det är hönsgård på direkten eftersom alla varit fokuserade på "sitt" och nån plötsligt inte är där han borde vara.
Jag tror faktiskt att Barry begrep att det där var en akilleshäl och därmed försökte slänga in sin "read and react" som nån sorts plåster istället (men det blev ju ännu mer pannkaka).

Jag har ingen aning om hur man skall "fixa" det (mer än att gnugga och vara disciplinerade och att tillbringa så mycket tid i offensiv zon som möjligt) men jag vet att en sminkad gris är en sminkad gris och att ingen målvaktsvärvning på planeten ändrar på faktum.
Senast redigerad av Praetori den 2024-02-03 14:22:39, redigerad totalt 6 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 23/24: Östersund - Djurgårdens IF 2/2

Inlägg av Praetori »

Eriksson skrev: 2024-02-03 08:50:46
Praetori skrev: 2024-02-03 00:06:13 Vi HAR två riktigt bra målvakter. Den ena är en 94+ SM-guldvinnare och den andra blev utsedd till JVMs bästa målvakt.
Får mig att osökt tänka på ditt inlägg om då vi var i negativa kvalet och åkte ur.
Praetori skrev: 2022-03-12 19:42:38 Vi tog 4 av 6 mot Timrå nu senast. Betydligt värre med Malmö men jag tror inte att något lag utom Skellefteå eller Rögle tar oss i 7 matcher.
känns som två insiktsfulla åsikter :roll:
Det är lätt att vara efterklok. Hade samma sitation utspelats idag hade jag fortfarande gått på statistiken. Det står jag för. Psykologin som är inblandad är betydligt svårare att analysera eller förutsäga.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar